اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

فارس گزارش می‌دهد

انگشتانی که التیام‌ می‌بخشند

بانوی نقاش تبریزی که سابقه 28 ساله در نقاشی و تدریس دارد با ابداع تکنیک نقاشی با انگشتان دست، به خلق طرح‌ها و نقش های جدید می‌پردازد و بدون شک تاریخ هنر این کشور به تأثیر زنان هنرمندی چون کبری رادپور در آفرینش و گسترش هنری و فرهنگی ایران اعتراف خواهد کرد.

انگشتانی  که التیام‌ می‌بخشند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، رنگ‌ها و طرح‌ها درهم می‌آمیزد و تابلویی از زیبایی ترسیم می‌کند که چشمان هر بیینده‌ای را به خود خیره می‌سازد، رنگ‌ها با انگشتان جلوه‌ای دیگر می‌آفرینند و بیننده محو تماشای آن می‌شود.

کبری رادپور،بانوی تبریزی که سال‌هاست در عرصه هنر نقاشی فعال است اکنون بیش از دو سال است که انگشتانش را به یاری طلبیده و با انگشت بر لوح سفید کاغذ نقش می‌زند. او با کشیدن نقاشی با انگشتان ناز و نیازش به آرامشی می‌رسد که می‌تواند غم دوری از مادر مهربانش را تسلی بخشد.

کبری رادپور، بانویی 46 ساله است که از 15 سالگی استعداد نقاشی و هنری وی شکوفا شد، به طوری که می‌گوید:«در دوران تحصیل خانم منتظم که معلم هنر من بود در شناسایی و شکوفایی استعداد نقاشی‌ام بسیار تاثیرگذار بود و وقتی این موضوع را متوجه شدم در سال 1368 برای تحصیل هنر، وارد هنرستان میرک تبریز شدم.»

او در همان دوران و در حالی که عشق را در میان بوم و رنگ یافته بود و هنرستان را همچون خانه‌ای امن و بهشت رویاهایش می‌دید،مورد توجه زنده یاد استاد طباطبایی و استاد ایرانی قرار گرفت و ایشان همچون پدری دلسوز به پرورش استعداد و تشویق خلاقیت این هنرمند جوان پرداختند.

او در سایه استعداد هنری خود از زمانی که سال دوم هنرستان بود به تدریس نقاشی مشغول شد و اکنون 28 سال است که نقاشی می‌کشد و دو سال است که با انگشتانش طرح هایی از زیبایی می‌آفریند.

 

همین تشویق‌ها باعث رشد احساس و خلاقیت در خانم رادپور شد تا جایی که او خوشنویسی و موسیقی را نیز به داشته‌های هنری خویش افزود،عشق به هنر و استعداد سرشار در همان دوران جوانی نام او را به رادیو و تلویزیون باکو کشاند و او را به عنوان هنرمندی فراتر از مرزها مطرح کرد.

یکی از آرزوهای این بانوی نقاش، تاسیس آموزشگاه هنری با محوریت نقاشی بود که وی درسال 79 و در میان انبوه مشکلات مادری و همسری، آرزوی خود مبنی بر تأسیس آموزشگاه را عملی کرد و موفق به اخذ مجوز مرکز مهارت آموزی در رشته‌های گرافیک رایانه ، طراحی، نقاشی و چهره‌سازی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی شد که تربیت چندین هنرجوی ماهر که منجر به رسیدن به درجات عالی هنری است، دستاورد این آموزشگاه است.

او ادامه می‌دهد: بیش از هزار نفر هنرآموز تربیت کرده‌ام و افتخار بزرگی  برای من است هنرجویانم که در سال‌های دهه ۸۰ هنرجوی من بودند الان استاد دانشگاه بوده و تدریس می‌کنند.

این بانوی هنرمند که دو سال است تکنیک نقاشی با انگشتان دست را ابداع کرده است، وقتی می‌خواهد در مورد آغاز این کار صحبت کند بغض سنگینی گلویش را می‌فشارد و غم از دست دادن مادر مهربانش تازه می‌شود چرا که  فوت مادری مهربان برای دختری که به شدت وابسته مادرش بود، غم بسیار سنگینی است که از آن به عنوان نقطه عطف زندگی خود یاد کرده و اضافه می‌کند:« اردیبهشت سال ۹۵ مادرم فوت کرد، از نظر روحی و عاطفی خیلی به مادرم وابسته بودم به طوری که فوت مادرم باعث  ناراحتی شدید من شد، فوت مادرم نقطه عطفی در زندگی‌ام بود و تأثیر زیادی در زندگی شخصی و هنری من گذاشت»

 

حالا داغ  دوری از مادر، عشق را از قلب پراحساس کبری رادپور بر سر انگشتانش جاری کرده و دلتنگی و غم درگذشت مادر را نه قلم موی نقاشی بلکه سرانگشتان رنگینش التیام می‌بخشد .

اینگونه شد که قلم مو و ابزار را به گوشه‌ای نهاد و نقاشی با انگشتان را آغاز کرد و دیری نپایید که صحبت از سبک نقاشی او بر سر زبان‌ها افتاد.

او می گوید: « به شدت ناراحت بودم ،خیلی غصه می‌خوردم، وقتی به خودم آمدم متوجه شدم وقتی با انگشتانم  نقاشی می‌کنم آرام می‌شوم ،نقاشی کردن تنها کاری است که با آن آرامش پیدا می‌کنم و اکنون بعد از فوت مادرم احساس می‌کنم پیشرفت زیادی در کارهای نقاشی‌ام صورت گرفته است».

 امروز کبری رادپور عاشقانه به آثاری که با انگشتانش آفریده دل بسته است و آنها را همچون فرزندانش دوست دارد و این عشق را به هنرجویان خود منتقل می‌کند.

او برای خلق تابلوهای زیبای نقاشی از طبیعت الهام می‌گیرد، در مورد اولین تابلوی نقاشی خود عنوان می‌کند :اولین تابلوی نقاشی در سن ۱۷سالگی تک درخت با تکنیک آبرنگ بود که به برادرم هدیه دادم.

تعداد تابلوهای نقاشی بانوی نقش و رنگ بیش از یک‌هزار عدد است که بسیاری از آنها را به افراد مختلف اهدا کرده است ولی اکنون در صدد است تا آنها را به فروش برساند چنانکه خودش می‌گوید:«در حال حاضر با توجه به هزینه‌های سرسام‌آور نقاشی، می‌خواهم آنها را به صورت انفرادی یا در اکسپوها به فروش برسانم»

رادپور ادامه داد: در نقاشی سبک خاصی ندارم و با انواع تکنیک‌ها و متریال‌ها به سبک رئال و حسی کار می‌کنم.این نوع نقاشی کشیدن حسی است و من بدون اینکه به طرح یا چیزی نگاه کنم آن را به تصویر می‌کشم وبیشتر از همه انگشتانم با انگشت کوچک کار می‌کنم  به طوری که انگشت کوچکم را با هیچ چیزی عوض نمی‌کنم

بانوی نقاش تبریزی، نقاشی کردن را نوعی درمان بیماری ذکر کرد و ادامه داد: «نقاشی یک درمان است» این شعار من است به طوری که با صراحت می‌توانم بگویم نقاشی غذای روح من است.وقتی دست از نقاشی می کشم خسته و افسرده هستم، نقاشی درمانی است که هیچ ضرری ندارد و من بیماری دیسک و میگرن خودم را با نقاشی درمان کرده‌ام.

او تاکنون ۴۰ نمایشگاه انفرادی و عمومی در شهرهای مختلف از جمله تبریز، قزوین، مرند و سایر شهرستان‌ها همچنین در جشنواره‌های داخلی دانشگاه آزاد نمایشگاه انفرادی برگزار کرده است. همچنین در سال ۹۵ در فستیوال نقاشی در نخجوان که با حضور هنرمندانی از ایتالیا، ترکیه ، فرانسه و نخجوان حضور داشتند، نقاشی‌های او به عنوان برگزیده انتخاب شده بودند.

خانم رادپور اکنون علاوه بر مدیریت آموزشگاه هنری آزاد و مرکز مهارت آموزی «سما»، مدیریت سه گالری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با عنوان گالری یاسمی شماره یک، دو و سه را بر عهده دارد.

به گفته او، در گالری یاسمی که از ۱۹ مهرماه  سال‌جاری فعالیت خود را آغاز کرده است، ۱۲ فقره نمایشگاه برگزار شده و تا آخر اسفند نیز پنج نمایشگاه نقاشی برگزار می‌شود.

برگزاری چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی و برگزاری کارآگاه و ورک‌شاپ در داخل و خارج از کشور و تربیت بیش از هزارنفر هنرجو ، تنها بخش کوچکی از سال فعالیت هنری کبری رادپور است که منجر به دریافت لوح‌های تقدیر، تندیس‌ها و جوایز استانی، ملی و بین‌المللی شده است .

 

برخی از افتخارات بانوی نقاش تبریزی:

* کسب مقام در نمایشگاه گروهی در سال 1370 در نگارخانه مانی به مناسبت روز زن

* دریافت گواهی خوشنویسی با درجه عالی در سال 1372

* شرکت در نمایشگاه گروهی مجتمع فرهنگی هنری در سال 1381

* شرکت در سمینار آموزشگاه‌های آزاد هنری کل کشور در تهران در سال 1383

* شرکت در نمایشگاه بین‌المللی هنر و هنرمند در سال 83 تا 86

* برگزاری نمایشگاه انفرادی در سال 86 در تبریز نگارخانه استاد یاسمی

* شرکت در نمایشگاه جشنوراه ملی زنان نام آور و نان آور در قزوین سال 86

* برگزاری نمایشگاه گروهی از آثار اساتید و هنرمندان برجسته تبریز با عنوان یادبودی برای استاد طباطبایی در اردیبهشت ماه سال 1393

* دریافت لوح سپاس در جشنواره فرهنگی و هنری احیای دریاچه ارومیه از مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در چندین دوره

* دریافت لوح سپاس از مدیر کل آموزش فنی حرفه ای استان آذربایجان شرقی در نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی جاده ابریشم

* برگزرای ورک‌شاپ خیابانی  در سال 1394

* شرکت در نمایشگاه گروهی فستیوال «گهواره بشریت در نخجوان» در سال 1395

* دریافت لوح سپاس در برگزاری نمایشگاه دومین جشنواره استانی مد ولباس در سال 95

* شرکت در نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های زنان تحت عنوان ریحانه و دریافت لوح تقدیر از سوی مدیرکل امور خانواده و بانوان استانداری آذربایجان‌شرقی

* دریافت لوح سپاس از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در چندین دوره

* شرکت در جشنواره «کاتی» در شهر ساری استان مازندران و کسب رتبه اول کشور توسط هنرجویان آموزشگاه

* شرکت در چندین نمایشگاه گروهی تحت عنوان «همدلان فردای آذربایجان» در گالری یاسمی تبریز در سال 1396

* شرکت در نمایشگاه گروهی هنرمندان نقاش و تصویرگر زن تبریز در سال 96 در گالری میرعلی تبریز

* برگزاری ورک‌شاپ نقاشی با انگشتان در سالن نسل فردا در اسفند ماه 96

* برگزاری نمایشگاه گروهی آثار هنرجویان آموزشگاه سما در خرداد ماه 97

* برگزاری ورکشاپ نقاشی در خرداد ماه 97
 

معصومه درخشان

انتهای پیام/60020/ 40/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول