اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

فعالان عرب:

امارات و مصر از عوامل گسترش اسلام هراسی در اروپا هستند

فعالان سیاسی در کشورهای عربی معتقدند، گفتمان‌های تحریک آمیز مقامات امارات و همچنین رئیس جمهور مصر در مقاطع اخیر بر گسترش اسلام هراسی درغرب و هجمه های متعدد علیه مسلمانان موثر بوده است.

امارات و مصر از عوامل  گسترش اسلام هراسی در اروپا هستند

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، وبگاه خبری الخلیج اونلاین در یادداشتی با عنوان «بدین گونه، مصر و امارات راست گراهای افراطی اروپایی را علیه مسلمانان تحریک کردند» آورده است: حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزلند و کشتار 49 نمازگزار مسلمان در آنجا خود به خودی صورت نگرفته، بلکه نتیجه تحریک طرف‌های راست گرای افراطی در اروپا علیه مسلمانان و مساجد در اروپا بوده است.

این وبگاه نزدیک به قطر نوشت: تقویت اسلام هراسی در غرب تنها توسط خود اروپایی‌ها صورت نمی‌گیرد بلکه مقامات و فعالان عرب هم در آن سهیم بوده‌اند که برجسته‌ترین آنها، عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر بودند.

به نوشته الخلیج اونلاین، اقدامات تحریک آمیز امارات علیه مسلمانان اروپا با سخنان بن زاید در جریان سمینار «مغردون» آغاز شد، سمیناری که سال 2017 در ریاض پایتخت عربستان برگزار شد و در آنجا وی به اروپایی‌ها درباره حضور پنجاه میلیون مسلمان در کشورشان هشدار داد و گفت که از بین آنها تروریست وافراط گرا بیرون می‌آید.

فعالان عرب می‌گویند، بازتاب اظهارات این مقام اماراتی در  برخورد احزاب راست گرای افراطی با مساجد مسلمانان در اروپا خود را نشان داد، به گونه‌ای که آنها را به سمت گفتمان‌های تحریک آمیز علیه مسلمانان کشاند و این موضوع، افزایش حملات علیه مسلمانان در اروپا و وحشیانه ترین آن، حمله مسلحانه دیروز جمعه به دو مسجد در نیوزلند را رقم خورد.

الخلیج اونلاین تاکید کرد: اقدامات تحریک آمیز علیه مسلمانان اروپا فقط به بن زاید محدود نمی‌شود، نهیان بن مبارک آل نهیان، وزیر فرهنگ امارات هم در یازدهم نوامبر 2017 در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان افراط گرایی برخی مسلمانان در آلمان، فرانسه، انگلیس و بلژیک را با نبود نظارت کافی از سوی مقامات اروپایی بر مساجد و مراکز اسلامی مرتبط خواند.

آل نهیان در آن زمان ادعا کرد که نبود نظارت کافی بر مساجد در اروپا منجر به وقوع حملات تروریستی در آنجا می‌شود و نباید به راحتی اجازه باز کردن مساجد و رفتن هر فردی به آنجا و ایراد نطق را داد، بلکه باید مجوزی برای این کارها باشد.

این وزیر اماراتی گفت: به باور ما باید چیزی در اروپا اتفاق بیفتد چون این کشورها از سر حسن نیتشان است که به چنین مردمی اجازه اداره کردن مساجد و مراکز مخصوص آنها را می‌دهند.

آل نهیان آموزش رهبران دینی توسط امارات را خواستار شد و بر ضرورت صدور مجوز برای آنها قبل از ایراد نطق در مساجد تاکید کرد و گفت: هیچ کسی در اروپا نمی‌تواند به کلیسایی برود و در آنجا به راحتی سخنرانی کند.

سخنان تحریک آمیز آن زمان وزیر اماراتی با مخالفت حقوقی «سازمان عربی حقوق بشر در انگلیس روبرو شد که آن را تلاشی ناکام برای تبدیل مساجد در اروپا به مراکزی امنیتی در راستای منافع برنامه‌های امارات دانست.

این سازمان تاکید کرد که مساجد اروپا نظیر انجمن و موسسات اسلامی آنجا تابع قوانین جدی و سختگیرانه‌ای است و مدیریت مساجد بر انجام وظایف خود مطابق با آموزه های ناب اسلامی اهتمام می‌ورزند.

این سازمان به کشورهای اتحادیه اروپا درباره پاسخ به درخواست وزیر اماراتی برای آموزش امامان جماعت در کشور امارات به منظور تبدیل نشدن مساجد در اروپا به مراکز امنیتی و جاسوسی به نفع ابوظبی هشدار داد.

این سازمان ضمن درخواست از دولت‌های اتحادیه اروپا برای دور کردن امارات از امور اسلامی و عربی در اروپا گفت: ابوظبی و سرویس‌های امنیتی آن مسئول جنایات خاورمیانه هستند که به تشدید خشونت و  تروریسم منجر شده است.

السیسی راه امارات را در پیش گرفت

اقدامات تحریک آمیز علیه مسلمانان در اروپا فقط محدود به امارات نبوده است، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و متحد وی نیز در این قضیه شریک بوده است، او گسترش تروریسم و افراط گرایی را ناشی از نبود نظارت رهبران اروپایی بر مساجد و عدم شناخت از گفتمان دینی خطاب به مسلمانان دانست.

السیسی در جریان کنفرانس امنیتی بین المللی فوریه گذشته در مونیج با دعوت به اصلاح گفتمان دینی و نظارت بر مساجد به شکلی بی سابقه اروپایی را علیه مسلمانان تحریک کرد.

رئیس جمهور مصر  از مجامع بین المللی خواست عرصه را بر گروه‌های تروریستی و کشورهایی تنگ کنند که به اعتقاد وی از تروریسم چشم پوشی می‌کنند یا از تروریبسم به عنوان ابزاری برای تحقق اهداف سیاسی و زیاده خواهی های منطقه ای استفاده می‌کنند .

فعالان مسلمان در اروپا معتقدند که درخواست‌های السیسی از رهبران کشورهای اروپایی برای نظارت بر مساجد مسلمانان در کشورهایشان تحریک علیه مسلمانان و عامل هجمه‌های گهگاه علیه آنهاست.

ترکی الشلهوب، یک فعال صفحه مجازی ویدیویی را در فضای مجازی بازنشر داده که در آن السیسی از کشورهای اروپایی خواست به خوبی مساجد را زیر نظر بگیرند و غیرمسلمانان را علیه مسلمانان آنجا تحریک کرد و در حاشیه آن نوشت: این بخشی از گفتمان تحریک علیه مساجد مسلمانان در اروپاست.

صالح موسوی، یک فعال دیگر هم تاکید کرد که عملیات تروریستی علیه مساجد مسلمانان در نیوزلند نتیجه گفتمان تحریک آمیز السیسی و بن زاید علیه مساجد اروپا در مقاطع زمانی گذشته بوده است.

عبدالجبار عوض الجریری، فعال مدنی هم از جمله دلایل جنایت نیوزلند را تحریک مقامات امارات علیه مساجد و مسلمانان در اروپا دانست.

انتهای پیام/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول