اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

در نشست مشترک خبری با نخست وزیر ارمنستان مطرح شد

ابراز خرسندی «روحانی» از مواضع دولت ارمنستان نسبت به تحریم‌های غیرمنطقی و غیرقانونی

رئیس جمهور گفت: از مواضع دولت ارمنستان نسبت به تحریم‌های غیرمنطقی و غیرقانونی خرسند هستیم. اراده دو کشور این است که برمبنای منابع ملی هر دو کشور حرکت خود را ادامه دهند و کشور ثالثی نتواند در روابط صمیمانه ما دخالت کند.

ابراز خرسندی «روحانی» از مواضع دولت ارمنستان نسبت به تحریم‌های غیرمنطقی و غیرقانونی

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست خبری مشترک نیکول‌پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان که ظهر امروز در مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد برگزار شد، گفت: به جناب آقای پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان و هیأت همراهشان خیرمقدم می‌گویم. ما در این سفر ما تفاهمات و توافقات خوب راجع به موضوعات مختلف داشتیم.

وی ادامه داد: از ابتدای استقلال کشور ارمنستان روابط بسیار نزدیکی بین دو کشور بوده است اما امیدواریم در دولت جدید شاهد توافقات بیشتری باشیم. در واقع امروز در جلسه خصوصی و در جلسه عمومی مسائل مهم مربوط به دو کشور، منطقه و جهانی را مورد بررسی قرار دادیم.

روحانی اظهار داشت: همانطور که در مذاکره با آقای نخست‌وزیر گفتم از مواضع دولت ارمنستان نسبت به تحریم‌های غیرمنطقی و غیرقانونی خرسند هستیم. اراده دو کشور این است که برمبنای منابع ملی هر دو کشور حرکت خود را ادامه دهند و کشور ثالثی نتواند در روابط صمیمانه ما دخالت کند.

وی افزود: روابط بسیار خوبی بین دو کشور در زمینه مسائل سیاسی و فرهنگی، گردشگری، علمی و دانشگاهی وجود دارد و می‌خواهیم این روابط را در همه زمینه‌ها توصیه دهیم اما در زمینه اقتصادی هنوز ظرفیت‌های بسیار زیادی داریم که این ظرفیت‌ها باید به فعلیت و اجرایی در آوریم. مهمترین رابطه اقتصادی ما گاز و برق و تهاتر این دو است. همچنین در این مذاکرات راجع به تکمیل سد خداآفرین و نیروگاه مِقری بحث و گفت‌وگو کردند. علاقه ایران برای حضور فعال در جاده شمال و جنوب جزو موارد دیگری بود که مورد بحث قرار گرفت.

رئیس قوه مجریه بیان داشت: تسهیل در روابط دو کشور در حمل‌ونقل و چه سواری و کامیون مورد تأکید دو طرف بود. فعال‌تر شدن روابط دو کشور در زمینه کشاورزی و همچنین حضور ایران در ارمنستان با تشکیل شرکت کشت و صنعت و توسعه دامپروری و تقویت کشتارگاه‌هایی که در آنجا داریم مورد تأکید بود.

وی گفت: با توجه به اقدامات خوبی که در زمینه اتصال فیبر نوری و همچنین تبادل دیتا انجام گرفته هر دو کشور علاقه‌مند هستند در زمینه صنعت ICT همکاری‌های بیشتری داشته باشیم و ما آمادگی صادرات در این زمینه داریم. علاوه بر مسأله روابط دوجانبه اقتصادی در زمینه اتصال برق بین ایران، ارمنستان و گرجستان به صورت سه‌جانبه و باز روسیه به صورت چهارجانبه مورد توافق دو طرف بود. همچنین در زمینه گاز اعلام کردیم گاز بیشتری را به ارمنستان صادر کنیم و همچنین در مورد صادرات گاز از طریق ارمنستان به گرجستان مذاکره کنیم. اتصال خلیج‌فارس به دریای سیاه از طریق ارمنستان و گرجستان نیز جزو موارد بحث امروز ما بود. من اگر بخواهم مباحث امروز را در یک جمله خلاصه کنم این است که دو دولت اراده و انگیزه کافی برای توسعه روابط همه‌جانبه بین دو کشور دارند و کمیسیون مشترک دو کشور مأمور شدند که مقدمات لازم را تا تابستان سال آینده انجام دهند و همه مباحثی که امروز مورد بررسی قرار گرفت جزئیاتش را در کمیسیون مشترک مورد تصویب قرار دهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول