اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بر اثر آب‌ماندگی

70 هزار هکتار از اراضی کشاورزی گلستان دچار خسارت شدند

بارندگی‌های اخیر در سطح استان گلستان باعث ایجاد آب‌ماندگی در برخی از مزارع کشاورزی در استان شد که خسارات زیادی را برای کشاورزان دربر داشت.

70 هزار هکتار از اراضی کشاورزی گلستان دچار خسارت شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان،  اگر در کشت محصولات کشاورزی؛ روش‌های علمی جایگزین روش‌های سنتی شود می‌توانیم در مصرف آب صرفه‌جویی کینم و همچنین می‌توان با صرف انرژی کمتر محصول بیشتر و باکیفیت‌تری تولید کرد.

با توجه به بارندگی‌هایی که در سطح استان گلستان شاهد بودیم در برخی از اراضی کشاورزی استان گلستان که جزو اراضی پست هستند بر اثر بارش باران دچار آب‌ماندگی شدند که باعث شد قریب به 70 هزار هکتار از مزارع استان گلستان دچار خسارت شوند.

متاسفانه بر اثر بارش شدید باران در سطح استان گلستان شاهد این بودیم که درصد بالایی از اراضی کشاورزی به طور 100 درصد خسارت دیدند و محصولات کشاورزی کاملا نابود شد و از بین رفت.

* گندم را به صورت جوی و پشته کشت کردم تا از آب‌ماندگی در زمان بارندگی‌های شدید در مزارع کشاورزی جلوگیری کنم

یکی از کشاورزان در حالی که از خسارت به مزارع گندم خود می‌نالید در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: خوشبختانه از دی‌ماه الی 25 بهمن‌ماه جاری شاهد بارش باران خوبی در استان گلستان بودیم اما این بارش‌های مداوم باعث ایجاد آب‌ماندگی در اراضی کشاورزی شد و خسارات زیادی به مزارع از جمله مزرعه گندم زد.

کشاورز دیگری که بارش باران را یکی از موهبت‌های الهی می‌خواند و می‌گوید که باید این بارش‌ها مدیریت شود تا به مزارع کشاورزی آسیب نرسد متاسفانه اکنون با وجود بارندگی‌های شدیدی که در استان رخ داد آب‌ماندگی در اراضی کشاورزی ایجاد شد و خسارت زیادی به کشاورزان وارد کرد.

در این میان سراغ کشاورز دیگری می‌رویم که در اراضی کشاورزی خود از روش کشت رایزبه (کشت جوی و پشته) استفاده کرده است و در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: مدت پنج سال است که در زمین کشاورزی خودم اقدام به کشت گندم کردم و امسال کشت گندم را به صورت کشت بستر و جوی و پشته انجام دادم تا از آب‌ماندگی در مزارع کشاورزی در زمان بارندگی‌های شدید جلوگیری کنم.

این کشاورز ادامه داد: درگذشته به روش سنتی کشت گندم را در اراضی کشاورزی استفاده می‌کردم که با استفاده از نظرات کارشناسان جهادکشاورزی امسال از طریق کشت جوی و پشته توانستیم از خسارات بارندگی شدید باران در امان بمانیم.

* استفاده از کشت سنتی در اراضی کشاورزی باعث آب‌ماندگی می‌شود

یک کارشناس سازمان جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: بارندگی شدید در استان گلستان باعث ماندابی در مزارع کشاورزی گلستان شد و متاسفانه در اراضی کشاورزی که کشت و کار به صورت سنتی انجام می‌گیرد وجود آب‌ماندگی باعث خسارت به کشاورزان می‌شود.

قدمنان ابراز کرد: توصیه کارشناسان سازمان جهادکشاورزی استان گلستان به کشاورزان این است که از کشت نو و کشت روی بستر و فارو برای جلوگیری از خسارات ناشی از آب‌ماندگی در مزارع کشاورزی انجام شود.

* از ابتدای سال جاری تاکنون میزان بارش باران در گلستان 291.7 میلیمتر گزارش شد

کارشناس اداره‌کل هواشناسی استان گلستان گفت: میزان بارش باران در سامانه اخیری که در استان فعال بود بین 20 الی 70 میلیمتر در نقاط شرقی استان گلستان گزارش شده است در ارتفاعات نیز میزان بارش برف بین 30 الی 70 سانتیمتر گزارش شد.

رحمان‌نیا ابراز کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون میزان بارش باران در سطح استان گلستان 291.7 میلیمتر بود که در مقایسه با سال گذشته میزان بارش 49 درصد افزایش داشته است و در مقایسه با دوره بلندمدت آماری 58 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

* قریب به 70 هزار هکتار از مزارع گلستان بر اثر ماندابی دچار خسارت شدند/ بیش از یکهزار از اراضی کشاورزی گلستان از روش کشت رایزبه استفاده می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: با توجه به بارندگی‌هایی که در سطح استان گلستان شاهد بودیم در برخی از اراضی کشاورزی استان گلستان که جزو اراضی پست هستند بر اثر بارش باران دچار آب‌ماندگی شدند و متاسفانه هرساله شاهد خسارت به این اراضی هستیم.

عباسی تصریح کرد: بارندگی‌های اخیر در سطح استان گلستان باعث شد که قریب به 70 هزار هکتار از مزارع استان گلستان دچار خسارت شوند و متاسفانه درصد بالایی از اراضی کشاورزی بر اثر بارش باران به طور 100 درصد خسارت دید و محصولات کشاورزی کاملا نابود شد و از بین رفت.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از یک‌هزار از اراضی کشاورزی استان گلستان از کشت رایزبه و یا کشت جوی و پشته استفاده می‌شود و انتظار داریم که با توجه به شرایط خاصی که در استان گلستان حاکم است و ماشین‌آلات کشاورزی که در این زمینه در استان تدارک دیده شده است در سنوات آینده بتوانیم شرایطی ایجاد کنیم که کشاورزان را به کشت رایزبه در اراضی کشاورزی ترغیب کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان ادامه داد: کشاورزان برای خرید ماشین‌آلات کشاورزی می‌توانند به سازمان جهادکشاورزی مراجعه کنند و درخواست بدهند تا از اعتبارات با سود کمتر و همچنین از کمک‌های بلاعوض بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/83019

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول