اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مقام آمریکایی:

احتمالا ترکیه از برنامه تولید مشترک اف-35 کنار گذاشته می‌شود

در حالی که اختلافات آمریکا با ترکیه بر سر خرید سامانه‌های پدافند موشکی S-400 ادامه دارد، واشنگتن اکنون تهدید می‌کند که آنکارا را از برنامه تولید مشترک جنگنده‌های اف-35 کنار می‌گذارد.

احتمالا ترکیه از برنامه تولید مشترک اف-35 کنار گذاشته می‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک مقام آمریکایی امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که علی‌رغم چالش‌زا بودن کنار گذاشتن ترکیه از برنامه تولید مشترک جنگنده‌های نسل جدید F-35، اما واشنگتن برای منصرف کردن ترکیه از خرید سامانه‌های پدافند موشکی روس این گزینه را روی میز دارد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» دو منبع آمریکایی مطلع از برنامه تولید این نوع از جنگنده‌ها، می‌گویند که به احتمال زیاد ترکیه را با کشور دیگری جایگزین می‌کنند.

مقامات وزارت دفاع آمریکا و سفارتخانه ترکیه در واشنگتن از اظهار نظر در این باره خودداری کردند.

یکی از این منابع با بیان اینکه ترکیه حدود 800 قطعه از اجزای تشکیل‌دهنده F-35 را تولید می‌کند، توضیح داد که فقط تعداد کمی از آنها منحصرا در این کشور تولید می‌شود پس می‌توانند بخش اعظمی از تولیدات این هشتصد قطعه را به پیمانکارهای دیگری که سابقه تولید قطعات جنگنده را دارند، بسپارند.

وی همچنین افزود علی‌رغم اینکه یافتن جایگزین مناسب برای ترکیه شاید تولید جنگنده‌های F-35 را برای دوره سه ماه با کُندی مواجه کند اما ترکیه چندان شریک بزرگی نیست که کنار گذاشتنش سخت باشد و بسیاری از قطعات تولیدی توسط ترکیه را به راحتی می‌توان در کشورهای دیگر ساخت.

این در حالی است که هفته گذشته نیز یک مقام پنتاگون گفته بود در راستای اقدامات پیشگیرانه، به‌زودی قرارداد فروش این جنگنده‌ها به ترکیه را متوقف می‌کند. (جزئیات بیشتر)

سامانه‌های پدافند موشکی دوربرد S-۴۰۰ ساخت روسیه، جزء پیشرفته‌ترین سامانه‌ها در نوع خود است که توانایی حمل و شلیک سه مدل موشک مختلف را دارد که می‌توانند اهداف متنوعی شامل موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، موشک‌های کروز و جنگنده‌های رادارگریز را هدف قرار دهند.

شبکه راداری و شناسایی این سامانه می‌تواند همزمان ۳۰۰ هدف را شناسایی کرده و با آنها درگیر شود. سقف ارتفاع پوشش هوایی این سامانه، ۲۷ کیلومتر است.

دسامبر سال گذشته (۲۰۱۷) ترکیه اعلام کرد قرارداد خرید دو فروند سامانه S-۴۰۰ از روسیه را به ارزش دو میلیارد دلار نهایی کرده است. بر اساس مفاد قرارداد، ۴۵ درصد هزینه را ترکیه به صورت نقد می‌پردازد (که بخشی از آن را پیش پرداخت کرده است) و ۵۵ درصد آن را روسیه به صورت وام به ترکیه تقبل می‌کند.

حدود دو ماه قبل، یک هیأت از کنگره آمریکا با سفر به آنکارا، به ترکیه پیشنهاد داد که اگر سامانه‌های S-۴۰۰ را از روسیه خریداری نکند، آنگاه می‌تواند جنگنده‌های F-۳۵ که پول آنها را نیز پرداخت کرده‌، تحویل بگیرد. وزارت خارجه آمریکا همچنین پیش از آن تهدید کرده بود که واشنگتن هر کشوری را که از روسیه، سامانه پدافند موشکی S-۴۰۰ خریداری کند، تحریم خواهد کرد.

ترکیه طی قراردادی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار، ۱۰۰ فروند جنگنده F-۳۵ از شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» خریداری کرده است. این کشور هم‌اکنون مبلغ ۹۰۰ میلیون دلار را به آمریکا پیش پرداخت کرده است و در تاریخ ۱ تیر، دو فروند از این جنگنده‌ها را طی مراسمی نمادین در پایگاه هوایی «فورت وورث» در تگزاس تحویل گرفت.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول