اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

کشف یک نسخه چینی همتای آثار شکسپیر

نسخه‌ای نادر از ادبیات چین مربوط به قرن هجدهم میلادی کشف شده است. گفته می‌شود «قصه سنگ/رویای عمارت‌های بزرگ سرخ» همتای آثار شکسپیر در غرب محسوب می‌شود.

کشف یک نسخه چینی همتای آثار شکسپیر

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از واشنگتن تایمز، نسخه‌ای نادر از ادبیات چین در قابی چوبی و شکننده به رنگ زرد که نسبتا سالم مانده در گنجه‌ای در انبار موزه تاریخی «بیوِر فالز» متعلق به کتابخانه کارنِگی کشف شد.

خبر این کشف بلافاصله در تمام دنیا پخش شد و توجه همگان بویژه چینی‌ها را جلب کرد چراکه گفته می‌شود این کشف یک شاهکار از ادبیات چینی و همتای آثار شکسپیر در غرب محسوب می‌شود.

«قصه سنگ/رویای عمارت‌های بزرگ سرخ» نوشته «چائو شوئِچین» در میانه قرن هجدهم میلادی طی دوران دودمان «چینگ» هنوز برای مردم چین خواندنی است. این اثر کتابی در ژانر ترسناک است که دارای ۴۰۰ شخصیت است که به زبان محلی چینی(ماندارین) نوشته شده است. این کتاب در قالب نسخه‌هایی پیچیده شده در قاب‌های چوبی است که اولین بار در سال ۱۷۹۱ میلادی چاپ و منتشر شده است.


زن چینی همسر مترجم چینی‌ها که گمان می‌رود این نسخه توسط او در سال ۱۸۷۲ از چین به آمریکا و موزه «بیوِر فارلز» آورده شده است

این اثر داستانی که در حد وسیعی حاوی داستان‌های عاشقانه است، به سیر تاریخی ظهور و افول یک خانواده اشرافی در پکن می‌پردازد.

این نسخه که با کاغذی که از برنج درست شده حداقل ۱۷۵ تا ۲۰۰ سال پیش به موزه «بیوِر فالز» کارنِگی آورده شده است.

«بتی اندرسون» از برایتون، مدیر موزه تاریخی بیوِر فالز است و مسول حفظ و مرمّت مجموعه‌ها و آثار هنری این موزه است؛ او در مورد حجم آثار موزه می‌گوید: در اینجا آثار بسیار زیادی وجود دارد که بخاطر حجم بالا نمی‌توان همه را به نمایش گذاشت و علاوه بر آن ما هر هفته بسته‌هایی داریم که آثاری اهدایی از سوی مردم است که به موزه اهدا می‌شود و در هرکجای موزه می‌توانید این بسته‌ها و کارتون‌های مملو از آثار اهدایی را ببینید و بررسی همه این آثار اهدایی زمان می‌برد که تفکیک شوند و مواردی که به درد خورده و ارزش نگهداری دارند جداسازی شوند و حال در این بین یکی از این بسته‌ها به صورت اتفاقی پیدا شده و حاوی این نسخه بسیار ارزشمند از ادبیات چین بوده است. انقدر اینجا وسیع و پر از اشیاء است که من چند سال پیش یکی از اتاق‌ها را باز کردم و داخل آن رفتم بعد متوجه شدم ۶۰ سال است که در این اتاق باز نشده است.»

او در ادامه افزود: «چند سال پیش که از یکی از این اتاق‌ها دیدن می‌کردم خیلی اتفاقی یک محفظه و قاب چوبی دیدم و آن را باز کردم دیدم یک نسخه به زبان چینی داخل آن بود و در آن زمان فکر کردم شاید یک نسخه معمولی باشد که پس از مدتی کارشناسان آن را دیده و اعتبار واقعی‌اش مشخص شد.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول