به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، پاسخگویی به منزله یک ویژگی مثبت برای مدیران محسوب میشود که شفافیت را به دنبال دارد که این مهم از طریق رسانهها بیشتر امکان اجرایی شدن را دارد.
شفافیت بیشک بیشترین تأثیر را در حفظ سرمایه اجتماعی دارد. خبرنگاران بهعنوان حلقه اتصال بین مدیران و ذینفعان ( اعم از مردم، کارشناسان و تحلیلگران)، موظفاند علاوه بر اینکه تصمیمات مدیران را به اطلاع مردم برسانند، اثرات و تبعات این تصمیمات بر زندگی مردم را به استناد تحلیل کارشناسان و خبرگان بازتاب دهند.
براساس اصول حرفه خبرنگاری و روزنامهنگاری، خبرنگار باید قاضی بیطرف باشد. هرچند او قضاوت نمیکند واقعیتهای موجود را روایت میکند. کار خبرنگار شعار «زنده باد» یا «مرده باد» نیست!
خبرنگاران سراغ مردم میروند و حرف دل آنها میشنوند. آنها در بین مشکلات مردم ذوب میشوند، با هر مشکلی پوستاندازی کرده و با هر سوژهای تازه میشوند. خبرنگاران چشم و گوش مردم و زبان گویای آنها هستند.
اما در این بین خبرنگاران با مشکلاتی مواجهاند. خبرنگارانی که همواره در امواج ترکشهای خشم و غضب برخی مسوولان قرار دارند، وقتی سوال میکنند محکوم به سیاهنمایی میشوند، وقتی انتقاد میکنند با جمله معروف "تشویش اذهان عمومی" مواجه میشوند.
حتی در مواردی تهدید شده و علیهشان شکایت میشود. برخی مدیران خط قرمزهای نانوشته برای فعالان رسانه ایجاد کردهاند و پاسخگویی به رسانه را وظیفه خود نمیدانند.
برخی از خبرنگاران معتقدند عموماً در رجوع به برخی مدیران، برای مصاحبه یا گرفتن آمار و اطلاعات، با درِ بسته مواجه میشوند و غالبا آنها پاسخگوی سوالاتشان نیستند و به تلفنهایشان جواب نمیدهند.آنها همچنین میگویند: برخی مسوولان اطلاعات را "گروگان" گرفتهاند و حاضر نیستند آنها را در اختیار خبرنگاران قرار دهند!
آغاز سال ۹۸ فرصتی است تا نگاهی کوتاه به سال ۹۷ داشته باشیم و مسوولانی که همیشه با رسانه بوده و شعار ندادهاند را از هم تمیز کنیم، از اینرو به سراغ برخی از صاحبنظران حوزه رسانه و خبرنگاران فعال استان رفتهایم و مسوولان را از ذرهبین آنها ارزیابی کرده ایم.
در این بررسی که با هدف اشاعه فرهنگ پاسخگویی مدیران در مقابل افکار عمومی و رسانهها انجام شد، سوالاتی که از خبرنگاران و اصحاب رسانه استان پرسیدیم در سه محور "تعامل خوب با رسانه"، "در دسترس بودن مسوول برای پاسخ به سوالات خبرنگاران" و "واکنش مسوولان به انتقادات و پیشنهادهای مطرح شده"، بود.
وحید زینالی، مدیرکل خبرگزاری فارس آذربایجانشرقی:
حجتالاسلام والمسلمین آل هاشم، نماینده ولیفقیه در استان و مجید خدابخش سابق استاندار آذربایجانشرقی و احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس
اسد بابایی، سرپرست خبرگزاری مهر آذربایجانشرقی:
حجتالاسلام والمسلمین آلهاشم، نماینده ولیفقیه در استان و امام جمعه تبریز، شهرام خدایی مدیرکل کتابخانههای استان و محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان
مرتضی شفیعی، مدیر خانه مطبوعات آذربایجانشرقی:
حجتالاسلام والمسلمین سید محمدعلی آلهاشم، امام جمعه تبریز، محمد محمدپور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس
معصومه شکوهی، مدیر مسوول هفتهنامه صدای زنان:
به نظر من در این یکسال مسوول همیشه پاسخگویی نداشتیم.
مینا بازگشا، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران:
سعید کنعانی مدیرعامل هلال احمر استان، خلیل ساعی ستاد احیای دریاچه ارومیه و ستاری معاون آتشنشانی شهرداری تبریز
نسرین سوار، خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایسنا (آذربایجانشرقی):
سعید کنعانی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان، فرزاد رحمانی اورژانش آذربایجانشرقی و ستاری معاون آتشنشانی شهرداری تبریز
مریم عباسی، سردبیر خبرگزاری فارس آذربایجانشرقی
محمد وحدتیهلان، رئیس مجمع نمایندگان استان، سعید کنعانی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان و احمد علیرضابیگی و اسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز در مجلس
علی سلیمی، مدیر مسوول پایگاه خبری قلم پرس و خبرنگار فارس:
حجتالاسلام والمسلمین آلهاشم، امام جمعه تبریز، علیار راستگو، معاون سیاسی امنیتی استانداری و محمد کلامی، محمد کلامی مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی
پویا خوشپیمان، مدیر مسوول عصر تبریز و خبرنگار فارس:
محمد کلامی مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی، حجتالاسلام والمسلمین آلهاشم، امام جمعه تبریز و سیامک نوروزی از روابط عمومی آتشنشانی تبریز
مهدی میرزایی، خبرنگار خبرگزاری صدا و سیمای استان:
سعید کنعانی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان
لیلا جلیلی، خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایسنا(آذربایجانشرقی):
محسن ارشدزاده مدیرکل بهزیستی استان، محمد اسماعیل سعیدی نماینده مجلس و محمد کلامی مدیرکل کمیته امداد آذربایجانشرقی
حمیده بردباری، مدیر مسوول هفتهنامه بردباری:
مجید خدابخش استاندار سابق
امیر ملکزاده، خبرنگار خبرگزاری تسنیم:
در حوزه ورزشی دو سه نفر بیشتر پاسخگو نیستند
مرتضی فرضی، عکاس استان:
جعفر پاشایی مدیرکل آموزش و پرورش استان، حجتالاسلام سید محمدعلیآلهاشم، امام جمعه تبریز
مهری هاشمزاده، خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایسنا (آذربایجانشرقی):
سعید کنعانی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان، محمد اسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز، آذر شهر و اسکو در مجلس و محمد محمدپور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان
امیر صادقی، عکاس خبرگزاری فارس آذربایجانشرقی:
حجتالاسلام والمسلمین سید محمدعلی آلهاشم و سعید کنعانی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان
پریسا حقپرست، فعال رسانهای استان:
رحیم شهرتیفر، فرماندار سابق استان، محمداسماعیل سعیدی نماینده مجلس و عزیز جوانپور رئیس دانشگاه آزاد تبریز
پیمان سبزچی، فعال فضای مجازی:
سلطانی از روابط عمومی آتشنشانی تبریز، سرگرد جعفری از پلیس فتای استان و یاوران از سازمان پسماند شهرداری تبریز
جهانبخش احمدیان، پایگاه خبری تحلیلی عصر تبریز و هفتهنامه آوای تبریز ما:
محمد کلامی، مدیرکل کمیته امداد آذربایجانشرقی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و خجسته روابط عمومی سازمان ثبت اسناد استان
اسماعیل جعفری فعال فضای مجازی:
ترکمانلو روابط عمومی منطقه ۴ شهرداری، حافظزاده روابط عمومی منطقه ۵ شهرداری و سیامک نوروزی از آتشنشانی تبریز
رباب تیموری ایسنا، سرپرست خبرگزاری ایسنا آذربایجانشرقی:
رحیم شهرتیفر، فرماندار سابق تبریز
فرزانه عبدی خبرنگار تابناک استان:
احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس، معصومه آقاپورعلیشاهی نماینده مردم تبریز در مجلس و محمد کلامی، مدیرکل کمیته امداد آذربایجانشرقی
صابر عیسیپور، مدیر مسوول پایگاه خبری تبریز بیدار:
حجتالاسلام والمسلمین آلهاشم، امام جمعه تبریز و محمد کلامی، مدیرکل کمیته امداد آذربایجانشرقی
مهدی کاظمزاده سرپرست خبرگزاری تسنیم آذربایجانشرقی:
حجتالاسلام والمسلمین آلهاشم، امام جمعه تبریز و محمد کلامی، مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی
******
با توجه به پاسخهای فعالان رسانهای و فضای مجازی، حجتالاسلاموالمسلمین آلهاشم، امام جمعه تبریز، محمد کلامی مدیرکل کمیته امداد آذربایجانشرقی و سعید کنعانی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان از جمله مسوولان و مدیران پاسخگو در آذربایجانشرقی هستند.
بیشک چراغ شفافیت در رسانهها به عنوان وجدان بیدار جامعه و رکن چهارم، روشن نمیشود مگر اینکه فیلترها و خطوط قرمز نانوشتهای که توسط برخی مدیران برای خبرنگار تعریف شده از میان برداشته شود.
امید است فرهنگ پاسخگویی به رسانهها از سوی مدیران و مسوولان نهادینه شود و آنها خبرنگاران را هادی و یاریرسان خود در نیل به اهداف سازمانی ببینند.
گزارش از کتایون حمیدی
انتهای پیام/۶۰۰۲۷/ 40/س