اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

شهردار اردکان:

در نگین کویر پذیرای مسافرین نوروزی و گردشگران هستیم

شهردار اردکان مردم شریف ایران و گردشگران خارجی را به تماشای اردکان زیبا دعوت کرد و گفت: اردکان شهری تاریخی و دارای جاذبه‌های گردشگری متفاوت است.

در نگین کویر پذیرای مسافرین نوروزی و گردشگران هستیم

اباذر غفوری در گفتگو با خبرنگار فارس در اردکان، با اشاره به اینکه اردکان حدود 24 هزار کیلومترمربع مساحت دارد؛ افزود: این دیار به‌واسطه موطن علما، فضلا، دانشمندان و منجمان از قدیم‌الایام به یونان کوچک مشهور بوده است.

وی با اشاره به بافت تاریخی اردکان به‌عنوان یکی از منسجم‌ترین بافت‌های تاریخی کشور، گفت: بافت تاریخی اردکان علاوه بر انسجام، به دلیل سکونت مردم بافتی زنده و پویاست.

شهردار اردکان در ادامه با معرفی بخشی از جاذبه‌های گردشگری این شهر افزود: یکی از اماکن مقدس پیروان دین زرتشت و مهم‌ترین مقصد گردشگری مذهبی آن‌ها چک‌چک اردکان است که از توجه، قداست، اهمیت و ارزش والایی برخوردار است.

غفوری گفت: بازدید از این مکان معنوی، می‌تواند علاوه بر آشنایی گردشگران با ادیان و آیین‌های مختلف، نزدیکی فرهنگ‌ها را نیز به همراه داشته باشد.

وی اظهار داشت: عریض‌ترین بادگیر یک‌طرفه جهان با ۱۹ دهنه در خانه تاریخی دکتر امامی اردکان که در سال ۱۳۸۳ به شماره ۱۱۶۲۱ با عنوان «خانه امام» به ثبت آثار ملی ایران رسیده، واقع‌شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ رشته قنات در اردکان وجود دارد، گفت: ایران کشور کم‌آبی است و نفس شهر و مردمش به آب بستگی دارد اما در شهرهای کویری این نفس را از قنات‌هایی می‌گیرند که توسط نیاکانشان حفرشده و طول برخی از آن‌ها به ۲۰ کیلومتر و حتی بیشتر هم می‌رسد.

وی بابیان اینکه تنها منارجنبان تمام خشتی جهان در اردکان قرار دارد و قدمت بنای اولیه این منارجنبان به ساسانیان می‌رسد؛ تصریح کرد: منارجنبان خرانق با نوع معماری خارق‌العاده خود که با فشار دست به حرکت درمی‌آید یکی از دیدنی‌ترین منارجنبان‌های دنیا است که روی آن هیچ کاشی‌کاری به چشم نمی‌خورد و پیکره آن تمام خشتی است.

شهردار اردکان گفت: این شهرستان مفتخر به وجود ۴۴۷ شهید و سرداران بزرگی است که تکریم و تعظیم آن‌ها و پاسداری از ارزش‌های فرهنگی کشورمان وظیفه سنگینی است که پایبندی و احترام به آن و انتقال این ارزش‌ها به نسل‌های آینده، اهمیت دوچندان دارد.

وی بابیان اینکه یادمانی از شهدای شهرستان در قالب گنجینه ایثار و شهادت اقدامی پسندیده است؛ افزود: در گنجینه ایثار و شهادت اردکان سیر تاریخ صدساله ایران به نمایش گذاشته‌شده که این گنجینه در محل سابق ساختمان بیمارستان قلب دایر شده است.

غفوری تصریح کرد: بیابان‌گردی یکی از گونه‌های طبیعت‌گردی است که این روزها بسیاری از گردشگران خارجی کشورمان را به خود مشغول کرده به‌نحوی‌که سیمای منحصربه‌فرد بیابان‌ها، حیات جانوری و گیاهی، آسمان شب، یادمان‌های تاریخی، آرامش بیابان و بسیاری از جذابیت‌های دیگر، بیابان‌ها را به یکی از جاذبه‌های طبیعت تبدیل کرده است.

وی بابیان اینکه این شهرستان از جاذبه‌های طبیعت‌گردی فراوان و بکری نیز برخوردار است؛ ادامه داد: ریگزار بکر زرین علاوه بر زیبایی‌های چشم‌نواز خاص کویر، از تنوع زیستی متنوعی نیز برخوردار است و به‌عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی پرظرفیت شهرستان اردکان مطرح است.

غفوری اظهار داشت: شهرستان اردکان با تولید روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن انواع محصولات کنجدی به‌عنوان پایتخت تولید محصولات کنجدی در کشور شناخته می‌شود.

شهردار اردکان در پایان از مردم شریف ایران و گردشگران خارجی دعوت کرد تا در ایام عید باستانی نوروز به تماشای اردکان زیبا بنشینند.

انتهای پیام/ 90010

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول