اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مرکزی

معاون آموزش و پرورش استان مرکزی:

رشته‌های بدون کنکور رشته‌های پرطرفداری نیستند

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی معتقد است: رشته‌های بدون کنکور رشته‌های پرطرفداری از لحاظ خود رشته دانشگاهی نیستند.

رشته‌های بدون کنکور رشته‌های پرطرفداری نیستند

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، نام‌نویسی آزمون سراسری سال ۱۳۹۸ برای پذیرش دانشجو در کدرشته محل‌های با آزمون دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از 24 بهمن ماه آغاز شد، این در حالی است که علیرغم وجود رشته‌های بدون آزمون بازهم داوطلبان برای ورود به دانشگاه رقابت سنگینی کنکور را که می‌توان آن را بزرگ‌ترین ماراتن علمی کشور برشمرد، دنبال می‌کند.

وزرای علوم و آموزش و پرورش چندی پیش در پیام‌های مختلف و اخبار خبر از حذف کنکور و خداحافظی با آن داده بودند هرچند به طور کامل محقق نشده است، اما بسیاری از رشته‌های دانشگاهی برای داوطلبان ورود به دانشگاه در نظر گرفته شده و برخی دیگر از رشته‌ها بازهم با برگزاری کنکور دانشجویان منتخب را برمی‌گزینند.

جدا از اما و اگرهای بسیاری که برای رشته‌های با آزمون و بدون آزمون وجود داشت و اغلب داوطلبان هم معتقدند که حذف کنکور رونق چندانی ندارد و صرفاً رشته‌های با تقاضای کم رشته‌های بدون کنکور معرفی شدند با وجود این شرایط دفترچه آزمون‌های بدون کنکور چندی پیش توزیع شده و داوطلبان خواهان این رشته‌ها انتخاب رشته خود را انجام داده‌اند و از روز 24 بهمن‌ماه هم ثبت‌نام برای رشته‌های با آزمون آغاز شده است.

به منظور آشنایی با چند و چون آزمون سال 98 با مجتبی حیدری معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

فارس: چند سالی است طرح حذف کنکور مطرح شده، آیا کنکور حذف می‌شود یا خیر؟

حیدری: کنکور به عنوان یک واقعیت در نظام آموزشی کشور همچنان وجود دارد ولی با نگاه‌های جدیدی که در حوزه تعلیم و تربیت وجود دارد تلاش می‌شود سهم کنکور در مسائل و مشکلاتی که در موضوعات اجتماعی و حتی اقتصادی و سیاسی ایجاد کرده تغییر کند و امیدواریم در سال‌های آینده شاهد افت دغدغه‌های موجود در کنکور در جامعه باشیم.

با توجه به تغییراتی که در ساختار آموزش و پرورش در سال تحصیلی 92-91 ایجاد و یک پایه دوره ابتدایی تحت عنوان پایه ششم اضافه شد، از آن زمان نظام آموزشی کشور به 3-3-6 تبدیل شد با تغییر نظام آموزشی به‌تبع آن بحث ورود به دانشگاه‌ها که موضوع کنکور است  نیز دچار تغییر شد، چراکه در نظام قبلی دانش‌آموزان با پیش‌دانشگاهی وارد کنکور می‌شدند با آمدن نظام جدید و استقرار پایه دوازدهم که در سال تحصیلی جاری آخرین دوره پایه نظام جدید را دنبال می‌کنیم موضوع پایه دوازدهم باعث شده هم کنکور هم بحث مربوط به امتحانات نهایی را داشته باشیم.

فارس: طی سال‌های اخیر چه تفاوتی در برگزاری کنکور ایجاد شده است؟

حیدری: در نظام گذشته که پیش‌دانشگاهی وجود داشت دانش‌آموزان در سال سوم دبیرستان امتحانات نهایی را انجام می‌دادند و یک سال پیش‌دانشگاهی بود که 3 یا 4 درس نهایی بیشتر نداشت و صرفاً بیشترین وقتش را به کنکور اختصاص می‌داد.

یک تغییر اساسی که الآن اتفاق افتاده و داوطلبان و خانواده‌های آن در جریان هستند امسال دانش‌آموزان در پایه دوازدهم هم با موضوع امتحان نهایی و هم با کنکور مواجه هستند.

بر اساس قانون سازمان سنجش امسال 30 درصد سوابق تحصیلی به صورت مثبت در قبولی دانش آموزان تأثیر دارد، این 30 درصد صرفاً برای دانش آموزان پایه دوازدهم بر مبنای امتحانات نهایی بوده است.

این نشان‌دهنده اهمیت مسئله است که باید پایه دوازدهم را جدی‌تر بگیریم در سال گذشته یا در زمانی که در پیش‌دانشگاهی وجود داشت 25 درصد سوابق تحصیلی مربوط به سال سوم دبیرستان یعنی امتحانات نهایی و 5 درصد برای پیش‌دانشگاهی بود.

اما امسال باید دانش آموزان باید یک مدیریت زمانی داشته باشند چون هم باید 30 درصد سوابق تحصیلی را از منظر امتحان نهایی برای خودش طرح کند و هم خود را برای کنکور آماده کند و این یک تغییر بسیار جدی است که باید به آن اشاره کرد.

تغییر دیگری که در موضوع کنکور شکل گرفته در نظام آموزشی قبل دانش‌آموزانی که در هنرستان درس می‌خواندند به جهت اینکه پیش‌دانشگاهی را سپری نمی‌کردند و 11 سال سابقه تحصیلی داشتند حق شرکت در کنکور را نداشتند مگر اینکه پیش‌دانشگاهی می‌رفتند و مدرک می‌گرفتند اما الآن در نظام جدید دانش‌آموزان هنرستانی هم 12 سال درس می‌خوانند.

در سازمان سنجش در دفترچه مشخص شده این دانش‌آموزان می‌توانند در کنکور سراسری امسال ثبت‌نام کنند و مثل سایر گروه‌ها در هر گروه و شاخه‌ای که می‌خواهند می‌توانند شرکت کنند.

تغییر سومی که امسال شکل گرفته با توجه به قانون مجلس شورای اسلامی در سال 92 که وزارت علوم را مکلف کرده در ظرفیت دانشگاه‌ها از طریق سوابق تحصیلی تکمیل شود و نقش کنکور کمرنگ‌تر شود امسال سازمان سنجش در تاریخ 13 دی‌ماه سال جاری مصوب کرد که دانش‌آموزان می‌توانند از طریق سوابق تحصیلی هم بدون ثبت‌نام در کنکور در بعضی از رشته‌ها ثبت‌نام کند که قبل از دفترچه کنکور ابلاغ شد و رشته‌هایی که معین شده بود هم دقیقاً تعیین شدند.

فارس: چه ایراداتی در این طرح وجود دارد؟

حیدری: ایرادی که وجود دارد این است که رشته‌های بدون کنکور رشته‌هایی معین شده که خیلی رشته‌های پرطرفداری از لحاظ خود رشته دانشگاهی نیست.

امروز رقابت در کنکور بیشتر در بحث دانشگاه‌های مطرح و رشته‌های مطرح است، بارها وزارت علوم تحقیقات و فناوری اعلام کرده در بعضی از رشته‌ها صندلی‌ها خالی است.

امروز اگر دانش‌آموزان در بخش کنکور تلاش می‌کنند تلاششان به جهت این است که بتوانند دانشگاه‌های مطرح و رشته‌های خوب را تصاحب کنند، بر همین اساس انتظار این بود که سازمان سنجش در موضوع پذیرش دانشجو صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی رشته‌های بهتری را در نظر می‌گرفت.

به نظر رشته‌هایی که آحاد دانش‌آموزان را بتواند به طرف خودش جلب بکند و سهم کنکور را کاهش دهد خیلی در این موضوع نیست ولی دانش‌آموزانی که صرفاً می‌خواهند تحصیل کنند رشته‌هایی را در این بخش می‌توانند از طریق سوابق تحصیلی رشته مورد نظر خودش در بین گزینه‌ها انتخاب کند.

فارس: توصیه شما به دانش‌آموزان چیست؟

حیدری: دو نکته مهم وجود دارد، یکی اینکه دانش‌آموز باید مدیریت زمان را در خودش رشد دهد، یعنی مهارت چگونه درس خواندن، چگونه برنامه‌ریزی کردن و تلاش برای اخذ حداکثری سوابق تحصیلی 30 درصد سوابق تحصیلی، موضوعات امتحانات نهایی باید برای دانش‌آموزان اولویت اول باشد.

اگر دانش‌آموزان نتوانند امتحانات نهایی را به خوبی انجام دهند زمانی که در دانشگاه خوبی هم قبول شوند در ثبت‌نام دچار مشکل می‌شوند؛ بنابراین توصیه ما برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان این است که موضوع امتحانات نهایی در اولویت باشد.

مطالعات نشان داده استمرار فرآیند یاددهی و یادگیری منجر به تثبیت و پایداری یادگیری می‌شود، اگر دانش‌آموزان بخواهند در دانشگاه موفق باشند لازمه آن این است که از کلاس درس فاصله نگیرند.

دومین نکته که باید مورد توجه قرار داد مدیریت چگونه درس خواندن است، خواندن برای امتحانات نهایی با کنکور تفاوت‌هایی دارد در کنکور باید مهارت تست زدن و در امتحانات نهایی باید مهارت تشریحی نوشتن را داشته باشیم.

از آبان ماه کمیته‌ای تحت عنوان کمیته بهبود و ارتقای پایه دوازدهم تشکیل شده که در این کمیته به مباحث تأثیرگذار در امتحانات نهایی، کنکور و هم اینکه دانش‌آموزان دچار استرس نشوند و بتوانند مدیریت زمان را داشته باشند مصوباتی امضا شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول