اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

سرپرست میراث فرهنگی میامی خبر داد

اجرای مرحله سوم مرمت عمارت آقایان میامی

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان میامی از اجرای مرحله سوم مرمت عمارت آقایان این شهرستان خبر داد.

اجرای مرحله سوم مرمت عمارت آقایان میامی

به گزارش خبرگزاری فارس از میامی، سیدمحمدصادق رضویان ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: مرحله سوم مرمت عمارت تاریخی آقایان میامی به پایان رسید.

وی افزود: در این مرحله از مرمت، کار اجرای ناکش برای دفع رطوبت آجرفرش کف، استحکام‌بخشی و پی‌بندی و اجرای تأسیسات برای نورپردازی انجام شد.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان میامی با بیان اینکه عمارت آقایان بنایی دوطبقه و متشکل از سه اتاق با طاقچه‌های قوسی‌شکل است، گفت: این بنا در نگاه اول ازنظر معماری مشابه عمارت عالی‌قاپوی اصفهان است.

رضویان با بیان اینکه 6 ستون چوبی طبقه فوقانی بنا را محافظت می‌کند، افزود: سقف بنا و ناودان‌های آن چوبی است و دور تا دور آن را نرده‌های چوبی با ظرافت خاصی محصور کرده است.

وی با اشاره به اینکه این عمارت روی آب‌انبار آقایان ساخته شده است، گفت: عمارت آقایان از چندین طرف بین ابنیه قدیمی ازجمله کاروانسرا، حمام، مسجد و کوچه آقایان واقع شده است.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان میامی افزود: عمارت تاریخی آقایان در عرصه کاروانسرای شاه‌عباسی میامی قرار دارد و در دوره قاجاریه ساخته شده است.

مسجد جامع بیارجمند مرمت شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهرود نیز اظهار کرد: در راستای حفاظت و مرمت بناهای تاریخی، کار سبک‌سازی و انجام مرمت بام مسجد تاریخی جامع بیارجمند با اعتباری بالغ‌بر 540 میلیون ریال انجام شد.

حمیدرضا حسنی افزود: در این مرحله سبک‌سازی بام، اندود گچی و کنف‌کشی گنبدها، ایزوله بام با کاه‌گل، اصلاح ناودان‌ها و آجرفرش بام، اصلاح ورودی و بازسازی پیر نشین های مسجد، انجام بلوکاژ ورودی، بلوکاژ و سیم گل و ازاره ضلع شرقی مسجد در این بنای تاریخی ارزشمند انجام شد.

به گزارش فارس؛ مسجد جامع بیارجمند در دوره صفویه بنا شده و با شماره 3790 در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/2568/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول