اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

تازه‌های جذاب طرح «آرامش بهاری»

اینجا معرفت‌افزایی می‌کنند/ حلاوتی از جنس انتقال مفاهیم دینی

گویا بعد از فراغ بال طواف حرم مطهر امامزاده و حس چشیدن طعم معنوی و عرفانی ادعیه‌های زیارت قلبشان آرام نمی‌گیرد و می‌خواهند معنا و مبنای معرفتی تمام علامت سؤال‌های ذهنشان را بیابند.

اینجا معرفت‌افزایی می‌کنند/ حلاوتی از جنس انتقال مفاهیم دینی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، طرح ملی آرامش بهاری با هدف خدمت‌رسانی مطلوب به زائران و مسافران نوروزی، تقویت باورهای دینی و مذهبی و همچنین تبدیل بقاع متبرکه به قطب‌های فرهنگی کشور به مدت ۸ سال است که در امامزادگان و بقاع متبرکه برگزار می‌شود.

این طرح در ایام عید نوروز امسال در سطح 55 امامزاده و بقعه متبرکه خراسان‌جنوبی و با حضور 60 مبلغ بومی و غیر بومی در سطح بقاع متبرکه استان در حال انجام است و اجرای برنامه‌های مذهبی، مسابقات فرهنگی، اقامه نماز جماعت و پاسخ‌گویی به پرسش‌های شرعی، برپایی خیمه‌های معرفت، نمایشگاه محصولات فرهنگی، غرفه‌های عفاف و حجاب و کودک در برپایی آن مدنظر قرارگرفته است.

مسافران و گردشگران از استان‌های مختلف کشور با حضور در امامزادگان و بقاع متبرکه مجری طرح آرامش بهاری از برنامه‌های متنوع فرهنگی این طرح بهره‌مند می‌شوند، روحانیون مبلغ نیز در طول اجرای طرح در امامزادگان و بقاع متبرکه حضور می‌یابند و نسبت به اجرای برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان و همچنین مشاوره‌های خانوادگی اقدام می‌کنند.

اینجا معرفت‌افزایی می‌کنند!

خیمه‌های معرفت طرح آرامش بهاری که در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه استان برپا شده این روزها مراجعین خاص خود را دارد، زائری قصد دارد برای مشکلات زندگیش مشاوره بگیرد، یکی در خصوص احکام دین پرسشی دارد، دیگری فرزند نونهالش را آورده و می‌خواهد قرآن بخواند و جایزه بگیرد، کمی آن سوتر هم بانویی در خصوص سنت حسنه وقف سؤالاتی دارد.

گویا بعد از فراغ بال زیارت حرم مطهر امامزاده و حس چشیدن طعم معنوی و عرفانی ادعیه‌های زیارت قلبشان آرام نمی‌گیرد و می‌خواهند معنا و مبنای معرفتی تمام علامت سؤال‌های ذهنشان را بیابند، اینجاست که روحانی خیمه با چهره‌ای گشاده و لبخندی از روی مهر دقیقه‌ها و ساعت‌ها به حرف دلشان گوش می‌دهد و چه حکیمانه با اتکاء به قرآن و احادیث و روایات و سبک زندگی اسلامی راه زندگی را برایشان  پر نورتر می‌کنند.

دقایقی را با مسافران و زائرانی که از شهرهای مختلف راهی امامزادگان و بقاع متبرکه این خطه کویری شده‌اند تا با حضور در امامزادگان و بقاع متبرکه استان از برنامه‌های متنوع طرح آرامش بهاری بهره‌مند شند، همراه می‌شویم.

ابراز رضایت و خرسندی مسافران

خانواده آقای حیاتی که برای زیارت به آستان مقدس امامزادگان فردوس مراجعه کرده‌اند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، انجام فعالیت‌های فرهنگی در جوار امامزادگان و بقاع متبرکه را از اقدامات جالب اوقاف ذکر می‌کنند و می‌گویند: این اقدامات فضای معنوی خوبی را در بقاع متبرکه ایجاد می‌کند.

خانم حیاتی ضمن ابراز رضایت از غرفه‌های عرضه محصولات فرهنگی و غرفه عفاف و حجاب در محل این آستان مبارک، بیان داشت: غرفه‌های مشاوره، نقاشی کودکان، طرح قرآن بخوان جایزه بگیر، مشاوره خانواده و غیره نیز دارای مطالب مفیدی بودند.

آقای حیاتی نیز با اشاره به فعالیت غرفه کودکان، گفت: بازی‌های مختلف برای تمامی رده‌های سنی از جمله پازل‌های آموزنده و مذهبی، سرگرمی با محوریت مطالب مذهبی و محتوای ارزشی از جمله برنامه‌های اختصاص داده شده برای این غرفه بود که سبب جذب کودکان به سمت این غرفه‌ها می‌شود.

وی اجرای برنامه‌های فرهنگی در جوار بقاع متبرکه را در تقویت باورهای دینی و مذهبی مردم مؤثر دانست و تبیین کرد: حضور مبلغین روحانی که قادر به تبیین مسائل دینی و پاسخ‌گویی به سؤالات شرعی و شبهات گروهای مختلف سنی هستند به آشنایی و انس بیشتر جوانان با مسائل دینی و اعتقادی منجر می‌شود.

خلق خاطرات خوشایند از امامزادگان برای کودکان

یکی از زائرین امامزاده سید علی(ع) نهبندان که برای اولین بار به اصرار فرزندش به خیمه معرفت (غرفه کودک) مراجعه کرده است، می‌گوید: غرفه‌های خوبی در محل امامزادگان دایر شده است به‌خصوص غرفه ویژه کودک با عنوان «قرآن بخوان و جایزه بگیر» و «نقاشی بخوان و جایزه بگیر».

آقای سبحانی دلیل عدم مراجعه خود به خیمه‌های معرفت را بی‌اطلاعی از فعالیت این غرفه‌ها اعلام کرد و افزود: سال‌های گذشته نیز بخشی از تعطیلات نوروزی خود را در جوار امامزادگان سپری کردیم اما اطلاعاتی از فعالیت این غرفه‌ها نداشتیم و در برخی بقاع متبرکه نیز این غرفه‌ها نبود.

وی ادامه داد: فعالیت این غرفه‌ها از تصور آنچه که من داشتم فراتر است چرا که این خیمه‌های در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند و حتی در برخی از غرفه‌ها مشاوره خانواده نیز انجام می‌شود و این یک مزیت خوب برای زائران و مسافران است.

این زائر که به همراه فرزند خردسالش در محل این آستان مقدس حضور یافته بود، اضافه کرد: همین که فرزند خردسالمان در روزهای نوروز با حضور در محیط امامزاده سرگرمی خوبی دارد جای بسی خوشحالی است چرا که خاطره ذهنی مطلوبی را از محیط امامزاده به یادگار می‌برد.

وی از مسافران خواست تا با حضور در امامزادگان و بقاع متبرکه استان از برنامه‌های متنوع فرهنگی این طرح بهره ببرند و افزود: فضای معنوی امامزادگان باعث پالایش روح و روان انسان می‌شود.

حلاوتی از جنس انتقال مفاهیم دینی

حجت‌الاسلام احمدی یکی از طلاب حاضر در خیمه‌های معرفت طرح آرامش بهاری امامزاده شاه سلیمان علی(ع) طرح آرامش بهاری را از طرح‌های موفق فرهنگی در کشور دانست و گفت: اجرای این طرح از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی و نحوه اجرای آن از سوی ستاد و قرارگاه آرامش بهاری در تهران و قم بررسی و سپس از سوی سازمان اوقاف به استان‌ها و شهرستان‌ها ابلاغ می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت عظیم بقاع متبرکه در عرصه‌های فرهنگی و دینی طی ایام مختلف سال، گفت: این مکان‌ها ظرفیت بالایی برای فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی دارند که باید نهایت استفاده را از آن ببریم.

این مبلغ اعزامی که حدود 10 روز از مدت فعالیتش در این آستان مقدس می‌گذرد، افزود: با تجربه‌ای که در طول این 10 روز داشتم باید اذعان کنم که مردم مشتاق و تشنه دریافت مفاهیم و معارف دینی هستند.

وی در توصیف شیرین‌ترین لحظه در طول فعالیتش در خیمه‌های معرفت طرح آرامش بهاری، گفت: چه لذت و حلاوتی بالاتر از اینکه واسط انتقال مفاهیم قرآنی و معارف اهل بیت(علیهم‌السلام) به مردم باشیم.

مبلغان؛ ستون خیمه‌های معرفت

وی با بیان اینکه مبلغین طرح آرامش بهاری باید دارای تخصص‌های لازم باشند، توضیح داد: مبلغان فعال در این طرح قبل از اعزام به بقاع متبرکه دوره‌های آموزشی لازم را می‌گذرانند و سپس با آمادگی کامل در بحث مشاوره خانوادگی، کودک و نوجوان و سخنرانی چند رسانه‌ای در جهت پاسخ‌دهی به زائران نوروزی تلاش می‌کنند.

حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با اشاره به استقبال مسافران و زائران از طرح آرامش بهاری در خراسان‌جنوبی، گفت: امامزادگان و بقاع متبرکه استان در همه ایام به‌ویژه در تعطیلات نوروز شاهد خیل حضور زائران و مسافران از نقاط مختلف کشور است.

وی با اشاره به طرح‌های متعدد اوقاف در سطح بقاع متبرکه با توجه به مناسبت‌های متعدد، تصریح کرد: طرح آرامش بهاری از برنامه‌هایی است که در ایام نوروز همزمان با سراسر کشور برای مسافران و زائران در جوار امامزادگان و بقاع متبرکه استان برگزار می‌شود.

فعالیت همدلانه و صمیمانه 60 مبلغ

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی از فعالیت 60 مبلغ بومی و اعزامی در طول اجرای طرح آرامش بهاری در استان خبر داد و بیان داشت: مبلغانی که در خیمه معرفت طرح آرامش بهاری به‌کارگیری شدند ۴۵ ساعت دوره مهارتی در زمینه مشاوره دینی، اجتماعی و غیره را گذرانده‌اند.

بخشی‌پور عنوان کرد: برای سهولت در رسیدن به هدف نهایی و تعالی انسان، مبلغین متخصص در خیمه‌های معرفت با حضور همدلانه و صمیمانه خود در غرفه‌های کودک و نوجوان، مشاوره خانواده، پاسخ به سؤالات شرعی و غیره به این امر سهولت بخشیده و با استفاده از آیات روشن و احکام زلال اسلامی این رویه را تسریع می‌کنند.

وی با بیان اینکه در خیمه‌‌های معرفت مشاوره مهارت‌‌های فردی، ازدواج، تحکیم خانواده و تربیت فرزند در اولویت است، اضافه کرد: مبلغان به آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، الگوپذیری از ماهواره‌ها، فضای مجازی و غیره می‌پردازند و با مهارتی که دارند این مشکلات را بررسی و حل می‌کنند.

انتهای پیام/69039/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول