اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

4 سال پس از پیگیری‌های فارس محقق شد

احیای «باغ صفاری» با جرعه‌های زیرزمینی

احیای صفاری، بیش از هر چیز، مرهون خواست عمومی و پیگیری رسانه‌ها است. اگر نبود مسئولیت‌پذیری شهروندان، خیلی وقت بود که جای این باغ را یک مجتمع سرد کامپوزیتی گرفته بود.

احیای «باغ صفاری» با جرعه‌های زیرزمینی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سرانجام پس از سال‌ها کش‌وقوس، ماجرای کوی صفاری و 366  درخت قدیمی و ارزشمند این محوطه، ختم‌به‌خیر شد تا غرب تبریز، در آینده‌ای نزدیک، صاحب یک بوستان طبیعی باشند.

تملک صفاری و پایان «کابوس پاساژ»

نخستین بار مرداد سال94 بود که  خبرگزاری فارس، در گزارشی ( گزارش با تیتر : غربت 2 ساله درختان یک باغ/ باغ‌شهر تبریز بلعیده شد ) از وضعیت دلگیر محوطه‌ای پردرخت در حدفاصل خطیب و میدان جهاد خبر داد. درهای باغ، بسته بود. کسی سراغی از درختان نمی‌گرفت و آن‌چه از بین ‌میله‌ها معلوم بود، انبوهی از نخاله‌های سیمانی و آهکی بود که پای درختان رها شده بود.

لکه‌ سبز یک‌ونیم هکتاری، یادگار «باغ‌شهر تبریز» که از چند سال پیش «باغ صفاری» نامیده می‌شود. صفاری، از قدیم، کوی سازمانی یک اداره دولتی بود. اما اداره‌ متولی، چند سال پیش، از خیر این باغ گذشت. ظاهراً قرار بوده کوی، پس از تخریب، تبدیل به یک مجتمع تجاری و خدماتی شود. طرحی که البته مخالفت عمومی را در پی داشت.

محمدحسین حسن‌زاده، مدیر پیشین سازمان پارک‌ها و فضای سبز، که چند سال پیش و از نخستین روزهای زمزمه تخریب صفاری، در کنار ساکنان محله و فعالان زیست‌محیطی، پیگیر احیای باغ بود، با یادآور شدن مسیر این پرونده می‌گوید: کوی صفاری، از سال‌ها پیش، در تملک اداره‌کل راه‌وشهرسازی استان آذربایجان‌شرقی قرار داشت، اما این اداره‌کل چند سال پیش «حکم رفع معارض» از دادگاه گرفت، تا کوی را تخریب کند.

حسن‌زاده متذکر می‌شود: از همان مراحل ابتدایی، مخالف قطع درختان این کوی بودیم؛ در کنار این مخالفت، پیگیری رسانه‌ها و شهروندان برای حفاظت از باغ، هر روز دامنه بیشتری گرفت و حمایت شهردار تبریز و معاونت عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی، نهایتاً باعث شد تملک این باغ، با تصویب کمیسیون ماده5 به شهرداری تبریز واگذار شود.

 

دشواری‌های احیای یک باغ قدیمی

حسن‌زاده با تشریح دشواری‌های احیای باغ صفاری می‌گوید: مانع اول برای احیای این باغ، بحث مالکیت بود. در چنین مواقعی، اگر قطعه زمین، از اراضی ملی باشد، به راحتی می‌توان آن را به فضای عمومی تبدیل کرد، اما وقتی یک دستگاه دولتی، مثل اداره‌کل‌ راه‌وشهرسازی، مالک زمین باشد، تغییر مالکیت، بسیار دشوار است.

وی مانع دوم را بحث کاربری عنوان و خاطرنشان می‌کند: کاربری محوطه صفاری «مسکونی» بود و تبدیل آن به «فضای‌سبز» نیاز به تصویب کمیسیون ماده‌پنج استانداری آذربایجان‌شرقی داشت؛ همچنین هزینه بالای زمین در ایستگاه صفاری، باعث می‌شد امکان تملک نقدی محوطه، عملاً ممکن نباشد.

 

نجات با جرعه‌های زیرزمینی

عواملی که حسن‌زاده شمرد، دست‌به‌دست هم داد تا روند تملک ایستگاه صفاری، چهار سال طول بکشد. در تمام این مدت، 366 اصله نارون و چنار و سپیدار، رنج بسیار از وضعیت بلاتکلیف باغ دید. نکته امیدوارکننده موضوع، حجم بالای آب‌های زیرزمینی در محدوده نصف‌راه و خطیب بود.

به گفته حسن‌زاده، با توجه به بالابودن سطح آب‌های زیرزمینی در این قسمت از شهر و ریشه‌دار بودن درختان، تهدید خاصی متوجه درختان نبوده‌است و حالا که باغ تملک شده، با یک همت و تلاش اساسی، می‌توان آن را مهیای تابستان پیش‌رو کرد.

 

فرصت طلایی غرب تبریز برای تقویت فضای‌سبز

مسیر خطیب و نصف‌راه، از بافت‌های پرتراکم شهر است که فضای سبز بسیار ناچیزی دارد. این مسیر، در حوزه شهرداری منطقه6 واقع شده و از محدوده‌های کم‌برخوردار شهر است. نجات صفاری، غنیمتی برای این منطقه است تا بخشی از کاستی‌های فضای سبز خود را جبران کند.

در این بین شهردار منطقه 6 تبریز از آغاز ساماندهی باغ صفاری خبر داده و می گوید: در حال حاضر عملیات نخاله برداری و خاک برداری ساختمانهای موجود در آن محوطه آغاز شده است.

سامان احمدزاده ادامه می دهد: پیش از این کاربری مسکونی برای این نقطه در نظر گرفته شده بود که با تلاش های شهرداری تبریز به عنوان فضای سبز و پارک استفاده می شود.

احمدزاده وسعت این باغ را حدود یک هکتار و نیم عنوان کرده و می گوید: طراحی و اجرای باغ صفاری در قالب باغ ایرانی در حال اجراست و سعی داریم تا پایان سه ماهه نخست سال 98 عملیات احداث آن به اتمام رسیده و با آغاز تابستان آماده سازی شود.

وی به تعداد انبوه درختان کهنسال و پر قدمت در این باغ اشاره کرده و خاطرنشان می کند: محوطه صفاری، اگر مسیر کاربری قبلی خود را طی می‌کرد، درآمدی بالغ بر 35میلیارد در پی داشت که برای منطقه‌ای با بضاعت منطقه6، رقم قابل‌توجهی است؛ با این حال، شهرداری تبریز، با چشم‌پوشی از این درآمد مادی، مطالبه اجتماعی شهروندان را در مد نظر قرار داد.

 

احیا، با اسم رمز «مشارکت و تعامل»

احیای صفاری، بیش از هر چیز، مرهون خواست عمومی و پیگیری رسانه‌ها است. اگر نبود مسئولیت‌پذیری شهروندان، خیلی وقت بود که جای این باغ را یک مجتمع سرد کامپوزیتی گرفته بود. تملک و احیای صفاری، بار دیگر نشان داد که هیچ مانعی نمی‌تواند در برابر مطالبه و مشارکت اجتماعی شهروندان، تاثیرگذار باشد.

********************************

گزارش از فرشید باغشمال و سحر فکردار

*******************************

انتهای پیام/6000/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول