اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

خبری از «گرمخانه‌» در قانون نيست/ اعلام آمادگی يك خير برای ساخت گرمخانه

قانون به طور واضح مشخص نکرده متولی اصلی گرمخانه در شهرها برای ساماندهی افرادی که سرپناهی ندارند، کدام دستگاه است؟!

خبری از «گرمخانه‌» در قانون نيست/ اعلام آمادگی يك خير برای ساخت گرمخانه

به گزارش خبرگزاری فارس همدان، ظهر امروز میزگرد «بررسی گرمخانه همدان» با حضور معاون خدمات شهری شهرداری، مدیر خدمات شهری شهرداری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان، معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره)، مسؤول روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان همدان و معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان همدان در دفتر خبرگزاری ایسنا واحد همدان برگزار شد.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان با بیان اینکه هر اقدامی که در حوزه شهری انجام می‌شود بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌های مشخص شده در قانون است اظهار کرد: قانون و ضوابط مشخص و معینی در گرمخانه‌ها وجود ندارد.

وحید علی‌ضمیر افزود: یک دستورالعمل در سال  78 از شورای عالی اداری برای دستگاه‌های ذینفع صادر شده است.

وی تصریح کرد: ماده یک این آیین‌نامه یک مجتمع اردوگاهی تعریف کرده که بر اساس آن باید یک محل زیر نظر فرمانداری در نظر گرفته شود و تأکید کرده که موقت است.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان با بیان اینکه افراد زیر پوشش نیز مشخص شده است ادامه داد: دادگستری استان، نیروی انتظامی، بهزیستی، کمیته امداد، اداره کل کار، شهرداری و بهزیستی نماینده تام‌الاختیار خود را باید به مجتمع معرفی کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای تأسیس گرمخانه دستورالعملی وجود ندارد اما شهرداری تهران یک آیین‌نامه و مصوبه داخلی تعریف کرده که از شورای شهر تهران مصوب شده است و بر اساس آن شهرداری اقدام به تأسیس گرمخانه کرده است.

علی‌ضمیر با اشاره به اینکه مسؤولیت مجتمع با فرمانداری است و با شهرداری نیست گفت: تأکید شده برای تأمین بودجه سازمان برنامه و بودجه باید اقدام کند.

وی با بیان اینکه آنچه قانون بر عهده ما گذاشته در حوزه مجتمع اردوگاه انجام دادیم اظهار کرد: اما در سال 95 یک سرمای شدید ایجاد شد و افراد بی‌خانمان در معابر شهری بودند بنابراین شهرداری در صدد ایجاد یک مکان برای اسکان این افراد برآمد.

معاون شهردار همدان با بیان اینکه یک مکان اطراف آرامگاه باباطاهر در نظر گرفته شد افزود: همه نسبت به موضوع حساس شدند و بنابراین با یک اجماع عمومی هر دستگاهی وظیفه‌ای بر عهده گرفت.

وی تصریح کرد: ساعت کاری این مجتمع افزایش یافته است و از ساعت 17 تا 9 صبح فعال است و خدمات اولیه به افراد ارائه می‌شود.

علی‌ضمیر با بیان اینکه غذای گرم و امکانات بهداشتی در این مکان ارائه می‌شود ادامه داد: بهزیستی هفته‌ای یکبار غذای گرم به گرمخانه می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه مسائل بهداشتی در گرمخانه به دلیل سبک زندگی افراد، دارای مشکلاتی نیز هست خاطرنشان کرد: این افراد اغلب معتاد هستند و به بیماری‌هایی نیز دچار هستند و برای تأمین نیازهای مالی خود زباله‌گردی می‌کنند.

معاون خدمات شهری همدان با بیان اینکه سموم که برای ضد عفونی استفاده می‌شود کارساز نیست گفت: البته مجموعه بی‌تفاوت نیست و راهکارهایی برای سم‌زدایی اعمال شده تا این مشکلات به حداقل کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه در طبقه دوم تعداد دوش‌ها و سرویس‌های بهداشتی متعددی در نظر گرفته شده است اظهار کرد: تخت‌های گذشته جمع‌آوری شد و تخت‌های جدید فلزی تعبیه شده است که به زودی مستقر می‌شود.

علی‌ضمیر با بیان اینکه طبقه پایین نیز به اتاق تلویزیون و اتاق غذاخوری تبدیل می‌شود افزود: امیدواریم در شب عید شاهد اتفاقات خوبی باشیم، ضمن اینکه مسائل بهداشتی تا حد امکان رعایت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از دستگاه‌ها به تعهدات خود عمل نکردند تصریح کرد: اگر این تعهدات به عمل می‌آمد شرایط بهبود می‌یافت.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان ادامه داد: تمام تلاش ما این است که شرایط حداقلی بهینه و آبرومندانه را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه هلال احمر تا قبل از زلزله کرمانشاه کمک‌هایی می‌کرد خاطرنشان کرد: اما پس از زلزله کمک‌ها قطع شده است اگر چه امروز موافقت کردند 200 پتو به گرمخانه اختصاص دادند.

ماهانه 22 میلیون تومان برای گرمخانه هزینه می‌شود

علی‌ضمیر با اشاره به اینکه ماهانه 22 میلیون تومان در گرمخانه هزینه می‌شود گفت: شهرداری همدان مبلغ سنگینی برای گرمخانه هزینه می‌کند و کمک‌های دولتی در مقابل آن ناچیز نیست.

وی با بیان اینکه شهرداری همدان فراتر از قانون و وظایف خود عمل کرده است اظهار کرد: درباره علوم پزشکی می‌توان گلایه کرد چراکه در دستورالعمل وظایف همه مشخص شده است و دانشگاه باید هر هفته یک بار پزشک مستقر شود.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان با اشاره به اینکه نامه‌نگاری لازم انجام شده است افزود: هر هفته که نمی‌توان وظیفه دستگاه‌ها را به آنان متذکر شد و نیاز داریم هر هفته پزشک در گرمخانه حضور یابد.

وی با بیان اینکه در بحث گرمخانه یک مطالبات اجتماعی تبدیل شد تصریح کرد: وظیفه اخلاقی و انسانی حکم می‌کند که در این حوزه ورود کنیم.

از دانشگاه علوم پزشکی گلایه داریم

علی‌ضمیر با اشاره به اینکه خواهش ما این است همه دستگاه‌ها ورود کنند ادامه داد: البته دستگاه قضایی هر بار اعلام نیاز کردیم ورود کرده است اما از سایر دستگاه‌ها مانند دانشگاه علوم پزشکی  انتظار داریم که ورود کنند.

وی با بیان اینکه حضور مردم نیز بسیار مؤثر هستند خاطرنشان کرد: یک خیر حاضر شده و یک زمین رایگان برای گرمخانه اهدا کند و ساخت آن را نیز متقبل شده است.

ردیف اعتباری برای گرمخانه‌ها دیده نشده است

مدیر خدمات شهری نیز با بیان اینکه واژه‌ای به عنوان «گرمخانه» در قانون وجود ندارد اظهار کرد: آذرماه سال 95 گرمخانه را با سرعت و با عجله راه‌اندازی کردیم و هلال احمر در تجهیز آن شهرداری را یاری رساند.

حسین خانجانی با اشاره به اینکه در بودجه ردیف جاری برای نگهداری و هزینه گرمخانه دیده نشده است افزود: این موضوع باعث می‌شود که هزینه کردن برای آن مشکل باشد.

وی با بیان اینکه یک سمن هم به نام «پایان کارتن‌خوابی» فعال هستند تصریح کرد: با توجه به دغدغه‌ای که شهرداری دارد اقدامات مناسبی انجام شد و مشکلاتی نیز برای تجهیز محل داشتیم.

مدیر خدمات شهری شهرداری همدان با اشاره به اینکه برای اینکه گرمخانه در زمان بازسازی تعطیل نشود،  عملیات عمرانی با سرعت مورد نظر پیش نرفت ادامه داد: سعی کردیم یک فضای آبرومند ایجاد شود و امیدواریم تا شب عید حداقل 80 تا 90 درصد کارها پیش رود.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون افراد نباید بیشتر از یک شب در این مجموعه باشند خاطرنشان کرد: نماینده دادگستری و پلیس باید حضور داشته باشند تا به سرعت افراد تعیین تکلیف شود اما این اتفاق رخ نداده است و بیشتر با نگاه حمایتی به این مسأله نگریسته شده است.

خانجانی با بیان اینکه ما تلاش کردیم این افراد بیرون نمانند که آسیب‌های دیگری رخ داده است گفت: برخی از این افراد هر شب اسمی جداگانه اعلام می‌کردند و شاید برای حدود 20 نفر شناسنامه تهیه کردیم چراکه برگ هویتی برای کمک به آن‌ها وجود نداشت.

وی با اشاره به اینکه ما امیدواریم این افراد توانمند کنیم اظهار کرد: مشکلات این افراد گاهی با 10 میلیون تومان برطرف می‌شود اما شهرداری این امکان را ندارد و باید دستگاه‌های دیگر وارد شوند.

مدیر خدمات شهری با بیان اینکه مشکلات با قوانین فعلی برطرف نشود افزود: خیلی از این افراد با مبلغ‌های کم به بطن جامعه بازمی‌گردند و با یک اعتبار اندک می‌توانیم بسیاری از این مشکلات را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه از 75 نفر 40 نفر ثابت در گرمخانه حضور دارند تصریح کرد: باید مرحله به مرحله این افراد را توانمند و به خانه‌های خود بازگردانیم.

خانجانی با اشاره به اینکه این تعداد کارتن‌خواب برای همدان چندان نیست و می‌توان مشکلات را برطرف کرد ادامه داد: اگر هر سال از این تعداد سالانه کاهش دهیم موفق خواهیم شد.

وی با بیان اینکه افرادی در گرمخانه حضور دارند  که چهار بار شامل ماده 16و 15 دارند خاطرنشان کرد: بنابراین برای این افراد باید برنامه ریزی لازم انجام شود.

10 دستگاه در مجتمع اردوگاهی مسؤولیت دارند

مسؤول روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان همدان نیز با بیان اینکه عنوان گرمخانه غلط مصطلحی است که در جامعه باب شده و در واقع مجتمع اردوگاهی است ادامه داد: 10 دستگاه تکلیف دارند که باید همه پاسخگو باشند.

حجت‌الله حاتمی با اشاره به اینکه بهزیستی 189 وظیفه دارند خاطرنشان کرد: یکی از مولفه‌های سلامت اجتماعی شرکت در امور داوطلبانه است که متأسفانه به دلیل بی اعتمادی در جامعه به طور کامل محقق نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه تکلیف بهزیستی این است که افراد جامعه هدف خود را از مجتمع اردوگاهی تحویل بگیرد گفت: از ابتدای سال تاکنون 99 نفر به سازمان بهزیستی معرفی شده است.

مسؤول روابط عمومی بهزیستی با بیان اینکه 45 کمپ ترک اعتیاد در استان است که در 9 ماهه 13 هزار نفر خدمت ارائه دادند اظهار کرد: یک‌هزار و 500 نفر در کمپ‌ها مقیم هستند.

وی با بیان اینکه 234 هزار نفر آماده‌سازی شغلی داریم افزود: 3 میلیارد و 400 میلیون تومان به 234 نفر تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شده است.

حاتمی تصریح کرد: سه مرکز دی آی سی و یک سرپناه شبانه زنانه داریم که 15 تا 20 نفر است و برای آن 45 میلیون تومان هزینه شده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت اسمی مرکز ماده 16 یکصد نفر است ادامه داد: در حال حاضر 160 نفر مقیم دارد و در 9 ماهه سال جاری 554 نفر به این مرکز معرفی شدند.

مسؤول روابط عمومی بهزیستی همدان با اشاره به اینکه در ماده 16 سرانه 14 هزار تومان هزینه دارد خاطرنشان کرد: اما به دلیل ساماندهی بیش از حد ظرفیت در سال گذشته 450 میلیون تومان اضافه بر چیزی که بودجه اختصاص داده شده، هزینه کردیم.

وی با بیان اینکه در سال جاری نیز 150 میلیون تومان تخصیص داده شده که  700 میلیون تومان هزینه کردیم گفت: 714 نفر در ماده 15 در کمپ‌های ترک اعتیاد ساماندهی شدند.

حاتمی با تأکید بر اینکه اعتیاد با برگزاری جلسه حل نمی‌شود اظهار کرد: اعتیاد از ما جلوتر است به طوری که 25 هزار سایت اینترنتی تبلیغ مواد مخدر انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه برای گرمخانه از ابتدای سال تاکنون 2 هزار و350 وعده غذای گرم و صبحانه توسط بهزیستی انجام شده است افزود: نخستین کاری که باید به آن فکر کنیم یک کمیته در استانداری با حضور همه دستگاه‌ها تشکیل شود.

مسؤول روابط عمومی بهزیستی همدان با تأکید بر اینکه محدودیت‌های دستگاه‌ها را باید نظر گرفت تصریح کرد: شفاف‌سازی وزیر تعاون، کار و رفاه باعث شده که یارانه‌بگیران را با کد ملی ثبت کردیم.

اهدای پتو و موکت برای تجهیز گرمخانه

معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان همدان نیز اظهار کرد: برای جمعیت هلال احمر تعریفی در حوزه گرمخانه تعریف نشده و اگر داوطلبانه بخواهند در حوزه گرمخانه ورود می‌کنند.

سیلوانا صلح‌میرزایی با بیان اینکه اگر کسی از در هلال احمر داخل شود و به دنبال کمک به گرمخانه باشد استقبال می‌کنم افزود: در یک برهه زمانی رئیس جمعیت هلال احمر تعهد داد که مقداری کنسرو به گرمخانه بدهد و این تعهد تمام شده است.

وی با بیان اینکه توزیع غذای نذری را به گرمخانه هدایت می‌کنیم تصریح کرد: در ابتدای ایجاد گرمخانه نیز به تجهیز آن کمک کردیم و پتو و موکت در اختیار آن قرار دادیم.

معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر همدان با بیان اینکه نه اینکه مسؤول نباشیم هیچ اعتبار خاصی برای گرمخانه نداریم ادامه داد: نمی‌توانیم به داوطلبان اصرار کنیم در یک حوزه خاص ورود کنند.

گرمخانه برای ساماندهی کارتن‌خواب‌ها یک اتفاق خوب است

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه در دوره چهارم و پنجم پیگیری‌های جدی برای گرمخانه انجام شده است و در کمیسیون خدمات شهری دنبال می‌شود اظهار کرد: گرمخانه سرپناهی است که در فصل زمستان برای افرادی که گاها بنا به مشکلاتی زندگی خود را از دست دادند و یک اتفاق خوب است.

حمید بادامی‌نجات با اشاره به اینکه وظیفه تأمین مکان و تجهیزات را قانون برای شهرداری دیده است افزود: ایجاد خانه سبز و یا گرمخانه از جمله اقداماتی است که همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه اقدامات عمرانی در حال انجام است تصریح کرد: شهرداری نیز مانند سایر ارگان‌ها محدودیت منابع دارد و بیش از این نمی‌تواند ورود کند.

نایب رئیس شورای شهر همدان با اشاره به اینکه در بودجه سال 98 حدود 150 میلیون تومان برای تجهیز مکان گرمخانه دیده شده است ادامه داد:  انتظار این است همه دستگاه‌ها وارد شوند و کمک کنند.

وی با بیان اینکه  برای کمک به اقشار آسیب پذیر بیشترین نگاه‌ها به بهزیستی، کمیته امداد و جمعیت هلال احمر معطوف است خاطرنشان کرد: در هر شهری وقتی مسأله‌ای روی زمین بماند به شهرداری واگذار می‌کند.

بادامی گفت: وقتی این امور افزایش می‌یابد شهرداری به خوبی نمی‌تواند در همه حوزه‌ها ورود کند بنابراین نیاز به کمک سایر ارگان‌ها دارد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه بهداشتی تا چند ماه آینده شهرداری اقدامات را تکمیل می‌کند اظهار کرد: سایر دستگاه‌ها نیز به کمک این افراد  بیایند چراکه در حال حاضر عمده هزینه‌ها بر عهده شهرداری است.

نایب رئیس شورای شهر با بیان اینکه گرمخانه یک اقدام انسان دوستانه است افزود: اقدامات انسانی مشکلی ندارد و بالاخره یکی باید بر عهده بگیرد اما انتظار است که سایر دستگاه‌ها نیز پای کار بیایند هرچند خلأ قانونی وجود دارد.

انتهای پیام/89040/ 40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول