اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

گزارش فارس از خطر انقراض و هجوم گونه‌های غیربومی

تب «سین» سمندر در سفره هفت سین فروکش کرد/ تجارت مار آبی و لاک‌پشت شدت گرفت

با وجود اینکه خرید و فروش غیرمجاز گونه‌های جانوری جرم تلقی می‌شود اما در چند سال گذشته شاهد تجارت سمندر زیبای لرستان برای زینت‌بخشی سفره‌های هفت‌سین بودیم، با آگاهی‌رسانی‌های صورت گرفته امسال تب خرید سمندرها فروکش کرد.

تب «سین» سمندر در سفره هفت سین فروکش کرد/ تجارت مار آبی و لاک‌پشت شدت گرفت

به گزارش خبرنگار گروه محیط زیست خبرگزاری فارس، چند سالی است که با نزدیک شدن به ایام نوروز عده‌ای فرصت‌طلب و سودجو در برخی نقاط کشور اقدام به خرید و فروش غیرمجاز گونه‌های جانوری مانند مار آبی، سمندر لرستانی، لاک پشت در کنار ماهی قرمز می‌کنند که این اقدام براساس مواد 7 و 10 قانون شکار و صید ممنوع  است.

باربد صفایی مهرو مدیر گروه خزنده شناسی پارس و  مدیر پروژه آموزش و مشارکت مردم محلی در زمینه حفاظت از سمندر در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه  حدود ۷ سال است که علاقه‌مندان حیات وحش به صورت داوطلبانه در استان‌های تهران، کرمانشاه، کردستان و خوزستان برای شناسایی محل خرید و فروش این گونه‌ها در بازارهای شب عید به صورت فعال حضور دارند، گفت: این افراد با کمک یگان حفاظت محیط زیست موفق شدند تا حدودی بازار خرید و فروش این گونه‌ها را متوقف کنند.

فروش سمندر لرستانی صفر شد

این خزنده شناس با بیان اینکه آموزش‌های متعددی به این گروه علاقه‌مندان پیش از شروع فصل خریدوفروش این گونه‌ها داده شده است، اظهار داشت: براساس گزارش‌های رسیده از یگان حفاظت محیط زیست این تلاش‌ها باعث شد تا گزارش فروش سمندر در بازارها به صفر برسد.

وی در ادامه گفت: اما متاسفانه امسال شاهد کشف هزاران لاکپشت و مارآبی در بازارهای شب عید بخصوص بازار تهران بودیم.

صفایی مهرو افزود: گونه‌های کشف شده به کلینک حیات وحش پردیسان منتقل می‌شوند تا پس از بررسی وضعیت در زیستگاهشان رها سازی شوند.

تجارت مارآبی و لاکپشت شدت گرفت

جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست نیز در پاسخ به سوال فارس درباره کشفیات این گونه‌های حیات وحش در بازارهای شب عید گفت: چیزی حدود ۳۰۰ مارآبی و ۱۰۰ لاکپشت در بازار تهران و البرز کشف کرده‌ایم و بیشترین آمار کشفیات هم مربوط به همین دو استان بوده است، اما هیچ گزارشی از کشف سمندر لرستانی نداشته‌ایم.

چرا سمندر لرستانی با ارزش است؟

سمندر کوهستانی لرستان یا سمندر خالدار قیصری یا سمندر قمصری یا سمندر خالدار امپراتور یا حاجی باریکو  با نام علمی: Neurergus kaiseri از جمله گونه‌های سمندر بسیار رنگی است که در جنوب رشته کوه‌های زاگرس در نزدیکی شهبازان لرستان زندگی می‌کند.

تخمین زده شده که کل جمعیت بالغ سمندر کوهستانی لرستان کمتر از هزار عدد باشد. رنگ‌بندی متفاوت و زیبایی این جانور سبب شده تا سودجویان به منظور فروش آن با قیمتی بالا در بازارهای آسیایی و اروپایی اقدام به صید بی‌رویهٔ این دوزیست کرده و آن را در خطر انقراض نسل جدی قرار دهند. چند سالی هم خرید و فروش این گونه در بازار‌های شب عید رونق پیدا کرده بود.

مطابق مصوبه شورای عالی محیط زیست ایران به علت در خطر انقراض بودن نسل این دوزیست، خرید و فروش و حمل آن ممنوع بوده و فرد خاطی جریمه و بازداشت می‌شود.

رهاسازی گونه‌های غیربومی در طبیعت و خطر تبدیل شدن به گونه مهاجم

عمده لاکپشت‌های آبی که در بازارها به صورت غیرمجاز فروخته می‌شوند غیربومی هستند.علاوه‌بر اینکه جداکردن این گونه‌های جانوری از زیستگاه‌های طبیعی‌شان موجب برهم خوردن تعادل چرخه حیات طبیعی آنها می‌شود و در نهایت به انقراض این گونه‌های ارزشمند  منجر می‌شود؛ اگر این گونه‌ها در محیط‌هایی غیر زیستگاه‌های طبیعی‌شان رهاسازی شوند، براساس اصول رقابتی میان گونه‌های زیستگاه را نابود می‌کنند.

صفایی مهرو از ورود لاکپشت‌های گوش قرمز و گوشت نرم به سد ماملو، سد طالقان و دریاچه شورمست مازندران خبر داد و تاکید کرد: این گونه‌های غیر بومی با ورود به محیط زیست کشور به عنوان گونه مهاجم خسارات زیادی به طبیعت وارد می‌کنند و اگر روند این گونه‌ها ادامه یابد شاید در سالهای آتی شاهد یک مخاطره جدید از هجوم گونه‌های غیربومی  به طبیعت ایران باشیم.

این مخاطره محدود به بازارهای شب عید نمی‌شود، خرید و فروش سگ‌ها، گربه‌ها حتی راکون و گونه‌های خزنده هم می‌تواند آینده نگران کننده‌ای را برای محیط زیست کشور به وجود بیاورد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول