اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

در گفت‌وگوی سفیر ایران در تاجیکستان با فارس تشریح شد- بخش دوم

چهلمین سالگرد انقلاب ایستگاهی برای تجدید قوا؛ دهه‌های شکوفایی در راهند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان با تأکید بر اینکه چهلمین سالگرد را می توان ایستگاه تجدید قوا برای انقلاب اسلامی و افزایش دستاوردهای آن در دهه های پنجم، ششم، هفتم و... دانست، گفت: چهل سالگی حتی برای یک انسان با طول عمر محدود هم پیری تلقی نمی شود.

چهلمین سالگرد انقلاب ایستگاهی برای تجدید قوا؛ دهه‌های شکوفایی در راهند

«حجت الله فغانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، در بخش دوم گفت‌وگوی تفصیلی با فارس به تبیین دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در ابعاد منطقه‌ای-جهانی و چشم‌انداز آن پرداخت.

** ایران منادی صلح و دوستی در جهان

فغانی با اشاره به یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی از افزایش چشمگیر تاثیرگذاری بین المللی ایران در مقایسه با کشورهای هم پایه خبر داد و گفت: ایران در دهه های اخیر، در مواردی دستور کار جهانی تعیین کرده و ابتکاراتش با اقبال بین المللی روبرو شده است.

به گفته وی، بر خلاف دیگرانی که هزاره جدید را با جنگ های خانمان سوز شروع کردند، ایران اسلامی منادی صلح و دوستی بوده و ابتکارهای آن همچون «گفت‌وگوی تمدن‌ها و فرهنگ‌ها» و «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری» در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب جهانی رسیده است.

** افق‌های بلند و آرمان‌های انقلاب

سفیر ایران در تاجیکستان در ادامه با اشاره به اینکه کارهای زیادی صورت گرفته اما نمی توان گفت که همه اهداف و آرمان های انقلاب محقق شده تصریح کرد: دلیل آن هم روشن است. اساساً آرمان وقتی واقعاً آرمان است که در افق های  بلند قرار گیرد و همیشه و در همه جا، بین امکان و آرمان فاصله ای هست. برای ایران که انقلابش اهداف و آرمان های الهی دارد، قطعاً این فاصله بیشتر است و طبعاً نیل به این آرمان های بلند و رفیع آسان نیست.

 وی افزود: امکانات ما حتی در شرایط عادی هم برای نیل به همه این اهداف و آرمان های انقلاب کافی نبود. این در حالی است که دشمنان داخلی و خارجی نظام، در خلال چهل سال گذشته، با ایجاد موانع و خلق چالش‌ها و وارد ساختن ضربات و تخلیه ظرفیت های کشور، چیزی از مانع تراشی بر سر راه نیل به این اهداف و آرمان ها کم نگذاشته اند.

به گفته فغانی، با این مقدمه می توان گفت ما هنوز به همه اهداف و آرمان های انقلاب نرسیده ایم. موانع و دلایل عدم نیل به این اهداف شامل محدودیت های طبیعی ناشی از دوره گذار از انقلاب به استقرار نظام؛ اخلال‌گری های بقایای نظام سابق و حامیان خارجی آنها؛ جنگ تحمیلی هشت ساله؛ تحریم های ظالمانه و گسترده 40 ساله؛ عملیاتی روانی و سیاه نمایی های بی وقفه معاندان و منافقین؛ سرمایه گذاری های مادی و غیرمادی آمریکا و ایادی آن برای براندازی نظام و استحاله آن؛ ترور مسئولان، نخبگان و دانشمندان کشور؛ حملات سایبری و ... است.

** کسی به شمع خاموش فوت نمی‌کند

این دیپلمات ایرانی با اشاره به اینکه علاوه بر تهدیدات آمریکا مبنی بر براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران، طی مدت های اخیر طرح شبهات در خصوص انقلاب اسلامی، اهداف و ارزش‌ های آن نیز بیشتر شده یادآور شد: کسی به شمع خاموش فوت نمی کند و به قطار ایستاده سنگ نمی زند. وی گفت: شمع انقلاب ما پرتو افشان است و قطار آن پرشتاب پیش می رود. پیداست که مخالفان آن پیوسته در صدند تا مانع موفقیتش شوند. این شبهه افکنی ها و ناکارآمدنمایی نظام، برای متوقف کردن و از پا درآوردن آن است.

به گفته وی، اگر الگوی حکومت دینی ایران موفق شود، که بحمدالله تاکنون موفق بوده، دیگر استکبار جهانی نمی تواند با فراغ خاطر به سیاست‌های استعماری خود در منطقه و جهان ادامه دهد. همه مستبدان منطقه نیز همواره نگران الهام بخشی پیام آن در کشورهای خود خواهند بود. بنابر این تا اثرگذاری پیام انقلاب و الهام بخشی آن هست و تا حق گستری و حمایت از محرومان و مستضعفان در قاموس رفتاری ایران باشد، کارشکنی و سیاه نمایی در حق آن نیز خواهد بود.

به گفته فغانی، این که آن مقام آمریکایی صراحتاً گفته ایران باید به یک کشور «نرمال» و نه «آرمان  خواه» تبدیل شود، تا با آن کنار بیائیم، دقیقاً مؤید همین مطلب است.

** چهلمین سالگرد، ایستگاه تجدید قوا برای انقلاب اسلامی 

سفیر ایران در دوشنبه با تأکید بر اینکه چهلمین سالگرد را می توان ایستگاه تجدید قوا برای انقلاب اسلامی و افزایش دستاوردهای آن در دهه های پنجم، ششم، هفتم و... دانست، یادآور شد: چهل سالگی حتی برای یک انسان با طول عمر محدود هم پیری تلقی نمی شود و دوره کمال فکری و تحکیم شخصیت است. لذا برای یک نظام سیاسی که منطقاً می تواند عمر بسیار طولانی تری داشته باشد و همواره امکان بهسازی و بازپروری خود را دارد، چهل سالگی تنها می تواند مطقع ورود به دوره بلوغ تلقی شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی در چهل سالگی انقلاب، با تکیه بر انبوه تجاربی که خلال این سال ها و در چالش با مشکلات طبیعی و ایذایی پیش گفته اندوخته و نیز با دستیابی به دانش و فناوری های برجسته بومی که در این سال ها حاصل شده، قطعاً بسیار مجهزتر از هر زمانی در مسیر پیشرفت گام برمی دارد و به فضل الهی دهه های آتی، دهه های شکوفایی و موفقیت بیشتر آن خواهد بود.

** نقش و جایگاه ایران در مسائل منطقه

فغانی در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران در مقاطع و موارد مختلف نشان داده و ثابت کرده که همواره در قبال مسائل و مشکلات منطقه بخشی از راه حل و در موارد زیادی کلید طلایی بوده است. این نقش آفرینی را در کمک های ایران به مقابله با تروریسم در عراق، افغانستان و سوریه و در تلاش های میانجی گرانه آن در قبال بحران جنگ داخلی تاجیکستان، بحران قره باغ، بحران یمن و ... می توان دید.        

به گفته این دیپلمات ایرانی، ایران، بر اساس آموزه های انقلاب اسلامی، کشوری مسئول است که نمی تواند در مورد رنج و گرفتاری دیگران بی تفاوت باشد. لذا همواره با نظرداشت توانمندی ها و ظرفیت های خود، جهانی فکر کرده و منطقه ای عمل می کند. شخصاً معتقدم بهترین پاسخ برای مقابله با چالش های جهانی شدن یا جهانی سازی، منطقه گرایی است. تجارب میدانی هم می تواند موید این برداشت باشد.

وی تصریح کرد: ایران در قبال بحران ها و مشکلات منطقه، همواره تاکید داشته و دارد که باید در درجه اول از امکانات و ظرفیت های ملی خود کشورهای درگیر بحران استفاد شود و این کار باید با تمرکز بر اصول وحدت و وفاق ملی صورت گیرد؛ سپس برای تکمیل آن، باید به دنبال راه حل های درون منطقه ای بود.

فغانی گفت: اما مداخلات قدرت های بزرگ فرا منطقه، نوعاً نتایج مثبتی ندارد. حتی می تواند حساسیت هایی ایجاد کرده و موجب وخامت اوضاع گردد. این نکته را در قبال بحران افغانستان، سوریه، عراق و... می توان مصداقاٌ دید.

سفیر ایران در تاجیکستان با طرح این پرسش که نتیجه لشگر کشی آمریکا و متحدانش به افغانستان چه بود، یادآور شد: این که کسانی از هزاران کیلومتر آن سوتر بیایند و در یک کشور منطقه پایگاه بزنند و بعد با وقاحت بگویند بنا دارند از این پایگاه علیه یک همسایه و متحد راهبردی همان کشور استفاده کنند، قطعاً کمکی به حل مسائل و مشکلات منطقه نمی کند.

وی گفت: ارائه ابتکارات منطقه ای ایران نظیر منطقه قوی، امنیت شبکه ای و... نیز با چنین درکی بوده است.

ادامه دارد...

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول