اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

رئیس دانشگاه زابل مطرح کرد

تشریح گوشه‌ای از فعالیت‌های دانشگاه زابل در سال 97

رئیس دانشگاه زابل ضمن تشریح عملکرد این دانشگاه در سال‌جاری، از مردم، دانشگاه‌ها و سیاستگذاران به عنوان سه محور اساسی موثر بر توسعه منطقه یاد کرد و مشارکت اجتماعی فعال مردم به موازات بهره‌گیری از تخصص جامعه علمی و دانشگاهی را ضامن موفقیت سیاستگذارانِ بخش حاکمیت، برای حرکت در مسیر توسعه دانست.

تشریح گوشه‌ای از فعالیت‌های دانشگاه زابل در سال 97

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، موسی بهلولی با معرفی اجمالی دانشگاه زابل، به تبیین ظرفیت‌ها و توانایی‌ها و تشریحِ اهداف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و مواردی که از دریچه رسالت های جهانی و منطقه ای دانشگاه مورد بحث قرار می گیرند، پرداخت و تصریح کرد: اندیشه مدیریتی حاکم بر دانشگاه به گونه ای تعریف شده که اهمیت ویژه ای برای تاثیرگذاری اجتماعی، جهت الگوسازی و برقراری ارتباط کارآمد با مردم و معتمدین منطقه قائل است.

رئیس دانشگاه زابل از مردم، دانشگاهها و سیاستگذاران به عنوان سه محور اساسی موثر بر توسعه منطقه یاد کرد و مشارکت اجتماعی فعال مردم به موازات بهره گیری از تخصص جامعه علمی و دانشگاهی را ضامن موفقیت سیاستگذارانِ بخش حاکمیت، برای حرکت در مسیر توسعه عنوان کرد.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه سیستان، بر مقوله های کشاورزی، دامداری، انرژی های تجدید پذیر، مرز و گردشگری تاکید کرد و تشکیل هسته های پژوهشی با محوریتِ تمرکز بر روی این پتانسیل های بالقوه را، از جمله اقدامات دانشگاه زابل در زمینه پایش علمی معضلات منطقه و اجرایی ساختن تخصص های علمی دانشگاهیان برشمرد.

دکتر بهلولی فقدانِ مطالعه جامع و علمی را، دلیل  عمده عدم موفقیت و ناکارآمدیِ بسیاری از پروژه های اجرا شده در استان دانست و با تاکید مجدد بر لزوم مشارکتِ هماهنگ مردم، مسؤولان  اجرایی و نهادهای علمی در مسیر توسعه استان، ابراز امیدواری کرد: با فرصت دادن به دانش و مطالعات روزآمد دانشگاهی، بتوان به سازوکارها و چاره جویی های پردامنه برای توسعه این استان تاریخی و پهناور دست یافت.

دانشگاه زابل میزبان هیئت ایتالیایی

وی اضافه کرد: در ادامه گسترش و تجدید همکاری‌های علمی، آموزشی و پژوهشی میان دانشگاه زابل و دانشگاه میلان ایتالیا که از سال 2002 آغاز و در سال 2006 میلادی تجدید شده است؛ امسال طی نشستی رسمی، میزبان هیئت ایتالیایی به ریاست پروفسور آدریانو روسی استاد مطالعات ایران‌شناسی و رئیس سابق دانشگاه ناپل و رئیس فعلی انجمن بین‌المللی مطالعات مناطق مدیترانه و شرق (ISMEO) ایتالیا بودیم.

 این نشست در راستای توسعه پژوهش‌های علمی مرتبط با باستان‌شناسی ازجمله تجارت باستانی، کشاورزی باستانی، باستان‌گیاه‌شناسی با محوریت انجمنISMEO و همچنین سایر علوم با محوریت دانشگاه میلان و باهدف انتقال دانش و پرورش نسل جدیدی از محققان که بتوانند با آگاهی کافی از پیشینه تاریخی، کشاورزی، صنعتی و اقتصادی سیستان کهن، بسترهای لازم برای توسعه‌ی کشاورزی، زیست‌محیطی و اقتصادی امروزِ منطقه را فراهم سازند برگزار شد و طی آن بسترهای همکاری‌ دوطرفه درزمینه های علمی، پژوهشی، آموزشی و انتقال دانش و تجربیات با انجام طرح‌های پژوهشی مشترک، تبادل محقق و دانشجو، گسترش مراکز تحقیقاتی، توسعه اقتصادی منطقه و ... موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

 

دکتر بهلولی افزود: این نشست با امضای تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه رئیس دانشگاه زابل، پروفسور پیرو آتیلیو بیانکو نماینده رئیس دانشگاه میلان و پروفسور آدریانو روسی رئیس ISMEO در راستای همکاری‌های علمی، پژوهشی و میدانی مشترک و توسعه تحقیقات در زمینه‌های علمی مختلف به پایان رسید.

وی اضافه کرد: با توجه به سابقه طولانی کاوش‌های موسسه ایزمئو در سیستان که به سال 1977 میلادی بازمی‌گردد و دامنه وسیعی از کاوش‌های باستان‌شناسی در زمینه‌های گوناگون را شامل می‌شود، حجم بسیار وسیعی از داده تولیدشده که با تشکیل پایگاه داده و تجزیه‌وتحلیل آن، اطلاعات ارزشمندی تولید خواهد شد و نتایج آن می‌تواند در قالب مقالات و کتب مشترک بین‌المللی منتشر شود.

وی گفت: برگزاری همایش ترویج ازدواج سالم با مشارکت مرکز مشاوره و سلامت دانشجویی دانشگاه زابل و دانشگاه علوم پزشکی با حضور  پروفسور رحیمی روانشناس بالینی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، برگزاری هشتمین همایش بیوانفورماتیک ایران با همکاری دانشگاه زابل و انجمن بیوانفورماتیک ایران از دیگر فعالیت‌های سال 97 در دانشگاه زابل است.

 

وی تاکید کرد: این همایش ها با هدف ایجاد فرصتی برای ارائه جدیدترین دستاوردهای علمی و پژوهشی در زمینه‌های مختلف بیوانفورماتیک و برقراری ارتباط بیشتر میان اساتید، دانشجویان و پژوهشگران به‌منظور تبادل‌نظر و ایجاد همکاری‌های علمی و همچنین ارتباط نهادهای دانشگاهی و صنعتی برگزار شده است.

بازدیدها مسؤولان از فعالیت‌های دانشگاه زابل

در کنار بازدید مسؤولان از اقدامات و فعالیت های دانشگاه، دیدار اعضای هیئت رئیسه دانشگاه زابل، با حجت ا‌لاسلام و المسلمین سید جواد شهرستانی نماینده تام‌الاختیار حضرت آیت ا... العظمی سیستانی، دیدار با آیت‌الله محامی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و بازدید ایشان از مجتمع بقیه ا... الاعظم (عج) دانشگاه زابل، دیدار اعضای هیئت رئیسه دانشگاه زابل با مهندس موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان و تشریح گزارشی از عملکردها و دستاوردهای این دانشگاه در رابطه با هدفگذاری برای کارآفرینی و رفع مشکلات معیشتی مردم منطقه و راه‌های پیش روی توسعه این سرزمین، از دیگر فعالیت‌های امسال بوده است.

 

افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌های مختلف در دانشگاه زابل

وی در تشریح مهمترین اقدامات عمرانی سال 97 دانشگاه زابل اظهار کرد: در سال‌جاری در کنار فعالیت‌های علمی و پژوهشی، چند پروژه در راستای برنامه‌های توسعه‌ای در دانشگاه زابل، کلنگ‌زنی و افتتاح شد که از جمله آنها  چهار پروژه عمرانی با اعتبار 110 میلیارد ریال و زیربنایی بالغ‌بر 15 هزار مترمربع با حضور دکتر محمدتقی نظر پور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر جمشید اسماعیلی مدیرکل نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت علوم بود.

رئیس دانشگاه زابل بیان کرد: ساختمان دانشکده آب‌وخاک با زیربنایی نزدیک به 2600 مترمربع، ساختمان شماره 2 کلاس‌های آموزشی با زیربنای 1250 مترمربع، سالن تشریح دانشکده دامپزشکی با زیربنای 760 مترمربع و نیز فاز دوم آسفالت بلوار فردوسی به مساحت 7500 مترمربع، پروژه‌های عمرانی افتتاح‌شده در دانشگاه زابل بود و در حاشیه آئین افتتاح پروژه‌های عمرانی، کلنگ احداث آمفی‌تئاتر بزرگ دانشگاه زابل با کاربری رفاهی و آموزشی، زیربنایی بالغ‌بر 4150 مترمربع و ظرفیت 1550 نفر نیز بر زمین زده شد.

 

دکتر بهلولی با اشاره به تفاهم نامه‌های همکاری این دانشگاه با دانشگاه های خارجی اظهار کرد: امسال تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه زابل و اتحادیه انجمن‌های علوم جغرافیایی ایران را داشتیم که در این تفاهم‌نامه طرفین در خصوص همکاری مشترک و در راستای بهره‌مندی از پتانسیل‌های موجود در دانشگاه زابل و منطقه سیستان و استفاده از توان علمی اتحادیه انجمن‌های علوم جغرافیایی ایران به تفاهم رسیدند.

 

این تفاهم‌نامه باهدف بهره‌گیری از ارتباطات سازمانی اتحادیه با بخش‌های اجرایی کشور جهت اطلاع‌رسانی و جلب مشارکت درزمینهٔ های پژوهشی موجود در استان و منطقه سیستان از طریق مجامع علمی و همایش‌های سالانه انجمن‌های عضو و نیز طرح و پیگیری چالش‌های محیطی سیستان در کمیته‌های تخصصی به‌منظور مشارکت مجامع دانشگاهی و تعریف و اجرای طرح‌های کاربردی به امضاء رسید.

وی گفت: تعهد طرفین به سوق دادن زمینه‌های تبادل تجربیات کاربردی به سمت دستاوردهای بومی، ایجاد درگاه اختصاصی برای گروه جغرافیای دانشگاه زابل در وبگاه اتحادیه، تقویت ارتباطات بین گروه جغرافیای دانشگاه زابل و سایر گروه‌های جغرافیایی و فراهم ساختن زمینه مشارکت در اهدافی همچون تقویت تولیدات علمی، انتشارات و ارتباطات بین‌المللی و برگزاری نشست‌های سالانه با مشارکت اعضای اتحادیه و اعضای هیئت‌علمی گروه جغرافیای دانشگاه زابل از دیگر موضوعات این تفاهم‌نامه است که می‌توان به آن اشاره کرد.

مجتمع بقیه الله الاعظم (عج) دانشگاه زابل میزبان گردشگران و مسافران نوروزی

دکتر بهلولی با اشاره به قابلیت‌های مجتمع بقیه ا... الاعظم (عج) دانشگاه زابل، اظهار کرد: همزمان با فرا رسیدن سال نو و با انگیزه  ارج نهادن به شور و شوق صمیمانه ی مردم در استقبال از نوروز جاویدان، این مجتمع با فضایی شاد و بهارانه و به سنت هر ساله، پذیرای قدوم گرم میهمانان نوروزی خود است.

دریاچه مصنوعی هامونک، امسال نیز یکی از عوامل اساسی در جذب و پذیرایی از گردشگران نوروزی است و دانشگاه زابل، برای بهبود کیفیت سیمای محیط، با فضاسازی های انجام شده همچون ساخت آبشار مصنوعی و طراحی المان های نوروزی؛ از تمامی امکانات و نیروهای خود بهره گرفته است تا تصویری زیبا و رضایت بخش از میهمان نوازی دانشگاه را به مسافران و میهمانان نوروزی ارائه دهد و زمینه خدمت رسانی مطلوب تر و شایسته تر را فراهم سازد.

 

انتهای پیام/3139

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول