اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

معاون فرهنگی و هنری اداره‌کل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری:

دانشنامه‌ها میراث معنوی فرهنگ را به نسل‌های بعد انتقال می‌دهد

معاون فرهنگی و هنری اداره‌کل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری گفت: بنابراین حافظه فرهنگی یک حافظه جمعی است و اهمیت این پروژه دانشنامه از این جهت می‌تواند ارزشمند باشد که دارد مجموعه آنچه به عنوان میراث معنوی فرهنگ کردستان است را به شکلی مکتوب و برای نسل‌های آینده به یادگار می‌گذارد.

دانشنامه‌ها میراث معنوی فرهنگ را به نسل‌های بعد انتقال می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، داوود ضامنی عصر امروز در آیین گشایش دبیرخانه دائمی دانشنامه فرهنگ و هنر کردستان که در پردیس سینما بهمن سنندج برگزار شد، اظهار کرد: حافظه فرهنگی بخش مهمی از تاریخ فرهنگی است و شاید بدون توجه به تاریخ فرهنگی ما مفهوم حافظه فرهنگی و مفاهیم زیر مجموعه آن را به درستی درک نخواهیم کرد.

معاون فرهنگی و هنری اداره‌کل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری با تاکید براینکه تاریخ فرهنگی قرابت زیادی با انسان‌شناسی فرهنگی دارد، گفت: این قرابت به خاطر این است که انسان‌شناس‌ها تلاش کرده‌اند که تفاوت‌های زیستی افراد را و معناهایی که در ذهن افراد در مورد مقوله فرهنگ، زندگی، تمدن و تاریخ نفش بسته است را بتوانند بازنمایی کنند.

ضامنی افزود: فرهنگ به نحو جدی با زمان گره خورده و بنابراین می‌توانیم بگوییم امر فرهنگی یک امر زمانمند است و هر زمانی که ما خوانش‌های جدیدی از فرهنگ خودمان ارائه می‌کنیم معناهای جدیدی را می‌توانیم از دل فرهنگ و هنر استخراج کنیم که آن معناها می‌تواند جهان ما را توسعه بدهد.

وی اذعان کرد: مفهوم حافظه فرهنگی امروز از سطح یک نگرش روانشناسی و جامعه‌شناسی فراتر رفته و تفاوتی که تاریخ فرهنگی امروز با سایر گونه‌های تاریخ پیدا کرده است این است که عموما طی 300 تا 400 سال گذشته مورخین تلاش می‌کردند فرهنگ و هنر را از یک منظر سیاسی مطالعه کنند و بخش عمده‌ای از کتاب‌هایی که در حوزه فرهنگ در 3 تا 4 قرن گذشته نوشته شده به نوعی نگاه از بالا به پایین بوده است.

معاون فرهنگی و هنری اداره‌کل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری تصریح کرد: همیشه تلاش شده نگاهی که پادشاهان، حکمران‌ها و نهادهای وابسته به قدرت تعریف می‌کنند در آثار تاریخی بازنمایی شود.

ضامنی گفت: اما مفهوم تاریخ فرهنگی شاید یک مفهوم جدید است و پروژه دانشنامه تلاش می‌کند که فرهنگ و تاریخ کردستان را از منظر تاریخ سیاسی و اجتماعی بلکه از منظر تاریخ فرهنگی مورد مطالعه قرار دهد.

به گفته وی، دلیل توجه به حافظه فرهنگی بسیار مهم است چراکه حافظه فرهنگی تعیین می‌کند چه چیزی ارزش ذخیره‌سازی و چه چیزی ارزش فراموش شدن دارد.

رییس شورای سیاستگذاری دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان با بیان اینکه تاریخ فرهنگی تاریخی نیست که فقط به نخبگان فرهنگ توجه کند، افزود: در فرهنگ بسیاری از کنش‌گران هستند که در مطالعات فرهنگی نقش آنها خیلی پررنگ نبوده و به آنها توجه چندانی نمی‌شود.

ضامنی اظهار داشت: گروه‌های اقلیت با گروه‌هایی که در ساختارهای فرهنگی ایجنت هستند و در ساختارهای فرهنگی همواره به آنها نگاه  حاشیه‌ای شده است در حافظه تاریخ فرهنگی باید به متن بیایند و فرهنگ کردستان از منظر این سوژه‌های غایب روایت شود.

وی گفت: بنابراین حافظه فرهنگی یک حافظه جمعی است و اهمیت این پروژه دانشنامه از این جهت می‌تواند ارزشمند باشد که دارد مجموعه آنچه به عنوان میراث معنوی فرهنگ کردستان  است را به شکلی مکتوب و برای نسل‌های آینده به یادگار می‌گذارد.

معاون فرهنگی و هنری اداره‌کل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری اظهار کرد: میوه و ثمره کاری که شما الان در استان شروع کرده‌اید، شاید در 10 تا 15 سال آینده دیده شود بنابراین این دانشنامه در فاز اول شاید 100 مجلد را به خود اختصاص می‌هد و آنچه به عنوان داشته‌های کردستان حفظ می‌کند.

ضامنی گفت: اگر مسوولان استان هم چنین درکی را داشته باشند قطعا حوزه هنری را در راستای انجام این کار با تامین بودجه و زیرساخت‌های لازم برای توسعه آسان یاری خواهند کرد و تلاش می‌کنند که تاریخ کردستان از منظر تاریخی فرهنگی و تاریخ زیست در منطقه کردستان به رشته تحریر در بیاید.

وی اضافه کرد: ماحصل تلاش‌های صورت گرفته امروز به جایی رسیده است که دبیرخانه دانشنامه‌های کردستان به صورت دائمی کار خود را آغاز کرده و امیدواریم با تلاش همه مجموعه‌ها این پروژه در سال‌های آینده استمرار پیدا کند، چون انتشار 100 مجلد دانشنامه شاید چندین سال طول بکشد.

معاون فرهنگی و هنری اداره‌کل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری افزود: امیدواریم در سال‌های آینده این پروژه به عنوان یکی از پروژه‌های مهم فرهنگی و بخش‌های توسعه استان تلقی و بتواند زیرساخت‌های لازم را برای تولید و انتشار داشته باشد.

ضامنی گفت: باتوجه به محدویتی که در چاپ فیزیکی این دانشنامه‌ها وجود دارد یک ساز و کاری باید تامین شود که از طریق یک سایت برخط این دانش‌نامه‌ها را در اختیار سایر اکراد که در کشورهای دیگر زندگی می‌کند قرار بگیرد  تا آنها هم بتوانند با در دسترس داشتن نسخه‌های برخط این دانش‌نامه‌ها تاریخ فرهنگی کردستان را مطالعه کنند.

وی در پایان اظهار کرد: تمام پروسه انتشار این دانشنامه در کردستان انجام شده که امیدواریم این مدلی برای سایر استان ها باشد تا آنها نیز دانش نامه‌های تاریخ فرهنگی خود را تدوین و در اختیار مردم کشور قرار دهند.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول