اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان:

هدف تخصیص ارز به کالاها، حمایت از اقشار ضعیف جامعه است/ وجود مشکل در ساختار تولید و کشاورزی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: هدف از تخصیص ارز به برخی کالاهای اساسی، حمایت از اقشار ضعیف جامعه است.

هدف تخصیص ارز به کالاها، حمایت از اقشار ضعیف جامعه است/ وجود مشکل در ساختار تولید و کشاورزی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، شهرام طهماسبی بعد از ظهر امروز در شورای برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به اینکه سهم اثرگذاری در برنامه ششم نسبت به برنامه سوم کمتر شده است، افزود: میزان منابع و سهم‌های استانی در این برنامه کمتر شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به اینکه تبعیت دستگاه‌هایی که تابع نظام بودجه‌ای استان نیستند و استانی شدن آنها برای بهبود این وضعیت بهتر است، اضافه کرد: وقتی این دستگاه‌ها تابع نظام استانی شوند تزریق بودجه به استان بیشتر شده و کارکرد این دستگاه‌ها و نظارت بر آنها افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه برخی طرح‌های عمرانی بدون دلیل مناسبی طرح ملی تلقی می‌شود، ادامه داد: در این حالت سطح عملیاتی وزارتخانه‌ها در حد طرح‌های کوچک پایین می‌آید.

طهماسبی خاطر نشان کرد: در سطح ملی باید خط مشی‌گذاری شود و در سطح استان اجرای طرح‌ها در دستور قرار گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به پیش‌بینی 14 میلیارد دلاری دولت برای کالاهای اساسی با ارز 4 هزار و 200 تومانی عنوان کرد: هدف تخصیص ارز به این کالاها حمایت از اقشار ضعیف جامعه است.

وی با اشاره به سبقت تورم کالاهایی که به آن ارز دولتی اختصاص یافته است، ادامه داد: چه بسا این اختصاص موجب رانت‌خواری، کاهش اعتماد عمومی و ذخیره‌سازی کالاها توسط خانوارها شده است.

 

طهماسبی با اشاره به اینکه ساختار تولید و کشاورزی کشور دارای بیشترین مشکل است، خاطرنشان کرد: با اعطای یارانه به کالاهای اساسی و کشاورزی بیشترین نفع را طبقه متوسط و شهرنشین برده و بیشترین زیان به طبقه ضعیف و روستانشین وارد می‌شود.

 

*منابع حاصل از 3 درصد سهم ارزش افزوده به شورای برنامه‌ریزی محول می‌شود

معاون برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان در ادامه جلسه با اشاره به تغییرات بودجه سال آتی اظهار کرد: بر اساس بند «ح» تبصره 6 قانون بودجه سال 97، توزیع عوارض ارزش افزوده موضوع جزو (1) بند «پ» ماده 6 قانون برنامه ششم توسعه بین شهرها، روستاها و مناطق عشایری توسط شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان انجام می‌شود.

احمد خداوردی با اشاره به اینکه براساس سیاست‌های مصوب شورای مذکور از طریق فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، دهیاری‎‌ها و ادارات امور عشایر حسب مورد هزینه خواهد شد، اضافه کرد: با تغییرات به وجود آمده در این تبصره سیاست‌گذاری منابع حاصل از 3 درصد سهم ارزش افزوده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به شورای برنامه‌ریزی محول می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های مصرف‌کننده این اعتبارات حاصل از ۳ درصد سهم ارزش افزوده همچنان دستگاه‌های مشخص شده در قانون مالیات بر ارزش افزوده هستند، خاطر نشان کرد: این اعتبار در سال ۱۳97، بالغ بر 192 هزار میلیارد ریال است.

معاون برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به اینکه در سال آینده منابع بودجه عمومی دولت 407 هزار و 713 میلیارد تومان است، ادامه داد: اعتبارات هزینه‌ای نیز بیش از 320 هزار میلیارد تومان است که اعتبارات هزینه‌ای استانی 12.7 هزار میلیارد تومان است.

خداوردی خاطر نشان کرد: اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای 62 هزار و 19 میلیارد تومان و اعتبارات تملک دارایی‌های مالی نیز 25 هزار و 2 میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان در سال گذشته 839 هزار میلیون ریال بوده است، بیان کرد: این اعتبارات با 25.68 درصد افزایش به 750 هزار و 300 میلیون ریال رسیده است.

معاون برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان خاطر نشان کرد: اعتبارات ۳ درصد درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی با 8.3 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 55 هزار و 20 میلیارد ریال در لایحه بودجه 98 رسیده است.

رئیس گروه پژوهش و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان هم در این جلسه با اشاره به ماموریت برای ارزیابی وضعیت بازار گوشت در استان زنجان اظهار کرد: معادل ۱۶.۲ درصد از گوشت قرمز مصرفی در استان زنجان در سال‌جاری به صورت یارانه بوده است که این میزان در سال ۱۳۹۶ معادل ۳.۸ درصد بوده است. 

خلیل قاسملو با اشاره به اینکه مصرف گوشت قرمز در سه فصل ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۶ معادل ۶.۲ درصد بوده است، گفت: سهم گوشت کشتار شده در سال ۱۳۹۶ از لحاظ وزنی ۸۴.۷ درصد گوشت گوساله، ۱۳.۹ درصد گوشت گوسفند و ۱.۴ درصد گوشت بز بوده است. 

وی خاطرنشان کرد: از یک هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال تسهیلات روستایی ارائه شده در استان زنجان ۴۶۳ میلیارد ریال معادل ۳۱.۹ درصد به خرید دام اختصاص داده شده است.

انتهای پیام/۷۳۰۰۹/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول