اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

کانادا در حال پیشبرد طرح استرداد مدیر اجرایی هوآوی به آمریکا

رسانه‌های غربی گزارش دادند که کانادا در حال پیشبرد طرح استرداد مدیراجرایی شرکت هوآوی به واشنگتن است.

کانادا در حال پیشبرد طرح استرداد مدیر اجرایی هوآوی به آمریکا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کانادا رسیدگی به درخواست استرداد مدیر مالی شرکت «هوآوی» به آمریکا را تایید کرد. این اقدام واکنش تند چین را به‌دنبال داشت.

به نوشته روزنامه «گاردین»، «منگ وانژو» دختر بنیان‌گذار شرکت تکنولوژیک هوآوی در چین، ماه دسامبر سال گذشته میلادی در کانادا دستگیر شد و تا کنون در حبس خانگی به‌سر می‌برد. اواخر ژانویه وزارت دادگستری آمریکا منگ و هوآوی را به نقض تحریم‌های این کشور علیه ایران متهم کرد.

منگ روز ۶ مارس در دادگاه شهر «ونکوور» حاضر می‌شود تا به دادرسی استرداد وی رسیدگی شود. چین که روابطش با کانادا بر سر این موضوع به‌شدت تیره شده، این تصمیم را محکوم کرد و درخواست آزاد شدن منگ را تکرار کرد.

روز شنبه «لو کانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد: «متأسفیم و با لجاجت طرف کانادایی برای پیش بردن این به‌اصطلاح فرایند قضایی مخالفیم». وی افزود: «این کار حادثه سیاسی سنگینی خواهد بود. ما بار دیگر از طرف آمریکایی می‌خواهیم فورا حکم بازداشت و درخواست استرداد خانم منگ وانژو را لغو کند و از طرف کانادایی می‌خواهیم فوراً خانم منگ وانژو را آزاد و اطمینان یابد ایشان صحیح و سالم به چین برمی‌گردد».

متخصصان حقوقی با توجه به روابط نزدیک قضایی کانادا و آمریکا پیش‌بینی می‌کنند فرایند رسیدگی به استرداد را ادامه دهد.

تصمیم نهایی بر عهده وزیر دادگستری خواهد بود که با رد درخواست استرداد آمریکا را خشمگین کند یا با قبول آن چین را به واکنش منفی وادار کند. با توجه به روند کند رسیدگی به پرونده‌های قضایی در کانادا، این تصمیم ممکن است چندسال طول بکشد.

«وسلی وارک» استاد دانشگاه اتاوا و فارغ‌التحصیل دانشکده امور داخلی و بین‌المللی در پاسخ به تماس تلفنی گاردین گفت: «کانادا در هرصورت در خلال این فرایند زیان می‌بیند». وی افزود: «گمان می‌کنم دولت ترودو از روی استیصال امید دارد آمریکایی‌ها با چینی‌ها به توافق برسند».

پس از آن‌که «اتاوا» درخواست آزادی منگ توسط چین را به بهانه عدم دخالت دولت در امور قضایی رد کرد، چین با اشاره به استعفای وزیر دادگستری کانادا، استقلال قضایی این کشور را زیر سوال برد.

دستیاران نزدیک نخست‌وزیر از «ویلسون ریبولد» وزیر دادگستری کانادا خواسته‌ بودند تاییدیه محاکمه متفاوتی را علیه شرکت متخلف «اس‌ان‌سی-لاوالین» واقع در استان «کبک» کانادا ارائه دهد که به این کمپانی اجازه دهد بدون دردسر ازین پرونده خارج شود. پس از آن‌که ریبولد از این درخواست سر باز زد، در ماه ژانویه به‌طور ناگهانی تنزل سمت پیدا کرد و این ماه استعفایش را اعلام کرد. او به کمیته مجلس عوام اعلام کرد پرونده اس‌ان‌سی-لاوالین موجب تنزل مقامش شده است.

به‌دنبال این رویدادها «اندرو شیر» رهبر مخالفان دولت کانادا از ترودو خواست استعفا دهد. اما روز چهارشنبه ترودو در کنفرانسی خبری در استان کبک گفت کاملا با آن‌چه ویلسون ریبولد از واقعه شرح داده کاملا مخالف است و استعفا نخواهد داد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، روز جمعه یک خبرنگار از «لو کانگ» سخن‌گوی وزارت امور خارجه چین  پرسید چگونه ترودو مدعی است دخالتی در امور قضایی نمی‌کند اما متهم به اعمال نفوذ در پرونده اس‌ان‌سی-لاوالین است، لو کانگ پاسخ داد: «در واقع نه‌تنها شهروندان چین و کانادا، بلکه [مردم] تمام جهان به‌شدت علاقه‌مند هستند دولت کانادا به این سوال پاسخ دهد».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول