اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس عنوان شد

زمینه‌های توسعه در کردستان فراهم است/امنیت سرمایه‌گذاری را تضمین می‌کنیم

فرمانده سپاه کردستان گفت: امنیت پایدار در استان وجود دارد و این امنیت زمینه را برای سرمایه‌گذاری متوازن فراهم کرده‌ است که ما هم به عنوان سپاه، امنیت سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران در استان را تضمین خواهیم کرد.

زمینه‌های توسعه در کردستان فراهم است/امنیت سرمایه‌گذاری را تضمین می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، کردستان یکی از استان‌های مرزی در غرب کشور است که حدود 230 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و از آنجایی که در پیروزی انقلاب اسلامی نقش موثری ایفا کرد، دشمن همواره چشم طمع به آن داشته و به دنبال انتقام‌گیری از این ملت غیور و انقلابی است.

بعد از پیروزی انقلاب، به سرکردگی امریکا و رژیم کودک‌کش اسرائیل، گروهک‌هایی با عناوین مختلف و با فریب عده‌ای جوان ناآگاه درصدد برآمدند تا اینکه جدایی کردستان از ایران را به مردم القا کنند اما مردم کردستان با تشکیل سازمانی به نام پیشمرگان مسلمان کرد اسلحه به دست گرفتند و با کمک به سپاه پاسداران، کردستان را از وجود ناپاک ضدانقلاب پاکسازی کردند. 

سپاه یکی از نهادهای پیشقراول در کمک به پاکسازی کردستان از وجود گروهک‌های ضدانقلاب، برقراری امنیت پایدار در استان و اکنون نیز با تمام وجود در راستای محرومیت‌زدایی استان همت گماشته و با اقدامات جهادی مسیر کردستان به سمت افقی روشن‌تر را هموار کرده است.

از آغاز ماموریت سردار محمدحسین رجبی به عنوان فرمانده قرارگاه استانی شهید شهرامفر و سپاه بیت‌المقدس کردستان، اقدامات شایان‌توجهی در زمینه عمران و آبادانی، خاصتا در مناطق محروم استان صورت گرفته که ملموس و برای همگان آشکار است.

گذر از 40 سالگی انقلاب و ورود به دهه پنجاه عمر بابرکت نظام اسلامی، ما را برآن داشت تا با سردار رجبی گفت‌وگوی متفاوتی داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید.  

فارس: نقش مردم کردستان در پیروزی انقلاب چگونه بود؟

ما وقتی صحبت از نقش مردم کردستان در انقلاب می‌کنیم هیچ تفاوتی با استان‌های دیگر و مردم مناطق دیگر ندارد، اگر در استان‌های دیگر افرادی بودند که از اول با نهضت حضرت امام(ره) آشنایی داشتند در کرستان هم چنین افرادی وجود داشتند که از نهضت امام باخبر بودند و به این نهضت کمک می‌کردند.

حاج مسعود غمیان، حاج سعید توفیقی و افراد دیگری در سنندج، مریوان، سقز، بیجار و قروه از قبل از پیروزی انقلاب با اندیشه‌های امام خمینی(ره) آشنایی داشتند لذا پشتیبانی مردم کردستان از نهضت و پیروزی انقلاب در حد انتظار بود.

در روزهای پایانی سال 57 حضور مردم در صحنه تظاهرات انقلاب مثل استان‌های دیگر روند روبه رشدی داشت، در شهرهایی مانند بانه، بیجار و حتی خود شهر سنندج مردم با حضور در تظاهرات به رژیم طاغوت نه گفتند و در واقع مردم کردستان علاقمند به انقلاب و تغییر رژیم ستمشاهی بودند چرا که می‌دانستند با پیروزی انقلاب مبانی دین مبین اسلام بر کشور حاکم می‌شود.

فارس: اما شرایط کردستان بعد از پیروزی انقلاب با کل کشور متفاوت بود در این خصوص صحبت کنید..

پیروزی انقلاب تمام معادلات منطقه‌ای را بهم زد و همین مسأله امریکایی‌ها را نگران کرد به همین دلیل  آمریکایی‌ها از ظرفیتی به نام صدام استفاده و پشتیبانی کردند تا بتوانند در مدت زمان کوتاهی و در همان نطفه انقلاب را خفه کنند بنابراین با ارسال تجهیزات و تسلیحات نظامی درصدد شکست انقلاب برآمدند اما آنها نمی‌دانستند که کل مردم ایران خواهان این انقلاب هستند و مطمئنا با جان و دل از آن محافظت می‌کنند.

بعد از پیروزی انقلاب مردم استان‌های دیگر فقط درگیر جنگ با نیروهای عراقی آن هم در استان‌های مرزی بودند اما در کردستان شرایط کاملا متفاوت بود چرا که بعد از انقلاب برخی گروهک‌های ضد انقلاب در کردستان ادعاهایی داشتند و به همین دلیل  اقدامات خرابکارانه زیادی را در کردستان انجام دادند.

در واقع زحمت مردم کردستان در حفاظت از انقلاب و کشور مضاعف و دوچندان بود چرا که از یک طرف درگیر جنگ با عراق در مرزها بودند و از طرف دیگر در داخل استان درگیر جنگ با گروهک‌های ضدانقلاب بودند به همین دلیل مردم کردستان هزینه زیادی را برای استقرار انقلاب اسلامی پرداخت کردند.

با فعالیت گروهک‌ها ضدانقلاب هم استان کردستان از توسعه بازماند و هم مردم آسیب دیدند چه آن‌هایی که راه درستی انتخاب کرده بودند و چه آن‌هایی که تحت تاثیر تبلیغات سوء گروهک‌های ضدانقلاب قرار گرفته بودند همگی آسیب دیدند.

فارس: چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، به نظر شما آیا روند توسعه در این استان مطلوب است؟

اگر شرایط حال کردستان را با شرایط قبل از انقلاب بررسی کنیم متوجه می‌شویم که در کردستان به برکت انقلاب در خیلی از شاخص‌ها از جمله در حوزه ارتباطات، گازرسانی، برق‌رسانی، جاده، زیرساخت، درمان و بهداشت فاصله زیادی با گذشته گرفته‌ایم و در اکثر موارد سیر صعودی داشته‌ایم البته ما به این حد توسعه در کردستان راضی نیستیم چون عقب‌ماندگی‌هایی داریم که بیشتر آن مربوط به اقداماتی بود که گروهک‌های ضدانقلاب در اوایل انقلاب و سال‌های بعد از آن در  اینجا انجام دادند.

هرچند بعد از گذشت 40 سال از عمر انقلاب هنوز کم و کاستی‌هایی در کردستان وجود دارد اما در عین حال وقتی بسیاری از شاخص‌ها را نسبت به قبل از انقلاب بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که با وجود محدودیت‌ها تراز ما تراز قابل قبولی است اما مطمئنا کافی نیست و باید این ادامه پیدا کند تا به حد مطلوبی برسد.

ما باید شاکر باشیم که لطف خداوند متعال شامل حال ما شد و به جای یک نظام ستمشاهی یک حکومت اسلامی و دینی که بنای آن خدمت به مردم بود در ایران ایجاد شد و امروز توسعه‌ای که در حوزه‌ها مختلف در استان شکل گرفته است به برکت همین انقلاب و همین نظام است.

فارس: چرا بعد از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب باز دشمن در فکر توطئه علیه ایران است؟

با توجه به اینکه حرکت انقلاب درست است و در جهت ضد منافع سران استکبار است و همچنین در حوزه تبیین و روشنگری ماهیت استکباری آمریکا اقدام می‌کند و از طرف دیگر چون انقلاب و نظام ایران مانعی برای رژیم صهیونیستی است و ده‌ها دلیل دیگر باعث می‌شود که آنها از دست مردم ایران و نظام ایران ناراحت باشند و علاقمند نباشند که چهلمین سال پیروزی انقلاب را ببینند اما مطمئنا اگر در جهت منافع آنها حرکت می‌کردیم شرایط متفاوت بود.

محاسبات همیشه اشتباه سران استکبار

خوشبختانه در طول این چهل سال محاسبات سران استکبار همیشه اشتباه از آب درآمده است، در طول این چهل سال آنها هزاران توطئه و نقشه شوم برای شکست انقلاب ایران انجام داده‌اند از جمله توطئه گروهک‌های قومی و مذهبی، حمایت از مخالفین داخلی، کودتا، تحریم و .... اما هیچکدام از آنها به نتیجه نرسیده و در همه آنها شکست خورده‌اند، دلیل این امر هم این است که مردم ایران و عقاید و باورهای مردم ایران به حفظ و پشتیبانی از این نظام را نمی‌شناسند و نمی‌توانند درک کنند.

برخلاف میل دشمن امروز انقلاب ایران چهل ساله شد اما مطمئنا توطئه‌های آنها ادامه دارد و ما نباید غفلت کنیم البته چهل نتوانسته‌اند کاری کنند و مطمئنا بعد از این هم نمی‌توانند کاری کنند چون پشتیبانی خداوند از این انقلاب، وجود رهبری هوشمند و مقتدر، حضور مردم همیشه در صحنه و خیل عظیم شهدای گرانقدر، ضمانت‌های این انقلاب هستند و تمام اینها باعث ایجاد یک قدرت بازدارندگی در مقابل دشمن شده است که در کاهش و فروکش کردن توطئه دشمن تاثیرگذار است.

امروز در چهلمین سال پیروزی انقلاب، این نظام و این ملت و این انقلاب به یک بلوغ، تجربه و اندوخته بسیار ارزشمند رسیده است که تمام اقدامات دشمن را رصد، بررسی و تحلیل می‌کند و اقدامات مقابله‌ای متناسب با شرایط و اوضاع اتخاذ می‌کند.

امروز ایران در حوزه دفاعی و امنیتی به حدی از بلوغ رسیده است که با استفاده از توان و تخصص نیروهای بومی در حوزه تولید تجهیزات نظامی و امنیتی حرفی برای گفتن دارد و قدرت بازدارندگی آن مانع هرگونه حرکت اشتباه دشمن می‌شود.

مجموعه پیروزی‌های ما در صحنه انقلاب، در دفاع از انقلاب، در مقابله با دشمن، در مقابل توطئه‌هایی که در حوزه نرم در کشور اتفاق افتاد همه اینها با تدبیر و حضور مردم در صحنه به نفع انقلاب پیش رفت و همین روند هم باید ادامه داشته باشد و تداوم یکپارچگی، وحدت و همدلی مردم می‌تواند ضامن بقای پیروزی‌های بعدی و دستاوردهای بعدی شود.

فارس: چرا با وجود مشکلات اقتصادی در کشور باز مردم در راهپیمایی 22 بهمن شرکت کردند؟

امروز مردم هر چند از گرانی و وضعیت اقتصادی و معیشتی ناراضی هستند اما حضور چشمگیری در راهپیمایی 22 بهمن داشتند چرا که معتقد هستند که مسائل اقتصادی هیچ ربطی به ماهیت و ساختار  انقلاب ندارد و مسائل اقتصادی را باید از کانال دیگری پیگیری کنند.

امروز دشمن سعی می‌کند از طریق جنگ روانی و نرم مردم را ناراضی نشان دهد در حالیکه درست است که مشکلات اقتصادی به مردم فشار وارد می‌کند و با سختی همراه است اما در عین حال مردم تحمل می‌کنند چرا که هدف آنها حفظ نظام و انقلاب است

اگر در اوایل انقلاب براساس محاسبات روتین برنامه‌ریزی می‌کردیم شاید با امکانات و تسلیحاتی که داشتیم کمتر از چند ماه می‌توانستیم در مقابل دشمن تا دندان مسلح مقابله کنیم اما لطف و یاری خداوند و توکل بر داشته‌ها باعث شد که هفت سال ایستادگی کنیم و در نهایت پیروز میدان هم شویم پس امروز هم با اعتقاد و ایمان راسخ و تکیه به باور و توان و تخصص داخلی می‌توانیم بر مشکلات از جمله مشکلات اقتصادی فایق آییم.

همانطور که امروز در عرصه نظامی و امنیتی حرف برای گفتن داریم و همین باعث قدرت بازدارندگی ایران شده که دشمنان هیچ خطایی نکنند در حوزه اقتصادی و معیشتی هم می‌توانیم با همین قدرت مسائل و مشکلات را حل کنیم.

متاسفانه امروز تلاش و عملکرد همه مسئولان در حوزه اقتصادی مانند یک شرایط عادی است و فکر می‌کنند همه امور روی روال عادی پیش می‌رود و مشکلی وجود ندارد در حالیکه امروز ما در یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی قرار داریم و مسؤولین ما هم باید در آماده‌باش کامل به سر ببرند و با اولویت‌بندی مشکلات و مسائل برای حل آنها اقدام کنند.

فارس: به نظر شما، منشا وضعیت و شرایط اقتصادی امروزکشور چیست؟

امروز کمبودها و نارسایی‌هایی در کشور وجود دارد، تاثیر تحریم‌ها بر زندگی مردم قابل مشاهده است اما همه آنچه که امروز مردم مشکل دارند ناشی از تحریم دشمن نیست بلکه ناشی از عدم مدیریت و عدم درک شرایط ویژه توسط مسؤولین است.

عدم تدبیر و عدم مدیریت مسؤولین ماست که به مردم فشار وارد می‌کند نه تحریم‌های دشمن، پس باید مسوولین به خودشان بیایند و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود مشکلات را حل کنند.

فارس: برای سامان‌دادن به این موضوع چکار باید کرد؟

باید در چهل و یکمین سال انقلاب، تمام آسیب‌های موجود در کشور را شناسایی کنیم و در پی حل آنها برآییم، همه باید بدانیم که در تحریم آسایش و رفاه نیست بلکه مشکلات هست، اما در دل هر تهدیدی یک فرصتی وجود دارد.

در حوزه نظامی با هر تحریمی جوانان همین مرز و بوم با تلاش و پشتکار به موفقیت‌ها و پیشرفت‌‌هایی رسیده‌اند که دشمن را مایوس کرده‌اند در حوزه اقتصادی هم می‌توانیم از همین تجربه استفاده کنیم.

این چهل سال به ما راه روشنی از آینده به ما می‌دهد و مطمئنم که دشمن یک زمانی تسلیم می‌شود چون دیگر می‌فهمد با تهدید، فشار و تحریم نه تنها مردم ما از پا نمی‌ایستند بلکه توانمندتر و قدرتمندتر می‌شوند پس در نهایت مجبور به تسلیم است.

فارس: کردستان یکی از استان‌های کمتر توسعه‌یافته کشور است و با وجود خدماتی که ارائه می‌شود بازهم عقب‌ماندگی‌ها ملموس است، سپاه در راستای محرومیت‌زدایی استان کردستان چه اقداماتی انجام داده است؟

محرومیت‌زدایی از شاخص‌ترین برنامه‌های سپاه کردستان است و این نهاد انقلابی در راستای رفع محرومیت و آبادانی روستاها و مناطق محروم و کم‌برخوردار عزم جزم کرده و از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند، بطوریکه از سال 88 تا پایان سال گذشته 6 هزار پروژه محرومیت‌زدایی را در سراسر استان اجرا و هم‌اکنون نیز ادامه دارد و بدون هیچ چشمداشتی، «خدمات بی‌منت» به مردم ارائه می‌دهند.

6 هزار پروژه انجام شده متمرکز جزو پروژه‌های عمرانی بود که با مشارکت خود مردم به نتیجه رسید، اگر سری به روستاهای دورافتاده و محروم استان کردستان بزنید، اقدامات و کارهای انجام شده سپاه در راستای محرومیت‌زدایی و امید و شادی دوباره‌ای که به روستانشینان داده‌اند را به‌راحتی می‌توانید مشاهده کنید.

بر اساس مطالعه و نیازسنجی‌هایی که صورت گرفت، پروژه‌های در روستاهای محروم استان بر اساس مطالعات ضریب محرومیت مناطق محروم و نیازمندی‌های هر نقطه که توسط خود روستائیان اعلام شده بود در روستاهای کردستان به بهره‌برداری رسید.

2هزار پروژه محرومیت‌زدایی سال آینده اجرایی می‌شود

در سال آینده یک‌هزار و 500 تا دو هزار پروژه در حوزه محرومیت‌زدایی با همکاری سپاه، دستگاه‌های دولتی و خیرین در سطح استان اجرا خواهیم کرد.

البته قانع به اجرای این تعداد پروژه محرومیت‌زدایی نیستم چرا که می‌توانیم کارهای بزرگ‌تر هم انجام بدهیم همانطور که سپاه در هشت سال گذشته 6 هزار پروژه محرومیت‌زدایی و سازندگی در سطح استان انجام داده است.

محرومیت‌زدایی از اولویت‌های اصلی فعالیت‌های سپاه کردستان است

محرومیت‌زدایی از اولویت‌های اصلی فعالیت‌های سپاه کردستان است، بنده معتقدم با مشارکت، کارها راحت‌تر انجام می‌شود و باید دست در دست هم دهیم و به مردم کمک کنیم و نقطه امید باشیم.

رفع محرومیت‌های استان نیازمند عزم و اراده جهادی و اقدامات میانبری است و در این راستا به دنبال ایجاد گفتمان مشارکت در حوزه محرومیت‌زدایی روستاهای استان هستیم و طرح‌ها را براساس اولویت‌بندی و مشارکت مردم اجرا می‌کنیم

یکی از مهم‌ترین اهداف سپاه در حوزه محرومیت‌زدایی «توانمندسازی» در روستاها است چراکه فعالیت‌های سپاه پاسداران تنها به حوزه عمرانی مربوط نمی‌شود بلکه در سایر حوزه‌های موجود نیز باید روستائیان به توانمندی کامل برسند.

سپاه برای ایجاد فضای کسب‌وکار، بهبود وضعیت معیشت و اقتصاد مردم، عمران، آبادانی، زیرساخت و رفع محرومیت آماده کمک به دولت در کردستان است.

«رضایت‌مندی مردم» بالاترین ارزش است، ایجاد رضایت‌مندی در بین مردم امنیت‌آفرین است و باید همه ارگان‌ها برای ارتقاء و توسعه کردستان پای کار بیایند و به حل مشکلات مردم کمک کنند.

فارس: امنیت و توسعه دو مقوله هستند که ارتباط مستقیم با هم دارند، با این اوصاف، آیا بستر توسعه در کردستان فراهم است؟

استان کردستان ویژگی‌هایی در حوزه ایثار و مجاهدت دارد که در سایر استان‌ها کمتر می‌توان یافت، تنها چند استان محدود مانند آذربایجان غربی، کرمانشاه و کردستان هستند که مردم آن به صورت همزمان در دو جبهه استکبار و ایادی آن جنگیدند و این برند و ویژگی خاص مردم این استان است.

کردستان، علیرغم کم‌برخورداری‌ها که میراث رژیم ستم‌شاهی است با درایت در دو جبهه از نظام و آب و خاک دفاع کردند، هرچند مردم کردستان بخاطر رویارویی با استکبار از توسعه عقب ماندند اما تمام هم و غمشان دفاع از آرمان‌های انقلاب است و شهدای عزیزی را در این راستا تقدیم کرده‌اند.

تقدیم 5400 شهید مصداق بازار استقامت و ایثارگری مردم این استان است و در کنار آن هم شهدای مهاجری که در همین استان به شهادت رسیدند و نتیجه این مجاهدت‌ها یک امنیت پایدار مردمی در استان کردستان است که مردم به خوبی آن را احساس و قدر آن را می‌دانند.

لطف خدا شامل حال این مردم شد و خون شهدا نتیجه داد و امنیت پایدار در استان مستقر است و این امنیت پایدار زمینه را برای سرمایه‌گذاری متوازن فراهم کرده‌ است و ما به عنوان سپاه، امنیت سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران در استان را تضمین خواهیم کرد.

انتهای پیام/2330/83

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول