اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

گلستان، نگارستان ایران آماده پذیرایی از مسافران نوروزی/

50 دقیقه زمان برای رسیدن به بام گلستان کافی است/ از «دِاُو» تا یک گام به بلندای «رادکان»

نسیم فراموش‎نشدنی بهار در کردکوی از آبشار «دِاُو» تا رسیدن به بلندای رادکان در ارتفاع 2 هزار و 500 متری از سطح دریا در ذهن هر گردشگری نقش می‎بندد.

50 دقیقه زمان برای رسیدن به بام گلستان کافی است/ از «دِاُو» تا یک گام به بلندای «رادکان»

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، صدای زیبایی را باید در نسیم خنک بهاری و در دامنه‎های کوه‎های شهرستان کوه و درازنو شنید.

شهرستان کردکوی با وسعت ۸۱۵ کیلومتر مربع و جمعیت 72 هزار نفری همه ساله مسافران بسیاری را به خود می‎بیند و اگر توجه بیشتری به زیرساخت‎ها و اماکن گردشگری، تفرجگاه‎ها، بناهای تاریخی و گردشگری این شهرستان شود بدون‎شک می‎توان نام کردکوی را در زمره شهرهای هدف گردشگری کشور جست‎وجو کرد.

با توجه به اینکه در استان گلستان برای خروج اقتصاد از حوزه کشاورزی به گردشگری و خدمات برنامه‎ریزی شده متناسب با آن باید به شهرستانی همچون کردکوی که پتانسیل و ظرفیت قابل توجهی از لحاظ گردشگری و عرضه صنایع دستی دارد توجه ویژه‎ای شود.

مسافری نیست که به سمت روستاهای کوهستانی و چشم‎نواز کردکوی اعم از «درازنو»، «جهان‎نما»، آبشارهای خروشان و زیبای دوآب، طبیعت خیره‎کننده و درختان سربه‎فلک کشیده جنگل کردکوی، منطقه گردشگری آب‎بندان، دیوار تاریخی تمیشه رفته باشد و دلش برای کردکوی و تماشای دوباره این منظره‎ها پر نکشد.

به طور قطع آن چیزی که امروز می‎تواند به اقتصاد شهرستان کردکوی کمک کند اقتصاد گردشگری و توریسم‎پذیری است اما بین رسیدن به این غایت از عملکرد تا آرزو فاصله‎ها است.

در وصف شهرستان کردکوی همین بس که منطقه گردشگری «درازنو» در مدت کمتر از یک ساعت می‎تواند گردشگران را به ارتفاعات بالای 2 هزار و 500 متری با اقلیم و دمای متفاوت برساند که این ظرفیتی ‌بی‎نظیر است.

شهرستان کردکوی در غرب استان گلستان و در جنوب‌شرق خلیج گرگان قرارگرفته است، این شهرستان از شمال به بندرترکمن، از جنوب به نواحی جنگلی بخشی از رشته‌کوه‌های البرز شرقی و استان سمنان و از غرب به شهرستان بندرگز و از شرق به شهرستان گرگان محدود می‌شود.

درازنو نیز دهکده‎ای ییلاقی است که در بلندترین ارتفاعات کردکوی قرار گرفته است، این دهکده که در جنوب شهرستان کردکوی و در محدوده روستای سورم‎سرا قرار گرفته به‎دلیل برخورداری از آب و هوای مناسب، چشم‎اندازهای طبیعی زیبا، برخورداری از مناطق جلگه‎ای موقعیت ویژه و منحصربه‎فردی را بوجود آورده است.

 در جذابیت این روستای ییلاقی همین بس که در کمتر از یک ساعت گردشگران را به ارتفاعات بالای 2 هزار و 500 متری از سطح دریا با اقلیم و دمای متفاوت می‌رساند، این روستا آنقدر مرتفع است که از بلندای آن می‎توان منظره حیرت‎انگیز بیش از ۱۰ شهر و ده‎ها روستا در استان‎های گلستان و حتی مازندران را مشاهده کرد.

منطقه جهان‎نما با وسعت 30 هزار و 650 هکتاری در مناطق مرتفع جنوب شهرستان گرگان و جنوب شرقی شهرستان کردکوی واقع شده و آن چیزی که بیش از همه این منطقه را متمایز می‎کند آن است که دهکده جهان‎نما در دامنه کوه جهان نما که 3هزار و 86 متر از سطح دریا ارتفاع دارد، قرار گرفته و می‎توان گفت قدم زدن در جهان‎نما همانند آن است که در پشت بام گلستان قدم بزنید.

در کنار طبیعت بکر، جنگل‎های انبوه، مراتع سرسبز و چمنزارهای دل‎انگیز که در روستای درازنو کردکوی عرض اندام می‎کند چشم‎انداز انتهای شرقی دریای مازندران و خلیج گرگان از این روستا را بدون اغراق می‎توان از زیباترین منظره‎هایی دانست که تاکنون به چشم دیده‎اید.

موقعیت طبیعی، اقلیم ویژه و همچنین استقرار در منطقه حفاظت شده جهان‏نما، مناظر و جلوه‏های منحصر به فردی را به روستای جهان‎نما بخشیده است و  چشم‏انداز ارتفاعات، چشمه‏ها، رودخانه‏ها و جنگل‏ها و واقع شدن بنای تاریخی گنبد رادکان زیبایی شگفت‏انگیز و خیره کننده‎ای را نصیب این روستای ییلاقی کرده است که دیدن آن خالی از لطف نیست.

میل رادکان از دیگر جاذبه‎های شهرستان کردکوی است که بعد از میل گنبدکاووس به‎عنوان دومین برج آجری استان گلستان شناخته می‎شود.

میل رادکان که در جنوب شهرستان کردکوی و در روستای رادکان قرار دارد متعلق به قرن پنجم هجری قمری است و با شماره 145 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

میل رادکان بر روی صخره‎ای طبیعی ساخته شده و دارای پلان مدور به قطر داخلی 6 متر و ضخامت 174.7 سانتی‎متر و به ارتفاع 24.90 متر است.

اما آبشارهای کردکوی از دیگر جاذبه‎های گذشگری است که زیبایی‎ها این شهرستان را دوچندان می‎کند.

آبشار دوآب کردکوی  از جمله آنها است که در پنج کیلومتری جنوب شهرستان کردکوی واقع شده است.

با عبور از دامنه کوه که پوشیده از درختان متنوع جنگلی است به منطقه‌ای می‌رسیم که به ( دِاُو) یا دوآب معروف است که «دِ» به معنی عدد دو و «اُو» به معنای آب است.

در این منطقه دو رودخانه جریان دارد که از ارتفاع البزر سرچشمه می‎گیرد و پس از طی مسافتی در دل جنگل درنقطه‌ای به نام «دِ اُو» به یکدیگر می‌پیوندند و آبشار دو آب را بوجود می‌آورند، ارتفاع این آبشار حدود ۱۴ متر است.

اما آبشار زیبای دوآب را تنها بخشی از هزاران جاذبه طبیعی و زیبای این بهشت گمشده می‎توان دانست و در کنار آن آبشار هفت‎طبقه و یا آبشار شادان کردکوی نیز از دیگر جاذبه‎های طبیعی و گردشگری است که در کنار سایر زیبایی‎های کردکوی چشم‎نوازی می‎کند.

این آبشار در هفت کیلومتری جنوب شهرستان کردکوی و در دل جنگل‎های بکر و طبیعی دامنه کوه البرز قرار دارد و حدود 40 متر ارتفاع دارد.

در این آبشار آب در شکست‎های زیبا در هفت نقطه آن منظره‎ای زیبا را خلق کرده که به همین دلیل  به آن آبشار هفت طبقه می‎نامند.

 دیوار تمیشه و خرابه‎های آن را می‎توان از مناطق تاریخی و تفرجگاه در شهرستان کردکوی نام برد، به گفته کارشناسان دیوار عظیم تمیشه که در نزدیکی روستای «سرکلاته» قرار دارد به احتمال زیاد دیوار تمیشه همراه با شهر آن در زمان حمله مغول ویران شده و امروزه اندکی از خرابه‎ها و بقایای آن موجود است.

کاوش‎های علمی باستان‎شناسی نشان می‎دهد دیوار تمیشه از جنگل و دامنه کوه واقع در جنوب روستای سرکلاته خرابشهر تا دریای خزر آغاز می‎شود و عرض آن در برخی از مناطق 2 تا دو و نیم متر است.

از دیگر جاذبه‎های تاریخی کردکوی شهر تاریخ تمیشه است براساس شواهد تاریخی قدمت شهر تمیشه متعلق به دوران ساسانی است و این شهر تا قبل از حمله مغولان در گرگان و طبرستان شهری بزرگ و آباد بوده است.

شهر تمیشه به‎دلیل برخورداری از دیوار دفاعی و خندق آن یکی از مراکز و پایگاه‎های نظامی در مقابل هجوم دشمنان بوده است، هم‎اکنون بقایا و آثار بر جای مانده این شهر و دیوار آن در غرب روستای سرکلاته خرابشهر شهرستان کردکوی بصورت تپه‎ها و برجستگی‎های بلند و پست قرار دارد.

جنگل‎های سرسبز با درختان سر به فلک‎کشیده از دیگر جاذبه‎های بی‎نظیر گردشگری در شهرستان کردکوی است که قدم زدن در آن، تنفس هوای پاک و دلنشین بهاری در دل کوه‎ها و درختان سرسبز آن نشاط دوباره‎ای به گردشگران و مسافران نوروزی می‎بخشد.

پارک جنگلی امام رضا(ع) کردکوی در چهار کیلومتری جنوب شهرستان کردکوی و در مسیر جاده کردکوی به درازنو واقع شده و 54 هکتار مساحت دارد.

وجود رودخانه دائمی «پلنگ‎پا» را می‎توان از ویژگی‎های اصلی این پارک برشمرد.

امامزاده روشن‎آباد (امامزادگان فضل الله و عبدالله (ع)) در حدود 15 کیلومتری بین جاده قدیم گرگان به کردکوی و در میان باغ مشجر و قبرستان واقع شده است.

براساس شواهد تاریخی ساختمان بنا با توجه به کتیبه‎های موجود در روی درب‎های صندوق امامزاده متعلق به دوره تیموریان و قرن نهم هجری قمری است و مزار فضل‎الله و عبدالله از فرزندان امام موسی‎کاظم ( ع ) را نشان می‎دهد.

 این امامزاده که در نزد بومیان منطقه به «روش‎نوا» معروف است معمولاً در چهاردهم فروردین ماه هر سال جمعیت زیادی از ناحیه کردکوی تا گرگان برای گردش و زیارت در این محل حضور پیدا می‎کنند.

==================

گزارش از فاطمه رائیجی

==================

انتهای پیام/83018

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول