اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

در گزارش فارس عنوان شد

نکوداشتی برای یک هنرمند کُرد با خلق ۳۰ اثر میهنی و حماسی

آئین نکوداشت مردی از جنس هنر از دیار کُردهای افتخارآفرین ایران اسلامی شفیع خالدی کیمنه‌ای که خالق ۳۰ اثر در ارتباط با میهن و حماسه است در سنندج برگزار شد.

نکوداشتی برای یک هنرمند کُرد با خلق ۳۰ اثر میهنی و حماسی

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، بارها شنیده‌ایم و خوانده‌ایم، کردستان مهد فرهنگ و تمدن است، سرزمین هنرمندان و نام‌آورانی که افتخارآفرین این مرز و بومند و نام و یادشان مایه‌ سربلندی استان است.

در میان هنرمندان کردستانی هنرمندانی از استان‌های همجوار در این استان رشد یافته و موفقیت‌آفرین بوده‌اند که مایه‌ افتخار سرزمین فرهنگ و هنر شده‌اند.

استاد خالد شفیع خالدی "کیمنه‌ای" از هنرمندانی است که در سال ۱۳۲۰ در روستای کیمنه از توابع شهر پاوه در کرمانشاه بدنیا آمد که هنر خود را به صورت موروثی و سینه به سینه از اجدادش آموخته است.

استاد شفیع کیمنه‌ای بعد از انقلاب اسلامی به دلیل ویران شدن زادگاهش یعنی روستای کیمنه در اثر جنگ تحمیلی، به همراه خانواده خود به سنندج کوچ کرد و از سال 1361 در صدا و سیمای مرکز کردستان مجددا شروع به فعالیت کرد و از هنرمندان دیگر نیز دعوت به فعالیت فرهنگی و هنری کرد.

ایشان در اکثریت برنامه‌های تلویزیون از جمله صدا و سیمای کردستان، مهاباد، کرمانشاه، شبکه یک و 2 و چهار، خبر و شبکه جهانی سحر همکاری داشته و علاوه بر ان در جشنواره‌های داخلی و خارجی نیز شرکت کرده است.

امروز این هنرمند عرصه‌ی موسیقی سرزمین‌مان، در سن ۷۷ سالگی بعد از 6 دهه فعالیت حرفه‌ای در زمینه آواز هورامی موفق به اخذ گواهینامه درجه یک هنری (دکتری رسمی) از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد و به عنوان نخستین خواننده کُرد به این موفقیت بزرگ دست پیدا کرد و در میان 35 هنرمند ایرانی که اسم‌شان ثبت ملی شده است، قرار گرفت.

اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با حمایت شرکت کوباک آئین نکوداشت این هنرمند نام‌آوازه‌ استان را با حضور مهمانانی از داخل و خارج کشور در مجتمع فرهنگی فجر سنندج برگزار کرد.

توجه به موسیقی اصیل و محلی کردستان برای رونق آن نخستین اقدام انجام شده بود

پژوهشگر حوزه موسیقی نواحی و رئیس اسبق واحد موسیقی صدا و سیمای مرکز کردستان در این آئین اظهار کرد: نخستین حرکت‌ها و اقداماتی که برای موسیقی کردستان انجام دادیم با رویکرد توجه به موسیقی اصیل و محلی این دیار بود.

هوشنگ جاوید با اشاره به اینکه استاد شفیع کیمنه‌ای جزو نخستین افرادی بود که در راستای هدف مذکور به یاری ما آمد، افزود: با کمک این استاد توانستیم نخستین تصویر از خواننده هورامی را در سال 76 از شبکه دو سیما پخش کنیم.

این پژوهشگر حوزه موسیقی نواحی عنوان کرد: گرچه تصویری از موسیقی اورامی در صدا و سیما قبل از انقلاب نداریم، اما استاد شفیع پیشکسوت تصویر آواز اورامی در رسانه ملی به شمار می‌رود.

جاوید با اشاره به اینکه مقام‌ها و آوازهای کُردی هر کدام بهره از طبیعت دارند، بیان کرد: استاد شفیع کیمنه‌ای نزدیک 30 اثر در ارتباط با میهن، حماسه و موضوعات ملی تولید کرده است.

وی یادآور شد: استاد تلاش کرد آوازهای اورامی را در همه اشکال آن به مردم بشناساند و حال این استاد گرانقدر حوزه موسیقی از گذر ملی عبور کرده و هنرمند بین‌المللی شده و باید قدر او را بدانیم.

 

تلاش ۶۰ ساله‌ ماموستا شفیع در خدمت به هنر و آواز اورامی قابل تحسین است

نویسنده و محقق حوزه موسیقی از سلیمانیه اقلیم کردستان عراق هم در این مراسم با تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم بیان کرد: شفیع کیمنه‌ای 60 سال از عمر خود را صرف خدمت به هنر و آواز هورامی کرده است که تلاش ایشان قابل تحسین است.

ایوب کیخارستم اعلام کرد: بی‌شک موسیقی و ادب به انسان آرامش می‌بخشد و در ذهن و یاد همه علاقمندان به موسیقی آوازها و آهنگ‌های استاد کیمنه‌ای ماندگار خواهد بود.

وی با بیان اینکه کم هستند تعداد کسانی که برای خود، خانواده و ملت‌شان تاریخ‌ساز باشند، اضافه کرد: ماموستا شفیع کیمنه‌ای یکی از این افراد است که وجود او برای همه ما مایه افتخار است.

وی افزود: چه خوب است که از هنرمندان تا زمانی که زنده هستند حمایت و تجلیل کنیم و این شیوه شایسته و ارزشمند را اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در پیش گرفته که شایان تقدیر است.

تحقیقات کمی در خصوص قدمت موسیقی اورامان انجام شده است

یک کارشناس موسیقی به بیان مطالبی در خصوص تحقیق خود در حوزه موسیقی اورامان پرداخت و با اشاره به اینکه تحقیقات کمی در ارتباط با قدمت موسیقی اورامان انجام شده است، اظهار کرد: سال 74 که مشغول تحقیق در ارتباط با موسیقی اورامان بودم با ماموستا شفیع کیمنه‌ای آشنا شدم و این استاد گرانقدر موجب شد شناخت دقیقی از گونه‌های آواز اورامان پیدا کنم.

به گفته‌ بهمن حاجی‌امینی، موسیقی اورامان صرفا آوازی است و تنها ساز آن چه‌پله (دست زدن) است و امیدواریم ماموستا شفیع کیمنه‌ای سالیان متمادی همچنان چراغ موسیقی را روشن نگه دارند.

وی با بیان اینکه جوانان امروز تحت تاثیر انواع موسیقی جهان قرار گرفتند، اضافه کرد: برگزاری چنین بزرگداشتی موجب خواهد شد تا جوانان بزرگان موسیقی جامعه خود را بشناسند و از آنها الگوبرداری کنند.

ترویج موسیقی اصیل از تهاجم فرهنگی دشمنان جلوگیری می‌کند

فرزند ماموستا شفیع خالدی نیز در ابتدای این مراسم با اشاره به اینکه ترویج و نشر موسیقی اصیل و محلی راهی برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان است، بیان کرد: از مسئولان فرهنگی کشوری و استانی انتظار می‌رود بیشتر در این رابطه تلاش کنند.

عادل خالدی خواستار آموزش موسیقی فولکلور در مدارس در راستای زنده نگه داشتن آن شد و گفت: بهبود و رسیدگی به معیشت هنرمندان و تاسیس کانون پیشکسوتان هنرمند از دیگر خواسته‌های ما از مسئولان است. 

همه باید حامی فرهنگ و هنر منطقه خود باشیم

سرپرست معاونت امور هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان نیز در این مراسم اعلام کرد: حمایت از فرهنگ و هنر در هر منطقه‌ای امری ضروری است لذا همه باید حامی فرهنگ و هنر منطقه خود باشیم.

 سامان احمدی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران فضای باز و مطلوبی برای اقوام مختلف ایجاد کرده تا بتوانند تولیدات فرهنگی و هنری خود را هم در داخل و هم خارج از کشور عرضه کنند.

وی گفت: حضور پرشور مردم از مناطق کُردنشین کشور در این مراسم نمودی از شور فرهنگی مردمان این دیار و بیانگر علاقه و حمایت آنها از تلاشگران و فعالان حوزه هنر بویژه پیشکسوتان حوزه موسیقی است.

بعد از این دو سخنرانی کلیپی پخش شد که در آن تعدادی از آهنگسازان و پژوهشگران موسیقی در ایران و اقلیم کردستان عراق در ارتباط با ماموستا شفیع خالدی کیمنه‌ای و آثار او نظرات خود را بیان کرده بودند.

در ادامه این مراسم از تمبر یادبود استاد شفیع کیمنه‌ای که به همت اداره‌کل پست استان تهیه شده بود رونمایی شد و گروه موسیقی از سلیمانیه به اجرای برنامه پرداختند.

در پایان این مراسم از سال‌ها تلاش و کوشش استاد شفیع کیمنه‌ای تجلیل شد.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۲ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول