اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

فارس از عملیات‌روانی گزارش می‌دهد؛

از باج دادن تا پول‌شویی مدیرکل پست خراسان‌شمالی!

معارفه مدیرکل پست خراسان شمالی زمانی که با حواشی خاص خود برگزار و رسانه‌ای شد کمتر کسی گمان می‌کرد که این آب گل‌آلود برای برخی‌ها ماهی‌های تازه‌ای داشته باشد که باگذشت چندین ماه از آن همچنان به دامن زدن این اتفاق در قالب‌های گوناگون می‌پردازند.

از باج دادن تا پول‌شویی مدیرکل پست خراسان‌شمالی!

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد همه‌چیز از صدای تَرَق و توروق جدا کردن چسب‌های بنر مراسم  تکریم و معارفه مدیران کل سابق و جدید پست استان شروع شد. تصویری که برای اولین‌بار رسانه استانی آن را در گستره کشوری پخش کرد. ضریب حداکثری یک پلان از آن در فضای مجازی اتفاق را برای مسئولین تبدیل به فاجعه کرد.

 

تصویر برای مخاطب خارج از استان کُمیک و خنده‌دار بود. آن‌چنان موضوع در کشور داغ می‌شود، که برنامه تخصصی فوتبال خارجی (فوتبال ۱۲۰) هم از آن در بخش فان (fun) خود بهره می‌برد. اما مجموعه پست، سیاست سکوت را در قبال این موج پی می‌گرفت، اما غافل ازآن‌که عده‌ای در داخل مجموعه که گویا انتصاب علی‌اکبر خانی در تضاد آشکار با منافع پیدا و پنهان آن‌ها بود به بهانه‌های واهی بر آتش زیر خاکستر می‌دمند تا شاید از هُرم این آتش آبی هم برای آن‌ها گرم شود.

در این مجال سه پرده از نمایشی که باهدف بر هم زدن آرامش بر مجموعه‌ای که تا پیش‌ازاین هیچ حاشیه‌ای از آن به گوش نمی‌رسید و تنها اخباری که از آن می‌رسید کار بود و کار  را باهدف پیش‌گیری از اتفاقات و حواشی احتمالی مرور می‌کنیم.

بنا به رسالت و کنجکاوی خبرنگاری پس از فرونشستن گردوغبار ناشی از مراسم پر حرف‌وحدیث معارفه مدیرکل پست استان، بدون هماهنگی قبلی سری به آن اداره زدیم. اتاق مدیر در طبقه دوم ساختمانی که نمی‌دانم؛ چرا درگذشته مجلل‌تر از چیزی که الآن می‌بینم بود و ناگفته نماند این ساختمان زمانی چون خاری در چشم عابران فرومی‌رفت که البته شاید آن زمان برج عاج‌نشینان نظام بانکی، کوشک امپراتوری خود را با سرمایه‌های مردم در استان محروم ما بنا نکرده بودند! البته شاید. بگذریم.

پس از پرسش از اولین کارمند دفتر مدیر را پیدا کردیم. ازقضا مدیر در حال بدرقه میهمان خود بود. نگاهی به ما انداخت. باروی گشاده پس از خداحافظی با میهمان به طرف‌مان آمد. خودمان را معرفی کردیم. با شنیدن نام خبرگزاری چشم‌هایش گشاد شد. در کمال ادب و متانت با آهنگِ صدای ضعیفی گفت: دورِ فارس و ... (یک رسانه دیگر را نیز نام برد، که بنا به رازداری از آوردن نام او معذوریم) خط قرمز پررنگی کشیده‌ایم.

بماند که به‌محض اتمام کلامش ما را به اتاقش راهنمایی و یک فنجان چای میهمان‌مان کرد. مواجِه‌اش با ما که حواشی مراسم معارفه‌اش را به‌عنوان نخستین رسانه پوشش دادیم، در کمال ادب و متانت بود. رفتاری که پس از گفتگو و نحوه برخورد با کارمندانش فهمیدم جزو خصوصیات ذاتی او است.

از هیچ‌کسی ناراحت نبود. فقط از کلمه «انتصاب خلق‌الساعه» که در گزارش صداوسیما آورده شده بود کمی دلگیر بود. با توضیحی که از نحوه انتصابش برای‌مان شرح داد (به‌زودی گزارش تصویری مفصلی از آن به رؤیت مخاطبان فارس خواهد رسید)، حق را می‌شد به او داد. به گفته خودش «آخر کسی که برخواسته از همین مجموعه است. فارغ‌التحصیل دانشکده پست است. بیش از یک دهه سابقه‌ی کاری دارد؛ انتصابش می‌شود خلق‌الساعه!؟»

تمایلی به انعکاس این مطالب نداشت. اما با حاشیه سه‌گانه‌ای که برای خانی مدیرکل و مجموعه خدمت رسان پست ایجاد کرده بودند. بر آن شدیم تا با اشاره‌ای گذرا به صحبت‌هایش و حواشی ایجادشده توسط عده‌ای از اتفاقات ناگواری که شاید در آینده گریبان مردم استان را بگیرد پیش‌گیری کنیم.

 

پرده اول؛

 حواشی یک انتصاب داخلی!

با انتصاب یکی از کارکنان قدیم پست این شایعه در رسانه‌ها منعکس می‌شود؛ «علی‌اکبر خانی جهت ادای دِین و تصفیه بدهی به یکی از نمایندگان این انتصاب را انجام داده است.» در ادامه این خبر این‌چنین آمده بود «شخصی که بنا به ارتباط فامیلی با کارمند دفتر آقای نماینده، ریاست پست بجنورد به او پیشکش شد.» در خبر بیشتر بر عدم صلاحیت و سابقه کاری نامبرده تأکید شده بود، شایعاتی که با واقعیات فرسنگ‌ها فاصله دارد. مجموعه پست در قبال این شایعه و تهمت باهدف حفظ آرامش مجموعه به سیاست سکوت خود ادامه می‌دهد. حال بماند که فرد انتخاب‌شده دارای سوابق کافی در مجموعه‌ی پست بود.

 

پرده دوم؛

پول‌شویی!

در روزهایی که جامعه در تب بالای ارز می‌سوخت. این بیماری پست استان را نیز می‌رفت تا زمین‌گیر کند. در روزهایی که خبرهایی از سوء مدیریت مسئولین در واگذاری ارزهای جهانگیری به افراد سودجو ذهن مردم را از تَنَعُّم عده‌ای مشوش و ناراحت کرده بود، مخالفین انتصاب خانی که گویا در کمین نشسته بودند بدون فوت وقت خبر را در رسانه‌ها با این تیتر منتشر می‌کنندکنند «پول‌شویی در اداره کل پست!»  اما متن خبر چه بود: «فردی به نام (ر.خ) در تاریخ بیست‌وچهار دی‌ماه می‌خواهد، یک بسته دلار را در قالب یک جلد کتاب ارسال کند. جلوی کار گرفته می‌شود. ارسال‌کننده پشت سیستم می‌نشیند. بانام کاربری متصدی بسته‌ی دلار ادعایی را با وزنی در حدود ۱/۵ کیلوگرم در سیستم ثبت و به مقصد پست می‌کند. پس از اعتراض کارمندان به مدیرکل، خانی اعتراض‌ها را نپذیرفته و قاطعانه می‌گوید: ازنظر قانونی ایرادی وارد نیست.» دوباره تیر شایعه‌پراکنان به سنگ می‌خورد. تهمت پول‌شویی در همین‌جا ختم به خیر می‌شود.

 

پرده سوم؛

«مدیرکل جنجالی پست بازهم جنجال آفرید!»

یکی از کانال‌های تلگرامی که ازقضا متعلق به یکی از روزنامه‌های معتبر نیز هست، اقدام به بازنشر تهمتی دیگر به مدیرکل پست می‌کند. تیتر سومین شایعه «ردیف سازمانی که در شرکت ملی پست کشور وجود ندارد، در پست خراسان شمالی اختراع شد» بازهم عباراتی که بر خواسته از یک کلیشه بود. «خانی مدیرکل جنجالی پست، شخصی را به‌عنوان قائم‌مقام به استانداری معرفی نموده است.»

این بار شایعه‌پراکنان با دست‌پر به کارزار آمدند. چون هم‌زمان اقدام به نشر تصویر نامه ادعایی کردند. در ادامه خبر که مؤید این گمانه است که اتاق عملیات روانی از داخل مجموعه پست و یکی از شهرهای مجاور فرماندهی می‌شود آورده بود: «سِمَتِ قائم‌مقامی در پست کشور وجود ندارد. در ادارات کل پست استان‌ها ردیف معاونت وجود دارد.»

این شایعه هم با توضیحات قانع‌کننده مدیرکل که به کانال اشاعه دهنده‌ی شایعه ارسال می‌کنند، پایانی زودهنگام می‌یابد. خانی در نامه ارسالی این‌گونه آورده بود: «‌ هدف معرفی جانشینی با اطلاعات کامل جهت حضور در جلسات استانداری است. به‌هیچ‌وجه ارتباطی به معرفی قائم‌مقام و اختصاص ردیف سازمانی ندارد» این شایعه‌پراکنی هم که باهدف القای این نکته که "خانی" اشراف و احاطه‌ای به قوانین و آئین‌نامه‌های  مجموعه ندارد، نیز به نتیجه لازم نرسید.

شاید این داستان ادامه داشته باشد. اما بهتر است نهادهای نظارتی نسبت به پیش‌گیری از چنین اقداماتی که باهدف برهم زدن نظم و آرامش خاطر دستگاه‌های اجرایی ایجاد می‌شود، مقابله کنند. تا شاهد تکرار چنین حوادثی در استان نباشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول