اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

ر میزگرد رسانه‌های مکتوب و مجازی در گذر ۴۰ سال انقلاب اسلامی مطرح شد

سواد رسانه‌ای مهم‌ترین نیاز جامعه امروز است

مدیرعامل خبرگزاری ایسنا با اشاره به اینکه سواد رسانه‌ای مهمترین نیاز جامعه است، گفت: عدم وجود سواد رسانه‌‌ای در بین مردم دلیل مهم سوءاستفاده‌‌های سودجویان است.

سواد رسانه‌ای مهم‌ترین نیاز جامعه امروز است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین علی متقیان امروز در میزگرد رسانه‌های مکتوب و مجازی در گذر ۴۰ سال انقلاب اسلامی که پیش از ظهر امروز در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم انسانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به اینکه طبق فرموده امام راحل دو اصل اساسی باید در حوزه خبر رعایت شود، اظهار کرد: ایشان فرمودند هیچگاه در رسانه‌‌ها دروغ نگویید، بد زبانی نداشته و به کسی نسبت ناروا ندهید.

وی افزود: اگر بتوانیم این دو اصل اساسی را در فرآیند تولید خبر رعایت نماییم آنگاه شاهد اتفاقات خجسته‌‌ای در این حوزه خواهیم بود.

مدیرعامل خبرگزاری ایسنا با بیان اینکه در سال ۱۳۷۸ جهاد دانشگاهی فعالیت‌‌های فرهنگی قابل توجه و عمده‌‌ای داشت، تصریح کرد: هدف از برپایی این فعالیت‌‌های فرهنگی، آشنایی دانشجویان با محیط بیرون از دانشگاه و مسائل اجتماعی بود.

متقیان بیان کرد: خبرگزاری ایرنا با استفاده از تلکس خبر، نخستین خبرگزاری بود که از بستر اینترنت استفاده کرده و اخبار را با دریافت مبلغی پول منتشر می‌‌کرد.

وی با اشاره به اینکه برخی از دانشجویان خدمت مقام معظم رهبری رفته و تقاضا کردند تا خبرگزاری ایسنا به وجود آید، اظهار کرد: مقام معظم رهبری با شکل گیری این خبرگزاری موافقت کرده و فرمودند اخبار خوب، مفید و امیدبخش مخابره کنید.

 مدیرعامل خبرگزاری ایسنا بیان کرد: خبرگزاری ایسنا توانست با تلاش فراوان ره صد ساله را یک شبه طی کرده و نخستین خبرگزاری دیجیتالی باشد که اخبار را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌‌دهد.

متقیان بیان کرد: امروز هر کس که یک تلفن همراه هوشمند دارد یک رسانه به شمار می‌‌آید اما این فضا سبب می‌شود که برخی‌‌ها سوءاستفاده کرده و اخبار غلط را منتشر کنند.

وی عدم وجود سواد رسانه‌‌ای در بین مردم را دلیل مهم سوءاستفاده‌‌های سودجویان خواند و اظهار کرد: امروز آزادی زیاد رسانه‌‌ای و بدون تفکر، مشکلات فراوانی را به وجود آورده است.

مدیر عامل خبرگزاری ایسنای کشور با اشاره به اینکه دانشجو باید آزاده و فریادگر باشد، تصریح کرد: دانشجویان همچنین وظیفه دارند تا سند اخبار را به دست آورده و خبر سره را از ناسره تشخیص دهند.

متقیان با اشاره به اینکه ۲۱۰ رسانه فارسی زبان در دنیا وجود دارد که در تلاش است افکار جوانان ما را تحت اختیار خود بگیرد، خاطرنشان کرد: امروز دشمن سعی دارد تا از طریق رسانه جنگ فرهنگی خود را ادامه دهد لذا سواد رسانه‌‌ای کمک می‌کند که دشمنان در این جنگ پیروز نشوند.

وی با بیان اینکه نیازی نیست که هر خبری منتشر شود، عنوان کرد: سواد رسانه‌‌ای و شناخت خبر سبب می‌شود که دانش افراد بالا رفته و سودجویی‌‌های دشمنان کاهش یابد.

 

رسانه ابزاری قدرتمند و جریان‌ساز است

محمد امین ایمانجانی مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) نیز در این میزگرد گفت: انقلاب اسلامی، انقلاب تفکر بود چراکه توانست دین را به زندگی مردم بیاورد.

وی افزود: امروز آزادی بیان آنقدر فراوان شده که دو گروه موافق و مخالف در رسانه ملی به مناظره نشسته و یا حتی در حضور مقام معظم رهبری انتقادات تندی را بیان می‌کنند.

  مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) اظهار کرد: رسانه‌‌های امروز تقریبا در هیچ حوزه‌‌ای محدودیت ندارند و به وضوح، تمام مسائل را بیان می‌‌کنند.

ایمانجانی خاطرنشان کرد: پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی رسانه‌‌های مکتوب و مجازی فراوانی در کشور وجود دارد که هر کدام به هر موضوعی که می‌‌خواهند و فکر می‌‌کنند ارزش خبری دارد می‌‌پردازند.

وی افزود: در گذشته ساواک حتی اجازه انتشار کوچکترین نظر مخالف سلطنت را نمی‌‌داد و یک خفقان تیره در جامعه حاکم بود.

وی با بیان اینکه با روی کار آمدن پهلوی دوم، حزب توده روزنامه‌ای را چاپ کرد که در آن به ترویج افکار و تفکرات خود می‌پرداخت، افزود: بعد از ترور نافرجام شاه خفقان رسانه‌ای شدیدی به وجود آمد.

ایمانجانی بیان کرد: تا پیش از انقلاب اسلامی تنها ۴ روزنامه کیهان، اطلاعات، رستاخیز و آیندگان در کشور منتشر می‌شد که از این تعداد تنها ۲ روزنامه دولتی بودند.

مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان ادامه داد: در آن دوران شاهد احاطه کامل رژیم در رسانه‌ها بودیم که فضای بسته‌ای را در رسانه‌ها حاکم می‌کرد.

وی در پایان یادآور شد: رسانه‌ی امروز، یک جریان قدرتمند به شمار می‌‌رود چراکه می‌‌تواند جریان نخبگان را همسوی خود کند.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول