اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

فارس از کم و کیف گردشگری جنگ در ایران گزارش می‌دهد

سایه روشن اعزام دانشجویان به مناطق جنگی در قالب راهیان نور

اردوی راهیان نور نامی آشنا برای گروه بزرگی از کاروان‌های سیاحتی-مذهبی در ایران است. به دیگر سخن این حرکت نوعی از گردشگری جنگ در ایران محسوب می‌شود که هر ساله گروه‌هایی از مردم مناطق مختلف ایران و در راس آنها دانشگاهیان را برای بازدید از مناطق جنگی غرب و جنوب غربی این کشور، به استان‌های هم‌مرز با عراق می‌برد.

سایه روشن اعزام دانشجویان به مناطق جنگی در قالب راهیان نور

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، نیمه اسفند که می‌گذرد تمام دانشگاه‌ها به نوعی در تب و تب اعزام دانشجویان و اساتید به سرزمین راهیان نور هستند. به راستی چرا باید به راهیان نور برویم؟

در واقع اردوی راهیان نور نام آشنای است برای گروه بزرگی از کاروان‌های سیاحتی - مذهبی در ایران است. به دیگر سخن این حرکت نوعی از گردشگری جنگ در ایران محسوب می‌شود. بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سازمان دهنده و متولی اصلی اردوهای سراسری «راهیان نور» است که هر ساله گروه‌هایی از مردم مناطق مختلف ایران و در راس آنها دانشگاهیان را برای بازدید از مناطق جنگی غرب و جنوب غربی این کشور، به استان‌های هم‌مرز با عراق می‌برد.

از سوی رهبر معظم انقلاب از اردوی راهیان نور، به عنوان« ابتکاری بسیار بزرگ و مهم و یک فناوری نوین برای استفاده از ثروت و معدن طلای دفاع مقدس بیان می کنند که تنها راه مقابله با طراحی‌های فرهنگی بدخواهان، تولید فرهنگی و استفاده از ثروت غنی و سرچشمه‌ی قوی دوران دفاع مقدس در همه‌ی عرصه‌ها است».

حال برای رسیدن به این حقیقت اینکه با توجه به منویات رهبری راهیان نور چگونه می‌تواند یک فناوری باشد؟ برای مقابله با توطئه های شوم فرهنگی دشمنان علیه ملت ایران و به ویژه نوجوانان و جوانان این سرزمین؛ در این ارتباط گفت و گوی با فعالان دانشجویی و کارشناسان حوزه فرهنگ و سیاسی انجام داده‌ایم که از منظرتان می‌گذرد.

 

اردوی راهیان نور احیاگر گفتمان انقلاب اسلامی است

عزیز جوانپور، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبری با بیان اینکه فرهنگ ایثار و شهادت یک وظیفه دینی است و منبع عظیمی از سرمایه های اجتماعی را در کشور ما تشکیل می‌دهد و از این رو اردوی‌های راهیان نور احیاکننده فرهنگ شهادت، مقاومت و به شکل کلی احیاگر گفتمان انقلاب اسلامی می تواند، باشد، گفت: یکی از این آرمان‌ها، ایثار جان در راه خداست که نسل جوان آن را به شکلی در این سرزمین‌های نور لمس می‌کند تا بتواند به شکل عملی در راه دفاع از حریم اسلام جانفشانی کند.

وی یادآور شد: بی‌شک الگوی جوانان شجاعی که داوطلبانه برای دفاع از حریم آل الله به کشورهای سوریه و عراق اعزام می‌شوند؛ همین شهدای هشت سال دفاع مقدس سرزمین‌مان می‌باشند و این یعنی ارتباط بین نسل‌ها است و در همین ارتباط مقام معظم رهبری با اشاره به کار بزرگ «شهدا» در هشت سال جنگ تحمیلی فرموده‌اند: نکته‌ اصلی و کلیدی در اردوهای راهیان نور ایجاد زمینه برای زیارت با معرفت است.

جوانپور، درباره این پرسش که با توجه به برگزاری چندین ساله این اردوها از سوی دانشگاه ها، این اردو دارای چه  نقاط ضعف و قوتی دارد؟، خاطرنشان کرد: قطعاً هیچ برنامه‌ای بدون نقص نیست و مسوولان امر باید نقاط قوت و ضعف هر دوره را ببینند و بعد از ارزیابی به تکمیل و تقویت نقاط مثبت و رفع نقایص اهتمام ورزند تا این برنامه اثرگذاری خوبی برای شرکت کنندگان داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی در این باره یادآور شد: مسوولان در سطوح مختلف نظام و کشور باید برنامه‌ریزی کنند تا بتوانند راندمان اثر بخشی اردوهای راهیان نور افزایش یابد و در این خصوص نبایست ملاک تاثیرپذیری احساسی باشد، تاثیر احساسی به سرعتی که می آید، به همان سرعت از بین می رود. در حالی که این اردوها باید بهانه ای باشند برای حرکت زائر (یا مخاطب) به سمت کسب بصیرت و آگاهی در آن زمینه مورد نظر باشد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که اردوی های راهیان نور در سال‌های اخیر چه برکات و دستاوردهای برای کشور داشته است؟، گفت: با توجه به نقش بی‌بدیل رهبری در پیروزی و استقرار و استمرار جمهوری اسلامی مشخص می شود که تاکید ایشان برضرورت پاسداشت مبانی و اصول فرهنگی این انقلاب ضرورتی مهم است و در این میان برنامه های راهیان نور جایگاهی ممتاز دارد که مقام معظم رهبری بر آن تصریح داشته‌اند.

 

استفاده از ظرفیت اردوی‌های راهیان نور برای مقابله با جنگ نرم دشمن

حجت محمدی دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز هم در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با بیان اینکه همه باید بر این نکته واقف باشیم که در سالیان اخیر بیشترین هجمه از جانب دشمنان در جبهه فرهنگی بوده است، نکته ای که رهبر انقلاب نیز همواره در سخنان خود بر آن تاکید داشته است، اظهار داشت: تصویب مبالغ هنگفت برای هجمه و تزریق فرهنگی مسموم در قالب تولیدهای رسانه‌ای، مد و پوشش و ... دلیل بر  این ادعا است.

این فعال دانشجوی دانشگاه تبریز در ادامه با تاکید بر اینکه از جمله مهم‌ترین و موثرترین برنامه فرهنگی که می توان برای مقابله با جنگ نرم دشمنان در حال حاضر تدوین و برنامه‌ریزی کرد همان اجرای منظم و باشکوه اردوهای راهیان نور است، تصریح کرد: امروزه دشمن با هر ابزار و توطئه‌ای در صدد اجرای نقشه‌های شوم علیه ملت ایران است و باید مراقب هر گونه دسیسه دشمنان بود.

محمدی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه برگزاری اردوهای راهیان نور موجب تقویت ارزش‌های اسلامی و فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه می‌شود، خاطرنشان کرد: در عرصه نابرابر نبرد به تمام معنای دشمن که نمی‌خواهد جوانان کشورمان با فرهنگ ایرانی اسلامی عجین باشند، یکی از این اقدامات موثر برای مقبله با توطئه دشمنان اجرای موفق اردوهای راهیان نور است که برای آشنایی با دفاع مقدس و فرهنگ دفاع و شهادت بنا نهاده شده است.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز اضافه کرد: برخی چیزها را نمی‌توان تنها با روایت و نوشته انتقال داد و بهتر اینکه از نزدیک و به طور ملموس با آنها مواجه شد. پس این اردوها می‌تواند قالبی برای نیل به این هدف در نظر گرفته شود.

به گفته وی بی‌شک حضور مستقیم و بی‌واسطه در سرزمین راهیان نور و مناطق جنگی دوران ۸ سال دفاع مقدس، حس مخاطب را بر می‌انگیزد که با هیچ گونه ادبیات گفتاری و نوشتاری قابل وصف نیست.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود در پاسخ به این پرسش که برای جذب بیشتر مخاطبان به این اردوها گفت: حضور همه فرماندهان جنگ نه برخی از آنها و کسانی که در جبهه ها حضور داشته اند می تواند انگیزه و شوقی دوچندان به مخاطبان عطا کند.

وی یادآور شد: حلقه این آشنایی تنها با برگزاری اردو به پایان نرسد و برخلاف آن چیزی که به نظر رخ می‌دهد لازم است این گام شروعی برای ارتباط بیشتر با قشر جوان و نوجوان باشد که در این صورت ثمرات آن بیشتر خواهد بود.

 

اردو های راهیان نور فرصت طلایی انعکاس زوایای گنجینه انقلاب است

مریم افکاری فعال دانشجوی دیگر دانشگاه تبریز هم در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: دفاع مقدس یکی از حساس‌ترین و تاثیرگذارترین برهه‌ها در تاریخ جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که نقش بی‌بدیل و غیرقابل اغماض در تثبیت نظام اسلامی ایفا کرد و موجب رشد و بارور شدن نهال انقلاب شد.

این فعال دانشجوی استان آذربایجان‌شرقی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه این اردوهای معنوی و زیارتی فرصتی خوبی برای پیشگیری از تحریف و فراموشی فرهنگ دفاع مقدس است، یادآور شد: آشنایی نسل حاضر با حماسه آفرینی‌های رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که اعزام کاروان‌های راهیان نور نقش موثری در این زمینه دارد.

دبیر سابق واحد خواهران جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز در ادامه با بیان اینکه این اردوها ضمن انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به نسل جوان تاثیر بسیاری در مقابله با اهداف جنگ نرم دشمنان دارد، تصریح کرد: اردوهای راهیان نور تجویز واکسن بیمه شدن جامعه در برابر خطرها است.

به گفته وی در شرایط تهاجم فرهنگی دشمنان علیه آرمان‌های اسلام و انقلاب؛ برگزاری اردوهای راهیان نور نقش مهمی در خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا دارد.

وی یادآور شد: با توجه به نقش اردوهای راهیان نور در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه؛ برگزاری این اردوها توانسته است نقش موثر و به سزایی را در شناساندن هرچه بهتر اهداف و آرمان‌های انقلاب و دفاع مقدس به نسل امروز داشته باشد و نوع نگاه جوانان و نسل سوم انقلاب را به موضوع ایثار و شهادت به کل تغییر داده و پل ارتباطی میان حماسه دفاع مقدس و جوانان باشد.

 

راهیان نور موجب بصیرت افزایی نسل امروز شده است

سعیدپاشائی فعال دانشجوی دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان هم در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با اشاره به برخی دستاوردهای اردوهای راهیان نور در سال اخیر اظهار داشت: زیارت یادمان‌ها و مناطق جنگی 8 سال دفاع مقدس در قالب راهیان نور بستری را فراهم می‌کند تا در وحله اول زئران با آرمان‌های شهدا و ارزش‌هایی که شهدای 8 سال دفاع مقدس در راه رسیدن به آن آرمان‌ها و حفظ آن ارزش‌ها جان خودشان را فدا کردند بازخوانی بشود.

وی اضافه کرد: برگزاری اردوهای راهیان نور در طول هر سال نسل جوان را با اهداف اصلی انقلاب اسلامی آشنا می‌کند و بستری فراهم می‌کند که با تدوین برنامه‌های راهبردی و با برنامه‌ریزی درست می‌توان بصیرت نسل جوان را نسبت  به مسائل روز کشور بیشتر آشنا کرد.

این فعال دانشجوی استان آذربایجان‌شرقی در ادامه در پاسخ به این سووال اینکه آیا این اردوها با توجه به سیاست‌های راهبردی که برای آن تدوین شده، موفق عمل کرده است؟، گفت: اگر بینش و بصیرتی که نسل جوان کشور در سال‌های اخیر به دست آوردند و همچنین اتفاقات خوبی که در سال‌های اخیر به دست جوانان این سرزمین رقم خورده، مخصوصا حضور جوانان مومن کشورمان در جبهه‌های مقاومت را نظاره کنیم نشان از این مطلب است که نه تنها بحث راهیان نور بلکه بقیه فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی صورت گرفته هم بازدهی داشته و خروجی این نوع برنامه‌ها تربیت نسل جوان مومن و انقلابی است.

 

شهدای مدافع حرم تربیت یافته اردو های راهیان نور هستند

مبین فریدی فعال دانشجویان دانشگاه بناب نیز در این خصوص در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبریز با بیان اینکه جمعی از شهدای مدافع حرم تربیت یافته اردوهای راهیان نور بودند، گفت: از بدو شکل‌گیری و راه‌اندازی اردوی رهیان نور در کشور می‌توان آثار و برکات آن را در جامعه به عینه مشاهده کرد که نمونه بارز این امر را می‌توان در آثار و سبک زندگی شهدای مدافع حرم مشاهده کرد که تربیت یافته این اردوها بوده‌اند.

به گفته وی بدون شک یکی از اردوهایی که بعد از انقلاب و 8 سال دفاع مقدس، موجب ترویج معنویت و به خصوص فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه شده همان برپایی اردو های راهیان نور بوده است.

این فعال دانشجوی استان آذربایجان‌شرقی در بخش دیگر سخنان خود در پاسخ به این سووال اینکه آیا این اردوها با توجه به سیاست‌های راهبردی که برای آن تدوین شده، موفق عمل کرده است؟، افزود: اردوهای راهیان نور با توجه به سیاست‌هایی که داشته تا حدودی موفق عمل کرده، البته در بحث تشکیلات خیلی کار نشده به نظر می رسد باید اردوهای راهیان نور را به سمت اردوهای تشکیلاتی سوق داده شود.

وی تبیین و بازخوانی ارزش‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و به ویژه آشنایی نسل امروز و فردا با آرمان‌‌های شهدا و انقلاب از جمله وظایف این گونه اردوها بیان کرد و یادآور شد: با تدوین برنامه‌های درست و راهبردی می‌توان از این اردو که این همه دانشجو، دانش آموز و سایر اقشار مختلف جامعه را به سمت خویش جذب می‌کند، بهترین استفاده را در ترویج فرهنگ ایثار، مقاومت، شهادت و معنویت در جامعه بهره برد.

 

افزایش پایبندی دانشجویان به اسلام دستاورد مهم راهیان نور

مریم آرمیده دیگر فعال دانشجوی دانشگاه بناب هم در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با بیان اینکه اردوهای راهیان نور موجب پیوند قلبی دانشجویان با شهدا شده است، اظهار داشت: سفر به سرزمین نور موجب افزایش پایبندی دانشجویان به اسلام و حفظ هرچه بیشتر آرمان های انقلاب اسلامی شده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه اردوهای راهیان نور فرصتی خوبی برای شرکت کنندگان در این اردوها اینکه بیشتر با ایثار، فدارکاری‌ها، رشادت‌ها و دلاوری‌های رزمندگان و شهیدان 8 سال دفاع مقدس آشنا و در این ارتباط نیز ارزش‌های این شهدا و انقلاب را درک کنند، تصریح کرد: این اردوها می تواند نمود کوچکی در راستای تجدید میثاق دوباره با آرمان های انقلاب و تجدید بیعت با شهدا باشد.

این فعال دانشجوی استان آذربایجان شرقی در بخش دیگر سخنان خود در پاسخ به این سووال اینکه با توجه به برگزاری چندین ساله این اردوها از سوی دانشگاه‌ها، این اردو دارای چه  نقاط ضعف و قوتی دارد؟، یادآور شد:  از نظر امکانات رفاهی با توجه به نظر دانشجویان تا حدودی ضعیف عمل می‌شود، ولی در مقابل می‌توان به آشنایی دانشجویان با بسیاری از رویدادها، افزایش معنویت آنها و اصلاح برخی از عادات‌ها و بازدید از مکان‌هایی که تا به حال مشاهده نکرده‌اند، مثمرثمر باشد.


اعزام بیست و ششمین کاروان راهیان نور دانشجویی دانشگاه تبریز

مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز با بیان اینکه دانشگاه تبریز پیشتاز اعزام کاروان راهیان نور دانشجویی در بین دانشگاه‌های کشور است، گفت: بیست و ششمین کاروان راهیان نور ویژه دانشجویان دانشگاه تبریز تحت عنوان«سوی دیار عاشقان» توسط بسیج دانشجویی دانشگاه به کربلاهای ایران(مناطق عملیاتی کشور) اعزام می‌شوند.

مهدی نیرومند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز در این ارتباط اظهار داشت: بیست و ششمین کاروان راهیان نور این دانشگاه 21 اسفندماه در قالب دو کاروان یکی برای خواهران تحت عنوان حضرت زینب(س) و کاروان برادران با عنوان شهید آیت‌الله مدرس اعزام خواهند شد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه کاروان راهیان نور دانشجویان دانشگاه تبریز به نوعی به‌ عنوان بزرگترین کاروان دانشجویی کشور است که به مناطق عملیاتی غرب و جنوب کشور اعزام می‌شوند، تصریح کرد: بیست و ششمین کاروان اردوی زیارتی و فرهنگی دانشگاه تبریز از 21 تا  27 اسفندماه جاری در مناطق جنگی جنوب برپا می‌شود.

نیرومند با اشاره به اهداف بیست و ششمین  دوره اردوی راهیان  نور یادآور شد: این اردو با هدف بازدید از مناطق عملیاتی، زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره رشادت‌های رزمندگان سلحشور، شهیدان  والامقام و جانبازان و ایثارگران  هشت سال دفاع مقدس با شرکت 700 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.

به گفته وی با اعلام فراخوان ثبت‌نام و پذیرش دانشجویان که از 11 تا 15 اسفندماه سال‌جاری در ساختمان مرکزی دانشجویان و دفاتر بسیج دانشجوئی در دانشکده‌ها  انجام گرفته، تعداد 400 نفر از دانشجویان  پسر و 300 نفر از دانشجویان دختر در قالب 15 اتوبوس و گروه تدارکاتی به مناطق عملیاتی اعزام خواهند شد.

مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان، خود آشنایی دانشجویان با فرهنگ ایثار و شهادت، دیدار از مناطق عملیاتی، ارتقاء سطح معنوی، تجدید میثاق با شهدا و زنده نگهداشتن یاد و خاطره آنها را از جمله دیگر اهداف این اردوی زیارتی و فرهنگی اعلام کرد.

وی یادآور شد: شرکت‌کنندگان در این اردو از مناطق جنگی هشت سال دفاع مقدس از جمله مناطق فکه، طلائیه، دوکوهه، خیّن، شلمچه، برخی از یادمان‌ها و ...  بازدید خواهند کرد.

نیرومند، در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه در طول اردو علاوه بر بازدید از مناطق عملیاتی، برنامه زیارت  از حرم حضرت معصومه (س) و  مسجد مقدس جمکران  نیز پیش‌بینی شده است، افزود: در طول اردو جهت آشنایی و ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و مقاومت در میان دانشجویان برنامه‌های متعدد سمعی و بصری فرهنگی، هنری، سخنرانی سرداران و فرماندهان زمان جنگ در نظر گرفته  شده است.

 مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز از سال ۱۳۷۲ با حمایت‌های همه جانبه این دانشگاه، آغازگر اعزام بزرگترین کاروان دانشجویان به مناطق جنگی در سطح دانشگاه‌های کشور بوده است.

 

نکته پایانی و جمع بندی این گزارش را می‌توان این گونه اشاره کرد که مقام معظم رهبری؛ اردوی راهیان نور را فراتر از یک دستاورد بلکه یک فناوری می‌داند که در این ایام این روزها به‌جایی رسیده که حتی از سایر کشورها نیز در اردوهای راهیان نور شرکت می‌کنند و این‌یک دستاورد بزرگ برای ایران است.

با این وجود به عقیده فعالان این حوزه، راهیان نور، برکتی است که شهدا آن را به ما هدیه کرده‌اند و حضور در مناطق عملیاتی دفاع مقدس، فرصتی برای نسل جوان امروزی است که نسبت به گذشته خود اطلاعات کافی را کسب کنند و بداند که معنی ایثار و ازخودگذشتگی یعنی چه و دلیل امنیت و آسایش امروز خود را بداند.

گزارش از: موسی کاظم زاده

انتهای پیام/ 60023/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول