اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

فارس از کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان زنجان گزارش می‌دهد

محرومیت شیر بی‌پول از رفتن به مدرسه/ سن مصرف قلیان در زنجان کاهش یافت

کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان زنجان با بررسی موضوعاتی در قالب چهارشنبه آخر سال، تعطیلات ایام نوروز، بحث توزیع شیر مدارس، فعالیت کانون‌های سلامت محله برگزار شد.

 محرومیت شیر بی‌پول از رفتن به مدرسه/ سن مصرف قلیان در زنجان کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان زنجان با بررسی دستور جلسات مختلف از جمله بحث تمهیدات چهارشنبه آخر سال، تعطیلات ایام نوروز، بحث توزیع شیر مدارس، فعالیت کانون‌های سلامت محله و .. برگزار شد.

در ابتدای این جلسه رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه یکی از موضوعاتی که این روزها اهمیت بسیاری دارد، برنامه‌های نوروزی حوزه سلامت است که باید با یک نظم و ترتیب خاصی پیش برود، اظهار کرد: در این راستا برنامه‌های متعددی در استان در نظر گرفته شده است.

پرویز قزلباش با اشاره به اینکه برای چهارشنبه‌آخر سال سه برنامه در نظر گرفته شده است که یکی فوریت‌های پزشکی، حوزه بیمارستانی و درمانگاهی و حوزه بهداشت است، گفت: هر سال تمهیدات لازم در راستای ارائه خدمات در این سه بخش تدارک دیده می‌شود.

وی  با اشاره به تشکیل کانون‌های سلامت محله به منظور ارتقای وضعیت سلامت در استان بیان کرد: بر اساس فعالیت مجامع سلامت در همه محلات شهری و روستایی سراسر کشور، کانون سلامت محله با هدف کمک به افزایش مشارکت موثر، کارآمد، پویا و خلاق مردم در توسعه سلامت خود، خانواده و محله تشکیل شده است که تعداد آنها بیش از 210 مورد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه در بحث خود مراقبتی فعالیت‌های بسیاری از سوی دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد اما این موارد کافی نیست، افزود: نمی‌توان آموزش لازم را ارائه کرد اما عرضه مواد دخانی هر روز بیشتر و بیشتر شود.

وی همچنین از کاهش سن مصرف قلیان خبر داد و گفت: متاسفانه افزایش مصرف قلیان در بین بانوان نیز افزایش یافته است که نگران کننده است.


معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در تشریح فعالیت‌های حوزه درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان اظهار کرد: برنامه‌های حوزه درمان دانشگاه علوم پزشکی در چهار حوزه پیش‌بینی شده است که شامل مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان، حوزه بیمارستان‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی، مراکز خصوصی، حوزه ستادی معاونت درمان است.*فعالیت 55 کد اورژانس در استان زنجان

علیرضا زراعتچی با اشاره به اینکه برای چهارشنبه آخر سال نیز برنامه‌ریزی لازم انجام شده است، گفت: علاوه بر 55 کد استان 6 کد مجزا در سطح شهر زنجان به کدهای موجود اضافه خواهد شد.

وی از توزیع پمفلت‌های آموزشی، تهیه و برنامه‌های آموزشی در این حوزه است، گفت: همچنین آمبولانس هوایی نیز در روز قبل و روز چهارشنبه‌سوری آماده ارائه خدمات خواهد بود.

*آغاز طرح نوروزی بهداشتی از 20 اسفندماه

در ادامه نیز معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه در حوزه نظارت و پایش و مراکز عمومی فعالیت‌های قابل توجهی در ایام منتهی به نوروز انجام می‌دهد، اظهار کرد: در همین راستا در این ایام اولویت نظارت بر اماکن حساس خواهد بود که از 20 اسفند تا 20 فروردین و با حضور 10 اکیپ عملیاتی همراه خواهد بود.

محمدرضا صائینی با اشاره به اینکه فعالیت این اکیپ از هشت صبح انجام خواهد شد، افزود: البته این نظارت نیازمند همکاری مردم است چون قطعا دانشگاه علوم پزشکی امکان حضور در همه اماکن را ندارد و قطعا گزارش‌های مردمی در این راستا بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه اکیپ‎های آن کال در ساعات غیراداری نیز فعال خواهند بود، اضافه کرد: همچنین گشت مشترک نیز با همکاری و همراهی دستگاه‌های ذیربط فعال خواهد بود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به برپایی غرفه‌هایی در ایام نوروز از سوی شهرداری‌ها که به صورت قراردادی به یک واحد داده شده است، گفت: در این غرفه‌ها غذاهایی پخت می‌شود که بهداشتی نیست از همین رو درخواست داریم در همین جلسه مصوبه‎ای داشته باشیم که پخت غذا در این محل‌ها ممنوع شود که اگر هم این اتفاق بیافتد دانشگاه مجبور به اعمال قانون خواهد شد.

*آغاز عملیات نوروزی هلال‌احمر از 25 اسفندماه

در ادامه نیز مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر استان فعالیت خود را دو بخش از 25 اسفندماه تا 17 فروردین اجرایی خواهد کرد، گفت: یکی در حوزه خدمات امداد  و نجات جاده‌ای است که در این حوزه 10 پایگاه فعال خواهد بود و دیگری نیز یک پایگاه جدید است که در مسیر حلب به صورت سیار فعالیت خواهد کرد.

شهرام میرزایی با اشاره به اینکه 18 دستگاه آمبولانس و 9 خودروی نجات نیز در طرح نوروزی فعالیت خواهند کرد، تصریح کرد: همچنین ندای امداد نیز 24 ساعته پاسخگوی نیازهای استان خواهد بود.

*برای مبارزه با قلیان و مواد دخانی باید جایگزینی بهتر و مناسب تعیین شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه برای مبارزه با قلیان و مواد دخانی باید جایگزینی بهتر و مناسب تعیین شود، اظهار کرد: باید کانون و محلی برای تفریح و شادی جوانان مشخص شود.

شهرام طهماسبی با اشاره به اینکه برای مبارزه با مواد دخانی باید مکان تفریحی مناسبی برای جوانان در نظر گرفته شود، افزود: این امر موجب کاهش استفاده از این مواد خواهد شد.

وی همچنین بر تقویت و توسعه کانون‌های سلامت یا محلات سلامت تأکید کرد و گفت: توجه به این امر مهم موجب پیشبرد خیلی از برنامه‌ها می‌شود که  باید برای توسعه کانون‌های سلامت در استان برنامه‌ریزی جامع و هدفمند صورت بگیرد.

انتهای پیام/73005/ق گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول