اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

آخرین وضعیت لرستان پس از سیلاب

از تخریب ۶۶ درصدی زیرساخت‌های راه تا مسدود ماندن محور ترانزیتی جنوب+فیلم و عکس

بارش‌های شدید ۲۴ ساعت گذشته و وقوع سیلاب خسارات عدیده زیربنایی و روبنایی را به همراه داشته است.

از تخریب ۶۶ درصدی زیرساخت‌های راه تا مسدود ماندن محور ترانزیتی جنوب+فیلم و عکس

 به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، عصر روز یکشنبه بود که با ورود سامانه بارشی بسیار فعال به منطقه بارندگی‌ها در جای جای استان شروع شده و به مراتب شدت گرفت.

با بارش برف، باران، ریزش تگرگ و صاعقه در شهرستان‌های لرستان به مرور وضعیت در برخی شهرها از جمله پل‌دختر، خرم‌آباد، چگنی و الیگودرز به مرحله بحران رسید و گاه بحرانی شد.

در جریان سیلاب اخیر نیز همچون دفعات پیش شهرستان پل‌دختر با طغیان رودخانه کشکان، آبگرفتگی روستاها، قطع برق، آب و راه‌های روستایی محتمل بیشترین خسارات شد.

 

سیلاب در خرم‌آباد نیز خسارات زیادی داشت و موجب خروش خرم‌رود شد.

در شهرستان‌های الیگودرز و چگنی نیز سیلاب موجب مسدود شدن راه‌های ارتباطی روستایی، خروش رودخانه‌ها، وادر آمدن خسارت به زیرساخت‌ها و ابنیه روستایی شد.

اگر چه تاکنون برآورد دقیقی از میزان خسارات وارد آمده در همه حوزه‌ها در شهرستان‌های لرستان در دست نیست، اما آمارهای غیر رسمی حاکی از بازدیدهای میدانی از گسترده بودن میزان خسارت‌ها خبر می‌دهد.

 

ورود سامانه بارشی از فردا به لرستان

مدیرکل هواشناسی لرستان گفت: با فعالیت سامانه بارشی که از دو روز گذشته در استان فعال شده، میانگین بارش‌ها ۸۵ میلی‌متر است.

 

 

محمدناصر هاشمی با اشاره به اینکه این سامانه تا اواخر امشب از آسمان لرستان خارج می‌شود، تأکید کرد: سامانه بارشی جدید و فعال دیگری از عصر فردا وارد استان خواهد شد.

وی تصریح کرد: با آغاز فعالیت این سامانه شاهد بارش‌های شدیدی در استان لرستان خواهیم بود.

تخریب ۶۶ درصد زیرساخت راه در لرستان

معاون عمرانی وزیر کشور با حضور در لرستان گفت: سیل بیش از نیمی از پل‌ها، ابنیه و راه‌های لرستان خسارت زده است.

مهدی جمالی‌نژاد با اشاره به خسارت سیل به ۱۱۵ کیلومتر از راه‌های اصلی و فرعی در لرستان اظهار کرد: همچنین بر اثر شدت بارش‌ها و وقوع سیلاب ۲ پل در محور خرم‌آباد به پل‌دختر به‌طور کامل تخریب شده است.

وی تأکید کرد: همچنین وقوع سیلاب در لرستان موجب تخریب و آسیب دیدن بیش از ۶۶ درصد زیرساخت راه‌های استان شده است.

 

تاکنون برآورد خسارت نشده است

استاندار لرستان نیز با جدی خواندن خسارات سیلاب به تأسیسات زیربنایی استان گفت: این خسارات عمدتاً در حوزه‌های کشاورزی، زیرساخت‌های آب، برق، گاز و راه بوده است.

خادمی اظهار کرد: تاکنون برآورد دقیقی از میزان خسارات وارده ناشی از وقوع سیلاب در لرستان صورت نگرفته است.

دامنه خسارات سیلاب در پل‌دختر بسیار گسترده است

فرماندار پل‌دختر با اشاره به اینکه محور خرم‌آباد به پل‌دختر همچنان مسدود است، گفت: وقوع سیلاب در این شهرستان خسارات زیرساختی عدیده‌ای را به همراه داشته است.

نعمت‌الله دستیاری عنوان کرد: سیلاب موجب وارد آمدن خسارت در حوزه‌های کشاورزی، زیرساخت‌های شهری، پل‌ها، بناها و راه‌های روستایی شده است.

وی که همچنان از قطع آب شرب شهر معمولان خبر می‌دهد، افزود: بارش‌های شدید ۴۸ ساعت گذشته و وقوع سیلاب موجب قطع آب ۸۴ روستا، قطع برق ۳۴ روستا و مسدود شدن راه ۵۰ روستا شده است.

فرماندار پل‌دختر با تأکید بر اینکه تاکنون برآوردی از خسارات ناشی از وقوع سیلاب صورت نگرفته است، تأکید کرد: در عین حال باید گفت دامنه خسارات بسیار گسترده بوده و به نظر می‌رسد بیش از یک‌صد میلیارد تومان باشد.

 

زلقی و زز و ماهرو متحمل بیشترین خسارات

فرماندار الیگودرز نیز با اشاره به قطع راه ارتباطی ۲۹۰ روستای بخش‌های زلقی و زز و ماهرو گفت: این دو بخش متحمل بیشترین خسارات وارده شده‌اند.

حمید کشکولی از تخریب ۷۰ راه روستایی در الیگودرز خبر و ادامه داد: بخش زز و ماهرو در محاصره بوده و محور اصلی آن به سمت سپیددشت از شب گذشته همچنان مسدود است.

وی تأکید کرد: در جریان وقوع سیلاب ۲۵۰ رأس دام تلف و ۷۰ واحد روستایی تخریب شده است.

محور ترانزیتی جنوب همچنان مسدود است

رئیس پلیس‌راه لرستان نیز با اشاره به بارش برف در گردنه‌های محورهای مواصلاتی استان گفت: بارش برف موجب مسدود شدن گردنه‌های رازان، زالیان، گاماسیاب و گشور شده بود.

مرتضی چغلوند به مسدود شدن مسیرهای تفرجگاهی اشاره و عنوان کرد: محور ترانزیتی جنوب نیز به دلیل وقوع سیلاب همچنان مسدود است.

سیلاب به سه پل تاریخی لرستان آسیب زد

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان گفت: سیلاب به بدنه سه پل تاریخی استان آسیب‌هایی را وارد کرده است.

 

 

سید امین قاسمی تأکید کرد: سیلاب موجب تخریب بخشی از پایه طاق الحاقی پل تاریخی کشکان شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین طغیان رودخانه صدماتی را به دو پل تاریخی کلهر و افرینه وارد کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان تأکید کرد: پس از فروکش کردن سیلاب، برآوردها در خصوص میزان خسارت وارده به سه پل تاریخی لرستان صورت می‌گیرد.

ذخیره ۴۳ میلیون مترمکعبی آب در لرستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان از ذخیره ۴۳ میلیون متر مکعبی آب در پشت‌بندها و سازه‌های آبخیزداری استان خبر داد.

شیرزاد نجفی با اشاره به اجرای ۴۳ هزار هکتار عملیات آبخیزداری در ۱۸ حوزه آبخیز لرستان طی سال گذشته گفت: عملیات آبخیزداری حوزه خرم‌آباد نیز با هدف جلوگیری از وقوع سیلاب و کنترل و مهار روان‌آب‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

ارتش به یاری سیل‌زدگان شتافت

ارشد نظامی ارتش در لرستان گفت: نیروهای ارتش به کمک سیل‌زدگان لرستانی شتافته و با بسیج امکانات و تجهیزات به یاری آن‌ها رفته‌اند.

امیر مراد خوش‌کنار تأکید کرد: تیپ‌های ۴۲۲ مهندسی رزمی بروجرد و ۲۸۴ سراب دوره با تجهیز امکانات خود به یاری سیل‌زدگان لرستانی رفته‌اند.

وی بیان کرد: همچنین تیپ ۱۸۴ شهید فتح‌اللهی آماده ارائه هرگونه خدمات‌رسانی به شهروندان خرم‌آبادی است.

انتهای پیام/۸۵۰۱۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول