اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

فارس گزارش می‌دهد

به کجا چنین شتابان ؟!

این روزها، سوانح رانندگی و تصادفات زنجیره‌ای، میهمان همیشگی و تلخ فضاهای مجازی هستند با یک چشم بر هم زدن، عید نوروز هم از راه می‌رسد و متأسفانه آمار تصادفات جاده‌ای، شتاب بیشتری می‌گیرد.

به کجا چنین شتابان ؟!

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، برخی  نبود سخت‌گیری در جریمه‌ها و آموزش نا کافی در رانندگی را عامل اصلی بروز حوادث رانندگی تلقی می‌کنند اما من به نوبه خود، نبود فرهنگ رانندگی و چشم پوشی از قوانین و مقررات رانندگی در کلان شهرها را مهم‌ترین عامل در بروز حوادث رانندگی می‌دانم همواره شنیده‌ایم که می‌گویند دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است اما متأسفانه تنها در حد یک حرف باقی مانده و بدان عمل نمی‌شود.

بزن بریم به سرعت برق و باد، حکایت این روزهای افرادی است که پشت فرمان می‌نشینند اما سر سوزن به قوانین رانندگی توجهی ندارند و فرهنگ رانندگی و حق تقدم به عابر پیاده را به باد فراموشی سپرده‌اند نه حوصله منتظر ماندن پشت چراغ قرمز را دارند و نه منتظر عبور عابران پیاده از مسیرهای خط کشی شده، آنان به هر قیمتی که شده باید زودتر به مقصد برسند.

البته در این میان، برخی از حرکات نمایشی، دور زدن در جا، حرکات مارپیچ، تغییر جهت ناگهانی خودرو، سرعت غیرمجاز، بوق زدن بی مورد، استفاده از کلمات توهین آمیز و در نهایت هنر نمایی برخی از رانندگان موتورسیکلت‌ها را نباید از قلم انداخت رفتارهای خشونت آمیز در رانندگی که با انگیزه خودنمایی و خالی نمودن عقده‌های روانی‌ انجام می‌گیرد مثل این می‌ماند که منتظریم صبح از راه برسد و دیگران را از حرکات نمایشی خود مستفیذ کنیم.

بارها شنیده‌ایم و یا دیده‌ایم که دو نفر هنگام رسیدن به در ورودی جایی اینقدر با هم تعارف می‌کنند که گاه کار به هل دادن می‌کشد اما همین افراد در پشت فرمان چنان برای زودتر داخل کردن جلوی ماشین به داخل یک خیابان فرعی از هم پیشی می‌گیرند که همواره باعث تصادف و یا حداقل یک مرافعه می‌شود.

اما کدام خلق حقیقی ماست ؟ آیا آن فرد مودب تعارف کننده در پشت در ورودی ماییم یا آن فرد بد دهن برتری جو در ورودی خیابان فرعی؟

برای آنکه بدانیم وقتی از کشته شدن افراد در حوادث رانندگی آمار و ارقام می دهیم ، متوجه باشیم که دقیقا از چه سخن می گوییم باید مراقب باشیم که جامعه حساسیت خود را در مقابل این آمار و ارقام از دست ندهد.

 بر اساس آمارهای رسمی در کشور روزانه 42.5 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند. به عبارت دیگر می‌توان اینطور مقایسه کرد که هر هفته به تعداد جان باختگان سقوط یک هواپیمای بوئینگ با 300 مسافر، در جاده‌ها تلفات داریم.

۱۷ هزار و ۷۳۳ مصدوم سوانح رانندگی در 10 ماهه امسال

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار فارس، با اشاره بر افزایش تعداد مصدومان در سال جاری افزود : در 10 ماه امسال 17 هزار و 733 مصدوم سوانح رانندگی توسط کارشناسان این مرکز به بیمارستان های استان منتقل شدند که در مدت مشابه سال گذشته، 15 هزار و 246 مصدوم توسط کارشناسان اورژانس به بیمارستان منتقل شدند.

فرزاد رحمانی ادامه داد : در این مدت ، یک هزار و 625 نفر از مصدومان سوانح نیز به صورت سرپایی توسط کارشناسان اورژانس مداوا شدند که تعداد مصدومانی که در سال گذشته به صورت سرپایی مداوا شده بودند یک هزار و ۴۶۸ نفر بوده است در این مدت کارشناسان اورژانس، مرگ 267 نفر را بر اثر سوانح رانندگی به علت شدت جراحات وارده تایید کرده‌اند.

افزایش مرگ و میر بر اثر سوانح رانندگی

وی ضمن تأکید بر اینکه تعداد فوتی‌ها بر اثر سوانح رانندگی در آذربایجان شرقی در مقایسه با سال گذشته که 232 نفر بود، افزایش یافته است تصریح کرد : نیروهای اورژانس استان در 9 ماه امسال 4 هزار و 366 مورد ماموریت قلبی، 645 مورد سکته مغزی، 2 هزار و 160 مورد مشکل تنفسی، 285 مورد سوختگی، 459 مورد نیز ماموریت مربوط به مسمومیت با مونوکسید کربن انجام دادند.

باید گفت اوضاع رانندگی در کشور چندان حال مساعدی ندارد به گونه‌ای که رانندگی را به سمت یک موضوع جامعه شناسی سوق داده است که در این رابطه صحبتی با یک جامعه شناس داریم.

امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس در گفت و گو با خبرنگار فارس، ضمن تأکید بر اینکه رانندگی یک مسئله جامعه شناسی فرهنگی است افزود: رانندگی یک مسئله caltural lag  یعنی تأخر فرهنگی ( وا پس ماندگی فرهنگی ) است به گونه‌ای که فرهنگ استفاده از وسیله را ندارند این در حالی است که فرهنگ استفاده از وسیله نقلیه، زمان‌بر است چرا که مغز باید آماده شود و رفتار مناسب گردد در هیچ کجای دنیا فردی نیست که بتواند خود را با تغییرات تکنولوژی هماهنگ کند کشوری که پیشرفته‌تر است مشکلات رانندگی کمتری دارد چرا که تکنولوژی به سرعت تغییر می‌کند اما فکر به آسانی تغییر نمی‌یابد.

تکنوکراسی 

وی با اشاره بر تئوری آگ برن و نیم کوف خاطرنشان کرد: اصل بر این است که مادیات و تکنولوژی، فکر انسان را تغییر می‌دهد که این همان تکنوکراسی (حکومت دست تکنیک) است در نتیجه مردم از نظر فرهنگی مساعد نیستند و با توجه بر اینکه از شهرهای کوچک به بزرگ می‌آیند انطباق پذیری آنها کم است.

قرایی مقدم، بنا بر وجود حرکات نمایشی برخی جوانان و رفتارهای پر خطر رانندگی، فرهنگ سازی و سخت‌تر کردن جریمه‌ها را ضروری دانست و ادامه داد : جوانان با این عکس العمل‌ها، فخرفروشی و خودنمایی کرده و از نظر روانشناسی عقده‌های حقارت خود را بدین صورت خالی می‌کنند.

برای آگاهی از آخرین آمار تصادفات، سری به پزشکی قانونی استان آذربایجان شرقی زدیم آماری که تکان دهنده بوده و خبر از افزایش ۲۰ درصدی مرگ و میر ناشی از تصادف را می‌دهد.

 

۸۱۶ نفر فوتی تصادفی در آذربایجان شرقی

طبق آمار پزشکی قانونی استان آذربایجان شرقی، تعداد فوت‌های ناشی از حوادث رانندگی، ۸۱۶ نفر بود که نسبت به سال گذشته، ۲۰ درصد افزایش یافته است بیشترین تلفات حوادث رانندگی، ۵۶۵ فوتی در جاده‌های برون شهری و روستایی، ۱۴۳ نفر در مسیرهای درون شهری، ۱۷ نفر در جاده‌های خارج از استان، جان خود را از دست داده‌اند.

جا دارد به سراغ افرادی بروم که هر کدام در جایگاه خود نقش بسزایی در شکل‌گیری فرهنگ عمومی دارند افرادی که با قوانین و مقرارت رانندگی آشنا بوده و بدان عمل می‌کنند.

جلیل کریمیان، از شهروندان و فعالان در حوزه صنعت است که همواره از خودروی شخصی خود استفاده می‌کند و تا ۹۰ درصد، تابع قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است، وی کاملا به اینکه دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است اعتقاد داشته و همواره بدان عمل می‌کند اما گله‌ای هم از وضعیت آسفالت کلان‌شهر تبریز دارد که رانندگی را قدری طاقت‌فرسا می‌کند.

فرهنگ سازی همراه با نظارت و کنترل

کلامی می‌گوید: به دلیل حضور بیشتر در اداره و وجود راننده فقط آخر هفته جهت تدریس در دانشگاه با خودروی شخصی رانندگی می‌کنم  و تا ۹۵  درصد قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت می‌کنم  که تا به حال با سرعت مجاز رانندگی کرده‌ام.

وقتی صحبت از رانندگی خوب می‌شود عوامل متعددی را باید در نظر گرفت از جمله خود راننده که باید پایبند به قوانین باشد امنیت راه و خود وسیله نقلیه نیز مهم است اما چون وسیله نقلیه به طور ناگهانی وارد فرهنگ ما شده  برخی از اصول فرهنگی آن را آموزش ندیده‌ایم بنابراین فرهنگ سازی همراه با کنترل و نظارت می‌تواند در کاهش جرائم مؤثر باشد.

نصب چراغ قرمز بالاتر از بیمارستان بین المللی تبریز با سرعت مجاز ۶۰ کیلومتری که نه مدرسه‌ای وجود دارد و نه راه بریده‌ای، چه لزومی دارد که این خود باعث می‌شود رانندگان بعد از چراغ قرمز با سرعت بالاتری رانندگی کنند که عاملی برای افزایش میزان خطا در رانندگی است به همین خاطر، قانون باید با شرایط و واقعیت، سازگاری داشته باشد دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است فردی که احساس کند با رانندگی پرخطر ممکن است مرگ را برای خود و خانواده رقم بزند هیچ‌وقت بخاطر ۵ دقیقه ریسک نمی‌کند.

آن چنان که پیداست رانندگی بیش از هر پدیده دیگری نیازمند فرهنگ سازی است شتابی عجولانه که از عمر ثانیه‌های زندگی می‌کاهد و به کام مرگ می‌کشاند سرعت غیرمجاز و چشم پوشی به قوانین، نتیجه‌ای جز پشیمانی ندارد آنجاست که باید فهمید دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است.

انتهای پیام/60002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول