اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

همایش ملی ادبیات معاصر در شیراز برگزار شد

همایش ملی ادبیات معاصر با حضور چهره‌های فرهنگی استان فارس در تالار سازمان اسناد و کتابخانه ملی شیراز برگزار شد.

همایش ملی ادبیات معاصر در شیراز برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، همایش ملی ادبیات معاصر ظهر امروز با حضور مطرح‌ترین چهره‌های فرهنگی استان فارس در تالار سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان فارس برگزار شد.

در این نشست مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس به تببین جریان داستاننویسی فارس پرداخت و پس از تقسیم بندی نسلی نویسندگان ادبیات استان فارس به سه دوره، اظهار داشت: ستارههای نسل اول نویسندگان فارس سیمین دانشور و ابراهیم گلستان و پس از آن محمد بهمن بیگی هستند.

 کورش کمالی سروستانی گفت: نسلی از داستان‌نویسان پس از انقلاب نیز به خوبی درخشیدند که از این میان می‌توان به امین فقیری و کتاب  ماندگارش «دهکده پر ملال» اشاره کرد که در ژانری موسوم به ادبیات ملال جای گرفت. 

وی با اشاره به نسل سوم داستان‌نویسان، گفت: ژانر دیگری بعد از سال ۷۸ خورشیدی شکل می گیرد که به ادبیات پایداری شناخته شده است. سردمدار این گونه ادبی که بعدها ادبیات پایداری نام گرفت اکبر صحرایی بود اما دیگر نویسندگانی مانند بیژن کیا، احمد اکبرپور، حمید اکبرپور، بابک طیبی و مجید کوهکن نیز در ادامه این نسل ظهور می یابند.

کمالی سروستانی با یادآوری اینکه در همه داستان‌هایی که در این ۷۰ سال منتشر شده جای خالی داستان‌های شهری که بتواند شیراز را در زمان و مکان درگیر کند مشهود است، افزود: این سه نسل دل به نسل جدید و معاصر بسته است.

وی تصریح کرد: شیراز از پس زمینه در ادبیات داستانی جلوتر نیامده و منتظر داستان نویسانی است که از پس زمینه آن را بیرون بیاورند.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با این وجود نسل دوم ادبیات داستانی شیراز را همراه با نیم نگاهی به این شهر عنوان کرد و افزود: نسل سوم گویی شیراز را نمی‌شناسند و حتی به اندازه آگاتا کریستی خانه‌ای در شیراز ندارند، زیرا یا آنان دل به شهر نسپرده‌اند یا شهر به این نویسندگان تعلق ندارد؛ اگرچه شیراز در رمانی روایت نشده و هنوز شیراز در انتظار خلق داستان و رمانی است با این همه شیراز را باید به وصف نشست.

 انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول