اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

آیت‌الله علما:

رونق کشاورزی کرمانشاه همت مضاعف می‌خواهد

نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه گفت: برای رونق بخش‌های مختلف کشاورزی در استان کرمانشاه نیازمند یک همت مضاعف و مدیریت صحیح هستیم.

رونق کشاورزی کرمانشاه همت مضاعف می‌خواهد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، آیت‌الله شیخ‌مصطفی علما پیش از ظهر امروز  در نشست با رئیس جدید سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ، اظهار داشت: استان کرمانشاه استانی فقیر است که بالاترین رتبه بیکاری در کشور را دارد و این در حالی‌ست که این استان پتانسیل بسیار بالایی در بخش کشاورزی دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان کرمانشاه افزود: به همین دلیل است که از مدیریت جدید این سازمان در استان انتظار می‌رود که با توجه به داشتن تخصص و اشراف در این حوزه نهایت تلاش و همت خود را برای رونق کشاورزی این استان به‌کار گیرد.

وی ادامه داد: برای رونق بخش‌های مختلف کشاورزی در استان کرمانشاه نیازمند یک همت مضاعف و مدیریت صحیح هستیم.

*کرمانشاه 11 اقلیم را در خود جای داده است

بهترین راه برای مقابله با تحریم‌ها و تحقق اقتصاد مقاومتی بنا بر گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، توجه ویژه به بخش کشاورزی است.

نوربخش حاتمی با اشاره به تاکیدات ویژه مقام معظم رهبری بر توسعه کشاورزی، ادامه داد: استان کرمانشاه استانی ویژه و بی‌همتا در بخش‌های مختلف کشاورزی محسوب می‌شود، چرا که این استان با توجه به اینکه میانگین بارش در آن سه برابر میانگین کشوری است دارای منابع آب فراوان سطحی و زیرسطحی قابل بهره‌برداری‌ است.

وی گفت: این استان 2 میلیون و 500 هزار هکتار  مساحت دارد که یک‌میلیون و 500 هزار هکتار آن را مراتع و جنگل‌های زاگرس تشکیل داده که یک فرصت بسیار مناسب است.

حاتمی تصریح کرد: این استان 940 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که تنها 200 هزار هکتار آن آبی است.

این مسؤول با بیان اینکه استان کرمانشاه 11 اقلیم را در خود جای داده است، افزود: این ویژگی در جهان بی‌نظیر است زمانی که محصولات سردسیری در این استان به بازار می‌آید همزمان محصولات گرمسیری این استان نیز روانه بازار می‌شود.

وی گفت: در بحث نیروی انسانی نیز استان ظرفیت و پتانسیل بالایی دارد به نحوی که 10 هزار نفر فارغ‌التحصیل بخش کشاورزی بیکار در استان وجود دارد که باید برنامه‌های ویژه‌ای برای بکار‌گیری این همه استعدا در استان بکار گرفته شود.

حاتمی ایجاد شرکت‌های خدمات کشاورزی را یکی از برنامه‌های مهم  بخش کشاورزی استان دانست و گفت: شرکت‌های خدمات کشاورزی در 54 دهستان  استان ایجاد می‌شود که با  بکارگیری نیروهای تحصیل کرده این بخش علاوه بر ایجاد شغل برای این افراد می‌توانیم کشاورزی مدرن و پیشرفته را در استان توسعه دهیم.

وی به استعداد بسیار بالای این استان در کاشت و برداشت زعفران اشاره و بیان کرد: بنا بر آزمایشات انجام شده زعفران کرمانشاه 25 درصد بیشتر از زعفران قائنات مرغوب‌تر است و به همین دلیل زعفران کرمانشاه 4 میلیون و 500 هزار تومان گران‌تر از زعفران قائنات به‌فروش می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: هم‌اکنون 170 هکتار زیر کشت زعفران در استان داریم که قطعا جایگاه این استان باید بسیار بیشتر از این باشد، بنابراین در برنامه سه ساله  سعی خواهیم کرد که سطح زیر کشت زعفران را به 2 هزار هکتار برسانیم و کرمانشاه را به قطب بزرگ زعفران تبدیل کنیم.

وی گفت: این استان در بخش‌های دیگری نیز همچون زیتون، خرما و نخود نیز استعداد بالایی دارد که هم توسعه این محصولات و هم ایجاد صنایع تبدیلی در این بخش‌ها در برنامه‌های آینده وجود دارد که با تعامل بخش خصوصی انشاءالله بتوانیم تحولی در کشاورزی استان کرمانشاه ایجاد کنیم.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول