اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مرکزی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی:

سرانه جنگل استان مرکزی 200 مترمربع است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: سرانه جنگل در استان 200 مترمربع و پایین تر از استاندارد کشوری است.

سرانه جنگل استان مرکزی 200 مترمربع است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، درختکاری از جمله علائق ملی و سنت‌های تاریخی ایرانیان است، در واقع ایرانیان با این حرکت نمادین به استقبال فصل بهار رفته و زندگی را به زمین باز می‌گردانند.

مشارکت همگانی و فعالیت اثربخش مردم در بحث کاشت درختان، محیطی زیبا برای زندگی سالم شهروندان فراهم می‌کند و با توجه به رشد صعودی جنگل‌زدایی این حرکت مردمی می‌تواند راه مقابله‌ای برای بیابان‌زایی باشد.

جنگل‌زدایی که به واسطه فعالیت انسان‌ها روندی صعودی را در پیش گرفته تهدیدی جدی برای زیست‌گاه موجودات زنده است و اگر این روند ادامه پیدا کند تا صد سال آینده تمام جنگل‌های زمین از بین خواهد رفت.

در راستای فرهنگ کاشت نهال و درختکاری و مراقبت از این میراث ارزشمند توسط عموم مردم هفته‌ای با عنوان هفته منابع طبیعی  و درخت‌کاری اختصاص داده شده است که از 15 اسفند آغاز و تا 22 اسفند ادامه دارد.

با توجه به اهمیت حفظ منابع طبیعی و نحوه مشارکت و حضور مردم در این امر مهم و خطیر با عبدالحسین محمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی به گفت‌وگو نشستیم.

فارس: در هفته منابع طبیعی و درخت‌کاری چه برنامه و اقداماتی قرار است انجام شود؟

محمدی: در سال جاری هفته منابع طبیعی با عنوان «منابع طبیعی بزرگترین منابع سرمایه ملی» نام‌گذاری شده است، در این زمینه بیش از 100 برنامه اعم از چاله‌کنی و درختکای با مشارکت دستگاه‌های دولتی، سمن های مردم‌‌نهاد و عموم مردم در سطح استان برگزار می‌شود.

سازمان منابع طبیعی درصدد است با همکاری دیگر دستگاه‌های استان بحث منابع طبیعی و حفاظت از آن را به عنوان یک فرهنگ عمومی به مردم استان بشناساند.

فارس: نقش مردم در حفظ و نگهداری از پارک‌های جنگلی چیست؟

محمدی: متولی اصلی در بحث حفظ و نگهداری از نهال‌ها و درختان مردم هستند، سالانه درختان مختلفی در سطح استان توسط منابع طبیعی کاشته می‌شود اما از جمله اولویت‌های مهم سازمان حفظ و نگهداری مراتع و پارک‌های جنگلی است که این امر مهم بدون حضور و مشارکت مردم محقق نخواهد شد.

73 درصد عرصه‌های استان عرصه ملی است، اگر چه در بحث  ایجاد و توسعه فضای جنگلی اقدامات مطلوب توسط اداره کل منابع طبیعی و جنگل‌داری انجام شده اما رشد و توسعه این روند به مشارکت همگانی نیاز دارد و در این راستا می‌طلبد تا مسوولان استانی، مردم‌نهادها و آحاد مردم در این امر مهم گام بردارند.

در بحث اجرای پروژه‌هایی همچون چپقلی و ترسیم کربن محلات که با ایده‌ و نقش مردمی به نتیجه رسیده است، اداره کل منابع طبیعی به دنبال آن است تا چند پروژه دیگر را به همین منوال در استان ترسیم و اجرایی کند.

فارس: اقدامات آتی اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی چیست؟

محمدی: انجام پروژه‌های مختلف درختکاری در پارک‌های جنگلی در سطح استان از جمله اقدامات سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری استان در آینده است.

با توجه به روند زندگی ماشینی و افزایش آلودگی‌‌ها منابع طبیعی به دنبال آن است تا با توسعه جنگل‌ها و اقدامات بیولوژیکی در سطح استان این میزان از آلودگی را کاهش دهد.

از جمله اقداماتی که در این هفته قرار است انجام شود مراسم نهرمیان و کاشت گل‌ محمدی و گیاهان دارویی است که در این راستا دو هدف مقابله با بیابان‌زدایی و تولید و اشتغال‌زایی برای مردم روستاها دنبال می‌شود.

فارس: برای بهبود اصلاح مراتع چه اقداماتی انجام شده است؟

محمدی: اعتبارات تخصیص داده شده از محل صندوق توسعه ملی در سه حوزه جنگل‌کاری، بهبود اصلاح مراتع و کارهای آبخیزداری است، در بحث اصلاح مراتع اقداماتی همچون احیای پوشش گیاهی دو هزار و 200 هکتار از مراتع، 4 هزار و 700 هکتار غرق در سطح مراتع  150 هکتار بانکت‌بندی در اراضی شیب‌دار در سه شهرستان خمین و تفرش و دلیجان انجام شده است.

فارس: با توجه به کمبود منابع آبی در بحث مدیریت جامع آبخیزداری چه اقداماتی را انجام داده است؟

محمدی: در این راستا اقدامات بسیار خوب در سطح استان انجام شده است، از جمله بازگرداندن آب درون چاه، قنوات و چشمه‌های روستاهایی که به دلیل کم‌آبی مردم در حال کوچ بودند که با این اقدام رونق کشاورزی و حیات را به روستاها بازگردانده شد.

با توجه به فرسایش خاک استان که سالانه 13 هزار تن در هکتار است برنامه‌ریزی شده است تا این روند در استان کاهش یابد و این امر با احیا و حفاظت از پوشش گیاهی محقق می‌شود.

فارس: سرانه جنگل‌کاری در استان چقدر  بوده و چه میزان با استاندارد جهانی برابر است؟

محمدی: سرانه جنگل در جهان 6 هزار و 200 مترمربع، در کشور 2 هزار متر مربع و در استان 200 مترمربع است، اختلاف بسیار است از این‌رو می‌طلبد برای رسیدن به استاندارد کشوری بحث جنگل‌کاری در مناطق مستعد که پایه جنگلی دارد مورد توجه قرار گیرد.

با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند بحث پوشش گیاهی و حفاظت از آن باید جایگاه واقعی خود را در فرهنگ عمومی پیدا کنند باید به این امر توجه شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول