اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

گلستان، نگارستان ایران آماده پذیرایی از مسافران نوروزی10/ گزارش فارس از پدیده نو در صنعت گردشگری روستایی

مزارع زرد کلزا مأمنی برای عکس‎های یادگاری مسافران در گلستان

وجود مزارع زرد کلزا سبب شده که هر مسافری که از استان گلستان عبور می‎کند خودروی خود را در کنار جاده پارک کرده و برای لحظاتی در کنار این مزارع همراه خانواده عکس‎ یادگاری بگیرد.

مزارع زرد کلزا مأمنی برای عکس‎های یادگاری مسافران در گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، پینه‎های سرد زمستان بر سرکوه‎های زاگرس با محبت بهاری در حال آب شدن است و نسیم خنک صبحگاهی و طراوت این روزها منجر به آن شده که بسیاری از خانواده‎ها در آستانه بهار دل به کوه، صحرا و دریا بزنند.

استان گلستان نیز در آستانه بهار خود را محیای پذیرش مهمانان از جای‎جای میهن اسلامی کرده و شهرداری‎های استان معابر را آب و جارو می‎کنند و مسؤولان مختلف در دستگاه‎های اجرایی، نیروی انتظامی و هلال احمر با تکاپو خود را آماده پذیرایی مهمانان نوروزی کردند.

با توجه به میزان اماکن گردشگری، مذهبی، تاریخی و ... در استان گلستان  و با وجود اینکه گلستان مسیر بسیاری از مسافران به بارگاه نورانی علی بن موسی‎الرضا ( ع) است و همچنین تمهیدات لازم برای پذیرایی از مهمانان نوروزی رفته‎رفته از معبر گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل شده است.

اما در کنار این ظرفیت‎ها پدیده‎ای جالب در استان ظرفیت گردشگری جدیدی را به وجود آورده است که شاید این پدیده در دو دهه گذشته وجود نداشت.

وجود مزارع زرد کلزا سبب شده که هر مسافری که از استان گلستان عبور می‎کند خودروی خود را در کنار جاده پارک کرده و برای لحظاتی در کنار این مزارع همراه خانواده عکس‎ یادگاری بگیرد.

موضوعی که به طور اتفاقی و با افزایش حمایت‎های بخش کشاورزی در استان گلستان شکل گرفته و با مدیریت و برنامه‎ریزی برای این موضوع می‎تواند سبب توسعه صنعت گردشگری کشاورزی در استان گلستان شود.

از سویی دیگر در استان گلستان به روستاگردی و بوم‎گردی توجه ویژه‎ای شده و این مهم در سیاست‎های اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان نیز قرار گرفته است و از این رو تلفیق گردشگری کشاورزی و بوم‎گردی می‎تواند گلستان را به مقصدی برای بوم‎گردی تبدیل کند.

با توجه به اینکه گردشگری کشاورزی در مقیاس کوچک اثرات نامطوب کمتری به محیط‎زیست وارد می‎کند و گردشگری کشاورزی زیر مجموعه صنعت بزرگی به نام گردشگری روستایی است توجه و سیاست‎گذاری در این راستا قطعاً می‎تواند برای استان گلستانی که 49 درصد جمعیتش را روستایان تشکیل می‎دهد منشاء خیر و برکات زیادی شود.

از سویی دیگر گردشگری کشاورزی را می‎توان به منظور ایجاد و گسترش بازارهای سودآور جدید برای محصولات کشاورزی و خدمات مزارع در نظر گرفت و بسیاری از مشکلات کشاورزان که منجر به کوچک شدن سفرهای خانواده‎های کشاورز استان و یا مهاجرت جوانان به شهرها شده را کم کند.

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در مورد گردشگری کشاورزی اظهار کرد: استان گلستان از طبیعت روستایی زیبایی برخوردار است و در راستای معرفی این طبیعت مکاتبه‎ای‎‎ با اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان نیز انجام شده تا از این ظرفیت بهره بیشتری برده شود.

حیدرعلی رستمانی با بیان اینکه برنامه‎ریزی برای بهره‎گیری از صنعت‎گردشگری روستایی و یا کشاورزی برعهده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، افزود: امیدواریم برنامه‎ریزی خوبی در این راستا اتفاق بیفتد و به صنعت کشاورزی استان گلستان نیز کمک کند.

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان متذکر شد: در این مکاتبه عنوان شده بود که استان گلستان به عنوان قطب کشت تولید دانه‎های روغنی از جمله کلزا حائز رتبه نخست در کشور به‎شمار می‎رود و حدود 40 درصد تولیدات این محصول استراتژیک در کشور را به خود اختصاص داده است.

رستمانی گفت: در سالجاری میزان سطح زیر کشت کلزا در استان گلستان به رکورد بی‎سابقه 85 هزار هکتار رسیده است و لذا در راستای معرفی جاذبه‎های گردشگری و فرهنگی گلستان به مسافران و گردشگران نوروزی با توجه به وجود پتانسیل‎های گردشگری و جاذبه‎های طبیعی از جمله مزارع کلزا در سطح استان که گلدهی آن مصادف با تعطیلات نوروزی است، امیدواریم از سوی مسؤولان ذی‎صلاح برنامه‎ریزی اتفاق بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با این اقدامات و تهیه مستندات تصویری از مزارع کلزا و اجرای نوروزخوانی در جوار این مزارع علاوه بر نمایش ظرفیت‎های بخش کشاورزی استان بتواند به عنوان یک جاذبه گردشگری موجب رونق و توسعه صنعت اکوتوریست و بوم‎گردی در استان شود.

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: در بخشی دیگر از این نامه درخواست شده که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که به این موضوع پرداخته شود.

توسعه بوم‎گردی در استان گلستان یکی دیگر از موضوعاتی است که می‎تواند به صنعت‎گردشگری روستایی کمک کند و استاندار گلستان در این راستا پرتلاش بوده است.

سیدمناف هاشمی استاندار گلستان در گفت‎وگو با خبرنگاران در این رابطه اظهار کرد: از محل اعتبارت روستایی و استانی و از منابع مختلف برای بوم‎گردی اعتبار در نظر گرفته شده است تا بتوانیم صنعت‎گردشگری روستایی را توسعه دهیم.

*ایجاد 200 بوم‌گردی در استان گلستان

وی تصریح کرد: قبل از آن که به عنوان استاندار گلستان منصوب شوم 18 بوم‎گردی در استان وجود داشت و  برنامه‎ریزی که انجام شده این است که بتوانیم تا پایان سال 1397 نزدیک به 200 بوم گردی فعال در استان گلستان داشته باشیم.

استاندار گلستان گفت: مردم شناخت خوبی از بومگردی پیدا کردند و امیدواریم که در این راستا سرمایه‎گذاری‎های خوبی نیز اتفاق بیفتد.

سید احمد سادات نژاد، کارشناس بوم‎گردی و طبیعت‎گردی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان نیز در این زمینه در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس از گرگان اظهار کرد: بحث بوم‌گردی گردشگری مسؤولانه برای مسافران و گردشگران است و بوم‌گرد یا گردشگر که در روستا و دل طبیعت می‎رود موظف است که از آن صیانت کند.

وی تصریح کرد: با رعایت بالاترین ضوابط زیست محیطی با شکل سازگار بومی منطقه و بافت تاریخی و سیمای طبیعی روستا بوم‎گردی‎ها ایجاد می‎شود.

سادات‎نژاد ابراز کرد: این اقامتگاه باید به این شکلی بنا شود که با جامعه محلی و مردم آن منطقه و شرایط اقلیمی سازگار باشد و در استان گلستان از تنوع اقوام مختلفی از غرب تا شرق برخوردار هستیم که این مهم می‎تواند به توسعه صنعت‎گردشگری استان کمک کند.

وی بیان کرد: امروز تنوع اقوام در استان یک ظرفیت به‎شمار می‎رود، منطقه «کتول» در ایران معروف است و خود یک جاذبه گردشگری است و آواز خوانی، لباس پوشیدن سنتی و سایر آداب و سنن از دیگر موضوعاتی است که می‎تواند به بهبود شرایط بوم‎گردی استان گلستان کمک کند.

کارشناس بوم‎گردی و طبیعت‎گردی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان به ظرفیت مناظر و طبیعت روستاها در گردشگری اشاره کرد و متذکر شد: مناظر طبیعی اعم از آبشار، جنگل و مزارع مثل کلزا می‎تواند منجر به تقویت صنعت گردشگری روستایی شود.

سادات‎نژاد افزود: مزارع کلزا و گندم‌زارها باعث می شوند حتی افراد بومی منطقه که اهالی روستا نیز هستند بارها در کنار این مزارع عکس بگیرند و گردشگران نیز قطعاً از چنین مناظری استقبال می‎کنند.

وی گفت: در یکی از اقامتگاه‎های بوم‎گردی در شهرستان کلاله یکی از گردشگران به این مهم اذعان داشت و بیان می‎کرد که برای گرفتن عکس‎های یادگاری از نماهای رنگی مزارع استان گلستان آمده است.

انتهای پیام/83015

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول