اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

انتقاد آمریکا از وضعیت حقوق بشر در تاجیکستان

وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار گزارشی وضعیت حقوق بشر در تاجیکستان را مورد انتقاد قرار داد.

انتقاد آمریکا از وضعیت حقوق بشر در تاجیکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار گزارشی وضعیت حقوق بشر در تاجیکستان را مورد انتقاد شدید قرار داد.

در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا آمده است: اگرچه قانون اساسی تاجیکستان نظام چند حزبی را تضمین کرده ولی دولت این کشور همیشه مانع تکثرگرایی سیاسی بوده و در سال گذشته میلادی این تجربه را ادامه داده است.

اصلاح قانون اساسی تاجیکستان در سال 2016 میلادی منجر به ممنوعیت فعالیت احزاب دینی و لغو محدودیت شرکت «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان به عنوان «پیشوای ملت» در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شده و قدرت وی را تقویت کرده است.

در این گزارش همچنین نسبت به فعالیت «آمبود زمان» (مدافع حقوق بشر) تاجیکستان به دلیل وابستگی وی به نهاد ریاست جمهوری این کشور، اظهار بی اعتمادی شده است.

شکنجه، آزار و اذیت زندانیان، دخالت در زندگی شخصی، مسدود شدن پایگاه‌های اطلاعاتی، سانسور، فساد، خشونت علیه اقلیت‌های جنسی از جمله دیگر مسائلی می‌باشند که بنابه گزارش وزارت امور خارجه آمریکا نگران کننده است.

در ادامه این گزارش همچنین گفته شده که با وجود اینکه قوانین تاجیکستان بازداشت‌های بی دلیل را محکوم می‌کند اما چنین مواردی زیاد رخ می‌دهد.

وزارت امور خارجه آمریکا در این گزارش مدعی شده که اگرچه قوانین تاجیکستان اجازه حضور وکلای مدافع در دادگاه‌ها را مجاز اعلام کرده اما در بیشتر موارد درخواست وکلا برای دسترسی به متهمان در جریان تحقیقات قبل از دادگاه، بازرسی‌های قضایی به ویژه در رابطه با پرونده‌های حساس سیاسی رد می‌شوند.

همچنین در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا آمده است که در تاجیکستان شخصیت‌ها و گروه‌های مختلف توسط اینترنت پیوسته مورد نظارت بوده و پایگاه‌های منتقدان دولت مسدود می‌شوند.

معمولا وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش‌های سالانه خود از عملکرد دولت‌های آسیای مرکزی از جمله تاجیکستان در زمینه حقوق بشر انتقاد می‌کند که مورد پذیرش این دولت‌ها قرار نمی‌گیرد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول