اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

فعال اقتصادی آذربایجان‌شرقی مطرح کرد

سقوط ۵ پله‌ای اقتصاد آذربایجان‌شرقی در سال‌های اخیر/ لابی‌گری در اتاق ایران

عضو اتاق بازرگانی تبریز با انتقاد از شرایط کنونی اتاق بازرگانی گفت: اقتصاد استان در چند سال گذشته پنج رتبه سقوط کرده و در این میان دولت، استانداری همچنین بخش خصوصی همگی مقصرند اما برخی تولیدی‌ها نیز در این مدت رشد قابل توجهی داشته‌اند.

سقوط ۵ پله‌ای اقتصاد آذربایجان‌شرقی در سال‌های اخیر/  لابی‌گری در اتاق ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز ظهر امروز یونس ژائله در نشست خبری «ائتلاف ۲۰۲۰» با اشاره به حضور ۱۴ نفر در این ائتلاف انتخاباتی اتاق بازرگانی تبریز، اظهار داشت: در دوره قبل انتخابات اتاق بازرگانی تبریز نیز همین ائتلاف وجود داشت و هشت نفر از طریق ائتلاف‌مان وارد اتاق شدند اما متأسفانه به خاطر برخی لابی‌کاری‌ها، دو نفر به سمت گروه مقابل سوق داده شده‌اند و البته ما نیز به رأی دوستان احترام گذاشته و پیرو اهداف اتاق بودیم.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی به عنوان مجموعه مشاورتی نقش ایفا می‌کند، افزود: نقش اتاق بازرگانی صرفا نباید نقش مشاوری باشد و به آن  اکتفا کند.

این فعال اقتصادی با انتقاد از شرایط کنونی اتاق بازگات اقتصاد استان آذربایجان‌شرقی گفت: اقتصاد استان در چند سال گذشته پنج رتبه سقوط کرده و در این میان دولت، استانداری همچنین بخش خصوصی همگی مقصرند اما برخی تولیدی‌ها نیز در این مدت رشد قابل توجهی داشته‌اند.

ژائله با بیان اینکه رفتار اعضای اتاق بازرگانی باید شفاف باشد، اذعان داشت: رفتار متناقض باعث شده که نتوانیم منافع بخش خصوصی را آن‌طور که شایسته است، رفع کنیم.

فعال اقتصادی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بانک‌ها منابع استان را برده و در جای دیگر خصوصاً تهران خرج کردند، تصریح کرد: باید بانکی خصوصی برای تولید و تجارت سرمایه‌گذاران در استان تاسیس شود که جزو برنامه‌ها قرار گرفته است تا به تبع آن حمایتی از تولیدکنندگان شود چراکه استان آذربایجان‌شرقی جزو استان‌های خوش حساب بانکی است.

وی خاطرنشان کرد: مهارت یک بیزنس‌من تبریزی در مقیاس جهانی بسیار پایین است و اگر قرار باشد به مهارت‌های این فرد نمره دهیم از 20، نمره 5 باید داد و این مشکل ناشی از ضعف در مهارت‌های تجارتی، کلامی، بیان، بازاریابی، ارتباطات و غیره می‌باشد که نقش اتاق در حل این معضلات بسیار مهم است.

ژائله با ابراز تاسف از اینکه اتاق تبریز جایگاه خود را از دست داده است، تصریح کرد:  از دست دادن جایگاه اتاق تبریز در سطح ملی بحثی است که علت آن مربوط به افراد نیست بلکه در نوع نگرشی است که فقط به انتقاد از دولت و سیاست‌های اقتصادی موجود بسنده می‌کند.

وی، لزوم ایجاد  یک نقشه راهی برای توسعه استان را ضروری دانست و گفت: البته سند تدبیر و توسعه قطوری برای اتاق تبریز بود اما اراده‌ای برای اجرای آن وجود ندارد و در حال خاک خوردن است از این‌رو اقتصاد استان ما نیاز به معماری مجدد دارد.

فعال اقتصادی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: قطعاً براساس این رویه و نقشه راهی که تدوین خواهد شد، سهم‌مان در اقتصاد استان و بعد در سطح کلان کشور مشخص خواهد شد و هر چه که اعلام کنیم قطع به یقین انجام خواهیم داد.

ژائله در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای کسب کرسی در هیات رئیسه اتاق ایران وجود دارد یا خیر؟ بیان کرد: متاسفانه در اتاق ایران نوعی لابی‌گری وجود دارد و اعضای هیات رئیسه توسط گروه‌های خاصی انتخاب می‌شوند و ورود به آن حوزه دشوار است اما در دوره نهم اتاق، اعضای منطقه شمال‌غرب باید دست به دست هم دهند تا افرادی از این مناطق در هیات رئیسه اتاق ایران نیز جایگاهی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه اتاق بازرگانی نباید از رسانه هراس داشته باشد بلکه باید از ظرفیت رسانه نیز استفاده کند، گفت: اتاق بازرگانی تبریز یک همایش صادرات غیرنفتی اجرا می‌کرد که از سال ۱۳۷۸ آغاز شده که در گذشته یک نوع اثرگذاری داشت اما در این اواخر بسیار کمرنگ‌ شده و صرفا نوع نمایشی دارد به طوریکه قبلا مقالات علمی و تخصصی مطزح می‌شد ولی الان صرفا به حالت سخنرانی تبدیل شده است.

این فعال اقتصادی متذکر شد: مسوولان عالی کشور از وضعیت اقتصاد آگاه هستند و بهتر از ما به مشکلات اشراف دارند، از این‌رو نیازی نیست که ما فعالان اقتصادی این مشکلات را پشت تریبون و در سخنرانی‌های نمایشی فریاد بزنیم.

ژائله همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کارخانه ماشین‌سازی تبریز پس از واگذاری به بخش خصوصی گفت: واگذاری ماشین‌سازی از روز اول مورد اعتراض تمام نمایندگان و بخش خصوصی بود به طوریکه همه نگران اهلیت این فرد بودند.

وی اضافه کرد: در جلسه‌ای که با چند گروه صنعتی جهت بررسی راهکارهای برون‌رفت مجموعه ماشین‌سازی از بحران کنونی برگزار کردیم، مقرر شد که کنسرسیومی با حضور صنعتگران شمال‌غرب کشور تشکیل شود تا مجموعه‌هایی نظیر ماشین‌سازی، لیفتراک‌سازی و بلبرینگ‌سازی را خریداری کرده و از این شرایط بحرانی خارج کند.

کارآفرین برتر کشوری با بیان اینکه ۱۷ هزار نفر در مجموعه من فعالیت می‌کنند، گفت:  به‌دنبال افزایش و رشد صادرات و رونق اقتصادی هستند و هیچ دولت عاقلی نیست که به چنین موضوعاتی بی‌توجه باشد.

وی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه سه نفر از ائتلاف ۲۰۲۰ در هیات رئیسه قبلی بوده و حق نظر داشتند، گفت: اتاق‌های بازرگانی رئیس‌محور هستند و هیات رئیسه اختیارات چندانی ندارند پس نمی‌توان از آنها گله و شکایتی کرد ولی امیدواریم در دوره جدید چنین موضوعاتی حل شود و همه هیات رئیسه حق نظر داشته باشند.

گزارش فارس حاکی از آن است که در این جلسه عباس کمالی محمد اکبری امجد، سید حسن پروینی، سونیا اندیش، ناصر امجد، ابوالفتح ابراهیمی نیز حضور داشته و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

گفتنی است ۱۱ اسفندماه انتخاب هیات رئیسه جدید اتاق بازرگانی تبریز برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/ 40/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول