اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

انتقاد عضو شورای اسلامی شهر سبزوار از مدیرکل ارشاد خراسان رضوی

بی‌توجهی و فراموشی درخصوص مفاخر سبزوار نمی‌تواند غيرعمدی باشد

عضو شورای اسلامی شهر سبزوار از مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی برای بی‌توجهی و فراموشی درخصوص مفاخر سبزوار به خصوص عدم توجه به ثبت روز ملی حکیم سبزواری انتقاد کرد و گفت: این موضوع نمی‌تواند غیرعمدی باشد.

بی‌توجهی و فراموشی درخصوص مفاخر سبزوار نمی‌تواند غيرعمدی باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از سبزوار، حکیم حاج ملاهادی سبزواری، متخلص به «اسرار»، معروف به «حکیم سبزواری»، بعد از ملاصدرا، بزرگ‌ترین و مشهورترین حکیم الهی و فیلسوف در سه چهار قرن اخیر و پرآوازه‌ترین دانشمند سبزواری در تاریخ سبزوار است، وی به سال 1212 قمری در سبزوار، به دنیا آمد، در سن هشت ­ سالگی شروع به آموختن صرف و نحو و علوم مقدماتی کرد.

حاج ملاهادی سبزواری به مشهد رفت و به تحصیل ادبیات عرب و فقه و اصول روی آورد، سپس آنجا را به قصد اصفهان ترک کرد، مدت هشت سال به تحصیل علوم اسلامی پرداخت و دوباره به مشهد بازگشت، در آن شهر به تدریس پرداخته است.

امروز سالگرد بزرگداشت این حکیم بزرگ است و این موضوع بهانه‌ایی شد تا علاوه بر کسب اطلاعات بیشتر درباره وی، میزان فعالیت‌های مسؤولان را برای حمایت از مفاخر سبزوار جویا شویم.

مهم‌ترین رکن ایجاد مکتب فلسفی حکیم سبزواری آثار و آرای شاگردان حکیم است

 رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی و عضو هیات علمی گروه فلسفه مکتب فلسفی دانشگاه حکیم سبزواری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سبزوار گفت: حکیم حاج ملاهادی سبزواری نه تنها خود فیلسوف و حکیم برجسته‌ای بود، بلکه توانست مکتبی ایجاد کند که در استمرار فلسفه و حکمت متعالیه ملاصدرا در دوره معاصر نقش مهمی ایفا کند.

سید محمد کاظم علوی افزود: ایفای این نقش را می‌توان در دو محور مورد بررسی قرار داد که محور نخست انسجام‌بخشی مسایل حکمت متعالیه و تنظیم و تبویب آن‌ها در قالب اثر بسیار مهم غررالفراید و لئالی المنتظمه و شرح آن‌ها که به شرح منظومه مشهور است.

وی ادامه داد: شرح منظومه که توسط خود حکیم سبزواری تدریس می‌شد از زمان تالیف تاکنون به عنوان مهم‌ترین اثر فلسفی شناخته شده و فلسفه و حکمت اسلامی براساس آن مورد مطالعه قرار گرفته و تدریس شده است.

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه حکیم سزواری بیان کرد: این کتاب ارزشمند تمام ابواب فلسفی را شامل شده، با یک نظم و انسجام بی‌نظیری توانسته که آرای فلاسفه و حکما را در مسایل فلسفی بیان و نظرات ملاصدرا و حکمت متعالیه را به خوبی تبیین کند.

علوی تصریح کرد: محور دوم عبارتند از تشکیل حلقه تدریس در سبزوار و تربیت شاگردانی که نام حدود 105 نفر از وی در منابع ذکر شده و این شاگردان که از مناطق مختلف به حضور حکیم سبزواری می‌رسیدند از محضر حکیم سبزواری بهره‌مند می‌شدند و آرایی وی را در حوزه‌های مختلف گسترش داده‌اند.

وی گفت: همچنین شاگردانی مانند ملاحمد سبزواری، فرزند حکیم سبزواری که پس از وی حلقه درس و مکتب فلسفی وی را استمرار بخشیده و شاگردان زیادی را تربیت کرده است.

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه حکیم سبزواری افزود: شیخ مرتضی انصاری، فقیه و مرجع عالیقدر جهان اسلام، ملا اسماعیل عارف بجنوردی که کتاب اسرارالعرفان فی بیان حقیقه الایمان و انوارالعرفان وی چاپ شده و میرزا ابراهیم وثوق‌الحکمای سبزواری، میرزا عباس حکیم دارابی، موسی‌بن فضل‌الله کلانتری همدانی و بسیاری دیگر در نشر و گسترش آموزه‌های حکیم سبزواری و مکتب فلسفی وی نقش مهمی را ایفا کرده‌اند.

علوی افزود: به گونه‌ای شاید بتوان گفت که مهم‌ترین رکن ایجاد مکتب فلسفی حکیم سبزواری همین آثار و آرای شاگردان حکیم باشد که برخی از آثار چاپ شده و برخی هنوز به صورت نسخه خطی باقی مانده‌اند.

وی با بیان اینکه بسیاری از آرای حکیم سبزواری در پاسخ‌ به پرسش‌های همین شاگردان بیان شده که به صورت اسئله و اجوبه در منابع از آن یاد شده، بیان کرد: برخی از آن‌ها در مجموعه رسایل حکیم چاپ شده است و احیای آثار و بیان آرای شاگردان حکیم سبزواری امر مهمی است که این دانشگاه با ارائه چند پایان‌نامه در این زمینه سعی در احیای مکتب فلسفی حکیم سبزواری را دارد.

 انتقاد از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی شهر سبزوار نیز در خصوص نبود عزمی برای ثبت روز ملی حکیم حاج ملاهادی سبزواری به خبرنگار فارس در سبزوار گفت: تنها مقصر اصلی این موضوع اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی است.

مسعود پسندیده بیان کرد: در حال حاضر از مجموع پنج روز ملی دو روز ملی خیام و عطار متعلق به مفاخر نیشابور است، ولی متاسفانه روز ابوالفضل بیهقی و اسرار به دلیل کم‌کاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی است و تنها یک مکاتبه با مسؤولان کشوری در خصوص ثبت این دو روز در تقویم رسمی کشور ندارند.

وی افزود: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به هیچ عنوان ضرورتی را برای ثبت روز ملی ابوالفضل بیهقی و حکیم حاج ملاهادی سبزواری احساس نمی‌کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی شهر سبزوار ادامه داد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار نیز حالت دست نشاندگی برای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دارد و متاسفانه افتخار سرپرست فعلی اداره ارشاد اسلامی سبزوار این است که موضوع دعوت به نشست انتخاب پایتختی کتاب ایران را اطلاع‌رسانی کند.

پسندیده بیان کرد: ما هیچ‌گونه دستاوردی در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی در سبزوار نداشته‌ایم و فقط ما مقصر اصلی این کم‌کاری و بی‌توجهی را شخص مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان درخصوص بزرگان و مفاخر دیارسربداران می‌دانیم.

وی تصریح کرد: حتی ما ندیده‌ایم که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در مراسم بزرگداشت ابوالفضل بیهقی، حاج ملاهادی سبزواری، علی شریعتی و استاد حمید سبزواری حضور یابد، به نظر می‌رسد، در مجموع سبزوار از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان به فراموشی سپرده شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی شهر سبزوار گفت: بنده شکایت از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی را به علی ابن موسی الرضا (ع) می‌کنم و آه مردم دیار سربداران دامنگیر این مسؤول می‌شود و بی‌توجهی و فراموشی در خصوص مفاخر سبزوار نمی‌تواند غیرعمدی باشد.

وی افزود: فضای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار به جای توجه به مفاخر و بزرگان این شهرستان بیشتر فضایی برای برگزاری جشن‌ها و جنگ‌ها شده است.

پسندیده بیان کرد: پیگیری ثبت روزهای ملی حاج ملاهادی سبزواری و ابوالفضل بیهقی از سوی مسؤولان شهرستانی و استانی ضروری است و امیدواریم با تغییر رویکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان این آرزوی اهالی فرهنگ و هنر استان به زودی محقق شود.

===============
گزارش از: میلاد کلاته
===============

انتهای پیام/ 70044

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول