اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حبیب‌اله جلیلی؛ مدرس دانشگاه

تاملی بر نامگذاری سال رونق تولید

انتخاب شعار رونق تولید نشان می‌دهد که همچنان اولویت کشور مسئله اقتصاد است. از اینرو سیاست‌های کشور باید به سمت رفع موانع فعالیت‌های فعالین اقتصادی هموار شود.

تاملی بر نامگذاری سال رونق تولید

خبرگزاری فارس استان کردستان؛ رهبر معظم انقلاب بنا به سنت هر ساله در آغاز سال تحویل با رصد کردن اتفاقات کشور و با نگاه آینده بینانه و امیدآفرینانه، افق کوتاه مدت یکساله کشور را تعیین می‌کنند و عنوان دقیقی را برای شعار سال انتخاب می‌کنند تا هم ملت و هم دستگاه‌های اجرایی برای تحقق آن گام بردارند که اگر صرفا به نصب بنر برای شعار سال اکتفا نکنیم و یک همت جهادی پشتوانه شعار سال قرار گیرد قطعا اتفاقات بسیار خوبی رقم خواهد خورد.

انقلاب اسلامی ایران در چهل سال گذشته به شدت از سوی دشمنان قسم خورده، تحت فشارهای شدید اقتصادی همچون تحریم‌های گسترده و جنگ فرهنگی و جنگ نرم بوده است. ضمن اینکه یک جنگ فرسایشی هشت ساله هم حربه مناسبی برای فروپاشی نظام اقتصادی کشوری که تازه شکل گرفته به حساب می‌آمد که در همه این موارد به لطف خداوند و درایت رهبری و همگامی مردم و دولت‌ها، به خوبی پشت سر گذاشته شده است. 

اکنون در آغاز دهه پنجم انقلاب در حالیکه ایران در کانون توجهات جهانی قرار دارد و از سویی دیگر کشورها در مقابل بحران اقتصادی جهانی زانو زده‌اند؛ بیان مفهوم کار جهادی و اقتصاد مقاومتی یک تفکر بزرگ و یک هدف‌گذاری بی‌نظیر محسوب می‌شود.

سال 1398، سالی مهم و بسترساز  است. این سال به عنوان شروعی برای دهه پنجم انقلاب شکوهمند اسلامی و دهه متصل به سال 1404 که افق دید جمهوری اسلامی برای رسیدن به قله کامل موفقیت‌ها در زمینه‌های مختلف در سرتاسر منطقه و جهان به شمار می‌رود، محسوب می‌شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، مشکل اساسی کشور را همچنان مشکل اقتصادی عنوان کردند و با اشاره به مشکلات معیشتی مردم امسال را به نام "رونق تولید" نامگذاری کردند.

انتخاب شعار رونق تولید نشان می‌دهد که همچنان اولویت کشور مسئله اقتصاد است. از اینرو سیاست‌های کشور باید به سمت رفع موانع فعالیت‌های فعالین اقتصادی هموار شود.

جان گرفتن تولید در کشور بی‌شک نیازمند پارامترهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد در این میان اشتغال و امنیت شغلی در سایه تولید به وجود می‌آید و تولید ملی مقدمه‌ای بر اشتغال‌زایی، کارآفرینی و افزایش بهره‌وری در تمامی عرصه‌ها به شمار می‌رود که بهبود وضعیت اجتماعی، رفاه زندگی مردم و رشد و توسعه اقتصاد کشور را موجب می‌شود.

رونق تولید وجوه مختلفی دارد و یکی از جنبه‌های آن، خروج از وابستگی به نفت و درآمدهای نفتی است. در شرایطی که با بحران‌های اقتصادی مواجهیم راه نجات کشور در تولید داخلی است و هرچه تولید رونق بگیرد، کالا و خدمات ایرانی هم رونق می‌یابد و به تبع آن، اشتغال، بنگاه‌های تولیدی، نیروی کار و سرمایه‌های انسانی نیز تقویت و حفظ می‌شوند.

حال که پیام اقتصادی مقام معظم رهبری مبنی بر رونق تولید در سال جدید صادر شده است، حرکت در چارچوب‌ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی امری حیاتی و ضروری است تا بتوان اقتصاد کشور را در برابر تکانه‌های خارجی حفظ کرد.

در چنین شرایطی راه‌حل مشکلات از دریچه تولید می‌گذرد. مهمترین مولفه در درون‌زایی اقتصاد مسئله رونق تولید داخلی است.

به فرموده رهبری، تولید داخل ستون فقرات اقتصاد مقاومتی است لذا اگر تولید ملی در کشور رونق بگیرد و وابستگی به کالاهای مصرفی و کالاهای راهبردی کاهش پیدا کند میزان اثرگذاری سلاح پولی نیز به شدت کاهش پیدا می‌کند.

تجربه گذشته نشان داد اگر در تامین نهاده‌های تولید در تامین اقلام استراتژیک و غذای اساسی، کشور دچار وابستگی باشد از همان محل کشور آسیب‌پذیر خواهد بود این تجربه را باید به طور جدی مورد بررسی قرار داد و از درس‌های آن استفاده کرد لذا همه آحاد جامعه برای تحقق شعار سال وظایفی بر عهده دارند.

دولت با رفع موانع و سنگ‌هایی از پیش پای تولیدکنندگان همچون بروکراسی پیچیده اداری، تخصیص یارانه به تولید، کاهش مالیات تولیدکنندگان، انتقال تکنولوژی تولید به کشور اعم از سخت‌افرازی و نرم‌افزاری، تمرکز همه لوازم و قوانین برای افزایش سود حداکثری برای تولید تا سرمایه‌های خاموش و راکد جامعه به سمت تولید سوق یابد.

همچنین دولت باید به مقابله بی‌امان با قاچاق کالا بصورت جدی تر عمل کند تا بازار از اجناس دارای مشابه داخلی اشباع نشود، رقابتی‌کردن تولید با در نظرگرفتن جوایز و تسهیلات برای تولیدکنندگان نمونه، گسیل تسهیلات بانکی برای رونق تولید و تخصیص اعتبارات برای پا گرفتن تولیدکنندگانی که در ابتدای راه هستند از مهمترین اقدامات عملی است.

در این میان؛ مردم نیز با اقبال به اجناس داخلی، ترجیح استفاده از کالای ساخت داخل با مشابه خارجی آن، به گردش درآوردن سرمایه‌های راکد خود در چرخه تولید و جا انداختن فرهنگ مصرف کالای ملی و همچنین تلاش حداکثری برای افزایش تولید چه در زمینه تولید صنعتی، کشاورزی، مشاغل خانگی در تحقق شعار سال تمام همت خود را به کار گیرند.

نخبگان جامعه به عنوان دیده‌بان رفع تنگناهای کشور، باید در هر منصب و جایگاهی هستند ابتدا به لحاظ نرم‌افزاری موانع تحقق شعار سال را در کشور احصا کرده و سپس برای رفع آن ایده طرح کنند و با فرهنگ‌سازی و اجرایی‌کردن ایده‌های عملی خود چرخ اقتصاد کشور را با افزایش تولید به حرکت درآورند.

امسال، سال همت مردم و مسوولان برای تحول عظیم اقتصادی و رونق تولید در کشور است. ان‌شاءالله که با مجاهدت و تلاش‌های جهادی مردم و مسوولین شاهد تحقق این اصل مهم و تعالی بخش باشیم.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول