اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

به اصفهان رو-10

شاهین‎شهر، تلفیقی از مدرنیته و سنت+تصاویر

شاهین‌شهر، شهری در ۱۹ کیلومتری شمال اصفهان و میان آزادراه معلم و بزرگراه آزادگان و حدفاصل منطقه بختیار دشت و امیرآباد واقع‌شده است.

شاهین‎شهر، تلفیقی از مدرنیته و سنت+تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از شاهین‌شهر، شاهین‌شهر در سال 1385 به دلیل داشتن موقعیت بهتر و جمعیت بیشتر، به‌عنوان مرکز شهرستان شاهین‌شهر انتخاب شد، این شهرستان دارای آب و هوایی خشک است و به دلیل داشتن پالایشگاه و پتروشیمی، جزء شهرهای صنعتی محسوب می‌شود.

این شهر شهری تقریباً جدید است، دانشگاه صنعتی مالک اشتر و نیز هواپیماسازی ایران در این شهر قرار گرفته است. بسیاری از مردم را مهاجران خوزستانی‌ زمان جنگ ایران و عراق تشکیل می‌دهند، لهجه مردم بیشتر لهجه فارسی معیار است و زبان‌های رایج فارسی معیار و لری بختیاری است، ارامنه مسیحی نیز از اقلیت‌های قومی این منطقه به شمار می‌آیند و از ساکنین قدیمی این شهرستان می‌باشند.

در این شهرستان تاکنون حدود 350 اثر تاریخی شناسایی‌شده که بیش از 40 اثر تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، بیشترین آثار تاریخی در بخش میمه و شهر تاریخی گز قرار دارند، دو اثر قنات مزد آباد میمه و قنات وزوان در فهرست آثار جهانی قرار دارند و مراسم محرم روستای سُه به‌عنوان اولین مراسم میراث ناملموس شهرستان در فهرست آثار ملی ثبت‌شده است.

بیشترین آثار تاریخی و سیاحتی در بخش میمه  قرارگرفته است، این بخش شامل سه شهر میمه – وزوان و لای بید  و  13  روستا در دو دهستان ونداده و زرکان در فاصله 70  کیلومتری مرکز شهرستان و 90 کیلومتری شمال اصفهان است.

شهر میمه، مرکز این بخش با قدمتی بیش از هزار سال در کنار جاده ترانزیت شمال جنوب ایران و ورودی شهرستان شاهین‌شهر و میمه موردتوجه خاص گردشگران است، این شهر با داشتن بناهای تاریخی چون مسجد جامع مربوط به دوران زندیه، خانه‌های تاریخی و حمام قدیمی و قنات مزد آباد شهرت خاصی در بین شهرهای استان اصفهان داردف کاروانسرای آقا کمال وزوان و حمام تاریخی ونداده از دیگر آثار تاریخی این بخش است .

معروف‌ترین صنایع‌دستی بخش میمه قالی‌بافی آن است که با طرح و رنگ خاص خود در ابعاد گوناگون معروف به قالی میمه‌ای است.

 مسجد جامع میمه

 مسجد جامع میمه در مرکز شهر میمه و در کنار حمام قدیمی شهر قرارگرفته است و بیانگر وجود بافت تاریخی و راسته‌بازار در این شهر است . مسجد جامع میمه متعلق به دوران زندیه است.

ملا محسن فیض کاشانی دراین‌باره می‌گوید: در طی سفری گذرم به مسجدی افتاد در قریه‌ای بنام میمه که به نظر می‌رسد این مسجد زیبا یادگار آل‌بویه باشد و با توجه به کتیبه بالای محراب آن . هنوز منبر شکسته و نیمه‌سوخته آن در گوشه‌ای دیده می‌شود . سنگ‌قبرهای اطراف مسجد تاریخی در حدود 200 سال پیش را دارد .

شخص دیگری بنام ابن‌بطوطه جهانگرد عرب در سال 727 هجری از مسجد جامع میمه دیدن کرده و می‌گوید در سفر، به قریه‌ای رسیدیم به نام میمه روستایی نیک و دارای باغ‌های انگور و قنوات متعدد و مسجدی زیبا که نهر آبی از وسط آن جاری است.

محراب مسجد جامع

در طرف قبله مسجد جامع محرابی وجود دارد که قبلاً سنگی زیبا و حجاری‌شده به‌صورت کتیبه‌ای از خطوط برجسته کوفی آن را تزئین کرده بود.

محراب و اطراف محراب مسجد قبلاً بسیار زیبا و با نقاشی،‌گچ‌بری و کاشی‌های نفیس و دارای تزئینات پیچیده و منحصربه‌فردی بود که در تاریخ 551 هـ ق توسط ابوطاهر حسین بن غالی از اهالی کاشان بناشده بود.

 حمام میمه

حمام میمه که فضایی بیش از 500 مترمربع را در مجاورت مسجد جامع به خود اختصاص داده بنایی است از اواخر دوران قاجار که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

سازمان میراث فرهنگی ، صنایع‌دستی و گردشگری در سال‌های اخیر این بنا را با همکاری شهرداری میمه  مرمت و بازسازی و به موزه و کلاس‌های آموزش صنایع‌دستی و هنرهای سنتی تبدیل کرده است.

این بنا همانند دیگر حمام‌های قدیمی دارای سه بخش سربینه (رختکن)، میاندری (فضای بین سربینه و گرمینه) و گرمینه(گرمخانه) است.

 امامزاده سیده صالحه خاتون

از فرزندان موسی بن جعفر(ع) امامزاده سیده الصالحه خاتون است که زیارتگاه آن در جنوب روستای اذان از توابع بخش میمه واقع است. ساختمان اصلی و گنبد مخروطی شکل و تزئینات کاشی آن نمونه ایی از معماری و هنر ایرانیان در دوره‌های قبل است.

شاهزاده جهان رخ ملقب به سید صالحه خاتون  فرزند بلافصل امام موسی بن جعفر ( ع ) و خواهر ناتنی امام رضا ( ع ) و حضرت معصومه ( ع ) است که از نسب مادری به یکی از نوادگان امام حسن ( ع ) می‌رسد. این امامزاده عظیم‌الشأن در 22 رجب سال 207 هـ .ق در روستای اذان فوت کرد و در مسجدی که اکنون امامزاده و مرقد این بزرگوار است به خاک سپرده شد.

خلفای ظالم بنی‌عباس برای از بین بردن کانون‌های مبارزه دست به کشتار امامزاده‌ها و نوادگان منسوب به امامان(ع) زدند و به‌این‌ترتیب، جوانان بنی‌هاشم برای فرار از کشتار دسته‌جمعی و مبارزه علیه حکام ظلم و جور به اقصی نقاط ایران کوچ کردند. ولی بعدها به کمک خائنان وبردگان زر و زور دستگیر و به شهادت رسیدند .

 تخته سُرخی – دَرّه دوزخی – تختِ محمدجعفر

از نمونه‌های جالب و دیدنی حیات‌وحش و مناظر طبیعی ایران اسلامی حیات‌وحش موته در بخش میمه است که در  این منطقه و در دل کوه‌ها و دشت‌های پهناور آن صخره‌های زیبایی از دل دشت بیرون آمده و روزهای متوالی محلی برای بستن راه کاروانان و تُجّار بوده است .

یکی از این کمینگاه‌ها صخره‌ای معروف به تَختِ محمدجعفر است  که بر روی آن چاهی کنده‌شده به گونه‌ایی که در  بدنه آن روبه مسیر کاروانان راه دارد.

 از دیگر مناظر طبیعی منطقه تخته سُرخی است با طبیعتی زیبا و قابل‌توجه به رنگ قرمز و سبز و دیگری دَرّه دوزخی است، این دَرّه زیبا و وحشتناک به رنگ خاکستری و سیاه‌چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند ولی متأسفانه در سال‌های اخیر جهت استخراج معادن سنگ، این منطقه نیز در حال نابودی است

قنات مزد آباد

از 56 رشته قنات حفاری‌شده در دشت میمه فقط  23 رشته قنات آبدار است و بهره‌برداری می‌شود و بقیه قنوات براثر خشک‌سالی، تخریب و نابودشده است.

معروف‌ترین قنات در این دشت قنات مزد آباد میمه است که زمان حفاری آن را به زمان حکومت بهمن ابن اسفندیار ( هخامنشی ) یا دوره حکومت انوشیروان ( ساسانی ) نسبت می‌دهند، این قنات ازنظر ساختمانی و سبک حفاری به سبک قنوات دوره ساسانی حفاری‌شده است، سازمان جهانی قنات مزد آباد رادرفهرست آثار ملی جهانی ثبت کرده است.

دکتر بهنیا استاد دانشگاه شهید چمران اهواز در کتاب معرفی قنوات ایران که از طرف سازمان یونسکو چاپ و منتشرشده است، قنات دوطبقه اردستان و قنات مزد آباد میمه را در بین چند صد هزار قنات جهان به‌عنوان اعجاب‌انگیزترین قنوات در سطح جهان معرفی کرده است.

وزوان

در فاصله 80 کیلومتری شمال اصفهان و چسبیده به شهر میمه، شهر وزوان قرار دارد. این شهر دارای آثار تاریخی و مکان‌های دیدنی است، این شهر هم‌مرز با میمه است که دارای آثار تاریخی چون قنات تاریخی، برج و قلعه، خانه‌های تاریخی و قلعه اعظمی‌ها است.

 ازجمله آثار باستانی این شهر، قنات تاریخی وزوان مربوط به دوران قبل از اسلام که در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده، خانه‌ها و حمام تاریخی و قلعه تاریخی اعظمی‌ها است.

از دیگر شهرها و روستاهای بخش میمه می‌توان ونداده و حمام قدیمی آن ، اذان ،لای بید، خسروآباد، زیاد آباد ومراوند بخش میمه را نام برد که دارای آثار تاریخی و جاذبه‌های کوهستانی و گردشگری با غارهای آهکی زیبا است .

شهر تاریخی گز

شهر گز در فاصله‌ی 10 کیلومتری شمال اصفهان در کنار آزادراه معلم (تهران ـ اصفهان) قرار دارد و آثار متعددی رادرخود جای‌داده است.

مسجد جامع گز

مسجد جامع گز یک مسجد کوچک چهار ایوانی از دوره سلاجقه است در قرن ششم است. ایوان‌های شمالی، جنوبی، شرقی و غربی در این مسجد، دوبه‌دو قرینه هم هستند و صحن آن به شکل مربع و طول و عرض آن در حدود 12 مترمی باشد.

آثار قابل‌ملاحظه سلجوقی این مسجد در ایوان غربی آن است و دو راهروی فعلی مسجد در طرفین این ایوان قرار دارند در هر یک از اضلاع شمالی و جنوبی ، ایوانی در مدخل به ارتفاع تقریبی دوم‌ترینیم قرار دارد.

از آثار دیگر این شهر تاریخی، کاروانسرای عباسی، مسجد آقا محمود گز، بقعه متبرکه امامزاده شاه نعمت اله و قبرستان سادات گز نام دارند.

بنیاد فرهنگی و فرهنگسرای ادیب برومند

بنای قدیمی ساخته‌شده در عهد قاجار توسط مرحوم حاج محمدعلی‌خان حاج کلانتر فرزند مرحوم علی‌اکبر بیگ والی منطقه از عهد فتحعلی شاه قاجار با قدمت حدود 120 سال و به مساحت 3هزار مترمربع است.

این بنا توسط آقای عبدالعلی (ادیب)برومند خریداری و باهمت شهرداری گز تعمیر و تکمیل‌شده است و اکنون به‌عنوان بنیاد فرهنگی و فرهنگسرای ادیب برومند در اختیار شهروندان قرار دارد، در این فرهنگسرا یک کتابخانه که آقای ادیب برومند با اهداء 3هزار جلد کتاب آن را ایجاد کرده و موزه مردم‌شناسی وجود دارد.

روستای مورچه‌خورت

در فاصله 50 کیلومتری شمال اصفهان به‌طرف تهران روستای مورچه‌خورت در کنار آزادراه اصفهان ـ تهران واقع است. این روستا دارای آثار تاریخی است که نمونه بارز و قابل‌توجه آن قلعه خشتی و کاروانسرای عباسی آن است.

ارگ قدیمی مورچه‌خورت

ارگ قدیمی مورچه‌خورت در فاصله‌ی 50  کیلومتری شمال اصفهان به‌صورت یک قلعه‌ی خشتی بزرگ با برج و باروهای بلندی دارد.

این قلعه و ارگ قدیمی درروستای مورچه‌خورت در 50 کیلومتری شمال اصفهان واقع است. قلعه مورچه‌خورت بنای بزرگی است و مرتفع که بر نواحی پیرامون خود اشراف دارد و به‌صورت یک قلعه‌ی خشتی بزرگ با برج و باروهای بلند فضایی در حدود 15هزار مترمربع را به خود اختصاص داده است.

تاریخ دقیق بنای این قلعه که از آثار دوره اسلامی است،مشخص نیست اما گفته می‌شود قدمت این قلعه و منطقه تاریخی به قرن نهم ه. ق می‌رسد و به گفته برخی ، قدمت آن به قبل از دوران صفویه نیز می‌رسد. دریک برهه از تاریخ،این قلعه مرکز یاغیان و گردنکِشان بوده اما اکنون نیازمند رسیدگی بیشتر است.

کاروانسرای عباسی مادر شاه (مورچه‌خورت)

در فاصله چهل کیلومتری شمال اصفهان و در کنار آزادراه کاشان ـ اصفهان و اتوبان اصفهان ـ تهران کاروانسرای عباسی مادر شاه واقع‌شده است. این کاروانسرا با مساحتی حدود 6500 متر از نمونه‌های زیبای کاروانسراهای ایران در دوره صفوی است. مجموعه‌ای پذیرایی و منطقه نمونه گردشگری آماده پذیرایی از مهمانان و مسافران عزیز است.

گُرگاب

در فاصله 20 کیلومتری شرق آزادراه اصفهان ـ تهران شهر گُرگاب واقع است. این شهر دارای آثار تاریخی زیبایی چون مسجد جامع و حمام قاجاری ـ سربازخانه مُغولی و خانه‌های تاریخی است.

مجموعه تفریحی،گردشگری شاهین‌شهر

مجموعه تفریحی –گردشگری شاهین‌شهر با مساحت 15هکتار در شرق شاهین‌شهر قرار دارد. این مجموعه تفریحی با داشتن 90 آلاچیق و دارا بودن امکانات رفاهی مکان آرام و فرح بخشی را برای همگان فراهم می‌کند. در این مجموعه سیاه‌چادرهای عشایری نیز برگزار می‌شود و غذاهای محلی برای گردشگران ارائه می‌شود.

شاهین‌شهر دارای بوستان‌های بسیاری است که معروف‌ترین آن‌ها بوستان انقلاب (بانک استان) است. این پارک زیبا دارای امکانات رفاهی بسیاری است و در روزهای جمعه بسیار شلوغ است.تصویر زیر شهره بازی پارک شاهین‌شهر است.

هتل اطلس شاهین‌شهر به‌عنوان معروف‌ترین اقامتگاه شهر محسوب می‌شود. این هتل در بلوار امام خمینی ‌شهر و در خیابان جمهوری قرارگرفته است و از امکانات رفاهی خوبی برخوردار است.

انتهای پیام/63098/ج30/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول