اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

شناسنامه‌ی ایلام(1)

غذاهای سنتی و طبیعی، زینت بخش سفره‌های قدیمی ایلامیان + تصاویر

غذاهای محلی و سنتی ایلامی از جمله شله امیری، کپه، کته، آش ترخینه، کنگر از جمله غذاهای طبیعی و محلی هستند که در دوران گذشته مصرف شده و نسل به نسل به ایلامیان انتقال یافته است.

غذاهای سنتی و طبیعی، زینت بخش سفره‌های قدیمی ایلامیان  + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، ایلامیان مردمانی خوش ذائقه‌اند که به کیفیت و مزه غذاهای طبیعی و محلی اهمیت زیادی می‌دهند، از همین رو تنوع غذایی در بین آنها بسیار بالا است. غذاهای محلی و سنتی ایلامی از جمله شله امیری،کپه،کته، آش ترخینه، کنگر از جمله غذاهای طبیعی و محلی هستند که در دوران گذشته مصرف شده و نسل به نسل به ایلامیان انتقال یافته است.


کپه

کپه از جمله غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایلامیان است، روش پخت آن این‌گونه است که  ابتدا مقداری برنج «عنبربو» (نوعی برنج خاص و خوش طعم و بو‌ کُردی) را در آب کافی روی حرارت قرار می‌دهیم، هنگامی‌که پخته شد بعد از سرد شدن آن را خوب چنگ میزنیم تا به حالت خمیر درآید سپس مقداری از گوشت چرخ کرده، سیب زمینی ریز شده،کشمش، پیاز سرخ کرده، رب، فلفل و زرد جوبه اضافه می‌کنیم. به اندازه یک گلوله کوچک از برنج که به حالت خمیر درآمده را در دست خود پهن می‌کنیم و از مواد تهیه شده در داخل آن می‌ریزیم و درون زرده تخم مرغ می‌گردانیم، بعد آن را در روغن فراوان سرخ می‌کنیم.

 

کته

کته محلی از دیگر غذاهای سبک و خوش طعم است که اکثر خانواده‌های ایلامی آن را دوست دارند، برای تهیه این کار برنج را شسته و با نمک یک ساعت خیس می‌کنیم، بعد در تابه‌ای روغن و کره را ریخته پس هر کدام را جداگانه تفت می‌دهیم؛ آب را جوش آورده و برنج و زرد جوبه را در آب جوش ریخته وقتی که نرم شد در آبکش ریخته و کشمش یا سیب زمینی را در  ته قابلمه می‌گذاریم، آن را روی حرارت ملایم قرار داده تا برنج بخار کند و دم بکشد.

آش ترخینه

آش ترخینه از غذاهای دارویی و طبیعی در استان ایلام است که مسکنی قوی نیز برای سرما خوردگی است. روش پخت این غذای دارویی این‌گونه است که ابتدا عدس را جداگانه پخته و کنار می‌گذاریم، ترخینه را در ظرفی جداگانه ریخته و رویش آب سرد می‌ریزیم تا دانه‌های به هم چسبیده از هم جدا شود؛ در قابلمه پیاز را خرد می‌کنیم و با روغن تفت می‌دهیم تا طلایی شود. کمی زرد جوبه اضافه می‌شود و ترخینه را همراه با آب، آش، نمک و فلفل سیاه به پیاز داغ اضافه می‌کنیم؛ شعله را ملایم می‌کنیم تا سبزی آش جا بیفتد پس عدسی پخته شده را اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم آش جا بیفتد. در آخر می‌توان روی ترخینه را با نعناع داغ و کشک تزئین و میل کرد.

کنگر

کنگر یکی از بهترین و پرخاصیت ترین غذاهای دارویی، به خصوص در ایام نوروز برای ایلامیان است، این محصول و گیاه پرطرفدار که اوایل فرودین ماه در دامن طبیعت دیده می‌شود روش تهیه پخت آن بدین صورت است که ابتدا ساقه‌های تیز کنگر را جدا می‌کنیم و آن را به مدت 1 ساعت در آب ولرم و نمک می‌گذاریم تا کاملا نرم شود، بعد از نرم شدن 2 لیوان آب به درون قابلمه می‌ریزیم تا کاملا پخته شود، بعد از حدود 10 دقیقه که پخته شد آن را همراه با پیاز ریز سرخ شده، نمک و زردچوبه اضافه می‌کنیم و بعد از 3 دقیقه آن را میل می‌کنیم.

انتهای پیام/970813

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول