اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

نفوذ موش‌ها به غرفه‌های موزه بازار و مشاغل

سرابی: مرا به موزه‌ای که خودم ساخته‌ام، راه نمی‌دهند

مجموعه‌دار آثار تاریخی و موسس موزه مشاغل، این روزها علاوه‌بر هزینه‌های سنگینی که برای راه‌اندازی این موزه متحمل شده، از بی‌مهری و رفتار عوامل شهرداری منطقه8 تبریز دل پردردی دارد.

سرابی: مرا به موزه‌ای که خودم ساخته‌ام، راه نمی‌دهند

خبرگزاری فارس-مریم عباسی: موزه مشاغل و بازار را شاید بتوان تنها دستاورد واقعی «تبریز2018» دانست، اما خلف ‌وعده‌ها و بهانه‌جویی‌های مختلف، همین یک دستاورد را هم به حاشیه برده‌است.

ماجرا از این قرار است که رضا سرابی، با ایده نابی که از سال‌ها پیش برای احیای مشاغل تاریخی بازار تبریز داشت، سال 93 پیشنهاد طراحی و راه‌اندازی موزه‌ای با همین ویژگی شاخص را به شهرداری منطقه 8 ارائه داد.

وی برای گردآوری اقلام تاریخی و فضاسازی سنتی این موزه، همت کرد و هزینه‌ بالایی متحمل شد، به این امید که مطابق تفاهم‌نامه‌ منعقدشده، شهرداری منطقه 8 از وی حمایت کند.

موزه‌ او در آستانه 2018 با حضور معاون سابق رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید و در دو سال گذشته، به عنوان یک موزه متفاوت و جذاب، در محافل فرهنگی و تاریخی مطرح شد. اما با پایان 2018، آن تفاهم‌نامه، نقش‌برآب شده‌است.


سرابی زیر بار بدهی‌های سنگین رفته، اما شهرداری منطقه8 قول‌و قرار را منقضی می‌داند. کار به جایی رسیده که عوامل شهرداری منطقه8، چند روز پیش، اجازه نداده‌اند سرابی به موزه‌ای که خود ساخته و پرداخته‌، وارد شود و آن طور که خود او نقل می کند، برخورد بدی داشته‌اند.

سرابی در گفتگو با خبرنگار فارس در تبریز، با یادآور شدن نحوه شکل‌گیری موزه، خاطرنشان کرد: در ابتدای امر که می خواستم موزه را راه‌اندازی کنم، تمام شور و شوقم، تکمیل و تاسیس موزه بود، همین باعث شد بدون توجه به محکم‌کاری‌های حقوقی و بر اساس تفاهم‌نامه کلی و یک سری قول‌وقرار مردانه، روی حرف دوستان شهرداری منطقه8 حساب کنم.

وی به مراحل بعد از تاسیس موزه اشاره کرد و گفت: بر اساس تفاهم‌نامه، مقرر شده بود که هزینه‌های بنده، طبق قیمت کارشناسی پرداخت شود؛ اما متاسفانه خلف وعده‌، مانع این موضوع شد.

 

سرابی، ادامه داد: بعد از خلف وعده‌های مختلف، شهردار تبریز، در بازدیدی که مهرماه از موزه مشاغل داشت، اعلام کرد که ردیف اعتباری خاصی برای این موزه پیش‌بینی نشده‌است؛ به همین دلیل، به شهرداری منطقه 8 دستور داد که موزه را طی یک قرارداد طولانی‌مدت، در اختیار بنده قرار بدهد؛ این پیشنهاد اگر اجرا می‌شد، می‌توانستم ضمن نگهداری مناسب و ارتقای موزه، هزینه‌ دوره‌های مختلف را جبران کنم.

بانی موزه بازار و مشاغل، با بیان اینکه کمیسیون فرهنگی شورا نیز این واگذاری را تصویب کرده‌است، افزود: علی‌رغم تصویب کمیسیون، دستور صریح شهردار تبریز و حتی وساطت استاندار محترم وقت و مدیرکل محترم میراث فرهنگی، شهرداری منطقه8 حاضر نیست به تعهدات خود عمل کند.

وی با اشاره به بدهی‌های بالایی که برای راه‌اندازی این موزه متحمل شده است، افزود: یکی از این بدهی‌ها، مربوط به فردی است که موزه مشاغل را به عنوان اموال من، به دادگاه معرفی کرده‌است؛ ظاهراً شهرداری منطقه8 دنبال همین بوده که از این دردسر من بهره‌برداری کند. به همین دلیل، «معرفی اموال» مرا در رسانه‌های خود «توقیف اموال» معرفی کرده‌اند و به این بهانه، زیر تمام قول‌وقرارها زده‌اند.

 

سرابی اضافه کرد: خلف وعده این آقایان باعث شد، مجبور به پرداخت بهره بشوم و خانه و زندگی و بسیاری از اشیای نفیس مجموعه‌ام را از دست بدهم؛ باور کنید اگر نبود حمایت‌های «اقای دکتر غفرانی» الان معلوم نبود کجا بودم و اقلام تاریخی‌ام دست کدام دلال بود؛ ایشان تنها فردی بود که در برابر تمام این بی مهری‌ها دستم را گرفت.

سرابی یادآور شد: موزه‌داری، یک بحث حساس و تخصصی است و حتی خود آقای شهردار هم در بازدید خود به این موزه اذعان داشت. اما بی‌اعتنایی آقایان باعث شده در طول تمام این کشمکش‌ها موزه آسیب ببیند؛ از جمله اینکه با نفوذ موش‌ها، برخی از اقلام کاغذی و پارچه‌ای موزه از بین رفته‌است.

این مجموعه‌دار آثار تاریخی، با یادآور شدن سال‌ها تجربه خود در عرصه میراث فرهنگی و تاریخی گفت:  آقایان طوری برخورد می‌کنند که انگار بنده، این موزه را به شهرداری بدهکار بودم؛ تلاش دارند تا وجهه فرهنگی بنده را مخدوش کرده و مرا یک فرد تاجر و سودجو در جامعه مطرح کنند

وی تاکید کرد: هیچ‌وقت نگاه تجاری به آثار تاریخی نداشته‌ام و بسیاری از اشیای نفیس خود را بدون هیچ چشم‌داشت، به موزه‌های مختلف شهرمان سپرده‌ام. اگر دنبال مادیات باشم، می‌توانم با فروش برخی از اقلام  مجموعه‌ام، وضعیت را به کلی تغییر دهم، اما هیچ گاه نخواستم تاریخ و هویت شهرم را به دلالان و سودجویان آثار تاریخی بفروشم.

سرابی در عین حال اظهار داشت: شخص سرابی، فقط یک طرف موضوع است و رفتار زننده‌ای که با بنده شده، قطعاً در مباحث گردشگری و فرهنگی شهرمان تاثیر گذاشته و مجموعه‌داران و سرمایه‌گذارانی را که قصد مشارکت در این حوزه‌ دارند، دلسرد می‌کند.


انتهای پیام/60001/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول