اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

میناب، گلستان خلیج فارس

شهرستان میناب دارای پتانسیل‌های زیادی می‌باشد یکی از این پتانسیل‌ها که باعث منحصر به فرد شدن میناب شده، جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر آن است.

میناب، گلستان خلیج فارس

‎جمعیت شهر میناب طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن بیش از ۲۵۰ هزار نفر ‌است و از این منظر دومین شهر بزرگ و پرجمعیت در بین شهرهای استان هرمزگان است.

جمعیت نژادی میناب متشکل از ترکیبی تقریبا در هم بافته از اقوام عرب حاشیه خلیج فارس، ایرانیان اصیل فارس زبان و نژاد، سیاهان آفریقایی که در گذشته به عنوان برده مورد استفاده قوم بسیار ثروتمند و قدرتمند هرموزی استفاده می‌شدند، بلوچ‌های ناحیه بلوچستان و حالا تعداد زیادی از بشاگردی‌ها و منوجانی های مهاجر تشکیل می‌شود.

از مکان‌های دیدنی شهر میناب می‌توان به قلعه بی‌بی مینو، سد استقلال، پل میناب،خور تیاب، بام میناب، رودخانه مشکالدین هشتبندی، بارگاه میر عمر و باغ‌های راونگ، امام‌زاده شاه مرعش برادر امام رضا(ع) واقع در روستای چلوگاومیشی،بازار ماهی فروشان گورزانگ، قلعه‌های بجای مانده از دوره‌های تاریخی و افسانه‌ای پیش از میلاد و پنج‌شنبه بازار تاریخی و معروف میناب اشاره کرد.

پنج‌شنبه بازار میناب با قدمتی ۵۰۰ ساله که شهرت آن همواره گردشگران و علاقه مندان بسیاری را روزهای پنج‌شنبه به این محل می‌کشاند نه تنها اهالی شهرستان میناب بلکه کسبه و خریدارانی را از جای جای هرمزگان و استان‌های کرمان و فارس را نیز در خود جای داده است.

کوهستان پارک یا بام میناب یک منطقه تفریحی و دیدنی بر بلندای شهر میناب است که  از بالای آن می‌توان شهر و دشت وسیع میناب را با یه چشم‌انداز فوق العاده مشاهده کرد.

رودخانه فصلی مشکالدین  که در ۲۰ کیلومتری شهر هشت‌بندی قرار دارد که هر ساله در ایام نوروز پذیرای هزاران گردشگر از مناطق مختلف است.

خور زیبای تیاب با چشم‌اندازهای بکر و درختان حرا در ۲۰ کیلومتری مرکز شهر میناب واقع شده است.

جنگل‌های حرا نوع خاصی از پوشش گیاهی هستند که در آب‌های شور روییده می‌شوند و در فصل بهار شکوفه می‌دهند.

لازم به ذکر است، هر ساله  بیش از هفت‌هزار زائر از سراسر استان به حرم شاه مرعش (ع) مشرف می‌شوند.

امام‌زاده شاه مرعش (ع) منسوب به امام موسی بن جعفر (ع) است که در ۱۰ کیلومتری مرکز شهر میناب و در روستای چلوگاومیشی از توابع بخش مرکزی واقع شده است.

قلعه هزاره میناب،گویای تمدن چند هزار ساله است که قدمتی بسیار طولانی دارد به نحوی که از دوره هخامنشیان و ایلخانیان از مکان کنونی سازه باقیمانده برای حکمرانی استفاده شده است.

صنایع دستی که محصول دستان ظریف و هنرمند زنان و مردان مینابی است می‌توان به انواع سبد، حصیر که از برگ درختان خرما، انواع لباس‌های سوزن‌دوزی شده برای بانوان و انواع ظروف و مجسمه‌های سفالی اشاره کرد.

باغات انبه و نخلستان‌های زیبا و سایه‌سار دلنشین آنها همراه با وزش نسیم بهاری از دیگر جاذبه‌های این شهرستان میناب است. 

بازار ماهی فروشان گورزانگ میناب که به پاچال معروف است یکی از بازارهای قدیمی عرضه ماهی در هرمزگان است.

 

این بازار سبب شده تا روستای گورزانگ هر ساله و به ویژه در ایام تعطیل و  نوروز، پذیرای حجم بالایی از مسافر و گردشگر باشد.

انتهای پیام/۸۸۰۴۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول