اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

فارس گزارش می‌دهد

سفر به شهری که منبت را جهانی کرد/ از پلو اسفندی تا نخستین بنای طبقاتی جهان

آباده با داشتن جاذبه تاریخی و صنایع دستی منحصر به فرد مقصد مناسبی برای گردشگران تاریخی است.

سفر به شهری که منبت را جهانی کرد/ از پلو اسفندی تا نخستین بنای طبقاتی جهان

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، ثبت جهانی منبت آباده باعث شده است تا نام این شهرستان در فارس بیش از پیش در سفر گردشگران شناخته شود و مورد توجه قرار بگیرد.

شهری برای منبت

مسوول میراث فرهنگی آباده با ابراز خرسندی از انتخاب آباده به عنوان شهر جهانی منبت به خبرنگار فارس می‌گوید: منبت از صنایع‌دستی مشهور آباده است که شهرت جهانی دارد.

داوود جعفرپور ادامه می‌دهد: در سال ۹۵ گواهی ثبت نشان جغرافیایی ملی و بین المللی منبت آباده و ثبت فنون اجرای منبت آباده در فهرست آثار ناملموس میراث فرهنگی ایران ثبت شد.

وی تصریح می‌کند: شهر آباده امسال و با تلاش‌های انجام شده از سوی مسوولان استان و ملی، موفق به کسب عنوان، شهر جهانی منبت شد که در معرفی هر چه بهتر این صنایع دستی به جهان نقش بسزایی دارد.

جعفرپور با اشاره به مرغوب بودن منبت آباده از نظر کیفیت عنوان می‌کند: منبت آباده ۱۷ نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی و ۵ نشان زرین جشنواره فجر را دریافت کرده و ۱۵۰ کارگاه منبت فعال خانگی یا تجاری و ۵ هزار هنرمند منبت‌کار در این شهرستان فعال هستند.


وی با ذکر سایر صنایع دستی که سوغات مناسبی در سفر هستند اظهار می‌کند: گیوه‌ آباده نیز از دیگر صنایعی است که ارزشی فراوان دارد و در نهایت ظرافت و استحکام تهیه می‌شود و خاتم، خراطی و قالی‌بافی از صنایع دستی آباده‌ است.

نخستین بنای طبقاتی جهان

یک راهنمای ایران‌گردی با اشاره به وجود نخستین بنای طبقاتی جهان در آباده می‌گوید: قلعه قدیمی ایزدخواست که شباهت زیادی به ارگ بم کرمان دارد نخستین بنای طبقاتی جهان است.

فریده مقدسی می‌افزاید: این قلعه ساسانی بر فراز صخره‌ بزرگی قرار دارد و درون خود خانه‌های متعدد و کوچکی را جای داده است که خانه‌ها توسط کوچه‌های بسیار باریکی به یکدیگر مرتبط هستند.

 

 وی قلعه ایزدخواست را دارای امنیت ویژه در سبک معماری می‌داند و عنوان می‌کند: یکی از ویژگی‌های خاص این قلعه، امنیت چشمگیر است که با حفر خندقی عمیق در اطراف آن ایجاد شده و قلعه را به دست نیافتنی‌ترین بنای عهد باستان تبدیل کرده است.

پلویی با طعم اسفند

بانویی که در طبخ غذاهای محلی آباده تبحر دارد با اشاره به پلو اسفندی و آش اسفندی بیان می‌کند: آش و پلوی اسفندی از غذاهای اصیل آباده است.

 

لیلا مقامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ادامه می‌دهد: مردم آباده این غذاها را در اولین شب اسفند نیز می‌پزند و باور دارند که با این غذای مقوی به استقبال بهار بهتری خواهند رفت.

وی اضافه می‌کند: در تهیه این غذا از هفت نوع غلات و حبوبات استفاده می‌شود و گوشت، عدس، لوبیا، نخود، برنج، جو، گندم و ... در این غذا ریخته می‌شود.

گزارش از مریم شمالیان

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول