اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

بیانیه انجمن صنفی هنرمندان موسیقی/اعتراض به واریز سهم ۱۰ درصدی اجراهای صحنه به خزانه دولت

در پی تصویب قانون اخذ ۱۰ درصد از اجراهای صحنه‌ای و واریز به آن خزانه دولت در مجلس شورای اسلامی آنهم به پیشنهاد دولت، که شامل همه کنسرتهای موسیقی در هر سالنی و هر ژانر موسیقی‌ای می‌شود، انجمن صنفی هنرمندان موسیقی بیانیه‌‌ای با عنوان «نوروز تلخ برای موسیقی ایران» صادر کرد.

بیانیه انجمن صنفی هنرمندان موسیقی/اعتراض به واریز سهم ۱۰ درصدی اجراهای صحنه به خزانه دولت

به گزارش خبرگزاری فارس، در پی تصویب قانون اخذ ۱۰ درصد از اجراهای صحنه‌ای و واریز به آن خزانه دولت در مجلس شورای اسلامی آنهم به پیشنهاد دولت، که شامل همه کنسرت‌های موسیقی در هر سالنی و هر ژانر موسیقی‌ای می‌شود، انجمن صنفی هنرمندان موسیقی بیانیه‌‌ای با عنوان «نوروز تلخ برای موسیقی ایران» صادر کرد. متن بیانیه بدین شرح است:

بیانیه انجمن صنفی هنرمندان موسیقی در خصوص قانون اخذ مبلغی از فروش بلیت کنسرت‌ها توسط دولت

زنهار که به جای مرهم، داغ و درفش بر پیکر موسیقی نزنید

نوروز تلخ برای موسیقی ایران

 

چو پرده‌دار به شمشیر می‌زند همه را

کسی مقیم حریم حرم نخواهد ماند

 

بار دیگر هنر قربانی بداندیشی می‌شود

در چند روز اخیر خبر تصویب دریافت سهم ده درصدی از فروش بلیت کنسرت‌ توسط مجلس شورای اسلامی و به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنرمندان و فرهیختگان موسیقی ایران را غرق در بهت و ناامیدی کرد و در واپسین روزهای سال، به جای افزایش امید و نشاط، اندوه بی‌پناهی را همچون داغی بر جان و روان رنجورشان برجا گذاشت.

هنرمندانی که با وجود ناهمواری‌ها و مصائب فراوان در تمام چهل سال گذشته، عاشقانه برای حفظ هنر و فرهنگ اصیل ایستاده‌اند و با وجود محدودیت‌ها و موانع بسیار، تن به انحراف و عدول از ارزش‌ها و اصول خود نسپرده‌اند، اینک باید از دلهره‌ سهم‌خواهی سیستمی که هیچ‌گاه به درستی به حمایتشان برنخاسته، اندک امیدشان به فعالیت و گذران آبرومندانه‌ زندگی را هم ببازند و باقی‌مانده‌ ناچیز عرصه‌ هنر و فرهنگ را نیز کلّا و یک‌جا به میدان‌داری صنعت سرگرمی بسپارند.

امروز در عجبیم که معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تقابل با هنر برمی‌آید و با قربانی کردن هنرمند ایرانی چنین گام غیر کارشناسانه و مهلکی برمی‌دارد و تصمیم خود را بر کرسی قانون می‌نشاند و مقام عالی وزارت دم بر نمی‌آورد.

شگفتا و دردا که در پس چنین اقدامی، با قلب واقعیات عریان اقتصاد سیاسی، نگرش و اهداف دلسوزانه‌ای نیز برای این اقدام ناروا تراشیده می‌شود که خود ضربه‌ای کاراتر بر روی زخم‌های پیشین هنرمندان موسیقی وارد می‌آورد و تلاش برای کسب درآمد وزارت ارشاد را با هدف حمایت از موسیقی توجیه می‌کند.

مگر فرهنگ و هنر و به تبع آن هنر موسیقی و موسیقی هنری و علمی در تمام جهان بدون حمایت‌های ملی و دولتی توان و امکان تداوم و بقا را دارد که این بار در کشور ما به زور قانون می‌خواهند بخشی از اندک درآمد آن را نیز به نفع دولت مصادره به مطلوب کنند؟

انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران مطابق وظایف ذاتی و قانونی خود ضمن تلاش برای پشتیبانی از اهالی موسیقی، توجه مقامات تصمیم‌گیر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام کشورمان را به نتایج و تبعات بدفرجام این اقدام عجولانه جلب می‌کند. 

به نمایندگی از هنرمندان موسیقی هشدار می‌دهیم که کمترین آسیب این مصوبه‌ ضربه زدن به هنر موسیقی و کاستن از جایگاه هنرمندان و فراهم ساختن عرصه برای تاخت و تاز گونه‌های بی‌محتوا و کم‌مایه‌ موسیقی تجاری داخلی و وارداتی خواهد بود. طبیعی‌ است با گران‌تر شدن بهای بلیت کنسرت‌ها، مخاطبان واقعی موسیقی هنری از هنرمندانشان دور و هنر موسیقی به زیرزمین و فضاهای غیر رسمی و مجازی رهنمون خواهد شد.

انجمن با نارضایتی قاطع از تصویب چنین قانونی در مجلس محترم شورای اسلامی، خواستار بازنگری فوری و لغو بی‌بازگشت چنین قانون ضد هنری در عرصه‌ موسیقی ایران است.

همچنین خواستار آنیم که مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان و قانون‌گذاران محترم قوه‌ مقننه زین پس، دست‌کم در چنین مواردی که مصوباتشان با حیات و بقای هنر و هنرمند ارتباط مستقیم دارد، اخذ نظرات کارشناسی هنرمندان مستقل و صنف موسیقی را جزو ملزومات و پیش‌نیازهای تصمیمات و مصوبات خود بدانند.

انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران

۲۷ اسفندماه ۱۳۹۷

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول