اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

شایعاتی که آمدنیوز به خورد مخاطبان داد

دروغ‌ها و شایعات خنده‌دار «آمدنیوز» به حدی است که از این شبه رسانه به «فیک‌نیوز» شهرت پیدا کرده است.

شایعاتی که آمدنیوز به خورد مخاطبان داد

از شایعه تا واقعیت: مستند ایستگاه پایانی دروغ، علاوه بر اینکه وزن رسانه‌‌های ضدانقلاب و دشمنان جمهوری اسلامی را نشان داد، پرده از درگیری‌های اپوزیسیون برداشت.

پس از انتشار دو قسمت از این مستند، ریزش کاربران این کانال تلگرامی آغاز شد و آن عده‌ای از کاربران هم که تا این مدت به این بازوی رسانه ضدانقلاب اعتماد داشتند هم در حال خروج از این کانال هستند.

عملکرد آمدنیوز در طول این مدت آنقدر خنده‌دار بوده که بسیاری از اهالی رسانه و شبکه‌های اجتماعی از این شبه‌رسانه به  «فیک نیوز» یاد می‌کنند. در ادامه نیزبه تعدادی از این دروغ‌پردازی‌ها اشاره می‌شود.

آمدنیوز در اواسط مردادماه تصویر زیر را تحت عنوان «۱۴ مردادماه؛ زمین‌گیر شدن نیروهای پلیس در اکباتان» منتشر کرد، تصویری که با کمی دقت می‌شد تشخیص داد افراد حاضر در تصویر لباس گرم برتن دارند و این یعنی تصاویر گرفته شده مربوط به فصل سرماست. به فردی که کاپشن قرمز بر تن دارد توجه کنید:

 

* کاپشن هایی که دست آمد نیوز را رو می‌کند

آمد نیوز همچنین این تصویر قدیمی سال‌های گذشته مقابل فرمانداری ساری را به عنوان آغاز ناآرامی‌های مردادماه 97 شهرهای شمالی منتشر کرد، تصویری که باز فردی که کاپشن به تن دارد دست آن ها را رو کرد.

 

* شایعه به آتش کشیدن پمپ بنزین در اصفهان

طی روزهای گذشته که تعدادی از مردم اصفهان در اعتراض به وضعیت اقتصادی نامساعد به خیابان‌ها آمدند، آمدنیوز برای وخیم نشان دادن اوضاع فیلم کوتاهی را منتشرکرد و مدعی شد که مردم پمپ‌بنزین شهید حججی را به آتش کشیده‌اند، اما پس از دست به دست شدن این شایعه، با علم به دروغ بودن تصویر منتشر شده، آن را از روی خروجی‌اش حذف کرد.

 

این شایعه آمدنیوز درحالی منتشر شد که اصلا در آن منطقه، پمپ بنزینی به نام شهید حججی نامگذاری نشده و تصویر ادعایی آمدنیوز، مربوط به تصویر آتش سوزی در بندرلنگه بود که چند هفته پیش براثر یک ایراد فنی رخ داده بود.

 

* شعله ور کردن شایعات در حادثه سنندج

بدبین کردن مردم به نیروهای نظامی و امنیتی و بالاخص سپاه، از دیگر سیاست‌های اصلی آمدنیوز است. این شبه‌رسانه تلاش می‌کند در هریک از اقدامات نیروهای امنیتی، نقطه‌ضعف کوچکی پیدا کند تا با بزرگ‌نمایی آن، اذهان مردم را نسبت به خدمات این نیروها بدبین کند. اما در این مورد هم برای اینکه دست‌خالی نماند، هر اتفاق نامطلوبی را به‌شکلی به نیروهای امنیتی منتسب کند.

پس از برخورد یک تانکر حمل سوخت با یک دستگاه اتوبوس مسافربری در سنندج (20 تیرماه) که متاسفانه منجر به جان باختن چندین نفر از هموطنان‌مان شد، آمدنیوز بازار شایعات را داغ کرد.

آمدنیوز به سیاق خودش در این حادثه، تانکر را  متعلق به نیروهای امنیتی کشور معرفی کرد. سپس در یک بزرگنمایی تعداد کشته های حادثه را بیش از 40 نفر اعلام کرد درحالی که همه نهادهای مربوطه تعداد جان باختگان را 11 نفر اعلام کردند(اینجا) .

 

* ایفای نقش در اغتشاشات دی ماه 96

آمد نیوز در اغتشاشات دی ماه سال گذشته هم سعی در امنیتی نشان دادن جو کشور بود. این شبه رسانه ضدانقلاب، با انتشار تصویر زیر مدعی شد ماموران امنیتی ایران تانک ها را وارد خیابان کرده‌اند درحالی که تصویر ادعایی آن‌ها تصویر تانکی بوده که سال 94 (یعنی دو سال قبل از اغتشاشات 96) برای استقرار در یک نمایشگاه درحال انتقال بود.(اینجا)

 

* متهم کردن نیروهای امنیتی در قتل یک دختر جوان

آمد نیوز چند هفته پیش با انتشار تصویر مریم فرجی که تنها 24 ساعت دستگیر شده بود، ادعا کرد که وی توسط نیروهای انتظامی و امنیتی ایران کشته شده، است. حتی آمد نیوز در دروغی شاخدار مدعی شد تیمی برای حذف برخی فعالان اجتماعی در بسیج تشکیل شده اما با کشف جنازه فرجی و توضیحات دادستان فردیس و  وکیل خانواده فرجی مشخص شد که قاتل وی، نامزدش بود و توهمات این کانال ضدانقلاب صحت نداشته است. (توضیحات بیشتر را اینجا بخوانید)

 

* حمله به پاسداران امنیت با استناد به صفحات جعلی سپاه

درحالی که بارها مسئولان فعالیت صفحاتی به نام «سپاه پاسداران» را تکذیب کرده‌اند اما آمدنیوز بارها استناد به صفحات جعلی، علیه نهادهای انقلابی خبرسازی کرد. (برای مطالعه بیشتر اینجا را بخوانید)

 

* مصادره قربانیان حادثه حمله به خودروی آتش‌نشانی

یکی از دلخراش ترین حوادث سال گذشته، حمله اغتشاش‌گران به ماشین آتش نشانی بود که منجر به کشته شدن یک پدر و پسر در درود شد. آمد نیوز در ادعایی عجیب مدعی شد که آن ها توسط ماموران انتظامی ایران کشته شدند!

اما پدر غلامرضا و پدربزرگ شهریار هداوند ضمن تکذی ادعای آمد نیوز، اقدامات ضدانقلاب را محکوم کردند و خواستار برخورد با فتنه گران شدند.(اینجا)

 

* جعل فیلم تشییع بزرگان ایل بختیاری

آمد نیوز همچنین در زمان اغتشاشات سال گذشته با انتشار تصویری مدعی شد که 2 نفر(به اسم های امین رمضانی و آرش خدری)در جریان اعتراضات مسجد سلیمان کشته شدند. این کانال با انتشار فیلم کوتاهی مدعی شد که تشییع جنازه با شکوهی برای این کشته‌شدگان برگزار شد.

این درحالی بود که تصاویر ادعایی مربوط به تشییع چند تن از بزرگان ایل بختیاری بوده و حجت الاسلام امینی، امام جمعه مسجدسلیمان در گفت و گو با فارس نیز شایعه کشته شدن کسی در اعتراضات هفته گذشته در مسجدسلیمان  را به شدت تکذیب کرد و گفت: در این اتفاقات هیچ کسی کشته نشده است فقط خادم مسجد امام حسین(ع) از سوی فتنه‌گران مورد تعرض قرار گرفت و مجروح شد.(اینجا)

 

* بازی با احساسات مردم با استفاده از تصاویر آرشیوی

در حالی که سیاست جمهوری اسلامی در دفاع از حرم‌های اهل بیت(ع) و کمک های مستشاری ایران در عراق و سوریه بارها تبیین شده است اما رسانه‌های ضدانقلاب همیشه سعی در زیرسوال بردن این هدف دارند.

کانال آمد نیوز هم در همین رابطه به هر دروغی متوسل شد. آن‌ها تصویری که  سال پیش (سال 2016) در رسانه‌های خارجی منتشر شده بود را تحت عنوان کشته شده های غوطه شرقی منتشر کردند.

 

 

* جعل تصویر سال 2016 به جای بازداشتگاه دراویش

پس از آشوب‌های سال گذشته دراویش منتسب به گناباد، آمد نیوز تصویری را در کانال تلگرامی‌اش منتشر کرد و مدعی شد که این تصویر از بازداشتگاه دراویش است که وضعیت نامناسبی دارند.

پیگیری‌ها خبرنگار ما نشان داد تصویری که رسانه‌های ضدانقلاب به عنوان وضعیت نامناسب دراویش دستگیر شده منتشر کردند، سال 2016 یعنی دو سال پیش از ماجراهای خیابان گلستان هفتم، در برخی رسانه‌های کردی و همچنین فیس بوک برخی از کاربران  منتشر شده بود.

 

* شایعه‌ای برای تخریب تولیت آستان قدس

حمله به شخصیت‌های محبوب و ارزش، یکی دیگر از محورهای فعالیت‌های رسانه‌ای آمدنیوز است. انتساب رفتارهای غیراخلاقی، سوءاستفاده‌های مالی و تخلف از قانون به این افراد، برنامه ثابت آمدنیوز است که معمولا با انتشار اسناد جعلی در این زمینه تلاش می‌کند.

حجت الاسلام رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی هم یکی از اهداف ضدانقلاب و آمد نیوز است. آمدنیوز اواخر تیرماه لیستی را منتشر کرد و مدعی شد لیست آقازاده‌ها و  #ژنهای_خوب شستا، بزرگترین هلدینگ اقتصادی سازمان تامین اجتماعی و وابسته به وزارت کار است. در این لیست نام نوه حجت الاسلام رئیسی هم به به عنوان یکی از مدیران به چشم می خورد، درحالی که بزرگترین  نوه وی که حسین نام دارد 5 سال دارد.

 

* جعل حساب کاربری مدیرعامل تلگرام

در یکی دیگر از این موارد، آمد نیوز خبری منتشر کرد که در آن به ظاهر مدیرعامل تلگرام پاسخ یک کاربر را داده و او را به جنگ با سیاست‌‌گذاریهای مقامات ایران دعوت کرده  اما زمانی که به تصویر منتشر شده در این خبر دقت بیشتری می‌کنیم، مشخص می‌شود که نام اکانتی که آمدنیوز به عنوان حساب کاربری دوروف جا زده، اشتباه است و در نتیجه به وضوح مشخص است که این کانال معاند باز هم در دروغ پراکنی گاف داده است. (اینجا)

 

 

* حمله به پیام‌رسان‌های داخلی

در روزهای ابتدایی فیلتر تلگرام، آمدنیوز دست به انتشار لیست دروغی از تعرفه خدمات پیام‌رسان سروش کرد و  مدعی شد این پیام رسان، اطلاعات مردم را در اختیار نهادهای امنیتی قرار می‌دهد(اینجا). خبری که به سرعت توسط مسئولان این پیام رسان تکذیب شد.

 

 

* دروغ درخواست عفو مرتضوی توسط آیت‌الله هاشمی شاهرودی

یکی از دروغ آمد نیوز به جعل نامه ای اختصاص داشت که ادعا می‌کرد مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی برای سعید مرتضوی دادستان سابق درخواست عفو از رهبر انقلاب کرده است. (اینجا)

 

*  حمله به کمیته امداد

آمدنیوز در ایام شب‌های قدر به همراه شبکه ماهواره‌ای من‌وتو با انتشار فیلم‌هایی مدعی شدند جمهوری اسلامی از محل صندوق‌های صدقات واقع در خیابان‌های ایران به مردم فلسطین غذا، سحری، افطاری و دسر می‌دهد.

دروغی که به سرعت توسط مسئولان کمیته امداد تکذیب شد و اعلام کردند تنها صدقاتی که روی صندوق‌های آن‌ها نوشته شده باشد کمک به فلان کشور به خارج می‌رود. حتی فیلم‌های صندوق‌های کمیته امداد در کشورهای مختلف هم در پاسخ این شایعات منتشر شد.

 

* دروغ نجومی آمد نیوز در حد بودجه ایران!

هرچند طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان یکی از دغدغه‌های رسانه ها بوده اما آمدنیوز چندی پیش تصویری از مانده حسابی که کانال‌های فان و سرگرمی منتشر کردند را با عنوان دارایی حساب یکی از فرزندان مسئولان بازنشر داد. ادمین‌های آمد نیوز به همین موضوع ساده هم فکر نکردند که این رقم، چیزی در حدود نیمی از لایحه بودجه سال 97 پیشنهادی دولت به مجلس است.

 

* پخش شبهه حرام اعلام بودن گوشت منجمد

پخش شبهه حرام اعلام کردن گوشت منجمد براساس فتوای امام خمینی(ره) از آن دسته شبهاتی است که این روزها و در زمان توزیع گوشت منجمد در کشور دوباره منتشر شده است.

 

پاسخ کوتاه به این شبهه این است که رژیم‌صهیونیستی، نیوزیلند، ترکیه، بلغارستان و آلمان‌غربی در زمان اعلام حکم امام خمینی(ره) از صادرکنندگان گوشت یخ‌زده به ایران بودند. مسئله غیرشرعی و غیربهداشتی بودن گوشت‌های وارداتی از دلایل ممنوعیت استفاده از این گوشت‌ها بود اما این روزها چون گوشت‌های منجمد وارداتی به صورت حلال ذبح می‌شود، طبیعاً حرمت آن برداشته شده است. (اطلاعات بیشتر را اینجا بخوانید)

* شایعه برگشت خبرنگار آمریکایی صداوسیما با جت!

پس از دستگیری بی دلیل مرضیه هاشمی مجری آمریکایی الاصل شبکه پرس تی وی در آمریکا، آمدنیوز و رسانه‌های دیگر مدعی آزادی بیان نه تنها از حق او  دفاع نکردند بلکه شایعاتی را هم پیرامون وی مطرح کردند.

 

آمدنیوز درحالی در یک ادعای مضحک شایعه بازگشت مرضیه هاشمی با جت اختصاصی! را مطرح کرد که وی روز چهارشنبه ۱۰ بهمن ماه ساعت ۹ شب با پرواز لوفت‌هانزا از طریق فرودگاه امام خمینی(ره) وارد تهران شد.

 

*  شایعه علیه کشورهای همسایه

آمدنیوز در راستای بی‌اعتبار کردن ایران و برهم زدن روابط ایران و عراق، شایعه کرد که اردن  و مصر مسافرانی عراقی که در گذرنامه‌هایشان مهر ایران داشته باشد را نمی‌پذیرند.

اما جالب است که نه تنها این شایعه در هیچ یک از رسانه‌های معتبر اردن و مصر منتشر نشد، بلکه مراجعه به اصل خبر که تصویر ادعایی فوق خبری از آن گرفته شده، در واقع تکذیب خبری مبنی بر ممانعت عراقی‌هایی است که به ایران و سوریه سفر داشته‌اند.

 

* شایعه درباره مرتضوی

هرچند که به تازگی شایعه کردند در حکمی شخصی محکومیت سعیدمرتضوی بخشیده شده و سپس مشخص شد که تنها حکم شلاق مورد عفو  بوده و  متعلق به عفو عمومی همه زندانیان بوده و نه تنها سعید مرتضوی، اما آمدنیوز چندماه پیش شایعه سفر و اقامت سعیدمرتضوی که با برخورد دستگاه قضا در حال گذراندن محکومیتش است را مطرح کرد.

اما وکیل مرتضوی و سخنگوی دستگاه قضا با بررسی ابعاد این ادعا همان موقع شایعه حضور وی در عراق را رد کردند.

 

* شایعه دیگر از جنس آمدنیوز

شبه‌رسانه آمدنیوز هم که برخلاف ادعای مطلع بودن از پشت‌پرده اتفاقات ایران، بارها نشان داده اطلاعی از فضای داخل کشور ندارد با انتشار فیلم صداگذاری شده‌ای از گزارش شهسوار حسینی خبرنگار اعزامی صداوسیما در پاریس مدعی شد که صاحب تصویر حمید معصومی‌نژاد خبرنگار ایران در رُم است.

 

* شایعه عجیب درباره حضور همزمان در 2 برنامه

آمدنیوز و برخی دیگر از رسانه‌های معاند فیلمی از تلویزیون ایران را پخش کردند و مدعی شدند یک کارشناس به طور همزمان و زنده در دو شبکه تلویزیونی در حال صحبت کردن است.

 

اما ماجرای این ویدئو در تاریخ ۲۵ دی بین ساعت ۱۷:۱۵ تا ۱۷:۳۰ اتفاق افتاده است و دو کارشناس کاملاً متفاوت به نام‌های سالار درشکی در شبکه یک و امیرحسین شاهانی در شبکه دو حضور داشته‌اند که فیلم آن را در ادامه مشاهده می‌کنید.

پیش از این نیز آمدنیوز خبری را که خبرگزاری فارس درباره گرسنه‌بودن دانش‌آموزان مدرسه‌ای در انگلیس منتشر کرده بود دروغ خوانده بود، در حالی که اصل فیلم در رسانه‌های معتبر جهان هم وجود داشت.(اینجا)

* شایعات علیه شخصیت‌‌ها

یکی دیگر از حربه‌های اصلی آمدنیوز شایعات علیه رهبری، خانواده و نزدیکان ایشان و چهره‌های سرشناس بود، شایعاتی که هیچ وقت سندی برای آن ارائه نکرد.

این شبه‌رسانه چندماه پیش با «شایعه انتقال میلیون‌ ها دلار از آلمان به روسیه از طریق یک واسطه» اتهاماتی را متوجه حجت الاسلام سیدمجتبی خامنه‌ای کرد.  پیش از این نیز آمدنیوز در راستای بی اعتماد کردن مردم از رهبرانقلاب، شایعه احتکار ۲۵۰۰ خودرو در مجتمع ایران مال را به حجت الاسلام مجتبی خامنه‌ای منتسب کرده بود.
اما بررسی‌ها رسانه‌ها همان زمان نشان داد که نه تنها این خودروها ارتباطی به خانواده رهبر انقلاب نداشته بلکه تعداد خودروهای ادعایی آمدنیوز، 300 دستگاه بوده که ایران‌مال آن را چند سال پیش برای راه‌اندازی ناوگان تاکسیرانی اختصاصی خود خریداری کرده بود. (توضیحات بیشتر را اینجا بخوانید)

 

این شایعات درحالی علیه خانواده رهبر انقلاب منتشر می‌شود که حتی اپوزیسیون جمهوری اسلامی هم به سلامت اقتصادی خانواده آیت‌الله خامنه‌ای معترفند. نمونه آن صحبت‌های مهاجرانی(وزیر ارشاد فراری) بود که عنوان کرد: «حتی یک نقطه خاکستری در زندگی اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای و خاندانشان پیدا نمی شود.»

* شایعه مریضی سیدحسن نصرالله

* شایعه مریضی سیدحسن نصرالله توسط آمدنیوز که در راستای شایعاتی از جمله شهادت قاسم سلیمانی و ابوعزارئیل تعریف می‌شود، طولی نکشید که با گفت‌وگوی تلویزیونی زنده وی با شبکه المیادین در ششم بهمن از بین رفت.

 

* وقتی مشاور رهبری هدف ضدانقلاب قرار گرفت
تغییر موضع آمد نیوز در قبال غیبت چند روزه وحید حقانیان، معاون امور ویژه دفتر مقام معظم رهبری در اسفند 96 هم بسیار قابل توجه بود. این کانال در حالی روزها بر طبل توخالی شایعه دستگیری مشاور رهبری می‌کوبید، که پس از حضور مجدد وی و رسانه‌ای شدن تصاویرش، در یک چرخش 180 درجه‌ای خبر ادعایی خودش را تکذیب کرد. به طوری که انگار نه انگار که خودش این شایعه را به وجود آورده بود.

 

  آمدنیوز در مهرماه امسال هم سعی کرد تا شایعه بازاشت حجت‌الاسلام حسن طائب، رئیس اطلاعات سپاه را با آب و تاب تیتر یک رسانه‌ها کند، اما حضور وی در برنامه‌ها و جلسات مختلف این توهم روح‌الله زم را هم خراب کرد.

 

* قالیباف یکی از سوژه‌های زم!

قالیباف و خانواده‌اش یکی از سوژه‌های اصلی نیما زم بودند. از شایعه فرار محمدباقر قالیباف تا اختلاس ۸ هزار میلیاردی الیاس و فرار اسحاق با چمدان‌های پول و عروسی اشرافی دختر خانواده شایعاتی بود که نیما زم هیچ سندی نتوانست برای آن‌ها رو کند. (اینجا)

 

البته به لیست شایعات آمدنیوز می‌توان به شایعه فرار  و یا بازداشت دیگر شخصیت‌های کشوری و لشگری را هم اضافه کرد.

 

* شایعات 22 بهمن

در 22 بهمن امسال هم شایعات زیادی را آمدنیوز منتشر کرد و بر توهمات خود تاکید کرد.

در ادامه به تعدادی از این شایعات می‌پردازیم:

- نیشابور

رسانه‌های ضدانقلابی مانند آمدنیوز پس از راهپیمایی ۲۲بهمن فیلم کوتاهی از یکی از میدان‌های نیشابور را منتشر کردند و بدون اشاره به ساعت آن اعلام کردند که این میدان در روزهای عادی شلوغ‌تر از روز راهپیمایی است. این دروغ درحالی در این رسانه‌ها دست به دست شد که تصاویر و حتی فیلم‌های گرفته شده از راهپیمایی نیشابور، خیل جمعیت را در مسیر اصلی راهپیمایی نشان داد، واقعیتی که هیچ یک از بازوهای رسانه‌ای ضدانقلاب حاضر به انتشار آن نشدند.

 

 

- خمینی شهر

خمینی شهر، یکی از شهرهایی بود که رسانه های معاند با انتشار فیلمی نامعلوم که مشخص نیست از کدام خیابان و در چه ساعتی گرفته شده، مدعی شدند در ۲۲بهمن امسال جمعیت معدودی حضور پیدا کردند. اما تصاویر دوربین رسول مختاری از راهپیمایی امسال، حقیقت خمینی شهر را بهتر نشان دادد.

 

- آرادان

آرادان، نام شهر دیگری بود که سعی کردند حضور مردم در آن جا را کمرنگ نشان دهند. یکی از اهالی از پشت‌بام خانه‌ای ویدئویی را منتشر کرد که مشخص نبود از کدام خیابان بوده و مدعی عدم اسقبال مردم آرادان از راهپیمایی ۲۲بهمن ۹۷ شدند در حالی که تصاویر مسیر راهپیمایی نشان از حضور پرشور مردم این شهر داشت.

 

 * ترفندی به نام فیلم آرشیوی

آمدنیوز به تازگی برای تشویش اذهان عمومی، فیلمی قدیمی و تکراری از سرقت از یک قصابی را منتشر کرده است. فیلم ادعایی در تاریخ 25 خرداد 96 ضبط و فردای آن روز در اینترنت منتشر شد اما آمد نیوز در تاریخ 8 اسفند 97 آن را منتشر کرد.

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول