اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اردبیل

رفع خواب اقتصاد با خلاقیت/کسب‌وکارهای نوینی که می‌توانند گره‌گشای بیکاری باشند

باذهن خلاق ،فکری روشن و هزاران امید قدم در راه کارآفرینی می گذارند، حال پایان بخش این امیدها و آرزو ها کجاست و سقف آرزوهایشان چه می شود را دست انداز های برسر راه بهتر می دانند .

رفع خواب اقتصاد با خلاقیت/کسب‌وکارهای نوینی  که می‌توانند گره‌گشای بیکاری باشند

خبرگزاری فارس اردبیل - سرویس اجتماعی؛ سارا دختر جوان و فارغ التحصیل مهندسی منابع طبیعی از دانشگاه محقق اردبیلی است که میگه با فکرش معامله کرده، فکر کرده، ذهن پرورش داره و ایده‌ای نو ایجاد کرده و قدم در راه فعلیش که خیلی هم ازش راضیه گذاشته است.

سارا با اعتماد بنفس تمام میگه؛ مسیری که من انتخاب کردم یک مسیر جدید و نو هست اگر کسی که وارد این مسیر می‌شه به هدفی که انتخاب کرده علاقه داشته باشه کل مسیر زندگیش عوض می‌شه چرا که اتفاقاتی در مسیر رویدادهای کارآفرینی می‌افته که خیلی هیجان انگیز و جذاب هستند و درصورتی که علاقمند باشید دیگر دلتان نمی‌خواهد از این کار خلاقانه دور شوید و این کاملا در مورد خود من صدق می‌کند.

سارا نعمتی یکی از هزاران جوان خلاق کشورمان است که در حوزه استارتاپ فعالیت می‌کند. حالا قبل از اینکه پای صحبت‌های این جوان با استعداد و ایده‌پرداز بنشینیم مروری به استارتاپ داشته باشیم.

استارتاپ ویکند یا رویدادهای کارآفرینی یکی از فرآیندهای آموزشی ترویجی کارآفرینی است که در جهت ارتباط دانشگاه و مدارس با صنعت و کارآفرینی و حرکت به‌سوی ‌اشتغال می‌باشد. در دنیای امروز کسب و کار استارتاپ یکی از داغ‌ترین موضوع‌هایی است که حول محور فناوری و تکنولوژی شکل می‌گیرد وپتانسیل بالایی برای رشد در آینده دارد بزرگترین هدف هر استارتاپ هر چند کوچک باشد نوآوری است که می‌تواند مقدمه‌ای برای اشتغال باشد.در واقع استارتاپ یک شرکت کوچک که در حال درآمدزایی و رشد نیست. استارتاپ یک سازمان موقت است که با هدف یافتن یک مدل کسب و کار تکرارپذیر و مقیاس پذیر به‌وجود آمده است.

استارت آپ‌ها قادرند با سرمایه‌گذاری اندک و بهره‌گیری از ایده‌های نوین تحولی شگرف در اقتصاد به خواب رفته کشور ایجاد کنند و همین امر باعث شده در دنیای کنونی استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد کشو‌‌‌‌رها داشته باشند. به‌طوری که درسال‌های اخیر شاهد رشد کسب وکارهای نوین در سطح کشور‌ها هستیم. اما از قلم نیفتند که فعالان این حوزه هم مثل همه کارها و فعالیت‌ها با کوهی از مشکلات و دردسرها دست و پنجه می‌کنند. استارت آپ‌ها هم با مشکلات بسیاری در جهت رشد و فعالیت مواجه هستند،که یکی از مهمترین آنها عدم تخصیص اعتبارات و حمایت‌های لازم از سوی دولت است.

البته باید یاد آور شد که در هیچ جای دنیا دولت‌ها حامی استارت آپ‌ها نیستند و نبوده‌اند. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که هزینه رشد استارت‌آپ‌ها را دولت‌ها پرداخت کنند، بلکه صاحبان این مشاغل باید با ایده‌پردازی‌های نوین، استفاده از تجارب افراد موفق در این حوزه و همچنین انجام تبلیغات گسترده ضامن بقای خود باشند و دولت باید کنار این بخش قرار گیرد ، نه در روبه رو .

یکی از اصلی‌ترین اهداف راه‌اندازی استارت آپ‌ها ایجاد نوآوری و خدمت‌رسانی برای راحتی و آسایش افراد در زندگی است، امروزه استارت آپ‌ها توانسته‌اند در جذب نیروی کار، موفق عمل کنند که با آغاز به کار آنها افراد بیشتری جذب بازار کار شده‌اند که این خود می‌تواند یکی از امتیازات کسب و کارهای نوین باشد.

از آنجایی سطح بیکاری در کشورمان رو به روز به لطف نمی دانم چه؛ درحال افزایش است و باتوجه به اینکه ادارات دولتی جایی برای جوانان ندارند و کارخانه‌هایمان هم به لطف تحریم‌ها و هزاران مشکل دیگر یکی پس از دیگری در حال تعطیلی است، به‌نظر می‌رسد استارتاپ‌ها بهترین راه حل در ایجاد اشتغال باشند البته این در صورتی خواهد بود که حمایت‌ها تنها درحد دو جمله و حرف نباشد و مشکلات سد راه استارتاپ‌ها رفع شود حالا این حمایت‌ها منظور حمایت مالی نیست گاه حمایت معنوی خیلی بالاتر و برتر از حمایت مالی اثرگذار خواهد بود.

حال سارا نعمتی، جوان نخبه اردبیلی در حوزه استارت آپ فعالیت داشته و علاوه بر کار از اینکه صاحب شغل شده درآمد هم دارد. گفتگویی با این شخص ترتیب دادیم؛

فارس: چطور شد که وارد حوزه استارتاپ شدید؟

سارا نعمتی: دانشجوی لیسانس مهندس منابع طبیعی بودم اما در کنار تحصیل در زمینه گرافیک هم فعالیت داشتم البته من بیشتر خودم را یک طراح می‌دانم تا مهندس، زمانی که دانشجو بودم دوست داشتم که در یکی از رویدادهای استارتاپی شرکت کنم، در مورد استارتاپ‌ها شنیده بودم و تحقیق هم کرده بودم برای همین در یکی از رویدادهای کارآفرینی که در تهران برگزار می‌شد ثبت نام کردم و این آغاز مسیر جدید در زندگی من بود، رویدادی که اولین بار شرکت کردم درمورد محیط زیست بود و با حضورم در آن رویداد وارد مسیر استارتاپی شدم. بعد از آشنایی تمام تلاشم این بود که در این مسیر بمانم و خودم را تثبیت کنم و خداروشکر هم همین اتفاق افتاد.

با تیم‌های متعددی کار کردم تعدادی از این تیم‌ها با شکست مواجه شدند و از هم پاشیدند و من بعد از هربار شکست مصمم‌تر راهم را ادامه دادم، البته در این بین تعدادی از تیم‌هایی که با آن‌ها همکاری داشتم کاملا موفق شدند و الان هم به فعالیتشان ادامه می دهند و می‌شو‌د گفت که در حال حاضر یکی از موفق‌ترین استارتاپ‌ها محسوب می‌شوند.

فارس: در مورد استارتاپ‌ها توضیحی ارائه می‌کنید؟

سارا نعمتی: استارتاپ‌ها کسب وکارهای نوپایی هستند. در واقع به این شکل که شما درجامعه اطراف خود یک نیاز یا مشکلی را می‌بینید و سعی می‌کنید با داشتن یک راه خلاقانه آن مشکل را حل کنید و از اینجا استارتاپ شروع می‌شود شما ایده می‌دهید، تیم تشکیل می‌شود و تیم بر روی ایده کار می‌کند و به مرحله تجاری سازی می‌رساند.

عمدتا استارتاپ‌ها عدم قطعیت دارند، تکرارپذیر و مقیاس پذیرند. عدم قطعیت یعنی اینکه شما نمی‌دانید قراره چه اتفاقی برای ایده‌هایتان بیفتد چه مسیری در انتظار شماست. مقیاس‌پذیر یعنی اگر شما نیروی انسانی را زیاد کنید منابع را فراهم کنید می‌توانید رشد بیشتری داشته باشید و موفقیت چندین برابر می‌شود و تکرارپذیر یعنی مداوم کارتان را دنبال کنید و متوقف نشوید و اجازه ندهید منابع از بین برود در واقع شکست را نپذیرید و هربار مصمم‌تر ادامه دهید در واقع مشخصه استارتاپ‌ها خلاق بودنشان است.

باید گفت که استارتاپ‌ها هم مثل همه کسب‌وکارها مشخصات خاص خود را دارند استارتاپ ویکندها یک رویداد هستند و آدم‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند با کمک یکدیگر یک ایده را پرورش می‌دهند.

فارس: جایگاه استارت آپ ها در دنیا و ایران:

سارا نعمتی: در دنیا و ایران استارتاپ‌ها در حال رشد هستند نمی‌توان گفت که در کشورهای دیگر استارتاپ‌ها جایگاه واقعی خود را پیدا کردند ولی خیلی از ایران جلوتر هستند در واقع در دنیا به کسب وکارهای نوپا اهمیت و فضای بیشتری نسبت به ایران داده می‌شود آنها به این نتیجه رسیدند که کسب وکارهای نوپا می‌تواند مشکل بیکاری را حل کند ولی متاسفانه ما هنوز خیلی راه داریم که به آن نقطه برسیم، استارتاپ‌ها درایران فعلا در اول راه هستند.زمینه کاری سختی است یکی از علت‌های این سختی هم اینکه نمی‌دانی به موفقیت می‌رسی یا نه.

یکی از مشکلاتی که استارت‌آپ‌ها دارند، ناآگاهی‌ برخی مسؤولان از مفاهیم و مدل‌های کسب‌وکار در دنیای جدید است. تفکر سنتی در این رابطه باعث می‌شود تا برخی از مسؤولان متوجه خواست‌ها و نیازهای فعالان این حوزه نشوند. البته به‌نظرم در کنار این مشکل و توجه نکردن مسؤولان به کسب وکارهای نوپا، افرادی هم هستند که خود را صاحب نظر در این حوزه می‌دانند در حالی که هیچ دانشی درمورد استارتاپ‌ها ندارند.

فارس: دست اندازهایی که بر سر راه داشته‌اید؟

سارا نعمتی: یکی دیگر از مشکلات حوزه استارتاپ‌ها برگزاری رویداهای مختلف به‌خصوص در شهرستان‌ها است. یک اتفاق عجیب و غریب در این حوزه که خیلی جای تعجب دارد انگار چشم هم چشمی جامعه به حوزه کار هم رسیده یعنی از روی چشم هم چشمی و برای اثبات خودشان، می آیند رویداد برگزار می‌کنند، رویدادی که نه آموزشی دارد نه چیزی، بلکه فقط هزینه و وقت را می‌گیرد. برگزاری رویداد به‌خودی خود خوب و بدون شک می‌تواند یکی علل و گرایش جوانان به این حوزه باشد اما این درصورتی است که رویدادها کارشناسی شده و متناسب با نیاز برگزار شود و مهم‌تر اینکه افرادی که علم و دانش این حوزه را دارند رویداد برگزار کنند و تنها هدفشان کمک به این حوزه وکسب وکارهای نوپا باشد.

اگر کسب و کارهای نوین رشد کنند قطعا به رفع بیکاری کمک شایانی خواهند کرد؛ وهله اول آموزش درست است استارتاپ‌ها با هزینه کم شروع می‌شوند و چیزی که منجر به موفقیت تیم ها می‌شود کارتیمی و روحیه کارجمعی است اینکه افراد تخصص کامل داشته باشند مخاطب شناسی کنند و کارشان را کامل بشناسند و از شکست نترسند و مسؤولان هم مشکل‌تراشی نکنند.

فارس: و اما حرف پایانی ...

سارا نعمتی: در بحث تامین مالی و سرمایه‌گذاری و عدم پذیرش کسب وکارهای نوپا توسط برخی از مسؤولان باید فکری کرد و اینکه مسئولان محترم لطفا قولی ندهند که عمل نمی‌کنند.

البته این را هم باید بگویم که هر استارتآپی برای دریافت مجوز با چالش‌هایی در دستگاه‌های اجرایی رو به رو می‌شود که باید مسؤولان برای رفع آن اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، چیزی که مشخص است اینکه امروز عدم درک تجارت نوین و الزامات آن موجب می‌شود خلاقیت جوانان در پیچ و خم سختگیری‌های نامعقول از میان برود.

در حال حاضر برای حل مشکلات تامین مالی و سرمایه‌گذاری در حوزه استارتاپ‌ها اقداماتی دربخش خصوصی رخ داده و شرکت‌هایی با عنوان شتاب‌دهنده‌ها شکل گرفته و توانسته‌اند قسمتی از بار فضای کسب و کار استارتاپی را به دوش بکشند. امروزه اگر شما به معنای واقعی ایده نابی داشته باشید، می‌توانید از شتاب دهنده‌ها برای اجرای ایده‌های خود کمک بگیرید. اما لازم است که برای حل قسمت بیشتری از بزرگترین مشکل فضای استارتاپ‌ها تلاش‌های بیشتری هم از جانب بخش خصوصی و هم از جانب نهادهای حکومتی صورت بگیرد.

در ادامه پای صحبت هایی بنیانگذار شتاب دهنده جاویدان نشستیم. این شرکت شتاب دهنده در اردبیل مستقره و از استارتاپ ها حمایت همه جانبه دارد.

آقای رامین عبدی بنیانگذار شتاب دهنده جاویدان دل پری از مشکلاتی که برسر راهشان ایجاد شده دارد و با خوشحالی به تبدیل چندین ایده به کسب و کار اشاره دارد. وی معتقد است وام برای استارتاپ‌ها همانند سم است. عبدی می‌گوید؛ کمک‌های مالی به صورت وام نمی‌تواند در موفقیت استارتاپ‌ها موثر باشد اعطای وام به استارتاپ‌ها درست و عقلانی نیست چراکه شروع کننده استارتاپ‌ها اصولا جوانانی هستند که سرمایه مالی ندارند و اگر در همان مرحله اول وام دریافت کنند تمام فکرشان به باز پرداخت مشغول شده و چون در اول کار معمولا سوددهی کم هست توان پرداخت وام را نخواهند داشت و درنتیجه تیم منحل می‌شود و خودشان هم با مشکل مواجه می‌شوند.

برای حل این مشکل مجموعه ما به‌صورت بلاعوض به استارتاپ‌ها کمک می‌کند و در واقع شریک تجاری استارتاپ‌ها می‌شویم سرمایه نقدی و تجهیزات سخت افزاری در اختیار تیم‌ها قرار می‌دهیم و تا مرحله سوددهی حمایت می‌کنیم و شریک سود این تیم‌ها می‌شویم.

تا به امروز و از زمان فعالیت حدود ۱۳ استارتاپ در زمینه آی سی تی جذب کرده‌ایم که از این تعداد۵ مورد کاملا موفق، ۶ مورد با شکست روبه رو شده و۲ مورد هم درحالت تعلیق است که دلیل شکست ۶ مورد نبود تیم منسجم بود.

در مجموعه ما درحال حاضر ۱۵ نفر به‌صورت مستقیم مشعول هستند که البته پرسنل از این تعداد بالاتر بود و به دلیل قوانین دست وپاگیر کار و پایدار نبودن اشتغال دراین حوزه کاهش یافت.

گفت‌وگو: کبری عزیزی

انتهای پیام/3463/125

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول