اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مرکزی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی:

مشکلی در تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در استان مرکزی وجود ندارد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی می‌گوید: در بحث تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در شب عید مشکلی در استان وجود ندارد.

 مشکلی در تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در استان مرکزی وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، در آستانه شب عید بازار این روزهای اراک همچون سایر شهرها در تلاطم خرید و فروش است و گرمی بازار این روزها، ضرورت نظارت بیشتر را دوچندان می‌کند.

 شک گرانی و گران‌فروشی دو موضوع متفاوت است در این رابطه باید شرایط به گونه‌ای باشد که کالای خاص با قیمت یکسان عرضه شود اما متأسفانه این‌طور نیست و نوسان قیمت بسیار به چشم می‌خورد، باید پذیرفت که بالا و پایین رفتن قیمت‌ها در نتیجه تورم است اما با وجود همین تورم به سبب افزایش قیمت لحظه‌ای باید از میانگین نرخ‌ها در کشور مطلع شد و بر اساس نرخ ملی تصمیم‌گیری کرد.

در شرایط کنونی مجلس شورای اسلامی در سال آینده 14 میلیارد دلار ارز دولتی را برای واردات کالای اساسی تخصیص داده و دولت موظف است فهرست کالای اساسی را اوایل سال آینده به مجلس تقدیم کند در شرایط عادی اقتصاد قیمت کالا را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند اما در حال حاضر که شرایط اقتصادی ویژه به وجود آمده بخش دولتی باید در خصوص ثبات قیمت‌ها برنامه‌ریزی کند.

منشأ گرانی کالاها به‌ویژه مواد پروتئینی همچون گوشت قرمز و سفید که استان مرکزی بیش از نیاز کل استان تولید دارد باید مشخص شود و بر اساس شاخص قانونی با متخلفان برخورد شود.

باید با نظارت گسترده و توزیع عادلانه کالا امنیت روانی به جامعه بازگردانده شود؛ آنچه مسلم است این است که مهم‌ترین اولویت، مقابله با گران‌فروشی، عدم درج قیمت و عدم عرضه است و باید دستگاه‌های مسوول به‌خصوص اتاق اصناف نسبت به این مهم بیش از پیش تلاش کنند.

البته با تصمیم مسوولان استانی امکان فروش فوق‌العاده و برپایی نمایشگاه بهاره در استان وجود ندارد و مردم انتظار دارند حمایت از مصرف‌کننده در اولویت استان باشد.

برای جبران این موضوع راهکار برپایی جشنواره خرید در راستای رقابت‌پذیری و تخفیف در چندین فروشگاه استان انجام می‌شود؛ بهر حال تا امروز 25 نشست ستاد تنظیم بازار با 488 مصوبه در سطح کشور و 70 نشست با 416 مصوبه در سطح استان تشکیل شده است که به منظور آشنایی با این مصوبات این ستاد و وضعیت بازار شب عید با محمدرضا حاجی‌پور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

فارس: وضعیت تنظیم بازار و تأمین کالای اساسی در استان چگونه است؟

حاجی‌پور: در استان 18 جلسه در بحث ستاد تنظیم بازار در اراک و 52 جلسه در شهرستان‌های استان برگزار شده که 416 مصوبه داشته و بالغ‌بر 80 درصد این مصوبات اجرا شده است.

با توجه به رصدی که در بحث مصوبات و پیگیری آن صورت گرفته حدود 80 درصد جمع‌بندی شده با توجه به شرایطی که در بحث ضرورت توجه به تأمین مایحتاج مردم در روزهای پایانی سال وجود دارد، جهاد کشاورزی در بحث تأمین و توزیع مرغ گرم و گوشت منجمد و گرم که توسط جهاد کشاورزی تأمین می‌شود، اقدامات لازم را صورت داده است.

فارس: وضعیت بازار گوشت قرمز و مرغ در استان چگونه است و آیا کمبودی در استان داریم؟

حاجی‌پور: در بخش تولید بر اساس گزارشی که ارائه کردند بالغ‌بر دو برابر نیاز استان تولید صورت می‌گیرد به طوری که می‌توان گفت مرکزی به عنوان تأمین‌کننده و تولیدکننده گوشت مرغ محسوب می‌شود.

در بحث عرضه مرغ تلاش این است بتوانیم شرایط را متعادل‌تر و زیر قیمت میانگین کل کشور در استان تأمین کنیم، قیمت مرغ زنده حداکثر 9500 باشد که قرار بر این شد که مجموعه کارشناسی توسط خود سازمان جهاد کشاورزی، معاونت اقتصادی استانداری، دامپزشکی و صنعت معدن تجارت بتواند در بحث قیمت‌گذاری با همکاری اتحادیه مرغداران در استان قیمت را به یک قیمت متعادل‌تری برسانند که شاهد آن افزایش بی‌رویه در بحث بازار نباشیم.

بحث گزارشی که جهاد کشاورزی اعلام می‌کرد بحث جوجه ریزی‌ها در دی‌ماه انجام شده هرچه به روزهای پایانی نزدیک شویم با توجه به بازه زمانی 50 تا 55 روزه وارد بازار خواهد شد و قیمت‌ها شکسته خواهد شد.

به نظر می‌رسد با توجه به تمهیداتی که در حوزه جهاد کشاورزی برای تأمین مرغ و گوشت مطرح شده می‌توانیم شاهد این باشیم که روزهای آینده بحث ذخیره‌سازی و تأمین کالای اساسی به‌ویژه پروتئینی مشکلی نداشته باشد.

در حوزه غله هم بحث تأمین برنج و روغن و شکر مدنظر بود که بتوانند عملیاتی کنند، با توجه به گزارش‌هایی که مدیرکل غله استان در جلسه مطرح کردند بالغ‌بر یک هزار تن شکر با توجه به اینکه مقداری هم در ایام سال به خاطر شیرینی‌جات بحث مصرف شکر در واحدهای صنفی و خانگی افزایش پیدا می‌کند مصوبه را داشتیم که سهمیه‌ای برای استان مرکزی در قالب تأمین شکر داشته باشیم که 1000 تن موافقت شده و به غله ارائه شده است.

در بحث برنج هم ذخیره‌سازی خوبی در استان داریم از لحاظ برنج مشکلی نداریم بحث روغن هم به همین شکل که با توجه به واحدهای تولیدی که در مجموعه استان است تأمین و ذخیره‌سازی روغن برای ایام پایانی سال در دستور کار قرار گرفته که در بحث کالای اساسی مشکلی را شاهد نخواهیم بود.

فارس: در بحث میوه چه اقداماتی صورت گرفته است؟

حاجی‌پور:  ذخیره‌سازی صورت گرفته است بالغ‌بر 1200 تن پرتقال و 600 تن سیب در سازمان تعاون روستایی بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار تأمین شده که در سردخانه‌ها، انبارها و مراکز نگهداری دپو شده و آماده عرضه است، ولی با توجه به اینکه عرضه کالاها نیازمند این است که به نزدیک شدن روزهای پایانی سال باشد مقرر شد حدود 10 روز آخر سال این عرضه صورت ‌گیرد.

با همکاری شهرداری‌ها بحث کانکس و مراکز توزیع را داشتیم تقریباً بالغ‌بر 54 مرکز در کل استان مشخص شده 11 مرکز در شهر اراک که بتوانند با همکاری شهردار و مجموعه شهرداری بحث توزیع میوه شب عید را هم داشته باشیم.

در هفته جاری بحث قیمت‌گذاری توسط ستاد تنظیم بازار کشور مشخص خواهد شد و اعلام می‌شود، بحث توزیع میوه شب عید برای روزهای پایانی سال گذاشتیم که میوه تازه و آماده باشد.

فارس: حال و هوای ستاد تنظیم بازار شب عید چطور است؟

حاجی‌پور: تقریباً 2 الی 3 ماه گذشته بحث نظارت بیشتر با بازار ضرورت پیدا می‌کرد، با توجه به شرایطی که در استان و کل کشور وجود داشت دادستان ورود و بحث کالاهای ضروری شب عید و بحث تشدید بازرسی را مطرح کرداتاق اصناف موظف شد به بحث نظارت مستمر بر حوزه اصناف و مجموعه‌های سازمان صنعت معدن تجارت در قالب مجموعه‌های واحدهای بزرگ و عمده و بحث واحدهای تولیدی که بتواند نسبت به تعادل قیمت‌ها و نظارت بر قیمت‌ها عمل کند، ورود کند.

یکی از موضوعات اصلی بحث تشدید نظارت بازرسی در مجموعه استان مرکزی بود همکاری مشترک بین اتاق اصناف و مجموعه سازمان صنعت معدن و تجارت صورت گرفته و بنرها را در سطح شهر نصب کردند، در مراکز پرتردد و به اصلاح مراکز اصلی بازار از قبیل خود بازار اراک و پاساژهایی که در مجموعه شهرستان اراک هستند حدود 10 مجتمع را هماهنگ کردیم که تقریباً آنجا بحث جشنواره فروش اصناف صورت بگیرد.

فارس: امسال نمایشگاه بهاره برگزار می‌شود؟

حاجی‌پور: نمایشگاه بهاره با یک عنوان دیگر مطرح شده است، نمایشگاه بهاره باید 10 روزه باشد و قیمت‌گذاری در آن مطرح می‌شود.

امسال 3 نمایشگاه تخصصی در تقویم نمایشگاهی استان مطرح شده بود اعم از نمایشگاه پوشاک و کفش، نمایشگاه شیرینی‌جات و خشکبار و نمایشگاه آرایشی بهداشتی که با توجه به تأکیدات که در جلسات ستاد تنظیم بازار شد و همکاری مناسبی که کسبه بازاریان و اتاق اصناف و ستاد تنظیم بازار داشتند قرار بر این شد با توجه به رایزنی‌هایی که در اتاق اصناف شد به دلیل اینکه کسبه می‌خواستند همراهی مناسبی با مردم داشته باشند این 3 نمایشگاه را تلفیق کردیم به صورت نمایشگاه تخصصی عرضه کالا در نظر گرفتیم که زمان آن‌هم از 10 روز کاهش پیدا کرد و از 13 تا 17 اسفند بحث برگزاری نمایشگاه خواهیم داشت.

در کنار این هم 10 مجتمع و پاساژ در سطح شهر را برای تأمین بحث جشنواره فروش واحدهای صنفی که 1500 واحد صنفی را مشخص کردند که بین 5 تا 15 درصد بحث تخفیف را برای رضایت مشتری دارند.

فارس: وضعیت نیروی انسانی از نظر بازرس چگونه است؟

حاجی‌پور: در بحث ناظرین هم از ناظرین افتخاری که از دستگاه‌های مختلف و معتمدین هستند بر اساس ماده 52 قانون نظام صنفی می‌توانیم استفاده کنیم.

تقریباً بالغ‌بر 78 بازرس در مجموعه سازمان صمت بود که با توجه به حجم و تعداد صنوف امکان‌پذیر نبود که از همه صنوف بازرسی کنیم در حوزه اتاق اصناف با توجه به تلاش‌هایی که شده بود در قالب 15 تا 20 تیم بازرسی را تشکیل داده بودند، در حال حاضر بر اساس هماهنگی‌های انجام شده و ناظرین افتخاری که استفاده می‌کنیم حدود 100 بازرس محسوس که در نقاط مختلف شهر با نصب بنر و خودروی موجود و کاورهایی که بر تن دارند مشخص هستند.

100 بازرس نامحسوس هم در کنار این‌ افراد با توجه به همکاری دستگاه‌های اجرایی داشتند خوشبختانه توانستیم محیط را فراهم کنیم در قالب بازرسی شهرستان هم در قالب آن تلاش می‌کنیم که بازرسان با همکاری فرمانداران و مجموعه اتاق اصناف شهرستان‌های مربوطه در اختیار بازرسان مجموعه شهرستان‌ها قرار دهیم برای بحث نظارت بیشتر بر بازار.

به نظر می‌رسد با توجه به شرایطی که در حال حاضر وجود دارد افزایش میزان تعداد بازرسین و موضوع طرح تشدید بازرسی بتوانیم شرایطی داشته باشیم که شهروندان اطلاعات را به‌راحتی در اختیار بازرسان قرار دهند اگر موضوعی هم وجود دارد بتوانند سریع‌تر بررسی کنند.

فارس: مصادیق تخلف در عرضه محصولات چیست؟

حاجی‌پور: عدم درج قیمت کالا، عدم صدور فاکتور، بحث امتناع از عرضه و مسائلی که گلایه‌مندی را ایجاد می‌کند تخلف محسوب می‌شود.

برای بحث مربوط به کسبه که با توجه به شرایطی که است تمام تلاش بر این است که اگر جنسی را خریداری کردند و خواستند برگردانند بتوانند این پذیرش را داشته باشند و بتوانند جنس عودت بدهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول