پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۶

سیاسی  /  مجلس

فارس من| حسینی شاهرودی در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس:

خودروسازان با دلالان وابسته به آنها در حال بازی بازار هستند

نماینده مردم شاهرود در مجلس گفت:‌ وزیر صمت قول داده به قطعه‌سازان تسهیلات ارزان اختصاص یابد و از آنها حمایت کند تا به جایگاهی برسیم که قطعه‌سازان تمام نیازهای این بخش را به طور کامل برآورده کنند و خودروسازان تولیدات‌شان را به ظرفیت واقعی برسانند که عرضه و تقاضا به یک تعادل منطقی برسد.

خودروسازان با دلالان وابسته به آنها در حال بازی بازار هستند

خبرگزاری فارسوحید ونایی:  ۵۸ ساله است و دکتری مهندسی سیستم‌ها دارد و در دانشگاه در کسوت استادی مشغول آموختن علم و دانش به فرزندان این مرز و بوم است. 

سیدحسن حسینی شاهرودی نماینده مردم شاهرود در مجلس معتقد است بیش از خودروسازان، قطعه‌سازان بیشترین ضربه را از وضعیت فعلی بازار خودرو خورده‌ و در حقیقت آنها به خاک سیاه نشسته و اکثر کارگاه‌های آنها تعطیل شده است. 

وی یگانه راهکار برون رفت از مشکلات خودرو و بازار افسارگسیخته و قیمت‌های ساعتی را ارائه تسهیلات به قطعه‌سازان و حمایت از آنها به جای حمایت از شرکت‌های خودروسازی دانست و گفت: باید وزارت صنعت در راستای این موضوع گام بردارد و از حمایت یکجانبه از خودروسازان ممانعت کند. 

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ورشکستگی خودروسازان با بدهی حدود ۲۵ هزار میلیارد تومانی  و طرح ساماندهی خودرو که توسط برخی همکارانش در حال پیگیری است می‌گوید اگر اراده جدی برای بازار خودرو وجود داشته باشد می‌توانیم ظرف ۶ ماه موضوع را جمع و جور کرده و وضعیت را نرمال کنیم. 

حسینی شاهرودی تصریح کرد: بخش زیادی از عدم انسجام در صنعت کشور و آشفتگی در حوزه خودرو به دلیل فقدان انسجام اقتصادی در بدنه دولت است. 

 

وی همچنین اعلام کرد تحویل خودروهای فروش فوری باید آنی باشد یعنی اینکه صبح پول بپردازیم و بعدازظهر ماشین تحویل گرفته شود که در آن صورت این سیاست بر بازار اثرگذار خواهد بود اما وقتی پول را واریز کنید و مشخص نباشد چه زمانی تحویل صورت می‌گیرد و آیا اصلا تحویلی وجود دارد یا خیر؟ که قطعا این شیوه نمی‌تواند در بازار خودرو تأثیرگذار باشد. 

این عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است صنعت خودرو به وام ارزان قیمت نیاز دارد تا قیمت محصولات بالا نرود آیا بانک‌ها این آمادگی را دارند؟ آیا دولت این منابع را در اختیار بانک‌ها قرار داده که بتوانند در واقع تسهیلات ارزان قیمت در اختیار قطعه‌سازان بگذارند یا نه؟

متن کامل این گفت‌وگو بدین شرح است: 

 

فارس: دلیل اصلی وضعیت فعلی خودرو در کشور چیست؟ 

حسینی شاهرودی: چند مسئله در ایجاد وضعیت گرانی و آشفتگی در بازار خودرو و بالا رفتن قیمت محصولات این حوزه شده است. بحث تحریم و رویه غلطی که در گذشته از سوی خودروسازان در تهیه و واردات قطعات مورد نیاز از خارج کشور انجام شد از جمله مواردی است که قطعه‌سازان را به خاک سیاه نشاند و اکثر کارگاه‌های آنها را به تعطیلی بکشاند.

لزوم حمایت از قطعه‌سازان به جای خودروسازان

وزارت صنعت باید برخلاف رویه سابق به جای خودروسازان از قطعه‌سازان حمایت کند تا قطعه‌‌سازان تشویق شوند دوباره به میدان بیایند ضمن اینکه نقدینگی، ثبات و امنیت اقتصادی از ملزوماتی است تا قطعه‌سازان مجدداً بتوانند سرمایه‌گذاری کنند و مطمئن باشند با اعمال سیاست‌های جدید از سوی وزارت صنعت خودروسازان دیگر به خاطر منافع خودشان به سراغ کشورهای خارجی و تولید قطعه و واردات از خارج نرفته و به قطعه‌سازان خیانت نخواهند کرد.
یکی از مشکلات امروز خودرو بحث ظرفیت تولید است که ظرفیت آن در سقف خودش نیست و در کف تولید قرار دارد، از طرف دیگر، پیش‌فروش‌هایی هم که خودروسازان در گذشته انجام دادند نتوانست به تعهدات‌شان عمل کنند ضمن اینکه بدهی انباشته‌ای که به خاطر سومدیریت به وجود آمده باید تعیین تکلیف شود هرچند که مدیران آنها جابه‌جا شده یا تغییر کردند اما مشکلات کما فی سابق در این حوزه باقی مانده است البته خودروسازان می‌توانند با فروش املاک و دیگر دارایی‌های مازاد خود بخشی از این بدهی‌ها را بپردازند.

فارس: فکر نمی‌کنید نبود نظارت در خودرو باعث مشکلات شده است؟

حسینی شاهرودی: وزیر صمت قول داده است به قطعه‌سازان تسهیلات ارزان اختصاص یابد و از آنها حمایت کرده تا آنها به جایگاهی برسند که قطعه‌سازان با تولید خود تمام نیازهای این بخش را به طور کامل برآورده کنند تا خودروساز بتوانند تولیدات‌شان را به ظرفیت واقعی رسانده و عرضه و تقاضا به تعادل منطقی برسد.

سیاست‌‌گذاری‌های ۴-۵ سال گذشته و عدم نظارت دقیق در بخش خودرو، وضعیت بازار را به سمت شرایط فعلی سوق داده است. همچنین پیش‌فروش‌های بی‌حدوحصر و بدون تضمین و واردات بی‌رویه قطعه از خارج، قطعه‌سازان داخلی را دچار مشکل کرده و بخش قابل توجهی از آنها با بدهی ۲۵ هزار میلیارد تومانی ورشکسته شده و مشکلات دیگری هم گریبانگیر آنها شده است. 

باید ریشه مشکلات را بخشکانیم و نباید مُسکن بدهیم

نباید با وضعیت فعلی خودرو و بازار به هم ریخته با ارائه مُسکن، مشکلات را به صورت لحظه‌ای رفع کرد در حالیکه باید ریشه‌ مشکلات خودروسازان شناسایی کرده و آنرا از بین برد. 

فارس: ساماندهی وضعیت خودرو چقدر زمان می‌برد؟

حسینی شاهرودی: نمی‌دانم سامان یافتن خودروی کشور چقدر زمان می‌برد باید دولت و کارشناسان امر پاسخ این موضوع را ارائه دهند که چقدر طول می‌کشد اشتباهات گذشته جبران شود و بازار خودرو از این شرایط آشفته رهایی پیدا کرده و به وضعیت نرمال و ثبات واقعی برسد.

البته قطعاً اگر اراده‌ای قوی پشت آن باشد در کمتر از 6 ماه به جایگاه مطلوبی خواهیم رسید که در این راستا باید خودروسازان و دستگاه‌های نظارتی کار‌شان را با جدیت دنبال کرده و از سوی دیگر، بانک‌ها هم برای تأمین سرمایه لازم به میدان بیایند.

فارس: تسهیلات ارائه شده به خودروسازان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

حسینی شاهرودی: تسهیلاتی که به خودروسازان داده شد کار اشتباهی بود. ضمن اینکه تسهیلاتی که در گذشته خودروسازان می‌گرفتند به هیچ وجه مشخص نبود که کجا می‌برند؟ آیا در جهت واردات قطعه است و یا در حمایت از قطعه‌سازان داخلی؟

در حال حاضر سیاست جدید وزارت صنعت، حمایت از قطعه‌سازان است ضمن اینکه خودروسازان هم باید قطعات خود را از آنها تهیه کنند نه از خارجی‌ها. اگر این سیاست اجرایی و عملیاتی شود در کمتر از 2 سال وضعیت آشفته فعلی خودرو خاتمه پیدا خواهد کرد.

وزارت صنعت یکی از چندین پازل اقتصاد کشور است

اگر ما از تولید داخلی و قطعه‌سازان کشورمان حمایت کنیم بی‌تردید با افزایش تیراژ می‌توانیم به نقطه‌ای برسیم که قطعات ارزان قیمت تولید کرده و اشتغال در کشور توسعه یابد. ضمن اینکه انتظارات متقاضیان خودرو به لحاظ قیمتی هم برآورده شده و اگر این سیاست‌ها با جدیت دنبال شود کمتر از 6 ماه می‌توانیم مجموعه خودروسازی را به روز کنیم.

فارس: سیاستگذاری دولت را در حوزه خودرو صحیح می‌دانید؟ 

حسینی شاهرودی: وزارت صمت در امر سیاست‌گذاری در خودرو نقش اصلی را ایفا می‌کند اما در اجرای آن فقط یک پازل است در حالی که در این پازل‌ها وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و دولت و شورای اقتصاد هم نقش دارند و بخش خصولتی هم که به نوعی بر اقتصاد خصوصاً در بخش خودرو و سهامداران آن سایه انداخته، تأثیرگذار هستند.

 

درصد بالایی از سهام‌ ایران خودرو و سایپا در اختیار دولت نیست هرچند دولت مدیرعامل آنها را تعیین می‌‌کند که این کاربه نوعی نیابتی است اما باید به اقتصاد به عنوان یک مقوله کامل، جامع و کلی نگاه کنیم.

تورم فعلی ناشی از فقدان انسجام اقتصادی در بدنه دولت 

هر چند نمایندگان مجلس به خاطر مشکلات اقتصادی و صنعتی در دوره‌های گذشته وزیر اقتصاد، وزیر کار و وزیر صنعت را به مجلس کشانده‌اند، اما باید ببینیم مشکل این پازل را چگونه می‌توانیم حل کنیم؟ آیا انسجام کامل در تیم اقتصادی دولت وجود دارد؟

همچنان بر این باورم که انسجامی در بخش اقتصادی دولت ایجاد نشده و شاهد آشفتگی در حوزه خودرو، کالاهای اساسی و حتی کالاهای غیراساسی هستیم چرا که تورم فعلی ناشی از فقدان انسجام اقتصادی در بدنه دولت است. 

فارس: نظر نمایندگان درباره فروش فوری خودروها چیست؟

حسین شاهرودی: شرکـت‌های خودروساز برای جلوگیری از بالا رفتن خودرو سیاست فروش فوری را اجرایی کردند این در حالی است که خودروی پراید ۴۵ یا ۴۸ میلیون تومان در حاشیه بازار را با نرخ روز محاسبه می‌کنند، آیا اگر قیمت پراید ۸۰ میلیون تومان اعلام شود ما باید تبعیت کنیم؟ که قطعاً  این کار اشتباه است.

تحویل خودرو در فروش فوری باید آنی باشد یعنی اینکه صبح پول بپردازیم و بعدازظهر ماشین تحویل گرفته شود و اگر این کار را انجام دهیم اثرگذار خواهد بود اما وقتی پول را واریز می‌کنی و برای مثال یک هفته بعد ماشین را تحویل دهند و به هیچ وجه هم مشخص نباشد چه اتفاقی در این مدت در بازار خودرو رخ می‌دهد، قطعا این شیوه  نمی‌تواند تأثیرگذاری داشته باشد.

خودروسازان با کمک دلالان قیمت سازی می‌کنند 

معمولاً خودروسازان با بازار، بازی کرده و هم خودشان و هم دلال‌هایی که وابسته به آنها هستند در بازار قیمت را بالا می‌برند و به نوعی برای خودرو، قیمت‌سازی می‌کنند. هر چند راهکارهایی مثل کد ملی و ... دیده شده است که دست دلالان کوتاه و این رویه را کاهش دهند اما دلالان با استفاده از شیوه‌هایی مثل اجیر کردن و استفاده از کد ملی دیگران کار خود را پیش می برند. لذا می‌توانیم از این طریق، کنترل بازار را در دست بگیریم و نقش دلالان را از آن خارج کنی. تنها راه حل اساسی آن است که عرضه خودرو به اندازه‌ای باشد که تقاضا را پاسخ دهد.

فارس: آیا مجلس طرح فروش خودرو با قیمت ۵ درصد زیر بازار قبول دارد؟ 

حسینی شاهرودی: مجلس در حال حاضر درگیر بحث تصویب بودجه سال 98 است و شاید این مسئله باعث شده تا دلالان و خودروسازان از این فرصت سواستفاده کنند. ضمن اینکه طبق آیین نامه داخلی مجلس تا زمان اتمام بودجه‌ نباید هیچ طرح  یا لایحه‌ای مطرح شود، مزید بر علت شده تا بازار خودرو آشفته تر و خودروساز و دلالان در حال سوءاستفاده باشند. 

در شرایط فعلی باید کمیسیون صنایع مجلس هماهنگی لازم را با وزیر صمت داشته باشد و با برگزاری جلسات‌ فوق‌العاده موضوع خودرو را به صورت جدی پیگیری کنند و ما هم ان‌شاءالله در مجلس پیگیر آن خواهیم بود.

فارس: چرا از جایگاه نظارتی مجلس در این خصوص استفاده نمی‌کنید؟ 

حسینی شاهرودی: مجلس قوی‌ترین ابزاری که در اختیار دارد ماده ۲۳۶ است که با توجه به تخلفات یک دستگاه می‌تواند وزیر مربوطه را به دستگاه قضا ارجاع دهد.

بازار خودرو برای سرپا ایستادن وام ارزان قیمت می‌خواهد 

ابزار دیگر استیضاح است که در مقاطع مختلف از این ابزار استفاده شده اما گاهی احساس می‌شود حتی وزیر مربوطه، سیاست‌ و برنامه‌هایش به صورتی است که در بدنه دولت مظلوم واقع شده و یا ترکیب و بدنه دولت که متشکل از چند وزیر اقتصادی است به خاطر عدم هماهنگی و... باعث می‌شود وزیری که مسئولیت اصلی را دارد در اجرای برنامه‌هایش ناکام بماند.

فارس: وام را راهکار خوبی برای برون رفت از مشکلات مالی خودروسازان می‌دانید؟

حسینی شاهرودی: صنعت خودرو به وام ارزان نیاز دارد تا قیمت محصولاتش بالا نرود. آیا بانک‌ها  این آمادگی را دارند؟ آیا دولت این منابع را در اختیار بانک‌ها قرار داده که آنها بتوانند تسهیلات ارزان قیمت در اختیار قطعه‌سازان بگذارند؟ هر چند که وزیر صمت بیش از یک الی 2 ماه است که این مسئله را دنبال می‌کند ولی تاکنون اعمال نشده است.

باید ببینیم که وزیر صنعت تا چه اندازه اختیار دارد؟ شاید وی در این رابطه قصوری داشته باشد که قطعاً به سهم خودش دارد اما باید قصور حوزه‌های دیگر که مسئولیت‌شان را انجام نمی‌دهند هم در نظر بگیریم. اینکه چه کسی باید پیگیری کند هم مهم است. آیا رئیس دولت پیگیری کند یا معاون اول که اختیارات زیادی به آن  به عنوان رئیس شورای اقتصادی تفویض شده است؟ دولت معمولاً جلسات را اداره می‌کند آنجا باید به مسائل پرداخته و دستگاه‌های مربوطه در این پازل مکلف به اجرای به موقع نقش و وظایف‌شان شوند.

فارس: چرا مجلس از ابزارهای قانونی نظیر سوال و استیضاح استفاده نمی‌کند؟

حسینی شاهرودی: استیضاح یک وزیر مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه باید قاطبه اعضای هیأت دولت به این نتیجه برسند که این مشکل عمومی است و باید با آن مشکل برخورد شود.

ما باید ببینیم در این شرایط با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری که گفتند مملکت نیاز به آرامش دارد، چگونه باید عمل کنیم آیا باید همه وزرا را استیضاح کنیم یا طرح‌های دیگری داشته باشیم تا بتوانیم به دولت کمک کنیم؟

اقدامات مجلس باید حساب شده باشد تا بیش از این آرامش جامعه به هم نخورده و باید به سمت اصلاح امور و حل مشکلات حرکت کنیم. 

ان‌شاءالله در بودجه هم اتفاقاتی بیافتد که بتواند در آینده به ثبات قیمت‌ها، رونق تولید و اشتغال در کشور کمک کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، مخاطبان گرامی با ثبت سوژه‌ای در بخش «فارس من» با عنوان «دست دلالان را از بازار خودرو کم کنید» ، «سکوت نمایندگان مردم در مقابل گران‌فروشی غیرقانونی خودروسازان» و «دوباره افزایش قیمت خودرو؟حقوق مصرف کننده کجاست» را ثبت کرده و خواستار پیگیری این موضوع شده‌اند که بر همین اساس این مصاحبه تولید شده است. 

انتهای پیام/

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        بازار globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول