اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

رئیس مجمع تعامل توسعه آذربایجان‎شرقی در گفت‎وگو با فارس:

توسعه با تدوین برنامه‎ها در اتاق‎های سربسته مرکزنشین محقق نمی‌شود

رئیس مجمع تعامل توسعه آذربایجان‎شرقی می‎گوید: برآنیم توسعه را نه با تعریف و تدوین برنامه‎های اجرائی در اتاق‎های سربسته مرکزنشین، بلکه به وسیله صاحب‎نظران آشنا با مطالبات، فرصت‎ها و تهدیدات منطقه و به صورت متوازن در همه نقاط استان میسر سازیم.

 توسعه با تدوین برنامه‎ها در اتاق‎های سربسته مرکزنشین محقق نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، جواد نیکبخت تلاش‎های گسترده‎ای را برای تشکیل و ادامه فعالیت مجامع تعامل توسعه استان آذربایجان‎شرقی از خود نشان داده و به دنبال ایجاد طراوت، نشاط و پویایی در این مجامع است تا این تشکل مردم‌‏نهاد برخلاف بسیاری از تشکل‎های مشابه دچار روزمرگی و کسالت نشده و در این وضعیت نامناسب اقتصادی روزنه‎های امیدی برای بهبود وضعیت معیشتی مردم و تسهیل فرآیند توسعه در آذربایجان‎شرقی پدیدار کند.

در ادامه مشروح گفت‎وگوی ما با جواد نیکبخت، رئیس مجمع تعامل توسعه استان آذربایجان‎شرقی تقدیم حضور می‎شود:


**سرنوشت محتوم هیچ ملتی توسعه و یا عدم توسعه نیست

فارس: لطفا در ابتدا به معرفی اجمالی مجمع تعامل توسعه استان و بیان فلسفه وجودی این مجمع بپردازید.

توسعه به زبان ساده به معنی رشد همه جانبه، پایدار، متوازن و متناسب در همه بخش‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و هماهنگ با خواسته‎ها و مطالبات، اعتقادات، باورها، آداب و سنن همه آحاد و با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدات مربوطه منطقه از طریق مشارکت سازمان یافته و همه جانبه صاحب‌نظران در راستای برخورداری و رضایتمندی مردم ذینفع است.

در ایران نیز از هفت دهه پیش این مفهوم، در قالب برنامه‎های توسعه طرح و اجرا شده؛ لیکن   باوجود تلاش دولت‎های متفاوت و کارنامه کم و بیش مثبت و منفی نتایج در خور مطالبات، ظرفیت و منابع مصروفه و توام با برخورداری و رضایتمندی مردم ایجاد نشده است.    

مطالعه و تامل روی تجربه این هفت دهه و تجارب موفق و ناموفق سایر کشورها و چارچوب‌های علمی توسعه،کج‎روی‌های نسبتا مشابه را در همه برنامه‎های 70 ساله ایران نشان می‌دهد. ما بر این باور بودیم که توسعه می‎تواند منطبق با ارزش‎ها، باورها، نیازها و خواسته‎های مادی و معنوی هر جامعه طراحی و اجراء شود؛ سرنوشت محتوم هیچ ملتی توسعه و یا عدم توسعه نیست؛ توسعه جامعه باید درون‎زا و از پایین به بالا و با عزم جمعی مردم توسعه‎یافته هر جامعه اتفاق بیفتد؛ از این رو باید دغدغه‎ها، افکار، خرد و اعمال فردی را طی پروسه‎ای منتظم و قانونی بصورت موثرتر و قوی‌تر و در قالب تشکل‎های مردم نهاد به خرد جمعی ساختارمند، سیستماتیک، دانش‎بنیان و هم‎افزا متبلور و تبدیل به موتور حرکت برای توسعه جامعه و برخورداری مردم و منطقه کرد.

 لازمه این امر گردهمایی کاملی از صاحب‌نظران هر قشر و هر طیف است که با تحمل نظرات،   گفت‎و‎گو را با رعایت دموکراسی و حلقه اول مشارکت و مشارکت را حلقه اصلی توسعه می‎شمارند و این یعنی: (مجمع تعامل توسعه).


فارس: در مجموع با تشکیل مجامع تعامل توسعه چه هدفی را دنبال می‎کنید؟

برآنیم توسعه را نه با تعریف و تعیین اهداف، تدوین برنامه‎های اجرائی، کنترل و اصلاح کارشناسان اتاق‎های سربسته مرکزنشین بلکه به وسیله صاحب‎نظران آشنا با مطالبات، خواسته‎ها، نقاط ضعف و قوت، فرصت‎ها و تهدیدات منطقه، روش تعاملی با دستگاه‎های دولتی و حکومتی و با توجه به همه بخش‎های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و به صورت متوازن در همه نقاط استان و با اتکاء به یک سیستم نهادینه شده میسر و ممکن سازیم.


فارس: مجمع تعامل توسعه تا کنون چه اقداماتی انجام داده، در چند شهرستان استان تشکیل یافته و چند نفر عضو دارد؟

در رابطه با اقدامات انجام گرفته لازم به‌ ذکر است که مجمع تعامل توسعه از مرحله تدوین تئوریک و تبدیل تئوری به مدل اجرایی عبور کرده و در مرحله اجرایی به شناسایی صاحب‎نظران و دعوت از آنها و تبیین فلسفه و اهداف مجمع و جلب موافقت همکاری پرداخته است و نهایتا اینکه مرحله شکل‎گیری و سازماندهی مجامع در سه بخش، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و اجتماعی در قالب 21 مجمع شهرستانی و 34 حوزه استانی انجام گردیده است.

 

 

**کار بیشتری برای ایجاد اعتماد و جلب مشارکت لازم است                                                                                              

فارس: استقبال نخبگان و ذی‌نفوذان جامعه را از این مجامع چطور می‎بینید؟

  در مورد همیاران صاحب‌نظر مردمی با توجه به روند عمومی و وضعیت مشارکت و سرمایه اجتماعی در کشور شرایط استقبال همه نقاط استان را می‎توان مناسب ارزیابی کرد؛ هر چند از مشارکت عمومی در حدی که بتوان آن را عزم منطقه‎ای نامید، فاصله داریم. به هر حال کار بیشتری برای ایجاد اعتماد و جلب مشارکت لازم است و باور پائین و غی رقلبی برخی مسوولان استانی نیز بر روند میزان مشارکت موثر بوده است که با تقویت باور درونی و عملی آنها می‌شود نوید مشارکت و موفقیت بیشتر را داد‎.


فارس: افرادی که عضو این مجامع می‎شوند چه ویژگی‎هایی دارند؟

شرایط و ویژگی‎هایی که برای عضویت در این مجامع به صورت عموم و در مورد دبیران به‌طور اخص در نظر گرفته می‎شود، عبارتند از: داشتن دغدغه لازم در مورد توسعه استان، داشتن علم لازم و کافی در حوزه مربوط، تجربه کاری لازم و کافی در حوزه مربوط و امور اجرایی، روحیه و اعتقاد به روش تعامل در طی طریق توسعه با دستگاه‌های دولتی و حکومتی در استان، روحیه کار جمعی و تحمل افکار و آراء متفاوت و قدرت همراه‎سازی این افکار و در نهایت نداشتن دغدغه فردی، گروهی و جناحی و ارجحیت منافع عمومی استان از راه توسعه بر منافع دیگر.


**مجمع تعامل توسعه آذربایجان‎شرقی بیشتر از انتظار عمل کرده است

فارس: تاکنون مجامع توسعه تا چه اندازه توانسته‎اند به اهداف تعیین شده دست یابند؟

به نظر می‎رسد این حرکت با توجه به بدیع بودن، گستردگی موضوعی، وسعت طیف‎ها و اقشار هدف، شرایط حاکم بر اعتماد عمومی و جو مشارکت در کشور و از همه مهمتر میزان منابع تحت اختیار و مصروفه، کاری بس بزرگ بوده و حتی بزرگتر و بیشتر از انتظار عمل کرده است.


فارس: در مورد اهداف و چشم‎انداز آتی مجمع تعامل توسعه آذربایجان‎شرقی صحبت کنید.

اهداف، چشم‎انداز و برنامه استراتژیک طراحی شده به عنوان رسالت مجمع به‌صورت مشارکت در تعریف توسعه، تعیین چشم‎انداز و اهداف توسعه‎ای در منطقه، تنظیم برنامه‎های عملیاتی استراتژیک، مشارکت در اجرای برنامه‎ها چه از طریق دستگاه‎های ذی‌ربط و چه از طریق مشارکت مردمی، مشارکت در پروسه نظارت و کنترل عمومی برنامه‌ها، تنظیم و اجرای برنامه‎های اصلاحی و به عبارتی مشارکت در تدوین سند مشترک و پایه‎ای شهرستان برای تمام ارکان حکومتی، دولتی و مردمی و همراهی در تدوین برنامه‎های توسعه‎ای سالانه، میان‌مدت و بلندمدت برای استان است.


فارس: و حرف آخر؟

کشور، منطقه و استان ما در شرایط حساس و ویژه‎ای قرار دارد؛ شرایط به‌گونه‌ای است که از آن به عنوان حالت جنگی و هر چند با تعابیر مختلف اقتصادی و فرهنگی از طرف مسوولان و نمایندگان یاد می‎شود.

می‎خواهم بگویم لازم است مردم و مسوولان تا دیر نشده حساسیت این شرایط را بیش از یک عبارت کلامی دریابند؛ هر چند اگر شرایط چنین نبود و یا از این هم بدتر بود، چاره‎ای جز حضور فعال صاحب‎نظران و نخبگان دغدغه‎مند در عرصه‎های نظری و عملی وجود ندارد.


گفت‌وگو از  لیلا حسین‎زاده

انتهای پیام/60026/ 40/س

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول