اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی:

دوره بازگشت سیل در شهرها فراموش شده است / شهرداری به نقاط مخاطره‌آمیز شهر دقت کند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: متاسفانه برخی مدیران چند سالی در یک منطقه مدیر هستند که در طی آن سال‌ها هیچ سیلی رخ نداده و این منجر به فراموشی دوره بازگشت سیل شده و اجازه هرگونه دخل و تصرف به رودخانه‌ها داده شده است.

دوره بازگشت سیل در شهرها فراموش شده است / شهرداری به نقاط مخاطره‌آمیز شهر دقت کند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، بارش باران که از چند روز پیش در ۲۵ استان کشور آغاز شده، سبب آبگرفتگی و در برخی استان‌ها خسارات فراوان به منازل مسکونی، مزارع و تاسیسات زیربنایی شده است.

در پی بارش سیل‌آسای چند روز پیش باران در دو استان گلستان و مازندران که منجر به آب‌گرفتگی شدید سطح شهر، منازل مسکونی، زمین کشاورزی و تاسیسات زیربنایی شد، بی‌توجهی به این موضوع و هشدارهای هواشناسی، دو روز گذشته در استان فارس سیل ناگهانی منجر به کشته شدن ۱۸ نفر و مجروحیت ۱۱۹ نفر ‌شد.

با توجه به اعلام هواشناسی آذربایجان‌شرقی سامانه بارشی وارد کشور شده و احتمال درگیری استان بسیار قوی است و همچنین تجربه  تلخ سیل آذرشهر و عجب‌شیر ستاد مدیریت بحران استان را وادار کرد تا تمهیداتی را در این خصوص اتخاذ کنند. از این‌رو گفت‌وگویی با جواد رحمتی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی انجام دادیم که در ادامه ارائه می‌شود.

برخی مدیران در گذشته دوره بازگشت سیل را فراموش کرده و در رودخانه‌ها دخل و تصرف کرده‌اند

* فارس: دلیل اصلی حوادث اخیر سیلی در کشور چیست؟

طبیعت یک ویژگی خاصی دارد و اگر از نعماتی که خداوند در طبیعت در اختیار ما قرار داده، نتوانیم به خوبی استفاده کنیم این نعمات تبدیل به آفت می‌شود که سیل نیز از این قبیل مسائل می‌باشد. با توجه به اصطلاح مهندسی آب، سیل یک پدیده با "دوره بازگشت" بوده و مفهوم آن نیز این است که وقوع سیل می‌تواند در محدوده زمانی ۲۰ سال، ۳۰ سال، ۵۰ سال و حتی ۵۰۰ سال یکبار تکرار شود و متاسفانه انسان همیشه از طبیعت غافل می‌شود به طوریکه مثلا فردی چندین سال است که در منطقه‌ای مدیر بوده و در طی آن سال‌ها هیچ سیلی به وقوع نپیوسته است و آن مدیر غافل از دوره بازگشت سیل اجازه دخالت در طبیعت و یا ساخت و ساز در حریم رودخانه و مسیل‌ها و تخلیه نخاله در آن مسیرها را می‌دهد و باعث ایجاد  ترافیک در مسیر سیل می‌شود و یادشان می‌رود که این منطقه جزو مناطق سیل‌خیز است.

متاسفانه بی‌توجهی به مسیر سیل‌ها در شهر تبریز نیز مشاهده می‌شود و حتی بعضی از پل‌ها برای عبور رود تبدیل به مسیرهای ماشین‌رو شده است و وقتی چنین اتفاقی در مسیل‌ها می‌افتد در حقیقت سیل و وقوع آن نیز فراموش شده و هنگام دوره بازگشت سیل با مشکلات زیادی روبرو می‌کند.

افرادی که در حریم رودخانه‌ها دخل و تصرف کرده‌اند از دوره بازگشت سیل بترسند

*فارس: چه اقداماتی برای جلوگیری از وقوع سیل باید انجام گیرد؟

با توجه به اینکه میزان بارش در استان و کشور کاهش یافته است به طوریکه در خود تبریز بارش از ۳۶۰ میلی‌متر در سال به زیر ۲۷۰ میلی‌متر در سال رسیده است و به یکباره میزان بارش با افزایش محسوس روبرو شد از این‌رو افرادی که رفتار غیرعلمی و بدون پیش‌بینی و در نظر گرفتن دوره بازگشت انجام داده‌اند باید بترسند و در حقیقت افرادی که در حریم رودخانه ساخت و ساز کرده و پل‌ها را نابود کرده و تخلیه نخاله انجام داده‌اند باید از دوره بازگشت سیل هراس داشته باشند.

البته مقامات و مسوولان مرتبط باید در اولویت کاری خود به آزادسازی حریم‌ها و مسیل‌ها بپردازند چراکه یک سهل‌انکاری آسیب جبران ناپذیری داشته و خسارات زیادی وارد خواهد کرد از این‌رو باید تمهیدات لازم انجام گیرد.
 


 

 متاسفانه دبی بازگشت سیل در شهرها به فراموشی سپرده شده است

*فارس: چه تمهیداتی در رابطه با سیل در استان آذربایجان‌شرقی انجام گرفته است؟

همه ساله در دو مقطع تذکرات و بخشنامه‌های لازم برای وقوع سیل از طرف استانداری آذربایجان‌شرقی و مدیریت بحران به دستگاه‌های مرتبط ارائه می‌شود که یکی از این مقاطع در شهریورماه و آستانه شروع بارش‌های پاییزی است و دیگری در فصل منتهی به سال نو است که تذکراتی از قبیل نظارت به پل‌ها، لایروبی‌ها و جمع‌آوری نخاله‌ها داده می‌شود. متاسفانه در مسیل‌هایی که از مرکز شهر رد می‌شود دخالت‌های نابجایی انجام گرفته و در حقیقت دبی بازگشت سیل در شهرها فراموش شده است.

البته اخیراً بازدیدهایی از پل‌ها و مسیل‌های مهرانه رود و اتوبان شهید کسایی توسط استاندار آذربایجان‌شرقی و بنده انجام گرفته و تذکرات نسبت به آزادسازی مسیل‌ها و حریم‌ها داده شده است تا هر چه سریع‌تر تمهیدات لازم انجام گیرد.


*فارس: آیا بارش‌های اخیر استان باعث خسارت به مزارع و یا سایر خسارت‌ها نشده است؟

خوشبختانه این خسارت‌ها قابل توجه نبود و سیل‌ رفتار طبیعی خود را گذرانده‌ است که دلیل آن نیز میزان بارش بود و اگر بارشی که در استان گلستان باریده در استان ما نیز ببارد و هیچ تمهیداتی نداشته باشیم قطعاً با مشکلات زیادی روبرو خواهیم شد.

*فارس: استانداری آذربایجان‌شرقی و مدیریت بحران استان چه تمهیداتی را پیش گرفته است؟

استانداری با ابلاغ برنامه‌های خود به نظارت آنها نیز توجه دارد تا لایروبی‌ها به موقع انجام گیرد و موانع رفع شود و به شهرداری‌ها جهت انجام بازدیدهای دوره‌ای تذکرات لازم داده می‌شود تا در زمان وقوع تلفات هر حادثه‌ای به حداقل رسد.

یکی از کارهای ساختاری و درازمدت ما این است تا مروری بر مسائل چند ساله استان داشته باشیم که الان به رویه تبدیل شده است؛ یعنی ما نمی‌توانیم همه پل‌هایی که در اتوبان شهید کسایی وجود دارد را به خاطر احتمال وقوع سیل ببندیم ولی طبق تصمیم شورای مدیریت بحران در ایامی که هواشناسی بارندگی پیش‌بینی کرده است می‌توانیم چند ساعت، استفاده از آن محدوده را ممنوع اعلام کنیم تا بلکه جلوی وقوع هر گونه حوادث احتمالی گرفته شود.

البته برنامه دراز مدت، جایگزینی برای پل‌های ترافیکی در این مسیر است تا پل‌های استاندارد ایجاد شود و در مجموع استانداری آذربایجان‌شرقی وظیفه نظارتی دارد و تذکرات لازم را می‌دهد و در صورت لزوم، بودجه‌های مورد نیاز را نیز در قالب شورای برنامه استان برای رفع مشکلات را تامین می‌کند.

*فارس: طبق پیش‌بینی هواشناسی استان، از شنبه سامانه بارشی وارد کشور خواهد شد و احتمال وقوع بارش در منطقه شمالغرب وجود دارد، چه کارهای شاخصی برای چند قسمت تبریز که از جمله مناطق حاشیه‌نشین و اتوبان شهید کسایی انجام گرفته است؟

در تبریز همانند شهرهای دیگر بازبینی مسیل‌های موجود انجام گرفته ولی نقاطی همچنان وجود دارد که هنوز بازبینی نشده است و از اینجا تذکر لازم  به شهرداری‌ می‌دهم تا هر چه سریع‌تر به این مناطق رفته و اقدامات لازم برای نواحی مخاطره‌آمیز را انجام دهند چراکه ما در رابطه با مسائلی که با جان مردم ارتباط دارد تعارف نداریم و هرگونه کوتاهی در این امر غیر قابل بخشش است. تمام مسیرهایی که از ارتفاعات شمالی تبریز و از کوه عینالی به داخل شهر منتهی می‌شود باید کنترل شود.

بنده امروز از شهرک ارم بازدیدی انجام دادم که یکسری نقاط مخاطره‌آمیز وجود داشت که باید اقدامات لازم برای رفع آن انجام گیرد تا تبعات به حداقل رسد.

جامعه هدف ما در برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها یکی دو تا نیست بلکه یک جامعه بسیار زیاد است

*فارس: با توجه به تجارب استان از سیل‌های عجب‌شیر، لیقوان، آذرشهر، آیا لایروبی‌های لازم و جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها انجام گرفته است؟

متاسفانه از گذشته قطعاً کوتاهی‌هایی انجام گرفته که الان شاهد ساخت و ساز غیر مجاز و تجاوز به مسیر رودخانه‌ها هستیم به طوریکه ما قوانینی محکمی در این خصوص داریم و حتی امور آب می‌تواند برای آزادسازی حریم‌ها اقدامات مستقیمی انجام دهد و البته سیستم قضایی نیز همکاری‌های لازم خود را دارد.

از همه دستگاه‌های مرتبط درخواست می‌کنم تا با برنامه مشخص و واحد به مسائلی از قبیل ساخت و ساز در مسیر رودخانه‌ها، حریم‌ها و هر گونه دخل و تصرف در رودخانه‌ها ورود کنند و دستگاه قضایی نیز قطعاً پشتیبانی خواهد کرد چراکه وقتی یک نفر به حریم رودخانه تجاوز می‌کند علاوه بر خود، مشکلات دیگری نیز ایجاد می‌کند به طوریکه مصالح حاصل از آن ساخت و سازها در زمان وقوع سیل روی هم انباشت شده و جلوی پل‌ها را گرفته و منجر به طغیان آب می‌شود.

ناگفته نماند که قبلاً کارهای زیادی انجام گرفته بود ولی با توجه به اینکه تعداد ساخت و سازهای غیرمجاز در مسیر رودخانه‌ها به قدری زیاد است که به عبارتی جامعه هدف ما ۲۰، ۳۰ یا ۵۰ و ۱۰۰ خانه نیست بلکه با کوتاهی انجام گرفته در گذشته شاهد دخل و تصرف زیادی در رودخانه‌ها شده‌ایم و ما نگران این موضوع هستیم که افراد ساکن در این خانه‌ها تا چه میزان آرامش فکری دارند که به راحتی می‌توانند در این خانه‌ها ساکن شوند زیرا قبول کنیم که آب تعارف‌بردار نیست و شوخی با هیچ کسی ندارد.


*فارس: توصیه‌های لازم و برنامه‌‌های ستاد بحران استان برای وقوع سیل در استان را بفرمایید؟

ما به انواع مختلف سعی بر آگاه‌سازی مردم داریم چراکه هر چقدر مردم اطلاعات داشته باشند قطعاً آمادگی بیشتری نیز خواهند داشت و حتی در حال حاضر از طریق سامانه پیامکی، پیام‌های لازم به شهروندان ارسال می‌شود. شهروندان باید بدانند که حتی اگر احتمال وقوع سیل ۱۰ درصد هم باشد باز هم باید آن را جدی بگیرند.

مردم از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند زیرا منازل خودمان به مراتب امن‌تر از جاهای دیگر است. از نزدیک شدن به حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنیم و با توجه به اینکه متاسفانه برخی‌ها دنبال هیجان در این حوادث هستند و با یک گوشی در دست اقدام به گرفتن سلفی می‌کنند از این‌رو از هرگونه ماجراجویی دوری کرده و تا جایی که ممکن است خود را از این فضاها دور کنیم. از جاهای مسطح به ارتفاعات رفته و فاصله زیادی از مسیر رودخانه‌ها نیز رعایت شود.

از برخورد احساسی و هر گونه ماجراجویی و نشر شایعه در زمان وقوع حادثه دوری کنیم

*فارس: حرف آخر؟

از همه هم استانی‌ها درخواست می‌کنم تا زمان وقوع اتفاقاتی مانند سیل از برخوردهای احساسی جلوگیری کرده و اجازه دهند تا دستگاه‌های مرتبط و مخصوصاً امدادی کار خود را انجام دهند و از هجوم به محل حادثه خودداری کنند و با شایعه‌پراکنی دردی به درد مردم اضافه نکنند چراکه برای مثال برخی‌ها در این شرایط کشور سیل کویت را دوبله کرده و جای سیل شیراز در فضای مجازی نشر می‌کنند و این یک برخورد از سوی دشمن است و هدفدار برای ناامیدی مردم می‌باشد.

انتهای پیام/۶۰۰۲۷

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول