اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

یافته­ ها و نتایج اولین پیمایش ملی خانواده از زبان جلیلیان:

بررسی ۳ خشونت خانواده‌ها نسبت به فرزندان، بیشترین موارد اختلاف زوجین و بررسی عوامل مؤثر بر طلاق

جلیلیان سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در این نشست گفت: خانواده به عنوان مهم­ترین رکن زندگی اجتماعی و نیز مهم­ترین نهاد اجتماعی از دیرباز در میان مسلمانان و ایرانیان براساس آموزه‌­های دینی از جایگاه و اهمیت بسیار والایی برخوردار بوده است.

بررسی ۳ خشونت خانواده‌ها نسبت به فرزندان، بیشترین موارد اختلاف زوجین و بررسی عوامل مؤثر بر طلاق

به گزارش خبرگزاری فارس، جلیلیان افزود: سبک زندگی خاندان رسول مکرم اسلام و بویژه الگوی زندگانی امیرالمومنین (ع) و خانم فاطمه زهرا (س) در بعد سلوک ایشان در خانواده (سیره همسرداری، خانه‌داری و تربیت فرزند)؛ همواره الگو و سرمشق بوده است و یکی از نمایه­‌های اصلی برای دریافت الگوهای مناسب در سبک زندگی اسلامی در ابعاد مختلف تربیتی، اجتماعی، رفتار فردی و بازتاب‌­های مختلف آن است که راهگشای مسائل و مشکلات زندگی خانوادگی ما ایرانیان محسوب می­گردد.

وی اظهارکرد: بی شک گفتار و کردار علی (ع) و فاطمه (س) و ائمه هدی علیه السلام الگوی برتر خانواده جامعه اسلامی است، الگویی که به یقین درست و قابل اعتماد می‏باشد ودستاورد این الگو، جامعه‌­ای عاری از هرگونه ناهنجاری و آسیب خواهد بود. اما امروزه خانواده به عنوان یک سازه اجتماعی که خصلتی غیر خنثی، تحول‌­پذیر و سیال دارد، در معرض تغییرات بنیادین قرار دارد.

این مقام قضایی گفت: باید توجه داشت که در شرایط حساس کنونی که دشمنان انقلاب و نظام هجمه همه ­جانبه­‌ای علیه مقدسات تدارک دیده­‌اند، نوک پیکان حملات، اقتصاد است و این مسئله مشکلاتی را برای تشکیل خانواده و ازدواج جوانان بوجود آورده است، که در صورت عدم توجه به آن کیان خانواده با مشکلات جدی مواجه شده و جوانان به سمت فساد و انواع غیرشرعی و غیرقانونی ازدواج از جمله ازدواج سفید روی خواهند آورد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین معضلات خانواده امروزی مسئله تأخیر در ازدواج و بالارفتن سن ازدواج در میان جوانان است. از نظر ایشان عدم برخورداری از شغل مناسب، درآمد ناکافی، بالا بودن هزینه ازدواج و نداشتن مسکن مستقل چهار عامل اصلی تأخیر در ازدواج در ایران است.

 جلیلیان ادامه داد: براساس نتایج این پیمایش بالا بودن سطح توقعات جوانان با 37درصد، اعتماد نداشتن به افراد با 34.4 دهم درصد و هزینه های تهیه جهیزیه با 32.7 درصد از دیگر عوامل تاخیر در ازدواج عنوان شده است.

وی اظهار کرد: نگرش خانواده نسبت به خشونت از دیگر موضوعاتی است که در این پیمایش علمی بررسی شده است و از بین پاسخگویان 36.4درصد بیان کردند زن و مرد باید از اعمال خشونت در روابط خانوادگی پرهیز کنند. همچنین 13درصد اعلام کردند درصورت ضرب و شتم زن توسط مرد، بهتر است دیگران از این مساله با خبر نشوند.

این مقام قضایی گفت: امروزه خانواده ایرانی در سبد فرهنگی خود مواجه با شبکه‌های ماهواره‌ای، فضای مجازی، رسانه‌های مدرن و ... است که هر کدام به نوبه خود بخشی از فرآیند تأثیرگذاری در خانواده را هدف گرفته‌اند. بعضی از شبکه‌های ماهواره‌ای که به طور تخصصی تمام تمرکز خود را بر مقوله خانواده نهاده است و پیام مشترک برنامه‌های این شبکه‌ها عبارتند از: «ترویج خانواده‌های بی‌سامان و لجام گسیخته در مقابل ساختار خانواده، عادی سازی خیانت همسران به یکدیگر، عادی جلوه‌دادن روابط جنسی دختر و پسر پیش از ازدواج، ترویج فرهنگ هم‌باشی به جای ازدواج و عادی جلوه‌دادن سقط جنین برای دختران».

سرپرست مرکز مطالعات اجتماعی و جرم‌­شناسی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه افزود: ظهور تکنولوژی­های نوین ارتباطی درعصر حاضر به همراه تحولاتی که در فضای مجازی بوجود آمده است، بسیاری از کارکردهای خانواده ها را دچار اختلال کرده است. در مباحث آسیب شناختى نهاد خانواده، یکى از محورهاى مهم، بررسى آسیب­‌هاى ناشى از تحولات خانواده است. تحولاتى که خود منشأ بروز دگرگونی‌­هایى عمیق و اساسى در نوع روابط و ارزش‌­هاى خانوادگى می­باشند. بسیارى از این تحولات و دگرگونی‌­ها از بیرون، بر خانواده تحمیل میشود. از زمانى که فضای مجازی وارد زیست بوم انسان شده تا به امروز، على رغم تمام محاسن و مزایاى آن، یکسرى دغدغه­‌ها و نگرانی­‌هایى را بر خانواده‌­ها تحمیل نموده است.

وی افزود: موضوعی که در تمام جوامع موضوعیت داشته و محدود به جامعه­ و یا اقلیتی خاص نمی­شود. به دلیل ویژگی‌های خاص فضای مجازی و نو بودن این پدیده، بسیاری از والدین فرصت، امکان و یا توان کافی برای شناخت دقیق این فضا و کارکردهای آن به دست نیاورده‌­اند و عدم آشنایی مناسب آنها با این فضا و در مقابل استفاده روزمره نوجوانان و جوانان و حتی کودکان از این فضا باعث شده است که یک فضای محرمانه و خصوصی در داخل خانه برای فرزندان ایجاد شود و آنها بدون دغدغه و بدون احساس وجود ناظر بیرونی به سایت و شبکه های مختلف در این فضا دسترسی یافته و بعضاً به دلیل ویژگی­‌های سنی و شخصیتی و کنجکاوی‌­های خود متأثر از فضای ناسالم موجود در این شبکه ها گردند. 

جلیلیان گفت: بر اساس یافته های این پیمایش توسط پژوهشگران، از میان انواع خشونت در خانواده ها؛ قهر کردن با بیش از 10 درصد دعوا و کتک کاری و توهین با بیش از 5 درصد، ندادن خرجی  با حدود 4درصد و تهدید با حدود 3 ونیم درصد به ترتیب پنج رفتار رفتار خشونت آمیزی اعلام شده اند که بیشتر در خانواده ها اتفاق می افتد.

نمودهای رفتارهای خشونت آمیز به همسر از دیگر موضوعاتی بود که در این پیمایش سنجیده شده است که می توان به این موارد اشاره کرد: پنهان کردن میزان درآمد، فحش و ناسزا، توهین به نزدیکان، تحقیرکردن، قطع رابطه جنسی بدون رضایت.

وی با اشاره به اینکه خشونت خانواده نسبت به فرزندان از مشکلاتی است که مطرح است و دراین پیمایش به آن توجه شده است گفت: کنترل مداوم، کنترل دائمی مخارج، شک و تردید؛ سه خشونتی است که نسبت به فرزندان اعمال می شود.

جلیلیان اظهار کرد: همچنین موارد اختلاف زوجین سنجیده شد و در پایان مشخص شد؛ گذران وقت با هم، نحوه تربیت فرزندان، حضور به موقع در منزل و مسائل دینی از مهمترین موارد اختلاف زوجین است.

گفتگو و تفاهم و تحمل و سازگاری عمده راههایی هستند که خانواده ها برای حل اختلاف ترجیح می‌دهند.

سرپرست مرکز مطالعات اجتماعی و جرم شناسی گفت: در این پژوهش حدود 16درصد خانواده ها بیان کرده اند به خاطر فرزندان تحت هر شرایطی باید از طلاق پرهیز کنند، حدود 14درصد اعلام کرده اند طلاق باعث قرارگرفتن در معرض فشارهای اجتماعی و انگشت نما شدن می شود و حدود 11درصد گفته اند طلاق باعث لطمه خوردن به آبروی خانواده می شود.

وی افزود: در بخش دیگری از این پیمایش عوامل موثر بر طلاق بررسی شده است. عدم وفاداری زوجین، رفتارهای خشونت آمیز زوجین نسبت به یکدیگر، بیکاری همسر، تأثیر فشارهای اقتصادی بر خانواده، دخالت در زندگی زوجین و نارضایتی زوجین از روابط جنسی عمده عوامل موثر در طلاق ذکر گردید.

این پیمایش با همکاری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات وفناوری، وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، سازمان بهزیستی کل کشور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور انجام شده است.

ایرج فیضی، عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی و خانم مرضیه ابراهیمی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، مدیران علمی این پیمایش بوده اند.

پیمایش ملی خانواده در 31 استان و 206 شهر کشور با 110 پرسشگر و 5004 پرسشنامه انجام شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول