اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

طلاب جوان حوزه علمیه مشهد در میزگرد فارس از تلاش‌ها برای تحقق حوزه تراز انقلاب اسلامی می‌گویند

فاصله برنامه عملی دولت از رساله علمی حوزه/ طلاب جوان: راه حل داریم کو گوش شنوا؟!

یکی از طلاب فعال در حوزه تعلیم و تربیت گفت: طرحی آموزشی تربیتی را مبتنی بر آموزه‌های اسلامی به آموزش و پرورش ارائه کردیم، از طرح تعریف می‌کردند اما اجرا نمی‌شد؛ بعدا متوجه شدیم دارند روی سند 2030 کار می‌کنند.

فاصله برنامه عملی دولت از رساله علمی حوزه/ طلاب جوان: راه حل داریم کو گوش شنوا؟!

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، در میزگرد خبرگزاری فارس خراسان رضوی با موضوع حوزه تراز انقلاب اسلامی به بحث حوزه تراز انقلاب اسلامی و نگاه کارکردی به مسئله حضور طلاب در موضوعات اجتماعی پرداختیم، فارغ از کارکرد اصلی و شئونات جامعه روحانیت، برداشت اجتماعی و تصویری که در اذهان مردم از قشر حوزوی صورت می‌پذیرد، از آنجا که محل ارجاع قضاوت‌های اجتماعی و سیاسی در خصوص روحانیت قرار می‌گیرد، از اهمیت خاصی برخوردار است.

اتفاقاتی مثل حضور طلاب در باب‌الجواد و اعتراض به گرانی و تکثیر این حرکت‌ها از مشهد به دیگر شهرها توسط جامعه روحانیت شکل گرفته که نگاه مردم به قشر روحانی را متفاوت کرده‌است و جای بحث دارد که بررسی کنیم آیا این حرکت‌ها خبر از شکل‌گیری تحول در کارکرد حوزه را می‌دهد یا خیر و اکنون جوامع حوزوی ما تا چه حد در مدار حوزه تراز انقلاب اسلامی قرار دارند.

جامعه روحانیت برای مسائل اجتماعی و فرهنگی در یک جبهه نیستند

یک طلبه و فعال فرهنگی گفت: بنده به‌عنوان طلبه‌ای که در در فضای اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای فعالیت می‌کنم، می‌بینم که ساختار کنونی حوزه نه تنها در مواقعی همراه ما نیست بلکه دست و پای ما را نیز می‌گیرد و مضر هم بوده‌است.

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی اظهار کرد: افرادی که در این زمینه‌ها حضور دارند اکثرا به تنهایی فعالیت می‌کنند چون  ساختار امروز حوزه به گونه‌ای است که جامعه روحانیت برای مسائل اجتماعی و فرهنگی در یک جبهه نیستند.

وی بیان کرد: نسبت به شیوه ساختاری امروز حوزه درد داریم، مقام معظم رهبری فرمودند که نیازهای جامعه از حوزه است و بارها بحث تحول در حوزه را مطرح کرده‌اند اما بازهم چیزی که مدنظر ایشان بود ایجاد نشده‌است، فقط تغییراتی اندک در حدی که خود حوزویان دوست داشته‌اند، صورت گرفته‌است.

این طلبه فعال حوزه رسانه با اشاره به اینکه قطعا مراکز حوزوی دفاعیه‌هایی در این زمینه از خود دارند، ادامه داد: عده‌ای می‌گویند برای بعضی موضوعات روز فعالیت‌هایی صورت گرفته‌است، این درست است مثلا موسسه‌هایی در زمینه‌های مختلف تشکیل شده‌است اما کسی خروجی آن را ندیده‌است.

ابراهیمی گفت: در بحث تجمع طلاب برای مشکلات معیشتی، ما به‌واسطه فعالیت‌های مجازی خودمان متوجه شدیم که مردم تشنه یک قاب هستند تا در آن روحانیون در خصوص معیشت حرکتی بکنند و به ما می‌گفتند چگونه‌است برای حجاب دغدغه دارید اما برای مشکلات معیشتی کاری نمی‌کنید.

وی افزود: عده‌ای از اساتید همین حرکت را نیز منع کردند چون معمولا مدل تجمع‌های حوزه به این صورت است که وقتی اتفاقی رخ داد، دانشجوها و بقیه اقشار تجمع کردند و آب‌ها از آسیاب افتاد آن‌وقت حوزه تجمعی رسمی در مدرسه برگزار می‌کند که انعکاسی‌هم ندارد.

این طلبه و فعال فرهنگی بیان‌کرد: یکی از مشکلات حوزه همین است که از فضای روز جامعه دور است و نسبت به آن شناخت ندارد و معمولا دیر عمل می‌کنند، آن چیزی که مدنظر بنده هست این است که امروز  فضای مجازی اولیت اول آقایان باشد.

در حوزه‌ها استدلال‌ها قوی و اخلاق تضعیف شده است

ابراهیمی با اشاره به این فرمایش امام(ره) که بیم آن می‌رود در حوزه‌های علمیه استاد اخلاق تربیت نشود، بیان کرد: یکی از خروجی‌هایی که مردم می‌بینند برخورد اخلاقی است، چند نفر از افراد در صدر اسلام با استدلال عقلی و چند نفر با برخورد اخلاقی مسلمان شده‌اند؟ اخلاق یکی از موضوعات مهم دین ما است اما اکنون برعکس شده‌است، در حوزه‌ها استدلال‌ها قوی و اخلاق تضعیف شده است در صورتی که اگر افراد برخود اخلاقی از ما نبینند پای حرف ما نمی‌نشینند.

وی گفت: از ۶ هزار آیه قرآن ۳۰۰ یا ۴۰۰ آیه آن مسائل فقهی است که متاسفانه حوزه ما همان آیات فقهی را چسبیده است تا مجتهد بسازد و توجه نمی‌کند مگر جامعه ما به چند مجتهد نیاز دارد؟ موضوعات مهم دیگری در جامعه وجود دارد که طلبه‌ها باید در آن‌ها تخصص پیدا کنند.

این طلبه و فعال رسانه‌ای افزود: اگر طلبه‌ای هم خود بدنبال فعالیت‌های دیگر برود سیستم حوزه او را منع می‌کند و سر کلاس درس می‌نشاند، این طلبه بعد از ۱۵ سال درس خواندن وقتی از حوزه خارج می‌شود باید از صفر شروع کند و چهار حدیث و آیه از موضوعات مختلف بخواند تا بتواند به منبر برود.

این طلبه و فعال فرهنگی ادامه داد: ما همگی باور داریم که امروزه از بالا تا پائین شئون جامعه را فضای مجازی شکل می‌دهد اما بحث اینجاست که حوزه در این زمینه چه فعالیتی می‌کند؟ می‌خواهند شورای فضای مجازی راه بیاندازند اما یک عده آدم سخت‌افزاری را سرکار می‌گذارند، اگرهم کسی در این زمینه دغدغه داشته باشد می‌گویند شما حرکت کنید امیدواریم بتوانیم حمایت‌تان کنیم.

وی افزود: بعضی از مراجع می‌گویند در محرم سیاسی صحبت نکنید آنوقت مردم ما را در فضای مجازی بازخواست می‌کنند که یاد زمان طاغوت افتادیم، ما هم اگر حرف نزنیم میگویند آزادمنش نیستیم و اگر نقدی بکنیم می‌گویند اینها مسائل داخلی است، دلیلش این است که دغدغه و تصویر ذهنی از فضای روز جامعه ندارند.

این طلبه و فعال حوزه رسانه گفت: البته در بعضی موضوعات فعالیت‌هایی صورت گرفته‌است که همکاری دیگر دستگاه‌ها و دولت را می‌طلبد، این که حوزه چقدر جلو می‌آید یک بحث جداست اما باید توجه کرد که چقدر به راهکارهایی که حوزه ارائه می‌دهد توجه می‌شود، شایدهم سیستم اشکال دارد که نسبت به اجرای طرح‌های ارائه شده تعهدی ندارد.

حوزه یک رسالت اجتماعی و یک رسالت حوزوی دارد

در ادامه یک طلبه و پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی گفت: هر حرکتی در جامعه نیازمند یک مناسبت‌سازی و مناسک‌سازی است، یعنی باید دین‌مدار و خواسته‌مدار باشد و یک مطالبه دو طرفه است.
حجت‌الاسلام محمد هژبری افزود: اگر صرفا به مطالبات و تقاضای جامعه نگاه کنیم یک حرکت سکولاری شکل می‌گیرد و اگر فقط به دین توجه کنیم حرکت در حد شئون مذهبی خود باقی می‌ماند، اما اگر این دو باهم باشند کانون رفع نیاز شکل می‌گیرد و حرکتی تحولی و انقلابی ایجاد می‌شود.

وی اظهار کرد: در بخش حوزه و دانشگاه امام(ره) الگویی را به‌عنوان حضور روحانیت آگاه و متعهد و جهان‌پسند در فضای دانشگاه و از آنطرف نیز ایفا کردن نقش دانشگاه  برای ارتباط‌گیری با حوزه ارائه کردند، ما اگر بخواهیم در مسائل پزشکی حکم شرعی بدهیم نیاز  به کمک پزشک داریم و اگر دانشگاه نیز ارتباط با حوزه نداشته باشد سخنگویی او دریچه اسلامی ندارد و سخنگوی جریانی می‌شود که ارتباطی با دین ندارد.

این پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی بیان‌کرد: حوزه یک رسالت اجتماعی و یک رسالت حوزوی دارد که دو بخش است، پاسخگویی به نیاز عمومی و نیاز تخصصی در مسائل شرعی و علاوه بر آن بصیرت‌افزایی در حضور اجتماعی مردم و تببین اخلاق و تقابل با تهاجم نرم از وظایف حوزه است.

هژبری اظهار کرد: گوهر دین باید توسط نگهبانان و کسانی که از آن مراقبت‌ می‌کنند به مردم شناسانده شود، مادامی که نیاز مردم به این‌ گوهر جدی شده‌است ما هویت پیدا کردیم درحالی که در انقلاب اسلامی نقش چیز دیگری است و صاحبان گوهر خودشان متکفل رساندن دین هستند و باید در جامعه ایجاد نیاز به دین بکنند.

وی گفت: ما به این رسالت و وظیفه خود توجه نکردیم و به همین خاطر مردم نیاز اساسی به دین برای خودشان تعریف نکرده‌اند.

این طلبه بیان کرد: انقلاب اسلامی برای ما فرصتی شد تا فقهی که با تقیه همراه بود بتواند خودش را کامل نشان بدهد اما ضعف حوزه‌های علمیه آن‌هم در جایی که امامین انقلاب هشدارش را به ما داده بودند باعث شد تا دین در رأس مسائل اجتماعی قرار نگیرد.

هژبری گفت: متاسفانه نگاه قوای ما به حوزه نگاه به یک خم رنگرزی است، به ما می‌گوید این قانون را به ما بدهید و وقتی هم قانون دینی به آن‌ها ارائه می‌شود تعهدی نسبت به انجامش ندارند، مثلا طرحی آموزشی تربیتی را مبتنی بر آموزه‌های اسلامی به آموزش و پرورش ارائه کردیم، از طرح تعریف می‌کردند اما اجرا نمی‌شد؛ بعدا متوجه شدیم دارند روی سند 2030 کار می‌کنند.

وقتی داد زدن‌هایمان نتیجه‌ای ندارد توانی برای ادامه دادن باقی نمی‌ماند

وی ادامه داد: قانونی اساسی ما ریشه کاملا مکتبی دارد اما نظام قانون‌گذاری هیچ ابتنایی به فقه ندارد، هر طرحی روی میز می‌رود آقایان به آن رای می‌دهند.

این پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی افزود: ما قوانین خوبی در قالب لایحه‌ها به مجلس ارائه کردیم اما هیچ تعهد و الزامی برای اجرای آن نیست، وقتی داد زدن‌هایمان نتیجه‌ای ندارد توانی برای ادامه دادن باقی نمی‌ماند.

هژبری با اشاره به اینکه در حرف‌هایم هیچ گرایش حزبی ندارم، گفت: بعد از پیروزی انقلاب کسانی زیر گوش امام(ره) بودند کنار کشیدند و به سمت طلبگی خود ادامه دادند و کار را به ملی‌گراها سپردند و همین باعث شد که سیستم و ساختار جدیدی شکل نگیرد و همان روال گذشته ادامه داشته‌باشد.

وی ادامه داد: مجلس ما هنوز سناتوری‌است، مبنای تربیتی آموزش و پرورش بر اساس ساختار فرانسه است، هنوز به کسانی که شائبه ساواکی بودن دارند حقوق بازنشستگی داده می‌شود و بخشی از حقوق ارتش ما خرج همین مسئله می‌شود.

این طلبه پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی گفت: هزار نقطه حساس در این کشور وجود دارد که در حالی که متعهدین کشور درگیر هشت سال جنگ تحمیلی در جبهه‌ها بودند به‌دست کسانی رسید که نباید می‌رسید.

هژبری بیان کرد: به بهانه دور زدن تحریم‌ها جریانی از قدرت و ثروت در کشور شکل گرفت که مثل زالو به وزارتخانه‌های پول‌آور و ارزآور چسبید، این‌ها همان آدم‌هایی بودند که معادلات بازار پهلوی را انجام می‌دادند و اکنون نیز اسپانسر انتخاباتی یک جریان می‌شوند و تا آن را به کرسی ریاست جمهوری ننشانند از پای نمی‌ایستند.

وی اظهار کرد: این آدم‌ها که در برهه حساس اول انقلاب با بورس‌های وزارتخانه‌ای از کشور خارج شده و برای خود یک شخصیت آکادمیک خط اتودار دزد ساخته‌اند و تنها کرواتشان را برداشته و یقه آخوندی دارند به کشور برمی‌گردند و هزاران نقطه حساس مثل دستگاه دیپلماسی کشور را در اختیار می‌گیرند.

این پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی گفت: با این شرایط در حالی که حوزه همان روند قبلی خود را طی می‌کند از من طلبه انتظار می‌رود که هم درس خوانده باشم، هم نیازهای اجتماعی را جواب بدهم هم مشکلات را مدیریت بکنم.

هژبری اظهارکرد: حرکت تحولی انقلابی در حوزه باید صورت بگیرد، فاصله گفتمانی بچه‌های ما با مراجع زیاد است، چون اعتقاد دارند اگر تمام وقت‌شان را درگیر نشستن و گرفتن اجتهاد بکنند رسالت‌های دیگرشان زمین می‌ماند‌.

وی افزود: درحالی که مقام معظم رهبری بحث نگاه تمدنی و چشم اندازه ۵۰ ساله را مطرح می‌کنند، مرجع ما مشغول درگیری با رئیس قوه قضائیه است و خودش را بازیچه رسانه‌ها می‌کند.

این پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی گفت: جریانی که با پدید آمدن انقلاب اسلامی فرصت قدرت‌افزایی و ثروت‌افزایی پیدا کرد اکنون سمت‌های مختلف و مهم کشوری را در اختیار دارد و مثل اژدهای هفت سری جلوی حوزه و انقلاب اسلامی قرارگرفته‌است و ما درگیر مصاف تئوریک با این آدم‌ها شدیم.

گاهی ما حرف داریم، گوش نمی‌کنند و گاهی از ما مطالبه می‌کنند و ما چیزی نداریم

هژبری بیان کرد: حوزه هم در بعضی زمینه‌ها کم‌کاری دارد، زمانی دولتی گفت می‌خواهم دولت اسلامی بسازم، حوزویان متخصص اقتصاد اسلامی معرفی کنند و ما نداشتیم، انصافش به این است که بگوییم گاهی ما حرف داریم، گوش نمی‌کنند و گاهی از ما مطالبه می‌کنند و ما چیزی نداریم.

وی اظهار کرد: قطعا هر بنایی یک معمار دارد و معمار این کشور و نظام اسلام نابی است که سخنگوی آن در میان ما ولی‌فقیه است.

این طلبه افزود: حوزه علمیه اگر به این درک رسید و تولیدات و رفع نیازها را بر مبنای این سخنگو و دیده‌بان تنظیم کرد، می‌توانیم بگوییم حرکت حوزه بر مبنای رفع نیازهای انقلاب اسلامی‌است و اگر غیر از این باشد همه داریم آب در هاون می‌کوبیم.

حربه روحانیون متحجر برای مبارزه با انقلاب این است که شعار جدایی دین از سیاست را القا کنند

عضو شورای مرکزی مجمع اسلامی حبل الله در ادامه گفت: وقتی قرار است از حوزه علمیه تراز انقلاب صحبت کنیم باید ابتدا نسبت این دو را با هم پیدا کنیم و بهترین راه برای پاسخ به این سوال رجوع به بیانات امام(ره) است.

حجت‌الاسلام حامد مهاجر بیان‌کرد: در جلد 21 از کتاب صحیفه امام -که متأسفانه هنوز نه جایی در میان کتاب‌های مورد سفارش اساتید حوزه دارد و نه جایی در کتب مطالعاتی طلاب- ایشان پیام مهمی خطاب به طلاب و روحانیون و مراجع دارند و می‌شود گفت این پیام وصیتنامه امام(ره) به حوزویان است.

وی افزود: در این پیام حضرت امام(ره) دو نوع روحانی را به ما معرفی می‌کنند، روحانیت متعهد که رساله علمیه و عملیه‌اش را با خون شهادت خود نوشته است و مهم‌ترین عامل زنده ماندن و محبوبیتش، احساس مسئولیت در برابر توده‌ها است، یعنی زندگی علمی و عملی‌اش را متناسب با توده مردم تنظیم می‏‌کند، حداکثر حضور اجتماعی را دارد و برای دفاع از دین خدا از هیچ چیز حتی جانش دریغ نمی‏‌کند.

عضو شورای مرکزی مجمع اسلامی حبل الله ادامه داد: دسته دوم روحانیون متحجر وابسته و مقدس‌نما که علیه انقلاب و نظام فعالیت می‌کنند، منظور امام(ره) روحانیون قبل از انقلاب نیست بلکه می‌فرمایند عده‌ای مقدس نما چنان تیشه به ریشه انقلاب و نظام می‌زنند که گویی وظیفه‌ای جز این ندارند، تحجرگرایان و مقدس نمایان احمق! مارهای خوش خط و خال! مقدس نمای واپس‌گرا که همه چیز را حرام می‌داند! مقدس نمای متحجر و بیشعور! مروّج اسلام آمریکایی و دشمن رسول الله! اینها عین تعابیر امام(ره) هستند.

مهاجر اظهار کرد: اگر کسی غیر از امام(ره) این حرف‌ها را می‌زد انسان جرأت نداشت آن‌ها را نقل کند، امام(ره) همچنین فرموده‌اند «شما طلاب باید در مقابل این افعی‌های خطرناک اتحاد خودتان را حفظ کنید، خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده از دیگران نخورده است.» 

وی بیان کرد: حربه این‌ها برای مبارزه با انقلاب این است که شعار جدایی دین از سیاست را القا کنند، در منطق این‌ها، فقاهت غرق شدن در احکام فردی و عبادی است و به فقیه  چه ارتباطی دارد که مردم در بدبختی و فلاکت باشند و قلدرهای عالم ثروت‌های ملت را بچاپند.

عضو شورای مرکزی مجمع اسلامی حبل الله افزود: این‌ها می‌گویند فقیه باید در حجره بنشیند با سر کج نماز بخواند و مردم هم برای دستبوسی خدمت او برسند و امور مملکت به روحانیت مربوط نمی‌شود، همین پندارهایی که متأسفانه هنوز در بین برخی مردم و طلاب وجود دارد.

مهاجر ادامه داد: حضرت امام(ره) هشدار می‌دهند که طلاب جوان باید بدانند که پرونده این گروه همچنان باز است ولی شیوه مقدس مآبی و دین‌فروشی عوض شده است.

وی بیان‌کرد: در برخورد با این‌ها امام می‌فرمایند اولین وظیفه شرعی طلاب انقلابی حفظ اتحاد است وگرنه شب تاریک در پیش است و بیم موج و گردابی چنین هائل!

عضو شورای مرکزی مجمع اسلامی حبل الله اظهار‌کرد: ایشان بعد از بیان اثرات متعدد جنگ مهم‌ترین برکت جنگ را «استمرار روح اسلام انقلابی» می‌دانند، جای تعجب است که برخی آقایان مسؤول در رده‌های بالای جمهوری اسلامی علنا با این تفکر امام مخالفت می‏‌کنند، که نه انقلابِ ما اسلامی بود، نه اینکه اسلام انقلابی است.

عامل آموزشیِ انقلابی ماندن حوزه‌ها توجه به متن قرآن کریم و سیره معصومین علیهم السلام است

مهاجر گفت: برای انقلابی ماندن حوزه‌ها سه عامل باید بررسی شوند که اولین آن طلاب حوزه علمیه است، باید حواسمان باشد آبشخور ما کدام دسته از روحانیون هستند، متحجرین مقدس‌نمایی که بقول مقام معظم رهبری عبایش را روی دوشش می‌کشد و می‌گوید من کاری به سیاست ندارم یا روحانیت متعهد که همواره حامی و حافظ دین بوده و همیشه در خط اول دفاع از محرومین و مستضعفین عالم است. 

وی افزود: عامل دیگر در انقلابی بودن حوزه‌ها متون درسی هستند، علوم ابزاری حوزه مانند ادبیات با تمام شاخه‌ها و منطق و اصول، زمانی که از هدف خودشان که ابزار بودن است خارج نشوند لازم و ثمر بخش هستند ولی اگر دقت کنیم عامل آموزشیِ انقلابی ماندن حوزه‌ها توجه به متن قرآن کریم و سیره معصومین علیهم السلام است و اگر طلاب ما بدنبال فهم دستورات قرآن کریم در جامعه باشند، مسیر علمی‌شان انقلابی خواهد بود و برای اجرای این دستورات، لازم است که فهم درستی از سیره عملی معصومین علیهم السلام هم داشته باشند.

عضو شورای مرکزی مجمع اسلامی حبل‌الله گفت: عامل دیگر اساتید حوزه هستند که اگر روحیه انقلابی و جامعیتی که توصیه امامین انقلاب است را داشته باشند می‌‏توان انتظار داشت که حوزه ما انقلابی بماند.

مهاجر بیان‌کرد: با این ملاک‌ها اگر نگاه کنیم حوزه های ما در متون آموزشی ضعف‌هایی دارند چرا که هنوز محوریت در حوزه‌ها با قرآن و سیره نیست، همینطور اساتید انقلابی که منظومه انقلابی امام(ره) و رهبری را بدانند و عامل هم باشند کم داریم اما نویدهای بسیاری در این زمینه وجود دارد که مایه امیدواری است.

وی اظهارکرد: طلبه تراز انقلاب کسی است که اولویت‌های علمی و عملی‌اش در صحنه اجتماع به اولویت‌های مؤسس و رهبر فعلی انقلاب اسلامی نزدیک‌تر است.

عضو شورای مرکزی مجمع اسلامی حبل‌الله افزود: به‌عنوان مثال از اولویت‌های قطعی امام(ره) حمایت از پابرهنه‌ها و یاری مستضعفین عالم بود، حال اگر می‌بینم در اولویت‌های طلبه ما محرومین و مستضعین داخلی و خارجی اهمیت کمتری دارند یعنی دغدغه‌ای برای کمک و یاری مظلومان ندارد و این نشان می‌دهد که این طلبه در تراز انقلاب نیست.

همیاری و همدلی و تعاون در جامعه  یک ملاک و معیار برای شناخت طلبه تراز انقلاب است

مهاجر بیان‌کرد: همیاری و همدلی و تعاون در جامعه اسلامی را امام(ره) مکرر بیان کرده‏‌اند، این یک ملاک و معیار برای شناخت طلبه تراز انقلاب است و اگر دیدیم طلبه‌ای محور یک تعاون اقتصادی یا فرهنگی شده است بدانیم که او در تراز انقلاب است.

وی گفت: از تأکیدات فراوان رهبری عزیز ما اهمیت بحث وحدت بین مذاهب در جامعه اسلامی است، اما می‌بینیم طلابی نه تنها دغدغه‌شان بحث وحدت نیست بلکه تمام تلاش‌شان را برای نفی اهل سنت در جامعه می‌کنند یعنی، تمرکزشان در اجتماع مخصوصا در مناطقی که برادران اهل سنت ما زندگی می‌کنند بر اثبات تشیع و نفی اهل سنت است.

عضو شورای مرکزی مجمع اسلامی حبل‌الله افزود: متأسفانه این بحث یکی از لغزش‌گاه‌های طلاب ما است، حتی برای طلابی که در خیلی از امور، اولویت‌های رهبری را دریافته‌اند، فراوان مشاهده شده است که برای تبلیغ به مناطق تلفیقی می‌روند و پس از یک دهه حضور، بغض‌ها و نفرت‌ها و اختلافات را عمیق‌تر می‌کنند، به دو دستگی‌ها دامن می‌زنند و تمام این کارها را هم در جهت ترویج مکتب اهل بیت(ع) می‌‏دانند.

مهاجر اظهار کرد: در حالی‌که اصل بحث وحدت متاخذ از سیره اهل بیت علیهم السلام است و رهبری تا این اندازه مقبولیت و محبوبیت در بین تمامی فرق مسلمین را دارند، این بحث یکی از پرتکرارترین دغدغه‌های رهبری در 10 سال اخیر است و جا دارد که طلاب انقلابی ما در این زمینه هم توجه لازم به بیانات ایشان که از روی اشراف و آگاهی نسبت به مسائل روز جهان اسلام مطرح شده، داشته باشند.

نمی‌شود کسی مدعی حرکت در خط امام و رهبری باشد اما حضور اجتماعی‌اش کمرنگ باشد

وی اظهار کرد: برای تشخیص طلبه تراز انقلاب باید میزان نزدیکی طلاب و روحانیون با اولویت‌های امامین انقلاب را بررسی کرد، اگر این اولویت‌ها را آنگونه که هست بشناسیم، تصدیق می‌کنیم که تمامی دغدغه‌ها و اولویت‌های ایشان رنگ و بوی اجتماعی دارد.

عضو شورای مرکزی مجمع اسلامی حبل‌الله گفت: نمی‌شود کسی مدعی حرکت در خط امام و رهبری باشد اما حضور اجتماعی‌اش کمرنگ باشد، بلکه هر چه به این اولویت‌ها نزدیک‌تر شویم، ناگزیر، ارتباط ما با بدنه مردم و خواص از اقشار غیرطلبه بیشتر می‌شود، بالاتر از این‌ها به سمت تشکیلات مردمی و خودجوش در زمینه‌های مختلف در جهت برآورده ساختن اولویت‌های امام(ره) و رهبری می‌رویم و این کار مردمی و خودجوش جزو تأکیدات جدی چند ساله اخیر مقام معظم رهبری است.

نشانه‌هایی از تحول در حوزه علمیه مشهد

آنچه گفته‌شد نشان از آن دارد که بخشی از جامعه حوزوی نسبت به عملکرد و خط و مشی حوزه و برخی بزرگان حوزوی و عدم حمایت لازم از حوزویان فعال در بخش‌های اجتماعی و فرهنگی، همچنین ارتباط‌گیری دستگاه‌های اجرایی با حوزه و عدم بهره‌گیری این دستگاه‌ها از طرح‌های ارائه شده حوزویان در موضوعات مختلف، انتقاد دارند و از نظر آن‌ها حوزه‌های امروز باید برای رسیدن به جایگاه تراز انقلاب اسلامی تلاش جدی‌تر کنند.

برخی حرکت‌های اجتماعی در مشهد از سوی طلاب جوان نشانه‌های حضور متفاوت و فعال را نمایان ساخته اما آنچه نیاز امروز حوزه علمیه است ارتباط بیشتر با بدنه اقشار مختلف برای رفع دغدغه‌های مردم و به خصوص در سطح کلان‌تر دولت و نظام اسلامی است.

انتهای پیام/ 70058

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول